Aardlekschakelaar amperage, waarom zou je lager kiezen dan bijv. 63A?

Dag allen,

Ik heb er echt al een uurtje Google op zitten, maar ik kan nergens een sluitend verhaal vinden aangaande het amperage van een aardlekschakelaar. Vooral vraag ik me af, waarom zou je een laag amperage kiezen?

Situatie:
Ik heb een groepenkastje op de 1e verdieping. Deze bevindt zich in mn slaapkamer/badkamer (soort studentenhuis) en heeft 3 automaten van elk 16A. Er is echter geen aardlekschakelaar aanwezig. Wel beneden een aardlekschakelaar van 300mA, die vooraf gaat aan het kastje boven, maar gezien badkamer, zou ik het kastje boven van 30mA willen voorzien. En ook handig als ik dat kastje volledig kan uitschakelen. Even los van de gevoeligheid, welk amperage kies ik voor deze situatie? Ik heb het idee dat 40A standaard is? Mag dat dan ook 63A zijn als ik die toevallig heb liggen? En zo niet, waarom niet?

Ik neem aan dat als je automaten van bijv 20A hebt, dat je er dan geen aardlek van 16A voor zet(?) Maar andersom is het me onduidelijker: waarom niet een hoger amperage ervoor?

bij voorbaat dank

Zwaarder mag altijd, de schakelaar moet minstens de voorbeveiliging kunnen schakelen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Dank voor het eerst antwoord Hunebedbouwer.
Waarom zou je dan toch bijv. een 16A of 20A ALS gebruiken? Ze zijn niet perse goedkoper ..

Ergens voelt het wel raar om een 63A 30mA ALS boven te gebruiken als eerder in de installatie een 40A 300mA zit. Maar dat kan dus gewoon, niks aan het handje?

Iemand nog nuanceringen?

Dank

Op 9 oktober 2020 00:27:13 schreef Gameonedne:
Dag allen,

Ik heb er echt al een uurtje Google op zitten, maar ik kan nergens een sluitend verhaal vinden aangaande het amperage van een aardlekschakelaar. Vooral vraag ik me af, waarom zou je een laag amperage kiezen?

Als dat in BE is omdat deze goedkoper is natuurlijk, tenzij je die toevallig hebt liggen.

Courante dingen die in grote hoeveelheden gemaakt worden kosten minder en dat is precies een 30/300mA aardlekschakelaar van 40A. Dat komt omdat het AREI minimum 40A oplegt als hoofdaardlekschakelaar.De facto standaard aansluiting is ook 1F 40A

Een 10mA daarentegen ga je niet zomaar vinden in 40A uitvoering maar enkel 16A omdat deze uitsluitend voor badkamers wordt gebruikt die toch lager is afgezekerd.

Voor een 63A betaal je dus al snel 50% meer. Voor een 10mA/16A wat nog zeldzamer veel meer soms tot 4x zoveel.

Die installatie is duidelijk niet gekeurd. In BE moet er overigens maximum 30mA in dat kastje zitten (of hogerop) vanwege die badkamer. Dat kan met een
30mA/40A aan 45€
30mA/63A aan 65€
10mA/16A aan 160€ (voorgezekerd met automaat van max 20A)

PS. In BE zit er nieuwe wetgeving in de pijplijn. Vanaf 2021 (dacht ik) mag de inspecteur van de Vlaamse Wooncode een keuringsattest vragen. Tot op vandaag mocht die enkel eigen regels volgen.

EricP

mét CE

Bij een lager amperage hoort een lager eurage.

Op 9 oktober 2020 04:08:01 schreef New Beetle:
[...]

Die installatie is duidelijk niet gekeurd. In BE moet er overigens maximum 30mA in dat kastje zitten (of hogerop) vanwege die badkamer. Dat kan met een
30mA/40A aan 45€
30mA/63A aan 65€
10mA/16A aan 160€ (voorgezekerd met automaat van max 20A)

waar leid je dat uit af, omdat er geen 30mA aanwezig is bedoel je? (het klopt inderdaad:), ben net bezig dat huis gekeurd te krijgen.)

