ADF4351 small PLL signal generator

EgbertG

Golden Member

Ik weet t , je kunt niet alles verwachten voor die paar euro's aam de andere kant van de wereld... maar dit is een Signaal Generator 35Mhz-4400Mhz. Het staat niet onaardig op frequentie ....

... maar .....

Het kan alleen blokgolf genereren??

Iemand ervaring met dit dingetje?

Ha EgbertG,

Dat ziet er leuk uit ik weet niet wat de ontwerper aan uitgangsfiltering heeft gebruikt ?
Ik verwacht niet veel want dit is best wel complex.
Er zal denk ik alleen gebruik gemaakt worden van een breedband aanpas netwerk.
En dan komt er een blokgolf ( of iets wat er op moet lijken ) uit ;(
Ik gebruik het IC ook in een van mijn ontwerpen met een controller dan stuurt de chip een VCO aan!
Kan je in jou klok-ontwerp deze ook moduleren ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EgbertG

Golden Member

Het zal inderdaad digitale synthesis zijn en weinig filtering. Als ik m op 4400 Mhz zet dan geeft t menu aan dat het ongeveer square/sine is ;-)

Zelf iets achter zetten dus in het te gebruiken gebied.

Dit zegt de scope ....

Ha EgbertG,

Ja ik heb een tracking-filter maar dat valt niet mee let je wel op de afsluiting met de scope 50 Ω 8)7
Het IC is bedoeld als synthesizer ( programmeerbare klok ) te dienen en niet zoals het in dit ontwerp is geschaald des al niet te min is hij in amateur kringen er goed bruikbaar voor :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Wacht even hoor... jij beeldt 4.4GHz af op een oude Yoko? Uberhaupt, da's best hoog voor een scoop :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ha flipflop,

Nou......... gezien de apparatuur van @TS kan ik er vanuit gaan dat het signaal binnen de bandbreedte van de scope zit, ik zie op de display 34.97 MHz staan ;)

@TS,

Hier kan je mooi je ervaring in de filter technologie toepassen :P
Ik gebruik een meelopend filter maar je maakt de kwaliteit van het signaal al stukken beter ( buiten de band ) als je laagdoorlaatfilters van kleiner dan 1 octaaf gebruikt !
Met 9 a 10 filters kom je een heel eind.

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op woensdag 7 oktober 2020 21:34:48 (43%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EgbertG

Golden Member

Ik zou willen dat ik een scope had met dat soort bandbreedtes! ;-)
Mijn snelste komt tot 200Mhz...

Ik zal nog eens kijken hoe het eruit ziet als ik de scope op 50 ohm zet.
Zal dan waarschijnlijk een strakkere blokgolf worden, schat ik zo in.

Inderdaad meelopend LPF ... wil tussen 50 en 150 een beetje nette sinus - dus zonder teveel harmonischen - eruit zien te krijgen.

Meelopend filter .... hoe zou je uberhaupt zoiets aanpakken?

[Bericht gewijzigd door EgbertG op donderdag 8 oktober 2020 08:48:12 (20%)

EgbertG

Golden Member

Wel idioot goed op frequentie trouwens!!!
Had m op 35.750 gezet.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op donderdag 8 oktober 2020 10:46:40 (21%)

Ha EgbertG,

Even uitproberen ;) ik had een losse chip jaar of 5 geleden heb ik daar heb ik mee geëxperimenteerd.
Maar bij lange na niet schoon genoeg voor mijn toepassing :(
Het tracking filter bestaat uit het rf filter en de besturing, het filter is een bandfilter waarvan zowel de center frequentie als de koppeling door middel van varicaps instelbaar zijn.
De besturing bestaat uit een waarde tabel en een dac welke de stuurspanning levert.
Omdat de bandbreedte 35....4300 MHz te groot is kan je dit niet met 1 filter maken en zijn er een aantal filters voor nodig of zoals in jou situatie 50.....150 MHz een kleiner gebied dan is het te doen.
Probleem is dat de controller op jou print aanwezig is je zal de data bus naar buiten moeten brengen om de frequentie te bepalen en de relatie met het filter moeten toewijzen.

Ik zal een kijken voor een filter dan kan je met een stabiele spanning het filter afstemmen.
Al dit soort IC zijn specifiek bedoeld in een digitale omgeving en leveren altijd een blok.
De stabiliteit is goed je kunt een externe rf klok aanbieden draaide bij mij op GPSDO ook dit IC heeft een N deler maar ook een R deler dit laatste is belangrijk als je niet een geheel deeltal heb !
Maar de draaggolfruis verhouding is door de digitale omgeveing niet zo best de ingebouwde oscillator op silicium gaat maar matig er zit niet een echte spoel in maar een simulatie |:(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EgbertG

Golden Member

Is de capaciteit van een varicap genoeg? Ik ken de BB105 bijv. en dat varieert dacht ik maar een paar pF. Of zijn er ook types met hele andere waardes?

Ha EgbertG,

Er zijn diverse varicaps BB105 is van Valvo die is gedateerd ;)
Het beste kan je kiezen voor hyperabrupt varactors die zijn heel lineair de KV1601 heeft een 4:1 bereik bijvoorbeeld van 50....200 pF met een spanning van 1,25.....7,5 V
Deze diodes hebben een hoge Q ≈ 50 en een bijzonder goede Tc.
Maar er zijn er met een capaciteit van 575 pF :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EgbertG

Golden Member

Ik loop zonder dat ik t wist ... nou ja .... behoorlijk achter ;-)
Heb bakken vol met de BB's ....

