Long range I/O

Hallo iedereen!

Sinds kort ben ik op zoek naar een oplossing voor een meettoestel op m'n werk. Het toestel is een testbank waarbij we manometers testen die een contact moeten sluiten wanneer de druk zakt onder een bepaalde drempel. Het meettoestel pikt dit moment op wanneer het contact sluit en geeft weer of deze werkelijke drempel gelijk is aan de ingestelde drempel op de manometer. Het 'systeem' zou er al volgt moeten uitzien:

- De zendermodule moet 3 ingangen hebben met een voedingsspanning van 230VAC. Een ingang die hoog wordt zal op 110VDC zijn maar kan makkelijk ontdubbeld worden met een relaistje.

- De uitgangsmodule heeft ook 230VAC als voedingsspanning en heeft dus 3 uitgangen. De uitgangen moeten een relais (printboardrelais is ok, geen zware stromen) die een NO contact sluiten zolang ze een hoge ingang ontvangen. Elke ingang specifiek gekoppeld aan een uitgang.

Belangrijk is dat het mogelijk is dat 2 ingangen hoog worden op hetzelfde moment en er dus op hetzelfde moment 2 commando's moeten gestuurd worden richting de uitgangsmodule. Ook mag er na het wegvallen van de voedingsspanningen geen set-up nodig zijn op de in- of uit-modules. De 'instellingen' moeten dus bewaard blijven. Er staat long range in de titel; ik heb het dan over 100-200 meter. Maar het signaal moet best sterk en betrouwbaar zijn aangezien het systeem gebruikt zal worden in omgevingen met grote elektrische veldsterkten (hoogspanningsstations).
Het is echter niet erg als het systeem eens faalt, het gebruik zou voor in een gecontroleerde omgeving zijn en kan dus geen gevaren met zich meebrengen.

De meeste oplossingen die ik al gevonden heb tijdens mijn zoektocht zijn de standaard 433mhz 'garagepoort zender/ontvanger' dingen die waarschijnlijk niet zullen voldoen. Ook hier op deze site ben ik al gaan zoeken in de search, alsook bij de schakelingen die hier online staan en op de websites die op de links-pagina staan. Maar heb niet echt iets gevonden waar ik overtuigd van was.

Mijn zoektocht heeft me wel al geleerd dat er met het Arduino platform veel mogelijkheden zijn met radiomodules (HC12, HC05, LoRa). Infrarood zou een goede oplossing kunnen zijn maar zender en ontvanger kunnen niet in elkaar gezichtsveld staan. Kant-en-klaar oplossingen zijn ook te vinden op het web maar meestal erg duur en erg onduidelijk voor een elektronica leek als mezelf. Het zou ook leuker zijn zelf iets te kunnen maken :)

Iemand die mij op weg kan helpen? :9

Arco

Special Member

Sinds kort ben ik op zoek naar een oplossing om één van onze meetapparaten van een bedraade versie om te bouwen naar draadloos.

Nogal een summiere omschrijving... WAT voor meetapparaat?
(het maakt nogal wat uit of je een paar bytes of meerdere MHz aan data moet versturen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En waar is het voor bedoeld?
Hobby? Werk? Veiligheid?
Wat zijn de gevolgen als je systeem een keer niet werkt?

Ha EliasElias,

Dat is als ik het goed begrijp als volgt,

Een zender met drie ingangen ( kanalen ) die van status wisselen aan/uit.
De verbinding die tot stand gebracht moet worden over 200 meter.
Waarna de ontvanger weer drie uitgangen/kanalen beschikbaar stelt met de zelfde status aan/uit als de ingangen van de zender.

Dat is qua elektronica niet echt complex te noemen zou zelfs met een lampje kunnen maar..... dat wordt vuil dus niet doen ;) wel kan dit infra rood mits er voor gezorgd kan worden dat er niets voorgezet wordt.
Voordeel van licht het zit ver weg van de andere EM-velden en heeft nauwelijks storing.
Drie kanalen is totaal geen probleem zowel voor de zender als de ontvanger en of er nu een twee of alle drie aan staan ook geen punt.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 8 oktober 2020 21:56:17 schreef Arco:
[...]
Nogal een summiere omschrijving... WAT voor meetapparaat?
(het maakt nogal wat uit of je een paar bytes of meerdere MHz aan data moet versturen...)

Heb wat verduidelijking geschreven in de eerste post :)

Op 8 oktober 2020 22:18:42 schreef electron920:
Ha EliasElias,

Dat is als ik het goed begrijp als volgt,

Een zender met drie ingangen ( kanalen ) die van status wisselen aan/uit.
De verbinding die tot stand gebracht moet worden over 200 meter.
Waarna de ontvanger weer drie uitgangen/kanalen beschikbaar stelt met de zelfde status aan/uit als de ingangen van de zender.

Dat is qua elektronica niet echt complex te noemen zou zelfs met een lampje kunnen maar..... dat wordt vuil dus niet doen ;) wel kan dit infra rood mits er voor gezorgd kan worden dat er niets voorgezet wordt.
Voordeel van licht het zit ver weg van de andere EM-velden en heeft nauwelijks storing.
Drie kanalen is totaal geen probleem zowel voor de zender als de ontvanger en of er nu een twee of alle drie aan staan ook geen punt.

