Stofafzuigmotor op menu X toeren laten lopen [ regeltechniek ]

Lambiek

Special Member

Op 16 oktober 2020 15:35:58 schreef Dombo71:
uhmmm siemens logo fo?

Wat is er niet duidelijk aan? En je hoeft geen LOGO te gebruiken, "daar kwam je zelf mee, instelbaar via de PC" je kunt ook gewoon het toerental regelen door een potmeter aan te sluiten op je frequentie regelaar. Dan heb je die LOGO niet nodig. Ook zitten er een paar digitale ingangen op die programmeerbaar zijn, daar kun je ook nog iets mee.

Iets meer info?

Hebben jullie geen TD of een elektro afdeling op school die je kan helpen? Want ik geloof niet dat je hier zelf aan moet beginnen als ik alle vragen zo lees. En dat geeft ook niet, jij bent weer goed in de bouw.

En de lambiek aangeeft is een goede Regelaar dus?

Anders plaats ik de link niet hé!

Ik kan een stopcontact laten monteren waar ik de stofafzuiger in stop
En as ik dat stopcontact aansluit op de frequentie regelaar, moet het gaan werken?

Het geheel zal in een kastje ingebouwd moeten worden en ja daar kun je een wcd inbouwen zodat je daar je ventilator op aan kunt sluiten.

Sorry, maar ik vind je erg warrig over komen voor een docent. :) Niet rot bedoeld hoor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

We hebben 2 zaken: (eigenlijk nog wel meer)
1: een toerenregeling op je ventilator
2: een automatische schakeling om het toerental meet te verstellen op basis van drukknop (aan/uit) en tijden.

Voor 1 Heb je een toerenregelaar, oftewel een Frequentie Omvormer (F.O.) Ook wel Frequente regelaar.
Lambiek heeft je hier wat laten zien wat mogelijk toepasbaar voor je is.
Met dat apparaat kun je dus alleen maar het toerental (= capaciteit) instellen of verstellen. Je kunt nog een paar kleine zaken extra met de F.O., zoals meerdere toerentallen selecteren met een keuzeschakelaar oid. Tijdfuncties ontbreken.

Voor 2 Heb je een automaatje nodig. Iets wat de F.O. laat werken zoals je wilt. Een drukknop, dan gedurende bepaalde tijd de ventilator op X toeren daarna op Y toeren (en misschien nog wel meer functies).
Dat automatiseren zou je met een paar tijdrelais en hulprelais kunnen maken, maar met een micro-PLC ben je vaak al snel goedkoper uit, en kun je veel meer automatiseren.
Daarvoor is bv een micro-PLC bv een Siemens LOGO geschikt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

mm er begint wat te branden.

Maar de plc kan dus niet de mtor langzaam laten draaien?
Ik moet beiden erop sleutelen?

Is er niet een All in one?

Lambiek

Special Member

Op 16 oktober 2020 16:32:42 schreef Dombo71:
mm er begint wat te branden.

Dat is niet goed, er moet iets gaan draaien. :)

Maar de plc kan dus niet de mtor langzaam laten draaien?

Nee dat doet de regelaar. Je geeft een commando met bijv. een PLC aan de regelaar. Maar zoals ik al eerder zei dat hoeft niet. Dat kan ook via een potmeter, Of je nu een knop indrukt of je verdraait de potmeter iets voor een hoger toerental.

Ik moet beiden erop sleutelen?

Moet je zelf weten. Zie hierboven.

Is er niet een All in one?

Bij een één fase regelaar, niet dat ik weet.

Lambiek

Special Member