NEP onderdeeltjes

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Het probleem zal ook vooral voorkomen bij echt oude onderdelen. (vooral .. niet alleen!)

De 3055 is ondertussen wel los antikos, en je moet je zwaar afvragen of er geen nieuwe betere en vaak goedkopere alternatieven zijn. (Hint: Ja, die zijn er zeker)

Anoniem

Och het probleem is niet nieuw.
Toen ik halfweg jaren 70 nog op school zat had je Tandy elektronica zaken.

Hun onderdelen zaten in blisterverpakking en waren vrij duur.

Ze hadden ook een rek met goedkope onderdelen: "speciaal voor de amateur" Eén van de toppers was de 2N3055.

Op de blister stond: stroomversterking tot 20.
Als je weet dat bij deze transistor de stroomversterking tussen 20-70 ligt, wist je dat het uitval van de productie betrof.

Ik ben ook geen echte believer dat er op grote schaal namaakonderdelen zouden gemaakt worden.

95% van alle onderdelen gaan naar fabrieken waar apparaten gemaakt worden. En namaak zou daar uiteraard niet geaccepteerd worden en snel door de mand vallen.

En van dat handvol elektronica amateurs die menen met antieke onderdelen een al even bejaarde schakeling te moeten maken, ga je ook niet rijk worden.
Zeker al niet voor goedkope onderdelen aan dumprijzen.

Bij de productie van halfgeleiders is er een aanzienlijk deel dat de specs niet haalt. Die worden niet weggegooid maar komen via de dump extra laag geprijsd terug in de handel en verkocht via allerlei webwinkels.

En als het zoveelste 1.6MHz oscillatortje dan niet wil starten vanwege de te lage stroomversterking dan voelt men zich bedot..

Halve stroomversterkingsfactor voor één tiende van de prijs lijkt me overigens geen bedrog maar een goeie deal ;-)

Het probleem zit hem vooral bij diegenen die alles willen hebben, maar geen geld ervoor overhebben.
Als ik iets zie staan aan 1/10van de gangbare prijs wéét ik dat er mogelijk iets mis mee kan zijn.
En als het zo is, "be a man and take it." Volgende keer is het wellicht beter.

rob007

Yarr, Matey!

Ben Bang dat GD en de andere mensen schrijven het ook al gelijk hebben,
We / IK wil het heel gierig goedkoop hebben en dan zijn die winkeltjes als ebay erg aantrekkelijk.
En natuurlijk met dit als risico dat het nep spul is of rommel wat je toegestuurd krijgt.
Toch moet ik zeggen VEEL is toch ook WEL bruikbaar, MAAR heb wel het gevoel dat het erger of slechter word!
Ik blijf dus toch de domoor die steeds besteld, dat wel!
.
( En Huuu GD waarvoor moest dat nou weer een 1.6MHz oscillatortje zijn?
Het was voor een CB oscillatortje hoor! ;) )
Zonder dolle ik denk dat ik nu slechte J310 FETjes heb gekocht moet het nog even uitzoeken!

Vriendelijke en Gezonde Groetjes van hier weer!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Bij de productie van halfgeleiders is er een aanzienlijk deel dat de specs niet haalt. Die worden niet weggegooid maar komen via de dump extra laag geprijsd terug in de handel en verkocht via allerlei webwinkels.

Dit gebeurd ook veel bij flash geheugen, afgekeurd klaar voor vernietiging, maar dan worden ze vrolijk op ali/ebay verkocht.

Ik koop ook men chippies zo goedkoop mogelijk op ebay, maar voor mij werkt het wel perfect, maar mss koop ik ook niet de meest interessante chips voor hun, maar nxp8472 of mcp23017 of ander i2c spul, ziet ook wel gelijk of het werkt of niet, en complete bordjes zijn al helemaal goed, ala sensor module, orangepi ofzo.

Denk bij zware mosfets oid dat er al weer gekloot is, afgeschuurd, opnieuw een zwaarder model nr erop.

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Op 16 oktober 2020 12:07:06 schreef grotedikken:
Ik ben ook geen echte believer dat er op grote schaal namaakonderdelen zouden gemaakt worden.

Wat heet op grote schaal?

Er zijn complete bedrijven die niets anders doen dan een moderne tor nemen, daar de opdruk af stralen en er een oud type nummer op plakken.
Dat deden ze bijvoorbeeld met de BDV65 (of was het de 95?), en niet eens via louche handelaren, gewoon via farnell.

En dan heb je nog de Chinese onderdelen handelaren die claimen dat ze alles wat de laatste 60 jaar gemaakt is nog kunnen leveren. En soms kunnen ze dat ook. Maar heel vaak verkopen ze je maar al te graag iets wat er een beetje op lijkt (bij opamps) Of iets wat in de zelfde package zit, maar stiekem gewoon iets heel anders bevat.

