koffie molen

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Mijn DeWalt DCD791D2 heeft 70Nm koppel

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

dat is best veel idd
zal er eens naar kijken.

nog mensen met een 230v oplossing?

Shiptronic

Overleden

frequentie regelaar ertussen, en een 3F motor heb je veel keus.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Erik de Groot, Het vermogen = koppel x hoekfrequentie. In formulevorm: P = T * omega.

Het vermogen in KW = Koppel x toerental per minuut / 9549.

Het koppel (in Newtonmeters) = Het vermogen (kW) * 9549 / het toerental per minuut.

Voor een 450 Watt motor (output) met 450 rpm is het koppel gelijk aan

0,45 * 9549 / 450 = 9,55 Newtonmeter.

Dat is nog eens duidelijk! Dank je voor deze uitleg!
Dan is het toch ook zo als ik Een snaar aandrijving gebruik van 2/1 dan kan ik ook een motor nemen met de helft van het benodigde koppel?

benleentje

Golden Member

uiteraard. Als je een reductor gebruikt dan word je uitgaande koppel groter.

De accutol die ik op het werk gebruikt haalt zelf 80Nm. Dat is zo sterk dat ik nooit meer een 230V model nodig hebt het max vermogen zit ruim boven de 1000W voor enkele secondes. Gemeten op mijn eigen voeding trok die op 18V 60A. En mijn voeding gaat niet hoger dan 60A. Vergis je dus niet in een accutol.

Nadeel is wel dat je zelfs voor een wat lichtere accutol al snel een 20A voeding nodig hebt en dan ook nog een voeding die kortsluitvast is en niet in protectie gaat maar netjes de spanning terug regelt als de maximale stroom word overschreden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat is best een flink vermogen idd. Dat is dan ook de reden waarom ik liever op 230v ga zitten.

Lambiek

Special Member

Op 14 oktober 2020 21:14:23 schreef Eric de Groot:
Dan is het toch ook zo als ik Een snaar aandrijving gebruik van 2/1 dan kan ik ook een motor nemen met de helft van het benodigde koppel?

Let wel dat je verlies hebt in je overbrengverhouding, het koppel kun je niet maal 2 doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zou dit wat kunnen zijn om traploos te kunnen regelen en het toerental af te kunnen lezen?
Ik dacht ook dat bij een servo motor de kracht redelijk constant blijft?

Arco

Special Member

Een stappenmotor is niet echt de beste keus als koffiemolen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oke, ik weet te weinig van stappenmotoren.
wat is de reden dat dit niet geschikt is?

Arco

Special Member

Het feit dat je geen enkele commercieele koffiemolen met een stappenmotor ziet zou al genoeg moeten zeggen... ;)
Een stappenmotor heeft relatief weinig torque t.o.v. een gewone motor. Hij houdt ook niet van hoge snelheden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 15 oktober 2020 07:53:31 schreef Eric de Groot:
Dat is dan ook de reden waarom ik liever op 230v ga zitten.

Het ligt eraan wat je er aan kwijt wil qua prijs natuurlijk, er is genoeg te koop.

https://www.damencnc.com/nl/ac-servo-motor-400w-ecma-c20604rs/a813?c=1…

https://www.damencnc.com/nl/ac-servo-drive-400w-asd-b2-0421-b/a805?c=1…

SERVO - DELTA_ASDA-B2_Catalogue_English_2019.pdf

Op 18 oktober 2020 13:00:40 schreef Arco:
Het feit dat je geen enkele commercieele koffiemolen met een stappenmotor ziet zou al genoeg moeten zeggen... ;)
Een stappenmotor heeft relatief weinig torque t.o.v. een gewone motor. Hij houdt ook niet van hoge snelheden...

Met de nieuwe types valt dat reuze mee, er zijn er die 3000 T/M halen met nog een behoorlijk koppel.

Op 13 oktober 2020 18:43:53 schreef Eric de Groot:
Genoeg over de werking van de molen.

Daar heb ik toch nog een vraagje over, om beter te kunnen helpen.
Hoe ziet het maal gedeelte eruit? Zijn dat twee rollen die tegen elkaar draaien of is dat een soort mes dat rond draait? En wat is dan de diameter van de rollen of het mes?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 13 oktober 2020 18:43:53 schreef Eric de Groot:
Ik kan het koppel berekenen wat ik nodig heb en als voorbeeld gebruik ik daar de Mazzer Robur voor.
Deze draait 450 omw en heeft een motor van 450W.
Dan is de formule 450x450 / 9550.
Dan krijg je 21,2 Nm
Deze is direct aangedreven en bij mij kan ik hem in de verhouding 2op1 laten lopen dus dan heb ik maar de helft van het vermogen nodig

Eerste reactie op het laatste: Nee het vermogen halvert niet. Het koppel wel, maar het vermogen blijft hetzelfde.

