Samsung wasmachine neemt geen water ondanks schone zeepbak, filter, zeefje

Beste mensen, Graag jullie hulp.

Het gaat om een Samsung Sensor Quick svw 1000 F uit het jaar 2000 met foutcode E1. Ik kan hem wel normaal instellen, maar vervolgens pakt hij geen water, het blijft doodstil, in elk programma. De kraan staat gewoon open, er is geen aquastop in de aanvoer.

Ik heb de filter en het zeefje schoongemaakt, die waren niet echt vies. Daarna de zeepbak eruit gehaald en samen met het gedeelte waar hij in hoort, schoongemaakt. Die waren wel vies van aangekoekt waspoeder.
Maar zonder succes. Het blijft stil.

Bij Klusidee het advies gekregen om de inlaatventielen door te meten.
Stand Ohm:
Wit - Blauw = 3.609
Wit - Oranje = 3.603
Wit - Grijs = 3.672

Deze wasmachine heeft het altijd naar volle tevredenheid gedaan. En nu opeens dit. Ik snap het niet. Hebben jullie enig idee?

Programma's als pompen en centrifugeren werken wel? Zonee, verdenk ik eerder het deurslot of startknop?

Foto's uploaden is niet helemaal gelukt trouwens. Ze zijn enorm klein.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op 13 oktober 2020 09:44:57 (26%)]

Sine

Moderator

Als dat 230V ventielen zijn kun je er gewoon spanning op zetten en kijken of er water uit komt.

Als het ventiel zelf verstopt is krijg je ook geen water natuurlijk.

Heeft U getest of de deur op slot gaat?
Zonder deurslot word er gegarandeerd geen water ingenomen.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Kolen vd motor zie ik nog niet vernoemd. Die verdenk ik ook gelijk met de andere al genoemde componenten. Indien de print de motor niet "voelt" gaat deze het programma niet opstarten.
De spoel vd pomp staat dikwijls in serie met het ventiel. Gaat de pomp? Deze start soms ook niet tgv koolborstels die op zijn dus niet direct conclusies trekken. Deursloten. Wel al vernoemd branden dikwijls uit. Check de deurslot stekker. Deurruber vooraan los maken dan ben je er zo aan.

[Bericht gewijzigd door EricN op 13 oktober 2020 19:29:39 (16%)]

Beste mensen, dank voor jullie reacties.

@ maus0611 - Programma pompen+centrifugeren werkt ook niet
- Deurslot werkt prima
- Startknop kan gewoon ingedrukt worden en geeft bijbehorend piepje, niets abnormaals

@ Sine- Spanning erop gezet maar zie geen water streomen. Zie ook geen verstopping

@ Walkura - Deurslot werkt prima

@ EricN - De pomp start inderdaad ook niet. Hierbij een foto van de deurslotstekker. Waar ikzelf niets bijzonders aan zie....?!
Hoop dat de foto nu wel goed is.

In je reply zitten contradicties. Volgens je ventieltest zou er geen water stromen in de machine. Dit kan aan de waterinlaat of de klep liggen. Maar je schrijft ook dat hij niet zwier of pompt. Dat is weer totaal wat anders. Ofwel heb je meerdere problemen ofwel schort er wat aan je testing. De koolborstels nagekeken? Machine op linksezijkant. Zeep naar beneden zodat er geen water over de print loopt . Bodem er af en nakijken. Kun je gelijk ook aan de pomp.
Edit. De stekker vh deurslot is op de foto niet zichtbaar. Maar als je de kabels/stekker zelf kunt zien en er is niets verbrand dan id het al veel. Wil niet zeggen dat het slot niet stuk is! De toevoerdarm van de machine (ventielkant) schroeven en in een emmer stoppen en kraan open...zie je water komen? Er zijn meerdere ventielen. Heb je de andere ook getest?

Dan blijft de motor over denk ik..

Goeiemiddag EricN, bedankt voor je uitgebreide reactie.
Eerst antwoord op in eerste instantie de makkelijke vragen:

- De toevoerdarm in een emmer gedaan en kraan open geeft goede doorstroom van water.

- Er zijn meerdere ventielen, je bedoelt toch dit onderdeel? Zie eerste foto:
Ohms:
Wit - Blauw = 3.609
Wit - Oranje = 3.603
Wit - Grijs = 3.672
Of kan er nog meer of anders getest worden?

- Deurstekker: foto's van onder- en bovenkant

- De machine maakt bij aanzetten totaal geen geluid, op de piepjes na. Dus daaruit concludeer ik dat de pomp niet werkt.

Vanmiddag zet ik de machine op zijn linkerzijkant en maak ik de bodem los. Daarover later.

Tot zover, met groet

Goed en grondig werk geleverd. Dat is een leuke interactie. Benieuwd naar verdere vaststellingen onderaan.

Nu dan de koolborstels eruit gekregen, waarvan foto.
(Maar ik vraag me af of ik het achterste schroefje van de achterste koolborstel er ooit weer in krijg)

Dan nog foto's van onderandere de motor.

Dag druif. De eerste dingen waar we aan dachten blijken op het eerste zicht niet stuk te zijn. Dit doet vermoeden dat we richting print moeten beginnen denken. Maar dit vermoeden is al zo dikwijls ontkracht door diagnoses die uiteindelijk toch niet de print blijken te zijn dat ik dit idee toch nog even ter zijde laat temeer deze printen veelal ingegoten zitten met siliconen. Klopt dit? Is de print ingegoten? Dus terug van voor af aan. Je krijgt dus een E1? Geen 1E? De deur gaat vast en de deur gaat los? Of moet je aan de noodhendel trekken? Heb je de pressostaatleiding eens los getrokken? De hoogtevoeler of pressostaat kan ook altijd stuk zijn maar bij samsung heb ik deze nog niet stuk gehad. Uitzoeken of deze stuk is is ook niet eenvoudig. Dus nog maals. Toestel start. Deur gaat vast en dan na een tijdje verschijnt de 1E/E1? Wat je ook altijd kan doen is de verschillende onderdelen aan de print testen. Bv: trek de stekker vd 3 ventielen los ad print en meet daar de weerstandswaarde. Zo vermijd je draadbreuk problemen te mislopen. Dit kun je ook doen voor de motor, verwarming, pomp en deurslot (in de open gesloten stand). Nu het de motor ook niet schijnt te zijn (maak schroevendraaier wat magnetisch door er mee over een sterke magneet te wrijven en "plak" de vijs dan aan je schroevendraaier, zo moet het lukken met je vijsje) wordt een diagnose op deze manier wel wat moeilijk. Wees dus 100% zeker over pomp en inlaatventielen. (Haal indien aanwezig op de bodemplaat ook de lekdetectie er eens af). E1 is iets met water nemen dus bij programma zwieren zou deze niet mogen verschijnen tenzij het iets met de pressostaat is. Wat gebeurt er op het programma pompen, en indien geen zulk programma, het programma zwieren met de toerental keuze op nul gezet? Idien alles hierboven goed bevonden schiet er volgens mij enkel pressostaat of print over. Een pressostaat werkt meestal met 3 draden (het is toch een elektronische?) . 1 is nul/grond/massa en een 3de is de 5V. De 2de is een pulsbreedte signaal dat mee gaat met de gemeten druk. Heb je een scope? De optie print wordt gevaarlijk hier gezien ik via deze weg geen zekere diagnoses kan geven en je dus ook niet op onnodige kosten wil jagen. Enfin denk en doe werk genoeg. Het amusement. Ik hoor de resultaten nog wel.

Dag EricN,
Wat aardig dat je/jullie zoveel tijd en energie steken in het meedenken. Waarvoor dank!!!

Voordat ik in ga op je laatste reactie, wil ik nog kwijt dat de laatste keer dat de machine draaide en bijna klaar was met het programma, opeens de stoppen doorsloegen, wat normaalgesproken nooit gebeurt.
Ik dacht eigenlijk dat ik teveel elektra tegelijk gebruikte met waterkoker en stofzuiger en wasmachine tegelijk aan. Maar nu denk ik dat de oorzaak misschien wel bij de wasmachine heeft gelegen?
Ik kon toen wel met de gewone knop de wasmachine weer open krijgen.

Differentieel of zekering? Heel belangrijk!!