En die Chinezen zijn ook heel handig in het vinden van tekorten op de markt ... en verkopn daar rustig iets met het correcte stempeltje er op, maar met heel andere inhoud.

https://www.sparkfun.com/news/350

High met Henk

Special Member

@sine: ik zeg niet dat het niet voorkomt, maar niet in de mate waarin het geschetst wordt: ik weiger te geloven dat 50% of 80% zoals weleens geschetst wordt fake parts zijn..

kijk als je een HEEL obscuur part hebt wat ca 10 euro per stuk kost kan het lonen, maar voor de meeste op-amps zijn prima replacements te krijgen en loont het al niet.

dus 1 op de 5 heb je wellict pech, maar denk nog steeds dat 80% van de chinese aanbieders wel halfgeleiders aanbied die iig origineel zijn (heb het niet over afgekeurde batches, met dat erbij zal het wel hoger liggen)

maar een omgestempelde 555 als een TL072 o.i.d. zie ik nog niet heel snel gebeuren.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik heb ze hier liggen.
LM358 gestempeld als NE5532 en TL072

Op 17 oktober 2020 13:39:08 schreef RvEldijk:
Dit gebeurd ook veel bij flash geheugen, afgekeurd klaar voor vernietiging, maar dan worden ze vrolijk op ali/ebay verkocht.

Mijn broertje had een USB stick wat het niet meer deed. Daar bleken flash chips in te zitten, gewoon nette opdruk: BIOS USE ONLY. Spec zei: gegarandeerde rewrite cycles: 8.

Op 17 oktober 2020 13:59:54 schreef High met Henk:
kijk als je een HEEL obscuur part hebt wat ca 10 euro per stuk kost kan het lonen, maar voor de meeste op-amps zijn prima replacements te krijgen en loont het al niet.

Als ik een print aan het bestukken ben en een onderdeel tegenkom wat uitverkocht is, dan zoek ik effe een andere. Voor het onderdeel wat het hart vormt van de schakeling (DCDC converter, CPU bijvoorbeeld) gaat dat niet lukken, maar een mosfetje of condensatortje: Geen probleem.

Maar als je printen extern laat bestukken zoek je onderdelen uit en specificeer je precies wat je uitgezocht hebt en op dat moment beschikbaar is. Maar als er dan een re-run van dat printje gedaan moet worden, dan heb je geen tijd om dat uitzoeken overnieuw te doen en specificeer je gewoon wat werkt. En dan zijn er laag-over-laag met bedrijven die voor jou verbergen dat het onderdeel wat je specificeert obsolete en niet meer te krijgen is. Voor wat extra centen leveren ze gewoon iets met het label van de gewenste onderdelen.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 17 oktober 2020 14:56:12 (58%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 17 oktober 2020 13:59:54 schreef High met Henk:
@sine: ik zeg niet dat het niet voorkomt, maar niet in de mate waarin het geschetst wordt: ik weiger te geloven dat 50% of 80% zoals weleens geschetst wordt fake parts zijn..

kijk als je een HEEL obscuur part hebt wat ca 10 euro per stuk kost kan het lonen, maar voor de meeste op-amps zijn prima replacements te krijgen en loont het al niet.

Je overschat de loonkosten in China gok ik, dat loon blijkbaar al zo snel dat ze ook jellybean onderdelen als een simpel opampje neppen.

Anoniem

Op 17 oktober 2020 13:40:42 schreef Sine:
[...]

Wat heet op grote schaal?

Er zijn complete bedrijven die niets anders doen dan een moderne tor nemen, daar de opdruk af stralen en er een oud type nummer op plakken.
Dat deden ze bijvoorbeeld met de BDV65 (of was het de 95?), en niet eens via louche handelaren, gewoon via farnell.

Dat wordt beweerd, ja. Volgens mij is dat een fabeltje.
Bij zoiets moet je maar 2vragen stellen wat is de marktvraag en wat levert het op?
Geen enkele apparaatbouwer gaat in zn nieuwe tv's radio's, noem maar op 40 jaar oude obsolete componenten gaan gebruiken.

Ik heb ook nooit een toestel van na 1975 gezien waar nog een BY127 of een BC 107 in zat. Daarentegen werden de opvolgers 1N4007 en de BC547 in de plaats gebruikt.
Dus voor nieuwe productie is het zinloos.

Blijven over: herstellers studenten en hobbyisten.

En geloof je nu echt dat men voor een hersteller een BC547 in een metalen potje gaat duwen en herstempelen als BC 107 als elke hersteller weet wat die twee gewoon uitwisselbaar zijn?
Op een paar uitzonderingen na voor zeer speciale toepassingen is de markt daarvoor zo goed als nul.

En die herstempelaar zal flink rijk worden van Pietstudent die in een oude elektuur een schema met een BC107 gevonden heeft en specifiek naar die transistor op zoek gaat omdat ie nog niet beter weet.

