Op 13 oktober 2020 19:52:40 schreef rew:
[...]
Kortom: Ik ben er van overtuid dat er wel eens fake onderdelen verkocht worden. Adafruit of Sparkfun heeft een keer een rol niet-ATMEGA328's gekocht. En toch: het komt VEEEEEL minder vaak voor dan iedereen denkt.
[...]
Ik denk dat je hier ZEKER een punt hebt:
kijk bij Accu's etc moeten we het niet over hebben, maar als we puur over halfgeleiders praten denk ik dat het wel meevalt.
2e hands onderdelen is wel een optie inderdaad
maar fake..
.1 halfgeleiders zijn over algemeen niet heel dur (centenwerk)
.2 je moet ze toch fabriceren en / of stempelen
dus hoop werk voor weinig centen. Loont niet direct
wil niet zeggen dat het niet gebeurt natuurlijk.
Maar VAAK zoekt men een component voor een herstelling. (je bent beetje vreemd als je een productierun gaat doen met obsolete componenten). Er is dus al iets kapot. Dan ga je dit vervangende component erin zetten en werkt het nog steeds niet.
de volgende stap zou moeten zijn het component in een GOED testcircuit testen.
en dan is het nog maar de vraag of het component in het bestaande circuit als gevolg van een ander defect in dat circuit niet daar al gesneuveld is.
eigenlijk had je het component dus VOOR montage al moeten testen.
MAar als het apparaat dan nog niet werkt is het een defect component of fake component geworden... VEEL SIMPELER!
En dan heb je nog die mensen die de DIE gaan bekijken.
Als je ene 2N3055 van begin productie vergelijkt met die van de huidige productie dan zal die DIE wel afwijken. PRoductie wordt steeds beter en de 2n3055 heeft een baard die groter is al die van sinterklaas....
Dus tja zou het zomaar kunnen dat in de "fake" ook een andere DIE zit. Als het ding zijn specs haalt vindt ik het prima, wat er onder de motorkap zit boeit me daar niet zoveel!