Thermisch beveiligen van motor

Hallo,

Ik moet een nieuw voedingsbord voorzien van een oude zaagmachine.
Nu zit ik een beetje vast bij het kiezen van een motorbeveiliger voor de 2 motoren die de zaag bladeren bedienen. Beide motoren trekken 7.4A onbelast, als ze belast worden trekken ze op het maxium 9A.
Moet ik dan nog steeds een motorbeveiliger voorzien van 7.4A?

Wat staat er op het motorplaatje wat ze voor stroom gebruiken?

Dat is normaliter waar men van uitgaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Helaas is de machine zo oud dat er niks meer van zichtbaar baar is...
De thermische beveiliging die er op zit staat ingesteld op 7.2. Als ik zelf meet, meet ik 7.4 onbelast.

GJ_

Moderator

Lijkt me een motor van 4kW. Dat zou betekenen dat je een nominale stroom hebt van zo'n 8,5A. Dat is dus waar ik hem op zou instellen.

Aan de andere kant staat ie al heel lang op 7,2A. Dat betekend dat ie stuk is, dat je iedere keer maar heel kort zaagt of dat je niet goed meet.

Gelukkig is het instelbereik van bijvoorbeeld een Schneider LR3D14 7 tot 10A. Gebruik die, stel hem braaf in zoals het was: op 7,2A en mocht dat niet blijken te kloppen kun je hem altijd nog op 8,5A zetten.

Worden de beide motoren apart beveiligt of 1x voor de gehele machine? zijn de motoren ster/driehoek en zo ja handbediend of automatisch?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Dat kan ook nog natuurlijk. Ik ging er van uit dat die stroom per motor was. Twee motoren achter één beveiliging is wel heel lelijk.

Op 14 oktober 2020 10:06:55 schreef GJ_:
Lijkt me een motor van 4kW. Dat zou betekenen dat je een nominale stroom hebt van zo'n 8,5A. Dat is dus waar ik hem op zou instellen.

Aan de andere kant staat ie al heel lang op 7,2A. Dat betekend dat ie stuk is, dat je iedere keer maar heel kort zaagt of dat je niet goed meet.

Gelukkig is het instelbereik van bijvoorbeeld een Schneider LR3D14 7 tot 10A. Gebruik die, stel hem braaf in zoals het was: op 7,2A en mocht dat niet blijken te kloppen kun je hem altijd nog op 8,5A zetten.

bedankt voor de informatie!!
het zagen duurt telkens maar kort, maar word wel 8u aan een stuk door bedient.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 18 oktober 2020 16:00:44 (30%)]

GJ_

Moderator

Op 14 oktober 2020 22:23:06 schreef Hunebedbouwer:
Worden de beide motoren apart beveiligt of 1x voor de gehele machine? zijn de motoren ster/driehoek en zo ja handbediend of automatisch?

Op 14 oktober 2020 23:55:14 schreef GJ_:
Dat kan ook nog natuurlijk. Ik ging er van uit dat die stroom per motor was. Twee motoren achter één beveiliging is wel heel lelijk.

Beantwoord deze vraag voor de zekerheid nog even: zijn het twee motoren van 7,2A ieder, of gaat dit om twee motoren samen.

Op 14 oktober 2020 22:23:06 schreef Hunebedbouwer:

beide motoren worden apart beveiligt.
helaas is er geen motor plaatje meer te zien.
maar ik heb wel het motor kapje er af gehaald om de aansluiting te bekijken.
hier zag ik geen bruggen voor ster of driehoek, maar de 3 fase rechtstreeks op de u2,w2,v2.

Op 18 oktober 2020 16:00:21 schreef GJ_:
[...][...]Beantwoord deze vraag voor de zekerheid nog even: zijn het twee motoren van 7,2A ieder, of gaat dit om twee motoren samen.

het zijn 2 motor van 7,2A. Die ook beide apart beveiligt worden door een thermische beveiliging van 7,4A. (:

Maak eens een foto van het geopende aansluitkastje en van de schakelaars.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?