Dan bestelt Pietje 10 exemplaren aan 15 Euct en men heeft anderhalve Euro binnengerijfd. En daarvan moet dan de kosten nog betaald worden van de herstemplemachine, het personeel , verlichting enz...

Ik zeg niet dat het niet gebeurt, maar het lijkt me toch een verre van lukratieve bezigheid.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 17 oktober 2020 18:08:20 schreef grotedikken:
[...]
Dat wordt beweerd, ja. Volgens mij is dat een fabeltje.[heel verhaal]

Nee nee, niet eens beweren, er zijn hele bedrijven die daar een gat in de markt mee gevonden lijken te hebben en daar ook actief mee adverteren.

Dat transistor voorbeeld was iets waar ik zelf over gestruikeld ben. Een logo met drie pijltjes ... zoeken we op.

Op 17 oktober 2020 15:53:31 schreef Sine:
Je overschat de loonkosten in China gok ik, dat loon blijkbaar al zo snel dat ze ook jellybean onderdelen als een simpel opampje neppen.

Maar dan is het dus wel een "dure" opamp die nagemaakt wordt door het opschrift van een goedkope te veranderen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Op 17 oktober 2020 18:43:05 schreef maartenbakker:
Een BDV65 is geen BC107.

Weet ik, het is een soort 3055 , maar dan een darlington met een stroomversterking van 2500. Verkrijgbaar of is het verkreegbaar? in complementaire paren met de BDV64.

Daar kan je dan idd 5-10Eu voor vragen.

Maar als ik fabrikant zou wezen van versterkers of zo, zou ik vandaag zeker niet op zoek gaan naar obsolete transistors , daar er voldoende keus voorhanden is .

En al kost die transistor wat, wie heeft hem nodig?
Iemand met een kapotte versterker in Bommerskonten, en een in Schiermeeuwenoog?

En als er vervangers voor bestaan is het al helemaal zinloos.

Om nu te zeggen hele firma's hebben zich op die markt gestort vind ik wat overdreven.
Zeg nooit nooit, , en er zullen wel een paar uitzonderingen zijn waar geen alternatieven voor bestaan maar om nu aan te nemen dat het een gangbare praktijk is ...

Om nu te zeggen hele firma's hebben zich op die markt gestort vind ik wat overdreven.

Zijn ook veel bedrijven daar, maar dat het gebeurd staat vast, zijn bedrijven 100% actief spullen aan het zoeken om de consument doelbewust te misleiden, vaak ook voor export (chinees trapt er niet meer in), goedkoop flash geheugen, rebranden van chips, zwaardere specs opvoeren (huidige led en 18650 scam) als ik alle oneerlijke transacties zo optel gaat het om duizenden bedrijven. (leveranciers/verkopers)

Ik verdenk ook dat het niet om het geld gaat, maar meer niet om het weg wilen gooien, dus je hebt een pallet met onbruikbaar spul, maar iets vergelijkbaars loopt wel, dan maar nieuw label erop, zijn we er vanaf, gaat idd niet om het geld, ik moet je toegeven die 100% scams snap ik die gaan wel nog om wat geld, maar dat relabelen gaat om centen werk.

De medicijnen uit China zijn voor eigen mensen toch een stuk beter dan wat wij hier krijgen van hun, wat wij hier krijgen zit helemaal geen overheids controle op, zie je wel hoe diep dit zit.

Het is een vrij triest systeem dat we rotzooi over de wereld aan het sturen zijn, consument met kennis krijgt z'n geld terug, verkoper is gedupeerd, als hij wel de kennis had, had hij het nog steeds verkocht, collega's doen het ook, maar de consument die geen kennis heeft is gewoon de lul :)

Maar ik denk nu ook wel 3x na, voordat ik een goedkoop chinees chipje in men dure apparatuur ga plaatsen.

Dit gedrag hebben we ook te danken aan de westerse consument die blijkbaar dolgraag genaaid wil worden, als iedereen refunds aanvraagt is het snel afgelopen, ze willen immers wel geld verdienen.

Alles met een knipoog ;-)
fzwart

Golden Member

Ik koop ook regelmatig via ebay maar dan de normale dingen als weerstanden, standaard torren en diodes en geen exotische oude onderdelen die goud geld zouden opleveren. Daar zoek ik dan wel een moderne goedkope variant voor of heb het al in mijn oude voorraad liggen.
En alles gaat voordat ik het in een schakeling inbouw eerst door een UNI-T UT612 of Peak DCA75 tester.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

En alles gaat voordat ik het in een schakeling inbouw eerst door een UNI-T UT612 of Peak DCA75 tester.