Dag druif. De eerste dingen waar we aan dachten blijken op het eerste zicht niet stuk te zijn. Dit doet vermoeden dat we richting print moeten beginnen denken. Maar dit vermoeden is al zo dikwijls ontkracht door diagnoses die uiteindelijk toch niet de print blijken te zijn dat ik dit idee toch nog even ter zijde laat temeer deze printen veelal ingegoten zitten met siliconen. Klopt dit? Is de print ingegoten?
Nee de printplaat zit geschroefd.

Dus terug van voor af aan. Je krijgt dus een E1? Geen 1E?
E1, echt waar.

De deur gaat vast en de deur gaat los?
Ja.
Of moet je aan de noodhendel trekken?
Nee, dat hoeft niet.

Heb je de pressostaatleiding eens los getrokken? De hoogtevoeler of pressostaat kan ook altijd stuk zijn maar bij samsung heb ik deze nog niet stuk gehad. Uitzoeken of deze stuk is is ook niet eenvoudig.
Ik heb de aanwijzingen hierover van
https://onlineonderdelenhop.nl/blog/wasmachine-pressostaat-
niveauregelaar-testen/s
opgevolgd. Het slangetje is heel goed door te blazen, maar de pressostaat zelf totaal niet! Misschien zegt dat wat??

Dus nog maals. Toestel start. Deur gaat vast en dan na een tijdje verschijnt de 1E/E1?
Inderdaad, zo gaat het.

Later op de middag ga ik verder, dan met meten.
Vriendelijke groet,
Druif

Als de print geschroefd zit kun je de onderkant altijd eens inspecteren op losse contacten of doorgebrande printbanen. De verwarming en motor kun je mss ook eens testen op verlies. Indien je geen megger hebt kun je altijd proberen met je ohmmeter op range 20(40)Mohm. Als deze uitslaat bij een meting tss massa en aansluiting dan is het zeker stuk, indien het niet uitslaat dan heb je helaas nog geen zekerheid.

Differentieel of zekering? Heel belangrijk!!

Het was toen zeker weten de zekering die toen uitviel.
Gisteren viel bij het testen van de invoerdarm, per ongeluk de zgn Powersafe (stekkerdoos voor afwisselend droger en wasmachine te kunnen gebruiken) in de emmer met water. Toen verbaasde het me dat alleen de differentieel uitviel. Vandaar dat ik het weet.

Kun je een tijd geven die overgaat tss het starten vh programma en het weergeven van de E1 foutcode? Is dit seconden of 2 minuten?
Kortsluiting dus. Als er vanachter op de print wat mee doorgefikt is zou dit duidelijk zichtbaar moeten zijn.

Tot foutcode duurt ongeveer 1,5-2 minuten.

De print heb ik van voor en achter bekeken, maar ik zie geen brandplekken of anderszins. Helaas kan ik de foto's daarvan niet laten zien , want ik krijg opeens een stuurprogrammafoutmelding bij aansluiten op de pc

Hier alsnog de foto's van de print

Achterkant vd print is interessanter. Benieuwd naar de ohmse metingen vd stekkers (ad print) vd verschillende onderdelen.

Komt tijdens aanzetten machine 230V op de kleppen?? Zo ja, zijn rubbers ind e kleppen verhard

@smd zwieren en pompen gaat ook niet en de fout komt er pas na 2min op.van een defecte pressostaat verwacht ik sneller reactie.

Als de print geschroefd zit kun je de onderkant altijd eens inspecteren op losse contacten of doorgebrande printbanen.
Alles zit goed vast en er is niets doorgebrand zo te zien.

De verwarming en motor kun je mss ook eens testen op verlies. Indien je geen megger hebt kun je altijd proberen met je ohmmeter op range 20(40)Mohm.
Volgens mij heb ik inderdaad een megger (RSpro IPM 138N)in bruikleen. ik kan hem instellen op kOhm

Als deze uitslaat bij een meting tss massa en aansluiting dan is het zeker stuk, indien het niet uitslaat dan heb je helaas nog geen zekerheid.

Helaas snap ik dit stukje niet helemaal, wat massa is en wat aansluiting.
Ik heb het volgende gedaan: De zwarte en rode pen op verschillende plekken op het koper van de motor gezet. Zowel bij Ohm als bij kOhm geeft hij het cijfer 0.1