Bankstel middels accu laten werken?

Kruimel

Golden Member

Wel een beetje jammer dat ze dan niet gewoon een PTC hebben toegevoegd (of gewoon een vervangbare trage zekering) in plaats van een "single shot".

Op 21 oktober 2020 14:35:48 schreef benthuisje:
Dit is een foto van de bewuste Banktrafo: [bijlage]

Gegeven deze trafo en de bovenstaande beschrijving van de relatief primitieve opbouw denk ik dat het zeker haalbaar is eens te proberen of je het met een 20 of 24V gereedschapsaccu gedaan krijgt. Het zou me niets verbazen dat hij dan maar marginaal trager loopt omdat zo een geredschapsaccu meestal een heel lage interne weerstand heeft in tegenstelling tot een goedkope 50VA trafo zonder stabilisering. Het lijkt me alleen mechanisch lastiger te doen, dat is wat mij altijd heeft tegen gehouden dingen te maken met oude gereedschapsaccu's. Let er wel op dat je geen kortsluiting maakt, gereedschapaccu's kunnen machtig veel stroom leveren.

Wel een beetje jammer dat ze dan niet gewoon een PTC hebben toegevoegd

Tsja, die bankverkopers moeten ook leven he, die adapters worden voor wat het is voor leuke bedragen verkocht, onkunde van de gebruikers, ouderen enz. Mijn bankboer doet ook aan inruil, stoelen worden gereinigd , hersteld en weer als 2de hands verkocht.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 21 oktober 2020 22:18:39 schreef testman:
is dat een trafovoeding of een smps? 20 jaar terug met trafovoedingen was dat al normaal, overbelasten omdat de motor toch maar kort aan is. een smps 3x overbelasten zou moeilijk gaan, die gaat in protect of trekt het niet en valt uit.

Je hebt gelijk de gemiddelde SMPS heeft boven z'n max stroom nauwelijks marge. Toch, als je vantevoren weet dat je maar 2 minuten met 10% dutycycle hoeft te werken, dan kan je het ding daarop ontwerpen.

(Ik doe even alsof het een DCDC ding is met een eenvoudige spoel)

Begin met een 2A voeding. De stroom door de spoel zal zo'n 30% van die 2A varieren, dus tussen de 1.7 en 2.3A. Een verzadigingsstroom van 2.5A is dan voldoende: Je stelt toch een stroombegrenzing in op die stroom.

Dit is de normale situatie.

Maar als je nu zijn kleinere 1A broertje neemt en alleen die spoel upgrade naar 1 met een hogere verzadigings stroom dan de 1.25 die normaliter genoeg zou zijn bij de 1A versie... dan denk ik dat je een heel eind in de buurt bent van de specs van dit ding. Tuurlijk Ook de mosfets even checken dat die de hogere stroom aankunnen. En dus ook de thermische massa controleren dat die 2A voor 2 min goed gaat.

Dus: Normaliter is een schakelende voeding uitgerekend dat ie thermisch de max stroom lang vol kan houden, maar als ie dat niet hoeft, dan kan je dus een goedkopere voeding bouwen, mits je daar bij het ontwerp rekening mee houdt.

Maar goed.... 2.5Ah, reken even met 2Ah, dan kan je de bank dus ongeveer een uur lang bedienen waar je in princiepe minimaal 10 uur over moet doen. Nu zou ik er voor kiezen om er een veelvoud in te zetten, maar goed: Ik kan oude cellen van de weggooi-dood redden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

En dus ook de thermische massa controleren dat die 2A voor 2 min goed gaat.

Het gaat hier om 6A voor max 2 minuten. Als het goedkoper kon dan de huidige oplossing met een onder bemeten trafo dan hadden de chinezen dat zeker gedaan.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.