Meerdere UPSen

Lambiek

Special Member

Op 16 oktober 2020 16:41:31 schreef RvEldijk:
Je bedoelt buiten dit topic, al die UPS en voeding verhalen, en al die bijbehorende ellende ?

Er lopen nu drie topics over bijna het zelfde onderwerp toch of in ieder geval het is allemaal voor je huisje. :)

Is gewoon men eigen goedkope huisje in Hongarije wat ik probeer op te blazen,.....

Maar dan is je huisje weg.

Maar goed ik proef uit jullie wijsheid, dat mijn geschetste oplossing een duidelijke NO-GO is.

Het lijkt mij niet de meest elegante oplossing. Maar ja als je het toch op wil blazen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Er lopen nu drie topics over bijna het zelfde onderwerp toch of in ieder geval het is allemaal voor je huisje.

Idd het gaat over hetzelfde systeem, maar elk topic is wel redelijk uniek, althans dat was wel de bedoeling, ik merk ook op CO dat je beter een nieuw topic kan beginnen voor betere feedback, dan 1 topic heel lang maken. (uitzonderingen daar gelaten)

Het lijkt mij niet de meest elegante oplossing. Maar ja als je het toch op wil blazen.

Idd wel gecontroleerd opblazen, en liefst pas over 30 jaar, ondertussen blijft het nog steeds bij allerlei pogingen, nou dan ga ik maar iets anders achterlijks hierop bedenken :)

Denk wel 2 upsjes maar dan niet aan elkaar, 2 verschillende gebruiksnetwerken, kan er weinig mis aan gaan.

Alles met een knipoog ;-)
Lambiek

Special Member

Op 16 oktober 2020 17:00:20 schreef RvEldijk:
Idd het gaat over hetzelfde systeem, maar elk topic is wel redelijk uniek, althans dat was wel de bedoeling, ik merk ook op CO dat je beter een nieuw topic kan beginnen voor betere feedback,...

Ik vind het nu erg verwarrend, maar kan aan mij liggen hoor.:)

...., nou dan ga ik maar iets anders achterlijks hierop bedenken :)

Gewoon iets goeds bedenken. Achterlijk wil ik niet zeggen.

Denk wel 2 upsjes maar dan niet aan elkaar, 2 verschillende gebruiksnetwerken, kan er weinig mis aan gaan.

Je kunt toch gewoon twee groepen maken via de twee ups'en.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Diodes en wisselspanning is gewoon humor, geeft wel lekker het nivo aan :)

Je kunt toch gewoon twee groepen maken via de twee ups'en.

Idd 2 naast elkaar delen het alleen het accu pack, delen verder niets, gescheiden netwerken erachter, en ook niet proberen te kopppelen oid.

Sine

Moderator

Op 16 oktober 2020 17:00:20 schreef RvEldijk:
ik merk ook op CO dat je beter een nieuw topic kan beginnen voor betere feedback, dan 1 topic heel lang maken.

Totdat die vervelende moderators gaan zeuren dat dat wel erg stout en niet de bedoeling is ... en de volgende op slot gooien.

Enige vorm van overzicht is in ieder geval compleet het raam uit. Wellicht ook omdat je je eigen ideeën blijft bijstellen.

Gewoon iets goeds bedenken. Achterlijk wil ik niet zeggen.

Beetje zelfspot mag best :) was mooi geweest als de loads automatisch kon verdelen, zelfs een ups uit kan houden als er niet genoeg zon is, nou gaat de 2e ups in de avond aan met de gamepc (extra energie), in mijn bovenstaande verhaal, kon de 2e ups uitblijven, krijgt ups 1 wel een load van 80% maar is direct AC, dus dat kan die wel hebben, met een 80% load overdag op noodstroom is gewoon teveel voor de UPS op 80% voor uren. (vind geen enkele elektronica leuk 80% loads)

Ach ja was te proberen, dank jullie wel voor het meedenken !!!, en wellicht waren er andere met hetzelfde probleem/idee (lijkt me stug :))

Kan nog steeds het proberen met dat relais 3-4 verhaal ineen, en kijken hoever ik kom, mss blijft alles wel aan, mss sloop ik een ups door de ark (als je switched in het relais zelf kunnen ze beiden verbonden zijn voor even), gelijk een mooie reden om een dure controller te kopen.

Totdat die vervelende moderators gaan zeuren dat dat wel erg stout en niet de bedoeling is ... en de volgende op slot gooien.

Ow jee, dat is idd niet de bedoeling, maar het viel me op dat topics dood vallen en wat je nog post het maakt niets meer uit. Maar goed ik ga er rekening mee houden, ook krijg je dan verschillende onderwerpen binnen 1 topic, lijkt me ook niet super handig, nu kan iemand op google meerdere upsen zoeken en dan komen ze netjes hierop uit, zonder te hoeven weten, welke float voltage, meerdere voedingen, lang in noodstand houden, het upgraden ervan :)

Enige vorm van overzicht is in ieder geval compleet het raam uit. Wellicht ook omdat je je eigen ideeën blijft bijstellen.

Dat ik men ideeën bijstel zou insinueren dat ik wat leer van jullie, maar idd men plan is verre van concreet en waterdicht.