Dat is wel het motto van het verhaal, kunt best vanalles kopen maar test/controleleer het wel, zeker als het in dure elektronica gaat, maar test gewoon alles minder dan 50% van wat ze beweren, geld terug, dan heb je het gratis (of ze moeten ff 16 euro retour kosten betalen) en dan stopt dit uiteindelijk vanzelf (moeten ze een beetje opvoeden)

Ik ben ook een slecht voorbeeld ik heb jaren gezocht naar de scams, om de scammers te scammen ;) heb honderden refunds gehad, was bijna een hobby aan het worden (nou zoveel troep al in huis), in de naïeve hoop dat ik het kon stoppen, ik heb nu b.v. bij leds, zodra ik wil bestellen en ze men adres zien, ik niet meer kan bestellen bij die lev. :) (niet stoppen met de scam, nee gewoon adres/account blokken)

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Op 18 oktober 2020 11:24:49 schreef grotedikken:
[...]

Zeg nooit nooit, , en er zullen wel een paar uitzonderingen zijn waar geen alternatieven voor bestaan maar om nu aan te nemen dat het een gangbare praktijk is ...

Jij gelooft zoiets toch pas op het moment dat je er je tenen aan stoot, dat kan ik niet helpen, ik kan er alleen maar voor waarschuwen.

Ik kan de foto's niet meer vinden ...
Het logo was in ieder geval iets in deze richting:

En die produceren zelf niets, ze re-badgen alleen oude componenten.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 18 oktober 2020 15:26:50 (11%)

Deze gast staat redelijk open in deze materie. Hij heeft al op twee verschillende manieren de "fake" chips van de echte gescheiden voordat ie met een test aantoont wat ie eigenlijk al wist.

https://www.youtube.com/watch?v=12u_hBkHB88&feature=emb_rel_end

Voor chips in DIP behuizing, vooral als je meerdere chips hebt is het goed mogelijk om met wat weerstandsmetingen te constateren wat er wel en niet klopt. Ook de "geschuurde" en "geverfde" chip was duidelijk te herkennen, maar "chip 1" was dus niet echt op die manier te herkennen: de belettering bleef zitten met aceton.

Maar... let op: Hier bleek dat de TI verf die in 1983 gebruikt werd tegen aceton kan. Ik ben er niet van overtuigd dat in de afgelopen 40 jaren alle fabrikanten altijd aceton-bestendige verf gebruikt hebben om hun typenummers op de chips te verven. Dus als de verf er afkomt (niet het zwart van de chip) ben ik nog niet direct overtuigd dat de chip fake is.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 19 oktober 2020 10:20:38 (24%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Op 18 oktober 2020 12:51:18 schreef RvEldijk:
[...]

Ik verdenk ook dat het niet om het geld gaat, maar meer niet om het weg wilen gooien, dus je hebt een pallet met onbruikbaar spul, maar iets vergelijkbaars loopt wel, dan maar nieuw label erop, zijn we er vanaf, gaat idd niet om het geld,

Als ondernemer met een bedrijfje zou je toch moeten weten dat het juist enkel om geld draait. Cashflow. Wat gaat er uit en wat komt er binnen.

Nostalgie in de trend van tis te jammer om weg te gooien is meer iets voor bejaarde technici als mezelf die een heel leven verwoed onderdelen verzameld heeft en er nu niet kan van scheiden.
Telkens je iets vastpakt om weg te gooien krijg je een visioen waarvoor het nog wel eens van pas zou kunnen komen en je legt het netjes terug.

Maar herstempelen zal ik ze wel niet doen.
Misschien op een 3055 een Japans haiku gedichtje met een fijne penseel schilderen, maar dan houdt het ook op. :-)

maartenbakker

Golden Member

Dat gaat soms gewoon samen met geld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 19 oktober 2020 13:35:16 schreef grotedikken:
Misschien op een 3055 een Japans haiku gedichtje met een fijne penseel schilderen, maar dan houdt het ook op. :-)

2N3055
Honderdvijftien watt?
Slechts bij vijfentwintig graad,
zegt het datablad.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik verdenk ook dat het niet om het geld gaat, maar meer niet om het weg wilen gooien, dus je hebt een pallet met onbruikbaar spul, maar iets vergelijkbaars loopt wel, dan maar nieuw label erop, zijn we er vanaf, gaat idd niet om het geld,

Het gaat dus wel om geld, want ze willen het niet weggooien maar er nog geld voor terug vangen. Ik ken wel wat chinezen en die zijn nog zuiniger dan onze Zeeuwen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik heb eens een zeldzame fet moeten zoeken voor de voeding van een sony surround systeem.
de lokale electronica winkel had hem niet en kon er ook niet aan geraken.
heb dan op aliexpress gekeken en vond die daar spotgoedkoop. heb die dan maar 2x besteld bij verschillende kopers. zit er nu al ongeveer 6-7jaar in en doet het nog altijd.

dus fake ... geen idee

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken