onbekende LG LED DRIVER IC smarttv - wie weet welke dit is ?

Wie weet welke 8 pins type leddriver IC gebruikt LG in haar moderne tv voedingen, type voeding LG P4955 uit een UBV serie. De leddriver geeft nl maar 49 Volt ipv de normale led+ spanning van ongeveer 72-75 VOlt. Het gaat om Ic 252 onderkant van de voeding. Het ic is nl niet gemerkt !

*hier heb ik geen app voor nodig

Dat wazige plaatje is helaas weinig hulpvol...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het ic is zowiezo afgeschermd maar staat links op de foto als enige. OF iemand die een schema heeft van de PSU LG4955 ? Ook hier nog niks gevonden op t internet...

Hier staat wel een schema van een tv met die voeding, maar ik weet niet of de voeding zelf erin staat: https://tel-spb.ru/files/LG_55UB850V_LD41V.rar

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

JA heb die ook en van de 49 inch die is het zelfde, maar er staat dus helemaal niks in over de led driver. Alleen maar panel power, maar dat is het niet.

De Print werkte toch ook in een andere TV zei je in je andere topic??

Nee dezelfde probleem, maar diegene had zoveel (defecte) onderdelen en moederborden, dat ik twijfel of daar echt wel een goed werkende bij zat....
Aangezien mijn voeding alle spanningen heeft naar t moederbord, en t moederbord ook aan gaat , blijft het probleem toch de backlight led driver, en ik ben er achter gekomen dat de LED+ spanning maar 49 volt ipv de 70-75 Volt is. Ik weet niet waardoor die spanning te laag is, ik probeer het uit te sluiten door de FETS (3 stuks waarvan deze spannning komt) te testen,en een te vervangen voor gelijke, ik denk dat hier de storing ligt. Zonder het kleine IC heb ik nog steeds de 40 Volt dus ik denk dat het ergens vanaf de trafo naar de FETS toe waarde 40 VOlt gegenereerd word fout gaat. Als ik de spanning meet over een FET blijft die op alle pinnen hetzelde, als ik die weglaat is de spanning op de overige wel 65 volt, dus ik vermoed hier iets niet ok...maar wat trekt die spanning nu omlaag...? ELco's heb ik al gemeten, misschien toch een klein smd of iets primairs ?

MNM(tm)

Golden Member

De spanning wordt niet zozeer omlaag getrokken, maar wordt actief geregeld door de voeding zelf. LED backlights worden namelijk gevoed met een constante stroom. De spanning over de (in groepen in serie staande LED's) wordt door de voeding zodanig geregeld dat de stroom door de LED's constant blijft. Loopt er niet de ingestelde stroom, of kán er niet de ingestelde stroom lopen, dan zal de voeding in beveiliging gaan. De nominale spanning (de uitgangsspanning die je eigenlijk zou verwachten) is kort door de bocht de totale spanningsval over de LED's. (De spanningsval van elke in serie staande LED bij elkaar opgeteld).

Rekenvoorbeeld: een enkele serieketen bestaat uit 10 LED's. De spanningsval over één LED is 2.7V. De totale spanningsval is dan 27V. De typische stroom door een LED is 20mA. Dát is dan de stroom waarop de LED driver is ingesteld (want het is een stroombron!). De LED driver zal zijn uitgangsspanning dan gaan regelen naar 27V, om die 20mA te kunnen halen.

Die 49V, heb je die gemeten met of zonder backlight aangesloten?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Zonder en met meet ik 49Volt. Maar dat is niet goed. Met een 42" Philips met LG voeding met enkele stekker deed de backlight het dus (een strip dan) en had ik de normale voltage 65 volt. Ik denk nu dat trafo of primair iets niet goed is.

MNM(tm)

Golden Member

Primair gaat het prima, anders zou je überhaupt geen spanning aan de uitgang krijgen. Er gaat iets mis in de feedback. En dat komt vrijwel altijd door problemen met de backlight zelf. Die driver circuits zijn best robuust.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Nou je zit er in de buurt met de feedback. LG maakt het zo verwarrend voor de reparateur zonder verdere service info. Met een werkende voeding uit een niet 3d model 49UB820V kreeg ik nog steeds de zelfde storing, rode led blijft branden op het originele moederbord van de 49UB850V en 5x knippercode op de voeding en ook ja nog steeds 49 volt op de leddriver. Met het moederbord ook van de werkende UB820V model deed de tv het wel goed EN ook de backlight spanning ook zoals ik al vermoedde is nu normaal en de ledverlichting ging nu aan!! En ja, met nog zo voorzichtig in elkaar zetten en vastplakken van het panel dat slechts alleen maar met tape op zijn plaats wordt gehouden in de omkapping is met het verwarmen en aanduwen van het panel toch nog een hoekje beschadigd met aanduwen of verplaatsen van het nogal zware toestel met als gevolg een kleine barst in het hoekje en met als gevolg een lekvlek en en licht verlopende doorzichtige donkere balk bovenin het beeld ! En dan ben ik nog wel zo extreem voorzichtig geweest! Die panels moeten echt goed vlak liggen zonder oneffenheden of iets scheef want als je ze maar iets verkeerd liggen of niet vlak op de randen dan breken ze al met een heel klein beetje druk en krakje...... u bent gewaarschuwd!! Ronduit rampzalig die dunne panels zonder dikke randen: nog meer breuk gegarandeerd voor de toekomst !! Schandelijk gewoon dat het zo kwetsbaar is en te breekbaar verkocht wordt. DE man van wie ik het toestel had zei dat gewoon met ophangen al het panel was gebroken... Echt LevensGeluk zo'n LG !!! Maar ook Samsung maakt er er zelfs reclame voor een randloos scherm. Maar die rand beschermt juist het nu zo steeds grotere en dunnere zeer kwetsbare panel.. echt waanzin... die ook nog verkocht wordt.. jammer