Ik zal voor jullie een special maken en deze topic's samenvoegen voor 1 duidelijk overzicht ;) (kan er gelijk een slotje op :))

Ps ben ik als enige hiermee bezig, of worden alle onderdelen zo uitvoerig behandeld dat verdere uitleg niet nodig is ? :)

High met Henk

Special Member

Op 16 oktober 2020 15:36:13 schreef RvEldijk:

[...]

Wil je mijn tel nummer ? :) was al aan het zoeken naar een 1400/1500va, komt er over 2 jaar wel een 1500va vrij, nog even wachten of een goedkope tegenkomen, maar het mag maar max 24v zijn, 2200va is 48v.

Ik zal eens kijken als ik weer iets weggooi

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik zal eens kijken als ik weer iets weggooi

Ik en velen anderen op dit forum willen ze graag uit de bak halen, sterker nog je kunt ze gewoon tegen een leuke prijs verkopen 25-50 euro voor een 1000va, in feite is het best leuk ondergewaardeerd spul :)

ik zou relais 3 en 4 gewoon als 1 relais nemen met maak en verbreek contact.
het is niet zo erg als je tijdens het schakelen eens 1 of 2 sinussen kwijt bent.
ik heb hier thuis al de verlichting zien knipperen, terwijl de pc, server, tv, internet modem.... het totaal niet gezien hebben en bleven draaien.

die kleine UPS hebben zowieso al een relais binnenin. is er netspanning, dan schakelen ze de verbruikers gewoon aan het net, valt het net weg, dan slaat een relais om naar een inverter die op de batterijen werkt. en je verbruikers hebben ook niks gezien hoor.

LET WEL OP: de duurdere UPS'en geven GEEN netspanning door maar maken ALTIJD de sinus opnieuw uit de batterijen.
als je dus dus aan de uitgang aan elkaar hangt, kunnen ze makkelijk in tegenfase staan en maar je 640V kortsluiting.

diodes gebruiken is een NOGO op wisselspanning, je kan daarmee niet tegenhouden dat de stroom de andere richting uit gaat, aangezien je 10ms later de spanning omdraait (en je dus ENKEL de verkeerde richting uit kan dan).

ik heb 2-3jaar lang een 2x 3KW UPS te koop gehad, wil geen kat hebben. nadeel van grote UPS is dat ze altijd op veel hogere batterij spanningen draaien.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

als je echt de oudere smart apc ups hebt van zeg 2001 nog ( met ict creme frontje nog ), dan heb je nog 3000VA met 48VDC aan benodigde accuspanning. later was het al standaard om er bijna de netspanning aan accu's in serie te hebben staan. dat is puur om geen problemen met de Ri van de accu's te hebben als er ineens 2500W op de accu's wordt geschakeld. 12,5A bij 200V tegen 51A bij 48V scheelt wel wat als je accu's al 5 jaar oud zijn.

ook de grote datacenter ups hebben bijna 400V aan accu's in serie eraan hangen. zeg een 60kVA ups met 55000W aan last erop, 400V accuspanning is nog 137A wat er gaat lopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

mijne hadden 8 accu's van 12V in serie.
die op het werk (aeton) hadden er ook 8 , maar andere formaat. daar verschillende kapotte UPS'en gehad waarbij ik dan de sledes met de accu's meenam en thuis aankoppelde met de external accu connector.
uiteindelijk die UPS'en weggedaan omdat die accu's toch altijd blijven kapot gaan

ik zou relais 3 en 4 gewoon als 1 relais nemen met maak en verbreek contact.

Dat ga ik idd doen, zit me ook te bedenken, ik zorg er ook voor de load op netwerk 2 er nog niet is, dan kan er binnen dat relais ook weinig gebeuren, dank je wel !! toch weer wat moed, zal wel de enige worden op de wereld met dit schema :)

diodes gebruiken is een NOGO op wisselspanning

Kwam ik ook achter, vandaar wel humor (en mijn kennis), wel lekker out-of-the-box denken.

LET WEL OP: de duurdere UPS'en geven GEEN netspanning door maar maken ALTIJD de sinus opnieuw uit de batterijen.

Toch best vaag, of word de klap te groot als AC wegvalt, zou betekenen dat de UPS altijd wel druk is op z'n circuit/trafo en dat hij continue de accu's aan het laden is.

APC is een echte accu sloper, ik denk persoonlijk dat ze allemaal te hoog staan, en dat daarmee de accu duur wel goed verkort word.

Komen binnenkort mss wel goedkope powerwalls waarbij je makkelijk 48v krijgt ofzo, heb ze ook al gezien met 18650 batterijen, 48v UPS is nooit weg ik bewaar hem ook voor deze tijden.