Dan voor P = t * Ω moet je de omwentelingen in rad/sec zetten.

Dus 450RPM is 7.5 omwenteling van 2 PI radialen per seconde. Dus 7.5 * 2* PI = 47 rad/sec.

Bij 450W moet dat dus zijn: t - P/Ω = 450/47 = 9.5 Nm.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Hoe ziet het maal gedeelte eruit? Zijn dat twee rollen die tegen elkaar draaien of is dat een soort mes dat rond draait?

Er zijn grofweg 2 soorten burrs voor koffiemolens:

Je hebt ook nog deze (slagkoffiemolen), maar dat heeft met koffiemalen niks te maken... ;)

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51208PAJAWL.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 18 oktober 2020 14:16:42 (30%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 18 oktober 2020 14:12:46 schreef Arco:
Er zijn grofweg 2 soorten burrs voor koffiemolens:

Heb dit systeem nog nooit gezien, is gewoon een soort tandwiel waar de bonen tussen komen.

Je hebt ook nog deze (slagkoffiemolen), maar dat heeft met koffiemalen niks te maken... ;)

Dat systeem ken ik dan weer wel. Dat maalt toch ook of het slaat de boon eigenlijk stuk.

Zal wel met de smaak te maken hebben denk, ik ben dan ook geen koffie kenner.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

De slagkoffiemolen slaat de koffiebonen stuk, je krijgt geen consistente maling.
Sommige delen blijven groffe stukken (veel te grof) terwijl andere delen verpulverd worden tot poeder (veel te fijn)

Zo krijg je nooit een koffie van constante kwaliteit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 oktober 2020 14:37:03 schreef Arco:
De slagkoffiemolen slaat de koffiebonen stuk, je krijgt geen consistente maling.
Sommige delen blijven groffe stukken (veel te grof) terwijl andere delen verpulverd worden tot poeder (veel te fijn)

Zo krijg je nooit een koffie van constante kwaliteit...

Klopt, en dan heb je nog dat de vlakke schijven en de conische schijven wat in smaak verschillen.

Ik wil de 75mm conische schijven gaan gebruiken

Op 18 oktober 2020 13:30:55 schreef Lambiek:
[...]
Het ligt eraan wat je er aan kwijt wil qua prijs natuurlijk, er is genoeg te koop.

https://www.damencnc.com/nl/ac-servo-motor-400w-ecma-c20604rs/a813?c=1…

https://www.damencnc.com/nl/ac-servo-drive-400w-asd-b2-0421-b/a805?c=1…

[bijlage]

[...]
Met de nieuwe types valt dat reuze mee, er zijn er die 3000 T/M halen met nog een behoorlijk koppel.

[...]
Daar heb ik toch nog een vraagje over, om beter te kunnen helpen.
Hoe ziet het maal gedeelte eruit? Zijn dat twee rollen die tegen elkaar draaien of is dat een soort mes dat rond draait? En wat is dan de diameter van de rollen of het mes?

En wat vindt je dan van de set die ik eerder had gepost?
Ik gebruik ook liever een 3phase motor die niet veel groter is dan 80mm in diameter. Dit omdat je die eenvoudig kunt regelen met een frequentie regelaar.

Lambiek

Special Member

Op 18 oktober 2020 15:22:45 schreef Eric de Groot:
En wat vindt je dan van de set die ik eerder had gepost?

Ik ken dat merk verder niet, is zo'n aliebaba ding. Ik kan er ook geen koppel grafiek van vinden, dus ik weet niet of het iets is.

Ik gebruik ook liever een 3phase motor die niet veel groter is dan 80mm in diameter. Dit omdat je die eenvoudig kunt regelen met een frequentie regelaar.

80mm is niet echt groot voor een drie fase motor natuurlijk en of je dat koppel dan ook haalt met die grote vraag ik me af.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik zal het eens gaan bekijken

[Bericht gewijzigd door Eric de Groot op woensdag 21 oktober 2020 11:10:46 (88%)