Wonderfoon met TDK toestel.

Roman Black heeft veel leuke dingen, maar vaak net niet goed werkend.
Hij had ook bijv. een 1 bit DA met oversampling. Toen ik vroeg of dat goed werkte zei 'ie dat ik beter iets anders kon gebruiken... ;)
De DTMF routines van Radu Constantinescu werken prima:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 11 oktober 2020 16:49:49 schreef Waters:
Roman Black heeft een dtmf decoder gemaakt met PIC 12F675

Nou dat is niet zo moeilijk, dat zit er gewoon in.

code:

DTMFout
Syntax
DTMFout Pin, { OnTime }, { OffTime, } [ Tone {, Tone…} ]
Overview
Produce a DTMF Touch Tone sequence on Pin.
Operators
Pin is a Port.Bit constant that specifies the I/O pin to use. This pin will be set to output during
generation of tones and set to input after the command is finished.
OnTime is an optional variable, constant, or expression (0 - 65535) specifying the duration, in
ms, of the tone. If the OnTime parameter is not used, then the default time is 200ms
OffTime is an optional variable, constant, or expression (0 - 65535) specifying the length of silent
delay, in ms, after a tone (or between tones, if multiple tones are specified). If the OffTime
parameter is not used, then the default time is 50ms
Tone may be a variable, constant, or expression (0 - 15) specifying the DTMF tone to generate.
Tones 0 through 11 correspond to the standard layout of the telephone keypad, while 12
through 15 are the fourth-column tones used by phone test equipment and in some radio applications.
Example
DTMFout PORTA.0, [ 7, 4, 9, 9, 9, 0 ] ' Call Crownhill.
If the PICmicro™ was connected to the phone line correctly, the above command would dial
666-709. If you wanted to slow down the dialling in order to break through a noisy phone line or
radio link, you could use the optional OnTime and OffTime values: -
'Set the OnTime to 500ms and OffTime to 100ms
DTMFout PORTA.0, 500, 100, [7, 4, 9, 9, 9, 0] ' Call Crownhill Slowly.
Notes DTMF tones are used to dial a telephone, or remotely
control pieces of radio equipment. The PICmicro™
can generate these tones digitally using the DTMFout
command. However, to achieve the best quality tones, a
higher crystal frequency is required. A 4MHz type will
work but the quality of the sound produced will suffer. The
circuits illustrate how to connect a speaker or audio amplifier
to hear the tones produced.
The PICmicro™ is a digital device, however, DTMF tones
are analogue waveforms, consisting of a mixture of two
sine waves at different audio frequencies. So how can a
digital device generate an analogue output? The
PICmicro™ creates and mixes two sine waves mathematically, then uses the resulting stream of
numbers to control the duty cycle of an extremely fast pulse-width modulation (Pwm) routine.
Therefore, what’s actually being produced from the I/O pin is a rapid stream of pulses. The purpose
of the filtering arrangements illustrated above is to smooth out the high-frequency Pwm,
leaving behind only the lower frequency audio. You should keep this in mind if you wish to interface
the PICmicro’s DTMF output to radios and other equipment that could be adversely affected
by the presence of high-frequency noise on the input. Make sure to filter the DTMF output
scrupulously. The circuits above are only a foundation; you may want to use an active lowpass
filter with a cut-off frequency of approximately 2KHz.
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het moet juist andersom... ;) (er zou dan een DTMFIN functie moeten zijn...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Aha, dan heb ik het verkeerd begrepen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 11 oktober 2020 16:17:53 schreef Peter112:
Ik wil graag een een wonderfoon voor mijn vader maken. Ik heb 2 toestellen gevonden met druktoetsen. TDK dus. Beide toestellen werken.

1 Ik doe niet aan het toestel, maak een hulpspanning van 48Vdc en scan met de analoge ingang de tooncodes welke gesuperponeerd op de gelijkspanning komen.

2 De kiesprint aanpassen zodat deze op bv 5Volt zou werken en daarna de analoge ingang van de Arduino in.

3 De kiesprint slopen en de er een analoge variant van maken dmv matrix weerstanden.

4 De kiespint en de zaak als 4x3 op inputs zetten.

5e Ga op zoek naar een draaischijf toestel. Kringloop regelmatig voorradig.

Peter112

Special Member

Ben er al een stuk of 4 langs geweest, momenteel nog niet te vinden.

Eens wat aan het stoeien geweest, rode en blauwe draad van de kiezer op 10V dc met een 100 ohm weerstand in serie komt er al een redelijk beeld uit als ik een toets indruk.
verhogen van de spanning geeft geen noemenswaardige stijging van de de amplitude te zien.
Foto's zijn niet helemaal scherp, ik had eigenlijk 3 handen nodig.