Maar met een dergelijke grote capaciteit lijkt me dat inderdaad zeker te maken. Alleen heb ik geen frequentieafhankelijke spanningsuitgang. Hoewel dat wellicht wel te maken is met een vast filter waarvan je weet hoeveel die afvalt ...

de BB112 is toch zo verkeerd niet? Of kan die niet tegen hogere frequenties? Zie ik op de datasheet. Waarom zou een varicap een begrenzing hebben t.a.v. de frequentie?

[Bericht gewijzigd door EgbertG op donderdag 8 oktober 2020 20:54:35 (15%)

Ha EgbertG,

Ja dat is een min puntje van elk kant en klaar printje daarom koop ik dingen niet er zit of te veel of te weinig op ;(
Maar er zijn wel mogelijkheden zoals een adaptief filter maar.... dat is een ingewikkelde en kostbare techniek dan kan je denk ik beter voor jou specifieke bandje een omzetter gebruiken.

Als je van 50....150 MHz een schoon signaal wilt creëren moet je er tenminste voor zorgen dat je tweede harmonische buiten je gewenste band valt hoe verder diste beter :D
Je heb een afstembaren oscillator het enige wat er moet gebeuren is dat je het afstembereik buiten je gewenste band plaatst.

Zeg je gaat afstemmen tussen de 250 MHz en 350 MHz en je neemt een vaste oscillator op 200 MHz je mengt de twee signalen naar benden Ftun - Fosc = 250 - 200 = 50 MHz tot 350 - 200 = 150 MHz.
Het filteren is nu heel simpel geworden de som producten vallen nog hoge en dus ver buiten je gewenste band !
Met een relatief simpel laagdoorlaatfilter Fc van 155 MHz is er voldoende verzakking op 200 MHz en hoger.

Verzwakker er achter is ook goed te doen op die frequenties binair sturen dan je een mooi combinatie maken 1,2 som van beiden 4 som van 1 en 4 6 som van 2 en 6..... enz dit ook voor de tientallen.
Dus met een paar elementen en een slimme combinatie maak je een verzwakker van 1.....99 dB volledig elektronisch te besturen.
Maar er zijn ook IC die deze functie overnemen tot 4 GHz en betaalbaar ;)

Ps: de BBxxx serie is prima bruikbaar maar er zijn modernere series en die zijn goedkoper als de oude ( vraag en aanbod ) speelt hier een rol voor reparatie kan je vaak niets anders !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha EgbertG,

Ik heb nog even nagedacht over het filter van 50 MHz tot 150 MHz om de generator wat schoner te maken.

Het is de bedoeling dat de variabele condensatoren varicap halfgeleiders worden op deze wijze kan het filter afgestemd worden.
Voor de koppeling wordt van een magnetisch gedomineerde gemengde koppeling tussen de afstembare resonatoren gebruik gemaakt dit om de bandbreedte van het afstembare filter te compenseren.

Deze zogeheten kruiskoppeling welke magnetische gedomineerde wordt ( de parallel geschakelde condensator is dus heel klein ).... deze techniek wordt eigenlijk alleen in de microgolf toegepast.
Het is dus een uitdaging of een en ander gaat slagen :P

Deze gemengde koppeling welke tussen de resonatoren geschakeld wordt zorgt bij een juiste keuze van de resonantie frequentie en koppelfactor dat er twee transmissie nullen naast de doorlaatband ontstaan.
De kunst is uiteraard om de bandbreedte over het afstembereik goed in de hand te houden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op deze site kun je een eleptic bandfilter ontwerpen voor 50 tot 150Mhz.
Andere filters kun je er ook mee berekenen, afijn dat doet het programma.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Zijn die dan ook afstembaar :? het ging @TS om de tweede harmonische ( en verder ) te onderdrukken maar dan wel over een redelijk bereik.
Dus 50....150 MHz maar ik ga eens even kijken !
De techniek is niet zo gemakkelijk althans het uitrekenen ervan.

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 24 oktober 2020 21:42:10 schreef electron920:
het ging @TS om de tweede harmonische ( en verder ) te onderdrukken maar dan wel over een redelijk bereik.

Ehh. Tweede harmonische zal er toch wel niet inzitten? Het gezeik begint bij de derde harmonische.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fzwart

Golden Member

Op 25 oktober 2020 08:15:02 schreef rew:
[...]Ehh. Tweede harmonische zal er toch wel niet inzitten? Het gezeik begint bij de derde harmonische.

Heb hier eenzelfde generator liggen en inderdaad begint het pas bij de 3e harmonische.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Ha rew,

Ik ken het ding niet dus ik heb geen idee hoe redelijk mooi er een blokje uit kom maar de strekking is denk ik dat @TS de harmonische en eventuele spurs in de betreffende band kwijt wil.
Maar dan wel afstembaar.... @fzwart dank voor het plaatje het bereik waar het om gaat is van 50 MHz tot 150 MHz.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Wat ik bedoel is dat een tweede harmonische vervorming van de sinus veroorzaakt die hier niet te verwachten valt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fzwart

Golden Member

Hier getest van 50 - 150 MHz als grondgolf en als er al een 2e harmonische zou zijn dan valt die weg in de ruis.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Ha fzwart,

Dat is goed alleen de 3e orde is dan van belang en die ligt op de bandgrens :D de specs van het IC zijn na de deler dat is het gebied wat je gemeten heb 2e orde -20 dBC en 3e orde -10 dBC nu heb jij niet al te veel output.
Maar nogmaals ook voor @rew ik ken dit printje niet of er een versterker trapje achter zit welke invloed kan hebben op de harmonische :? ik heb met de chip een jaar of 10 geleden gespeeld.

Ik heb ook geen idee of @TS nog iets geprobeerd heeft met de aanpassing van de meetopstelling.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.