Groet,
Henk.

Inderdaad, klopt! :) IR is echter niet mogelijk... Zender en ontvanger kunnen elkaar niet zien. Vergeten te zeggen in de origenele post maar heb het aangepast.

GJ_

Moderator

Industrieel? Kijk bij Phoenix contact.

Ha EliasElias,

Duidelijk ik vindt de opmerking/aanvulling van @GJ_ wel op zijn plaats zeker als het om een permanente en bedrijfszekere situatie gaat daarmee wil ik niet zeggen dat je zelf niet iets betrouwbaars kan fabriceren maar kijk ook naar de kosten, tijd met name onderdelen kan je verwaarlozen kosten minder als 75 Euro :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 8 oktober 2020 22:38:24 schreef electron920:
Ha EliasElias,

Duidelijk ik vindt de opmerking/aanvulling van @GJ_ wel op zijn plaats zeker als het om een permanente en bedrijfszekere situatie gaat daarmee wil ik niet zeggen dat je zelf niet iets betrouwbaars kan fabriceren maar kijk ook naar de kosten, tijd met name onderdelen kan je verwaarlozen kosten minder als 75 Euro :D

Groet,
Henk.

Welja, veiligheid is geen probleem. Het zal niet worden gebruikt om installaties in dienst te controleren :). Enkel tijdens een onderhoud, wanneer de te testen installaties 'buiten dienst' zijn.

Ha EliasElias,

Tja je kunt zelf iets bouwen ik zou zo niet weten of er iets zender/ontvanger te koop is wat aan je verwachting voldoet als je zelf nog allerlei toeters en bellen er om heen moet maken dan kan je vaak net zo goed het geheel in eigen hand nemen :P

Ik zit dan te denken aan ( interface weet ik nog niet ) een relais per kanaal je heb hiermee de scheiding tussen jou apparaat en de buiten wereld gesteld.
Per kanaal wordt indien het relais bekrachtigd wordt een toon aan de zender geleverd deze toon is uniek voor elk kanaal voor jou drie kanalen totaal geen probleem.
Tevens maak je een piloot toon ( is een vierde audio ) die staat altijd op je zender hiermee wordt de kwaliteit van de verbinding gecontroleerd.
Aan de ontvanger wordt door middel van een drietal toon sloten de gewenste toon gedetecteerd en wordt ook hier een relais gestuurd.
De frequentie is op zo'n kort afstand niet echt van belang maar ik zou wel even rekening houden met de eventuele communicatie die al gebruikt wordt.
Als het een tijdelijk verbinding betreft kan de zender/ontvanger op accu werken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

zender en ontvanger kunnen niet in elkaar gezichtsveld staan.

Echt niet? Of is het pad iets dat met een of twee spiegeltjes opgelost is? Het zou zó'n groot voordeel zijn als je geen radio nodig had.

Anders misschien een gsm- dan wel 4G-printje.
Of gewoon via internet. Een wifi-signaal in de ruimte is altijd handig, en heb je dat eenmaal, dan kun je daarna vrijuit knutselen wat je maar wilt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat is de toelaatbare vertraging? Als dat kort is (stel altijd minder dan een tiental milliseconden) is een oplossing via WiFi misschien niet zo handig.

Als er WiFi beschikbaar is, of gemaakt kan worden (een internet verbinding is niet nodig) zou je het met ESP32 modules kunnen doen; waarschijnlijk is er wel ergens een voorbeeld van python code te vinden die ongeveer doet wat je wilt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Verlengsnoertje van 200meter met rs485. Kan redelijk dun zijn zit op 1 euro per meter.

Op 9 oktober 2020 07:18:29 schreef Peter112:
Verlengsnoertje van 200meter met rs485. Kan redelijk dun zijn zit op 1 euro per meter.

RS485 zou kunnen, maar als je een kabel gaat leggen zou een simpele current loop ook nog een mogelijkheid zijn, dan heb het helemaal geen programmeerbare dingen nodig, en paar transistors/comparators en een handvol passieve onderdelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 8 oktober 2020 21:52:17 schreef EliasElias:
Er staat long range in de titel; ik heb het dan over 100-200 meter. Maar het signaal moet best sterk en betrouwbaar zijn aangezien het systeem gebruikt zal worden in omgevingen met grote elektrische veldsterkten (hoogspanningsstations).
....

Kant-en-klaar oplossingen zijn ook te vinden op het web maar meestal erg duur en erg onduidelijk voor een elektronica leek als mezelf. Het zou ook leuker zijn zelf iets te kunnen maken :)

Draadloos 200m in die omstandigheden is niet vanzelfsprekend, je kunt niet zomaar 1 systeem aanduiden die 100% zeker zal werken, ook die commerciele systemen zullen getest moeten worden.

Het woord " elektronicaleek" doet mij huiveren, zo'n systeem(pje) maken is niet zo makkelijk als je zou denken.

De beste oplossing voor u is zoals Sparky voorstelt.

LDmicro user.

Kijk eens bij RC modelbouw, daar is de range doorgaans wel een belangrijke factor bij het product, bij die kleine 433/868 of Wi-Fi bordjes meestal niet.

3 kanalen is daar ook geen probleem, net als het afhandelen van out-of-range situaties.