Groepenkastbeveiliging zonnepanelen

Hallo allemaal.

De laatste tijd heb ik me een beetje verdiept in de aansluiting van zonnepanelen in de groepenkast.

In een extreme situatie kunnen de 4 groepen achter een ALS meer vragen dan 40A. In theorie 64A als ze allemaal 16A vragen wat zeer onwaarschijnlijk is. Normaal gesproken zou de hoofdzekering als beveiliging dienen maar de zonnepanelen kunnen in theorie 16A leveren aan de 'verkeerde' kant van de hoofdzekering en dus 56A door de bedrading jagen, naar men beweert teveel voor de interne bedrading.
Naar mijn mening moet dat net gaan als de bedrading 6mm2 is en dat gebruik ik altijd standaard. Sterker nog als ik een compleet kastje krijg aangeleverd om aan te sluiten dan vervang ik de 4mm2 voor 6mm2. Maar ik hou niet van gokken met grote stromen en mensenlevens.
Want als je een andere aardlekgroep hebt die ook teveel vraagt en je hebt toevallig nog een zonnepanelengroep (wat ik onlangs ben tegengekomen) kan de interne stroom nog meer oplopen.

Een van de zaken waar ik me het meest over verbaas is dat als je de hoofdschakelaar uit zet je installatie dan strikt genomen niet spanningsloos is en dat dit is toegestaan. Je moet dan nog 1 of 2 automaten uitzetten waardoor de 'met 1 beweging de hele installatie spanningsloos maken'-regel niet meer opgaat.

Maar goed om te voorkomen dat er te grote stromen door je groepenkastje lopen zijn er een aantal oplossingen.

1 er van is een 40A automaat plaatsen tussen de hoofdschakelaar/zonnepanelen en de ALS-en.

Een andere is de ALS-en vervangen voor alamatjes van 40A. Dit is een dure maar ruimtebesparende oplossing.
Maar dit is wel waar ik aan zit te denken bij een installatie van bijvoorbeeld 3x50A met 3 ALS-groepen.

En mijn vraag hierover is: Is er iets op tegen om bijvoorbeeld een B40 of C40 automaat in serie te zetten met de ALS. Als er voldoende ruimte in de kast is, is dit een goedkoper en in mijn ogen goed werkend alternatief.

De oplossingen van ABB:
https://library.e.abb.com/public/6a2f9ea78524481d987bddb8b6610897/1SPC…

mvdk

Golden Member

Hoe groot schat uzelf de kans in dat bij wegvallen van de zoninstraling de hoofdzekering, (dat is dat ding onder de meter) dat die door gaat vanwege het afgenomen vermogen op dat moment?
Hoe doet u dat op momenten van geen zon? Kijkt u dan, en oh nee, vandaag even niet?

Mmm ik ben of niet duidelijk in de situatie die ik probeer te schetsen of u begrijpt niet helemaal wat ik bedoel. Of het is te laat voor u om de post goed te lezen?

Ik weet heel goed wat een hoofdzekering is...

??? Hoofdschakelaar uit zet het hele systeem spanningsloos.

De omvormers schakelen uit in zo een geval. Die werken synchroon met de netspanning. Geen netspanning is ook geen spanning van de omvormers.

Ronald45

Golden Member

Op 14 oktober 2020 00:49:25 schreef SNY:
Mmm ik ben of niet duidelijk in de situatie die ik probeer te schetsen...

Eerlijk gezegd kan ik het ook niet helemaal volgen

Op 14 oktober 2020 01:05:48 schreef deKees:
??? Hoofdschakelaar uit zet het hele systeem spanningsloos.

De omvormers schakelen uit in zo een geval. Die werken synchroon met de netspanning. Geen netspanning is ook geen spanning van de omvormers.

Natuurlijk, volkomen logisch. Dankjewel. Op 1 of andere manier ben ik er vanuit gegaan dat de omvormer ook gevoed wordt door de zonnepanelen. Ik ben dan op het verkeerde been gezet doordat ik e.e.a. gelezen heb over de suggestie de PV-installatie aan te sluiten vóór de hoofdschakelaar. Over het algemeen sluit ik die dingen aan in de groepenkast en leg eventueel de leiding naar de plek waar de omvormer moet komen. Verder ga ik niet...

Ik zal vanavond e.e.a. verduidelijken.

Op 14 oktober 2020 08:23:26 schreef SNY:
Ik ben dan op het verkeerde been gezet doordat ik e.e.a. gelezen heb over de suggestie de PV-installatie aan te sluiten vóór de hoofdschakelaar.

Dat mag dus niet. Hoofdschakelaar uit betekent alles spanningsloos.

Jinny

Golden Member

Een 6qmm mag iets van 42A voeren.
Maar dat is met een 25A hoofdzekering en 16A panelen wat aan de krappe kant.
Ik zou gaan voor een paar eindjes 10qmm

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Voor in de kast heeft hager een Handig tabelletje. https://www.hager.nl/files/download/0/714046_1/0/tabellen_bedradingsdo…
Als je H07V2-K gebruikt kun je de 90 graden tabel aanhouden

Op 14 oktober 2020 10:14:46 schreef KlaasZ:
[...]Dat mag dus niet. Hoofdschakelaar uit betekent alles spanningsloos.

Ik kan je verzekeren dat ik dat tot nu toe ook niet gedaan heb. Gewoon zoals voorgeschreven.

Ik had belooft nog e.e.a. te verduidelijken:
Het schijnt dat zonnepanelen zo nu en dan meterkastbranden veroorzaken vanwege te hoge stromen en inadequate bedrading daarvoor. Een voorbeeld hieronder:

Om te voorkomen dat bovenstaande kan gebeuren stelt ABB dit voor. 1 installatieautomaat 40A tussen de ALS-en en PV-invoeding/hoofdzekering:

Of alamatjes 40A ipv ALS:

Maar die laatste kan er nog steeds voor zorgen dat er meer dan 40A door je bedrading loopt tussen hoofdschakelaar en de alamatjes als je meer dan 1 ALS-groep of meer hebt toch? Zeker als je meer dan 1 PV-groep hebt lijkt me.

In elk geval vroeg ik me af of, als er voldoende ruimte is, een installatieautomaat 40A in serie te zetten met een ALS als goedkoper alternatief op bezwaren stuit.

Jinny

Golden Member

Gewoon de bedrading aanpassen op de max te verwachten stroom.
De rest is een flut oplossing..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

met 16A aan PV die erbij komt ook, daar hoef je weinig kast voor aan te passen. pas over de 5000W mag je daar aan gaan denken..

zorg ook liever bij kastaanpassen dat je de PV draden dichtbij de vermogens groepen aansluit. dus niet 12x gaan lussen met vermogensgroepen voor je bij de voeding komt, hoofdschakelaar doorgaans.

als ik een kast bouw voor 3x63A voeding en er komt een distributiegroep 50A in, apart naar die automaat vanuit de hs, dubbele huls en met de andere draden naar de lichte eindgroepen toe.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Yup, zo doe ik het ook in de regel

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen