Nieuwe portofoons voor de Koninklijke Marine.

In het Marinetijdschrift Alle Hens op "Tekorten en defecten snel verleden tijd" het volgende:

Nieuwe portofoons voor complete KM

Er werd al langer over geklaagd. Over de conditie, over tekorten en over de oudjes die het soms spontaan lieten afweten. De portofoons bij de marine waren lange tijd een zorgenkindje. Maar het goede nieuws is dat momenteel alle apparatuur, over de volle breedte, wordt vervangen. De uitgifte is al begonnen en enkele schepen zijn reeds uitgerust met nieuwe sets. Naar verwachting zal dit proces begin 2021 zijn afgerond.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Kruimel

Golden Member

Ben jij belanghebbend bij dat tijdschrift of wil je daadwerkelijk wat weten of zeggen? :?

mel

Golden Member

Zijn lieve porto,s. We wachten wel tot ze in de dump komen. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Nouja het is en leuk nieuwtje, maar misschien krijg je betere reacties als je er ook bijzet welke portofoons er nu uitgaan en welke ze nieuw aanschaffen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Wat voor techniek is dat tegenwoordig? Moet je je frequency nog steeds delen met andere partijen? Ook al zit je door de aard van je bedrijvigheid op zee?
Ja sorry, allerlei herinneringen aan jaren 70 apparatuur spoken door m'n kop, die dingen die je toen zag bij kantonniers en e-bedrijven. Kan niet meer op de naam komen van die dingen.
Ik weet, ik ben oud.

Edit: is al zo oud, dat ik met google images die dingen niet kan vinden.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Op 16 oktober 2020 14:49:04 schreef maartenbakker:
Storno?

Jaa, met zo'n draaischakelaartje. We hadden in Delft een zender, in Zoetermeer en in Wateringen. Verbinding liep via onze eigen brakke telecomkabels. In 't begin ging het redelijk, later kwamen er meer gebruikers op dezelfde frequentie en werd er gebruik gemaakt van een toonsleutel. Al die narigheid, als ik daaraan terugdenk en je nu om je heen kijkt hoe makkelijk het gaat met die kleine telefoontjes van vandaag.
Batterijgebruik was wel een dingetje, er zat een platte, lichtgroene herlaadbare batterij achterop.

https://www.klaus-paffenholz.de/bos-funk/index.html?https://www.klaus-…

Op 16 oktober 2020 13:43:10 schreef Kruimel:
Ben jij belanghebbend bij dat tijdschrift of wil je daadwerkelijk wat weten of zeggen? :?

Het tijdschrift Alle Hens is het officiële tijdschrift van de Koninklijke Marine en ik ben sympathisant van de Koninklijke Marine. Zodoende dus. Van mij part gaan we hier op CircuitsOnline wel meer over militaire elektronica hebben.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Hensz

Golden Member

Misschien maar eens beginnen met goed portogebruik. Als die juffrouw op de achtergrond verstaanbaar voor de andere kant over wil komen, dan houd ze het beste het ding vast zoals haar collega. Mocht ze zitten luisteren, dan een oortje in, haar collega zit té dichtbij!
Daar hoef je alvast geen apparatuur voor te vervangen.

(Waarom wordt het 'Hens' in de titel met een hoofdletter geschreven?)

[Bericht gewijzigd door Hensz op vrijdag 16 oktober 2020 15:55:00 (10%)

Don't Panic!
Hubie

Special Member

Bijna alle porto's bij de overheid zijn van het merk Motorola,ook op die foto van Alle Hens.

mel

Golden Member

Storno is tegenwoordig ook Motorola.
En ik heb er nog 2. Een 2 meter en eentje voor 70. ;)

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 16 oktober 2020 18:04:58 (46%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Van Alle Hens en andere Defensiemagazines kijk ik ff naar de inhoudsopgave,soms staat er een interessant artikel bij.

https://magazines.defensie.nl/

Edit\ Voor specifiek HF nieuws het magazine 'Verbinding ' https://verbinding.tv/magazine/

https://verbinding.tv/downloaden/

maartenbakker

Golden Member

Op 16 oktober 2020 15:45:46 schreef dawmast:
[...]

Het tijdschrift Alle Hens is het officiële tijdschrift van de Koninklijke Marine en ik ben sympathisant van de Koninklijke Marine. Zodoende dus. Van mij part gaan we hier op CircuitsOnline wel meer over militaire elektronica hebben.

Ik vind het wel leuk, maar er staat wel èrg weinig info in. Wat voor merk/systeem gaat er vervangen worden en wat komt ervoor in de plaats is voor een electronicaforum best wel heel on-topic.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Op 16 oktober 2020 14:06:40 schreef mel:
Zijn lieve porto,s. We wachten wel tot ze in de dump komen. ;)

Dat kun je wel vergeten Mel het zijn wss C2000/Tetra porto's * de kans dat je die in de dump tegenkomt lijkt mij uitermate klein.