Zie nu ook mooie chinezen 3000w-6000w inverters met een AC aansluiting, in feite een mooie ups, laad de accu's bij, zodra AC wegvalt, levert die vanuit de accu's (200 euro, denk max 2000w ofzo zuiver)

SVP als je een UPS in een bak ziet liggen (al is die nat), neem hem mee, dingen zijn erg gewild, ik kocht mijn 3000va met NW kaart (2700 euro nieuw), voor 25 euro, denk dat die op de stort al meer opbracht. De meeste denken die 48v met 4 accu's te maken, maar wss kunnen die accu's die amp's niet voeden die je nodig hebt met 3000VA

nou, een beetje it ér zet op een 3000VA ups geen 2500W aan last, dat is teveel. met 2000VA is het wel genoeg, houd je marge vrij en trek je de loodplaten niet krom.

op t werk stond een 1000VA model van apc, accu's al dik 10 jaar oud maar nog steeds draaien. tot er een nieuwe server opgezet werd, de oude server zat er ook nog bij. 1 week en de ups ging plat omdat de Ri van de accu's toen parten ging spelen. dat ding had al die tijd nog geeneens 1 streepje aan last erop zitten, vandaar dat dat zo lang goed is gegaan. gemiddeld eens per 3,5 jaar een uitval van langer als 15min. de andere ups in t gebouw heb ik in die tussentijd al 2x accu's van vervangen. daar gebruik ik ook geen standaard B keuze agm meer in, panasonics gaan erin.

de duurdere ups, dat zijn online modellen met double conversie. maakt altijd eerst DC van de netvoeding en daar weer AC 50Hz van.de accu's hangen al aan die DC bus dus heb je het omschakelen niet wat niet bij elk netgevoed apparaat kan, soms is die omschakeling bij uitval al te lang. oa in de medische wereld worden die gebruikt. nadeel is dat ze wel zuipen, die conversie heeft ook verliezen..

nadeel is dat ze wel zuipen, die conversie heeft ook verliezen..

Hehe wist ik niet, maar dit grapje gaat idd in de papieren lopen altijd 30% verlies, circuit goed druk altijd, denk dat ze het doen om de zekerheid, ze zitten al op DC gedeelte, zullen wel hetzelfde als mij hebben gehad, dat tijdens overschakelen alles instort, had ooit een accupool die bijna doorgerot was, ups leek het goed te doen, netjes load, en batt status, maar zodra je AC eraf haalde was die weg, lijkt me wel lullig idd in een ziekenhuis :)

Sine

Moderator

Op 17 oktober 2020 10:30:03 schreef fcapri:

Je doelt op een dual conversion topologie.
De meesten doen dat niet, zeker de grote jongens niet, want dat is gruwelijk inefficiënt.

https://download.schneider-electric.com/files?p_Doc_Ref=SPD_SADE-5TNM3…

"Delta conversion" om het efficiënt te houden met vermogens boven de 5kVA.

Line interactive - Impractical over 5kVA (APC Smart-UPS)

Double conversion - Expensive under 5kVA (APC Smart-UPS On-Line)

Delta conversion - Impractical under 5kVA (APC Symmetra MW)

Standby - Impractical over 2kVA (APC Back-UPS)

Maar daar is het antwoord dus, boven de 5kVA schijnt het niet meer te kunnen met een "normale" ups.

een apc symetra van 60kVA heb ik al eens ontleed, met een paar stevige igbt plakken wordt de PFC gedaan. 6 thyristor modules van 2x 180A voor de DC naar 3F AC omzetting.

Sine

Moderator

Thyristor? Dat klinkt nogal prehistorisch.

de bovenste foto zijn ixys mcc 95-14i01b thyristoren. ups was een dikke 10 jaar oud..

Op 17 oktober 2020 13:27:05 schreef Sine:
[...]

Je doelt op een dual conversion topologie.
De meesten doen dat niet, zeker de grote jongens niet, want dat is gruwelijk inefficiënt.

https://download.schneider-electric.com/files?p_Doc_Ref=SPD_SADE-5TNM3…

wij hadden die op het werk, omdat we om afgelegen locaties zitten (meteo systemen op einde van startbanen enzo). met die UPS'en heb je altijd een PERFECTE sinus 50Hz 230V.
wel ellende meee gehad dat sommigen op 230V stonden en maar 210V kregen (geven ze foutmelding dat de AC spanning te laag is. ff in de menu de boel op 220 zetten loste het op)

@testman mooi spul hoor ;)

geven ze foutmelding dat de AC spanning te laag is. ff in de menu de boel op 220 zetten loste het op

Ik wilde ook de uitgangsspanning veranderen van 229v naar 220v in noodstand zou er al minder A/W doorheen moeten gaan, en blijft toch alles draaien, dacht dat ik dit in menu kon vinden (dat van jou wel idd met APCTEST linux), maar helaas moet weer ff via serieel in PROG mode, had hem juist vandaag op 26.4v gezet (icm met zonnepanelen), en seriële pctje weer opgeruimd ;)

APC Smartups protocol - Hidden Programming Mode

Na de prog mode, o, on battery output voltage. Possible values: 220, 225, 230, 240V

met welk stukje software kun je de bij een apc de accu laadspanning aanpassen? de smart ups hier doet 13,85V per accu, dat is hoog ..

met welk stukje software kun je de bij een apc de accu laadspanning aanpassen? de smart ups hier doet 13,85V per accu, dat is hoog ..

Doe je via serieel en putty/hyper terminal,

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2173070#2173070