Er is wel degelijk een decoder voor dtmf,
even tot het eind lezen.

Guus@Sint-Michielsgestel

Die code van Black heb ik nooit werkend gekregen, die van Constantinescu wel (was ook veel makkelijker te doorgronden...)

Decoder ic is ook leuk te gebruiken. Ok, iets meer hardware, maar het is ervoor gemaakt. En je blijft in stijl met de oorspronkelijke techniek ;-)
Hier en daar nog wel verkrijgbaar oa hier:
https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/1-euro/275-dtmf-detector-decode…

Heb je toch nog een microcontroller nodig om de output te decoderen... ;) (of iets van een diodematrix)

Thevel

Golden Member

Op 12 oktober 2020 13:23:49 schreef Arco:
Heb je toch nog een microcontroller nodig om de output te decoderen... ;) (of iets van een diodematrix)

Of een CD4067 of CD4514

Ik begrijp even niet wat de wonderfoon nu moet doen? Beetje geluidjes maken meer niet toch? Ik dacht eerst dat het een ombouw was van mobiele telefoon met als uiterlijk een gewone telefoon maar dan heb je wel wat meer nodig dan enkel een Arduino of RPI.

Bij drukken van een toets moet het bijbehorende geluid afgespeeld worden. Dus er moet herkend worden welke tdk/idk toets er gedrukt is.

Bij drukken van een toets moet het bijbehorende geluid afgespeeld worden.

Daar is intertoys groot mee geworden ;).

Maar kan het geluid van de TDA1077 dan niet via een versterker direct naar de speaker?

Of te wel gewoon telefoonlijn spanning erop en klaar, want die drukknop telefoons maakten toen zelf ook geluid.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 12 oktober 2020 18:25:50 (44%)]

Wat ik begrijp moet er bij een bepaalde toets een bepaald liedje worden gespeeld. Alleen naar dtmf toontjes luisteren gaat nogal snel vervelen... ;)

Peter112

Special Member

Het gaat niet om het geluid van de tonen, de bedoeling is dat een oudere die zich deze telefoon heel herinneren een nummer kiezen waarna een mp3 afgespeeld wordt met een van vroeger bekend muziekje.

Hier word dat nog even mondeling toegelicht https://tweakers.net/reviews/7868/bouw-een-wonderfoon-voor-iemand-ande…

bprosman

Golden Member

Frans (PA0FMY) is er ook mee bezig geweest in een ander draadje :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/149635

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Peter112

Special Member

Ik ben even aan testen geweest en zit nu ergens anders even te wachten

In paint hier wat ik getest heb

De gele draad van foto 2 is niet aangesloten
De scoop aansluiting moet naar de arduino, die kan max 5 volt hebben. Om te zorgen dat de analoge ingang door de schakelklikken niet gefrituurd word moet ik hier nog een zener 4,7Volt overheen zetten en iets om te zorgen dat de analoge ingang niet negatief to gnd word. Of is dit geen probleem voor een arduino.

Todo , spanning verdubbelaar van 5Volt naar 10Volt welkebij een toetsdruk 20mA kan leveren, bij geen toets is de rust stroom ca 1 mA.

Als ik veilig op de analoge ingang zit kan ik
https://create.arduino.cc/projecthub/MM_Shoaib/dtmf-decoder-using-only… testen of deze https://create.arduino.cc/projecthub/zjor/dtmf-decoder-3458c5

Peter112

Special Member

Vandaag even weer aan de gang, ik ben door een collega gewaarschuwd om op te passen om dit signaal zo op te pikken in een esp of Arduino. De analoge ingang heeft van zichzelf geen enkele protectie eb bij de geringste overvoltage aan de ingang maakt de poort sluiting en als je pech hebt sloopt deze je usb poort van de pc.

Maar eens op zoek gegaan, een usb hub ertussen kan helpen of een USB isolator er tussen zetten.

Als ik zoek op USB isolator vind ik apparaten van 4 euro op alie tot 265 euro. Op alie vond ik deze https://nl.aliexpress.com/item/4001313479658.html?spm=a2g0o.productlis…
Het verhaaltje erbij klopt natuurlijk, maar of dit in de praktijk ook zo is is maar de vraag. KV isolatie heb ik natuurlijk niet nodig maar een volt of 20 lijkt mij wel handig.

Zelf iets maken (niet galvanisch gescheiden) met 500mA zekeringen en een paar zeners 5,1Volt kan waarschijnlijk wel werken. 5V1 misschien wat krap neem ik een 5V6.

Specs USB Max. voltage , 5V1 valt dus af, maar is 5V6 al te veel ?
5.00+0.25 −0.60 V

In de vorige post schema plaatje moet dus in ieder geval een C tussen naar de analoge ingang, daarnaast een zener van 4V7.
Als ik echter de zener met een serie weerstand erbij maak verloop de frequentie van de TDK. De genoemde 4 Volt haal ik ook niet zal rond de 1,6Volt zijn ( verkeerde stand scoop gelezen).