Maar toch nog even naar de amperages:

* Is 40A standaard omdat de er via de energieleverancier vaak 40A aankomt in een standaard Belgisch huishouden? En er dus in theorie nooit meer dan 40A door die aardlekschakelaar kan lopen?

* 10mA/16A aan 160€ (voorgezekerd met automaat van max 20A)
Dus op de DIN rail een 20A automaat voor de aardlek zodat die aardlek nooit te veel stroom te verwerken krijgt?

* en 63A in die badkamer, is dat dus helemaal prima, stel dat ik die toevallig heb liggen in 30mA?

DANK

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 9 oktober 2020 04:08:01 schreef New Beetle
10mA/16A aan 160€ (voorgezekerd met automaat van max 20A)

Die snap ik niet.
Een aardlekautomaat In=16A dIn=30mA, daar moet een 20A beveiliging voor?

Leg eens uit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 9 oktober 2020 10:01:31 schreef Gameonedne: Waar leid je dat uit af, omdat er geen 30mA aanwezig is bedoel je? (het klopt inderdaad:), ben net bezig dat huis gekeurd te krijgen.)

Een woning zonder 30mA aardlekschakelaar kan idd nooit gekeurd zijn.

Is 40A standaard omdat de er via de energieleverancier vaak 40A aankomt in een standaard Belgisch huishouden? En er dus in theorie nooit meer dan 40A door die aardlekschakelaar kan lopen?

Nee, verplicht.
Aansluiting <=40A -> aardleksch. >=40A
Aansluiting >40A -> aardleksch >= waarde aansluiting

10mA/16A aan 160€ (voorgezekerd met automaat van max 20A)
Dus op de DIN rail een 20A automaat voor de aardlek zodat die aardlek nooit te veel stroom te verwerken krijgt?

Speelt eigenlijk geen rol hoe je dat doet, wilde het simpel voor je maken.
Kan je dus via een van de volgende methodes:
- Som van kringen achter aardlekschakelaar nooit > 20A, bv 2 kringen van 10A
- Alamat 20A installeren
- Afzekeren op 20A direct voor of achter aardlekschakelaar

en 63A in die badkamer, is dat dus helemaal prima, stel dat ik die toevallig heb liggen in 30mA

Mag ook, speelt in principe geen rol waar die staat zolang de badkamer achter die 30mA zit en deze achter de hoofdaardlekschakelaar zit. Hoofdaardlekschakelaat zal je waarschijnlijk ook moeten vervangen, moet verzegelbaar zijn.

@Toeternietoe. In BE zijn alamaten verre van courant. In NL is dat een logisch gevolg van de gangbare manier van opstellen, in BE hebben die dingen vaak geen zin, en worden niet overwogen als het toch zo is.
- Hoofd-ALS zit direct achter de hoofdautomaat. Waarom da nog een alamat?
- Badkamer-ALS is in 90% van de gevallen dezelfde amperage als de hoofd-ALS. Als dat niet zo is wordt doet een bijkomende automaat er ook niet toe, als je die ook echt nodig hebt. Meestal los je dat op via de kringen zelf. Bovendien zorgt die alamat voor verwarring bij sommigen. In BE moet je F+N afzekeren vandaar 2P automaten, behalve bij een alamat.

Op 9 oktober 2020 10:58:33 schreef Toeternietoe:
[...]

Die snap ik niet.
Een aardlekautomaat In=16A dIn=30mA, daar moet een 20A beveiliging voor?

Leg eens uit.

Was nog niet wakker :)

In BE mag je toestellen die voor 16A geschikt zijn afzekeren met een
-max. 16A smeltveiligheid
-max. 20A zekeringautomaat

Die regel geldt uiteraard niet enkel voor In=16A maar voor andere In.

Standaard stopcontacten zijn 16A -> 20A automaat
Standaard schakelaars zijn 10A -> 16A automaat

- Som van kringen achter aardlekschakelaar nooit > 20A, bv 2 kringen van 10A

Kan ik -deze logica voplgend- achter een aardlek schakelaar van 30mA 25A tot twee automaten van 16A zetten?