* https://en.wikipedia.org/wiki/Terrestrial_Trunked_Radio

https://nl.wikipedia.org/wiki/Terrestrial_Trunked_Radio

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Op 17 oktober 2020 07:47:19 schreef mel:
Ik hoef er maar 1 :P

Mss valt er ooit een setje uit een vrachtwagen? ;-)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

(Waarom wordt het 'Hens' in de titel met een hoofdletter geschreven?)

Waarschijnlijk in aansluiting op de algemene trend om die malle Engelsen achterna te wauwelen - die schrijven in titels ook alle naamwoorden met hoofdletter. Naamwoord kan zelfstandig of bijvoeglijk zijn, subjectief of adjectief dus.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Kan dit topic verplaatst worden naar de kofffiecorner ?

Hubie

Special Member

Waarom? Het gaat toch over HF electronica? Dus on Topic?

maartenbakker

Golden Member

Op 17 oktober 2020 08:50:00 schreef big_fat_mama:
[...]
Waarschijnlijk in aansluiting op de algemene trend om die malle Engelsen achterna te wauwelen - die schrijven in titels ook alle naamwoorden met hoofdletter. Naamwoord kan zelfstandig of bijvoeglijk zijn, subjectief of adjectief dus.

Was dat geen Duitse Gewoonte? Ik ben het wel met Je eens dat Reclameschrijvers geen Weg meer weten met Hoofdletters.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In het Duits begint een zelfstandig Naamwoord altijd met een Hoofdletter.

[Bericht gewijzigd door dawmast op zaterdag 17 oktober 2020 14:32:21 (61%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Namen hebben hoofdletters; naamwoorden hadden die dus ook. De Duitsers zijn laat met afschaffen, maar veel meer talen deden dit, waaronder Nederlands en - nog korter geleden - nog andere. :)

Vi leve i en Tid, hvor store Verdensbegivenheder følge Slag i Slag paa hinanden, hvor der i eet Aar udvikler sig mere, end før i hele Decennier; Meteor følger Meteor paa den politiske Himmel, hvorledes faaer man da Tid til, at lægge Mærke til den enkelte, opadstræbende Psyche?

--
Ik denk trouwens dat de C2000 juist wél in de dump zal verdwijnen, en goedkoop ook omdat je er verder niets mee kunt - misschien de eindtrap-module redden voor een andere knutsel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Mss wel mss niet.
Is natuurlijk een kosten-baten verhaal.
In de shredder gooien voor de edele metalen kost ook geld.
Het zal ervan afhangen wat meer oplevert, dump of shredder.

Edit\ Als er ook torren met beryllium inzitten en ze gooien ze in de dump hebben ze iig 1 probleem minder.Dat dan weer wel. ;-)
Even verder in het verhaal van Alle Hens hebben ze het over ' explosieveilige ' portofoons.(Nog nooit een porto zien exploderen maar dit terzijde)
Ze bedoelen natuurlijk het gebruik van een porto in een ruimte waar gas of benzine dampen vrijkomt vrijkomen.Die porto's zijn dan opeens 2 maal zo duur.
Wat zou er kunnen vonken in een porto? Mss de PTT(Puss To Talk) schakelaar?
Dat is dan wel een hele dure. ;-)

Heb ff die Knäckebröd text van fet in google translate gedumpt:

We leven in een tijd waarin grote wereldgebeurtenissen elkaar opvolgen, waarin zich in een jaar meer ontwikkelt dan in hele decennia; Meteor volgt Meteor in de politieke lucht, hoe krijg je dan tijd om de individuele, stijgende psyche op te merken?

Fin text ;-) Ha en bra dag.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat zou er kunnen vonken in een porto? Mss de PTT(Puss To Talk) schakelaar?

Dat valt wel mee :). Maar voor de batterijcontacten moet je wél benauwd zijn, vooral bij vallen of stoten zouden die goed kunnen knisperen. En dan kan het zomaar Boem zijn. En verder kan er bij een defect natuurlijk van alles gebeuren, zoals een weerstandje dat gaat gloeien omdat een tor in sluiting ging.

Ook na reparatie of om een andere reden openen (in mijn tijd: kristallen of toonmodules, etc.), moet de portofoon opnieuw 'explosieveilig' in elkaar gezet worden.
Ik heb daarvoor ook nog een aantekening van Motorola moeten halen indertijd, na een instructie van een halve dag waarin je precies leerde welke delen van de print opnieuw bedekt moesten worden met 'spul', en hoe je de zaak weer zó dicht moest kitten dat alles a) boemvast dicht zat, maar dat b) jijzelf of een collega hem ooit wel weer open zou kunnen krijgen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org