[Bericht gewijzigd door Peter112 op 18 oktober 2020 10:32:00 (11%)]

Zelf iets maken (niet galvanisch gescheiden) met 500mA zekeringen en een paar zeners 5,1Volt kan waarschijnlijk wel werken. 5V1 misschien wat krap neem ik een 5V6.

Een oeroud probleem dit. Oude buizen zender moduleren met een pc ging nog wel eens fout. Er zijn ook wel eens marconisten aan de seinsleutel die direct in het katodecircuit was opgenomen blijven hangen.

De oude oplossing is gewoon een kleine audiotrafo of een relais. Tegenwoordig zou je het met opto kunnen doen. Je hebt tegenwoordig typen met een mooie rechte karakteristiek.

Oplossing met die usb isolator is ook wel leuk maar dat beveiligt alleen je pc maar. Je arduino kan nog steeds worden opgeblazen.

KV isolatie heb ik natuurlijk niet nodig maar een volt of 20 lijkt mij wel handig.

Het bel of rinkel signaal van oude telefoon is dacht ik iets van 60 of 70 volt en geen twintig. Bovendien zijn die oude rinkel bellen voorzien van een nogal stevige spoel. Die opgeslingerde inductiespanningen kunnen zomaar honderden volts worden.

Wil je alles echt goed beveiligen dan moet je echt aan opto's (of trafo's) en snubbers of transorbs of zoiets gaan denken. Vergis je je niet in die oude telefoon zooi. Dat was echt uberdegelijk gebouwd en geschikt voor hoge lijnspanningen. Je telefoon signaal moest ook door lijnen van honderden km lang komen en hoorbaar blijven. En van die hele oude telefoons waar je eerst aan moest draaien om de telefoniste wakker te rinkelen kon je een fikse schok krijgen. Vraag me niet hoe ik dat weet. O-)

En misschien maak je dan wel geen 60 volt, de oude telefoons die je dus volledig intact wilt laten kunnen dat dus door inductie gewoon nog steeds wel. De pulsen zullen zo kort zijn dat je er persoonlijk nooit iets van zal merken. Maar je elektronica zal dat wel degelijk merken. De kilovolts die in de diverse datasheets genoemd worden slaan ook op dit soort impulsen. Statische elektriciteit is ook zo iets. Het geknetter dat je hoort en ziet als je in het donker een wollen trui uit trekt zijn ook vonkjes van spanningen die in de kilovolts lopen. Funest voor elektronica.

Vroeger had je halfgeleiders die als je er alleen maar naar keek al stuk gingen. Tegenwoordig zijn dit soort halfgeleiders allemaal intern beveiligd. Daardoor zijn ze een makkelijker te gebruiken. Er zijn er echter overigens nog wel hoor voor speciale toepassingen.

Woont je vader in een verpleeghuis? Als je daar een oproepje doet aan familie dan komt er wel ergens een T65 met draaischijf tevoorschijn verwacht ik. Zo heb ik voor mijn vriendin, die in de ouderenzorg werkt, ook al een stuk of 5 wonderfoons gebouwd voor bij haar op de afdeling. Op Marktplaats worden er woekerprijzen gevraagd voor T65-toestellen.

Ik heb de schema's/firmware van wonderfoon.eu gebruikt. Zij hebben alles al uitgedacht (en de firmware werkt ook echt goed!) waardoor je snel een toestel klaar hebt.

Peter112

Special Member

@Thinkpad, ik heb al diverse lijntjes uit staan, gaat tzt wel lukken. Maar de spoeling word dunner en op mp vragen ze langzamerhand astronomische bedragen welke meer zijn als de hele schakeling die erbij moet.

@Exfietser de bel gaat er ook uit en toestel wordt ook niet meer aangesloten op pots. Maar het lijkt mij toch handig om enige bescherming te hebben, mijn laptop ~800 euro, Arduino 7 euro lijkt mij wat makkelijker te vervangen zonder overleg met de WAF.

@Exfietser de bel gaat er ook uit en toestel wordt ook niet meer aangesloten op pots.

Hoeft niet per see uit de bel te komen. Een lange leiding kan dit probleem ook al veroorzaken. Of zit het hele arduino verhaal in het toestel? Jammer dat je het toestel niet origineel houd dan. Kan je niet alles gewoon afkoppelen en het originele spul er in laten zitten? Dat je het arduino spul er bij bouwt?

Peter112

Special Member

Een kiesschijf toestel werkt al een tijdje niet meer op de meeste centrales. Een oudere zal hem ok niet open schroeven denk ik.