Inschakelpiekstroom met NTC of PTC

Elco's zijn tegenwoordig een stuk beter. Uit elkaar ploffen doen ze bijna nooit meer.
En meestal gaan elco's kapot bij overspanning of omgekeerde polariteit, niet van gewoon inschakelen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De schakeling wordt steeds eenvoudiger .... alleen nog maar een trage zekering ;-)

Pe1jku

Op 18 oktober 2020 11:34:24 schreef buzzy:
Daar zijn speciale weerstanden voor, die teruglopen naar een paar tienden Ohm.

Dat kan allemaal best dat de weerstand heel erg ver terug kan lopen, maar toch blijft de NTC "heet".

Stel dat ik gemiddeld 1A gebruik en de NTC loopt na de opstart terug naar 0.1 Ohm. Leuk, maar nu gebruikt de NTC maar 0.1V * 1A = 0.1W. Als ie dan afkoelt... dan gaat de weerstand weer omhoog. Kortom, Hij gaat balanceren op het punt dat ie voldoende opgewarmd is. En dat zal een relatief constante hoeveelheid vermogen nodig maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 oktober 2020 12:44:01 schreef EricP:
Nou ja, in mijn beleving is 'een NTC' een ding wat je gebruikt om temperatuur te meten. Nu ga je het ding voor een ander doel gebruiken - zichzelf opwarmen. Dus in die context is er vast iets met de materiaal keuze te doen om het daarvoor te optimaliseren.

Die toepassing is geen nieuwlichterij..
De eerste Philips KTV's 50 jaar geleden, (KM1, K2) waren nog deels met buizen uitgevoerd en daar zaten toen ook twee dikke NTC's in de voedingsunit in als inrushcurrent begrenzer. Ik dacht in serie met de gloeidraden van de buizen.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

Op 18 oktober 2020 13:44:35 schreef grotedikken:
[...]

De eerste Philips KTV's 50 jaar geleden, (KM1, K2) waren nog deels met buizen uitgevoerd en daar zaten toen ook twee dikke NTC's in de voedingsunit in als inrushcurrent begrenzer. Ik dacht in serie met de gloeidraden van de buizen.

En daar was Philips vrij laat mee. :-) en het was vooral om de diodes niet te overlasten tijdens de inschakelbang. Bij de K8 was het met een inschakelthermiek (ingebouwd in de netschakelaar).

Duitse tv toestellen hadden vanaf de jaren 50 vaak een NTC in het gloeicircuit, om het "schrikken" (hel oplichten) van de gloeidraden te voorkomen.

RAAF12

Golden Member

Op 18 oktober 2020 13:44:35 schreef grotedikken:
[...]

KM1, K2 ken ik niet, mijn geschiedenis begint pas bij de K6 en die had 3 NTC's in de voeding.

De Epcos inrush limiters worden gespecificeerd aan de hand van hoeveel uF je erdoor kan laten laden.
(Op zich heel handig want het scheelt je rekenwerk)
Doorsnee genomen overbrug je ze na enige secondes om de verliezen te beperken na het opladen van je Bulk elko.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 18 oktober 2020 18:06:54 schreef RAAF12:
[...]

KM1, K2 ken ik niet, mijn geschiedenis begint pas bij de K6 en die had 3 NTC's in de voeding.

KM1 is de multistandaard variant van de K6. (dus vooral in België te vinden)

KM2 is de multistandaard versie van de K9. K2 ken ik ook niet :-)

Op 18 oktober 2020 18:38:27 schreef walkura:

Doorsnee genomen overbrug je ze na enige secondes om de verliezen te beperken na het opladen van je Bulk elko.

Ja... dan kan je evengoed een normale weerstand nemen....

oeps

[Bericht gewijzigd door kris van damme op 18 oktober 2020 21:07:32 (98%)]

Kris, je hebt wrs gelijk, het zal KM2 geweest zijn. Als dat de multistandaard versie van de K9 was, dan zal die al volledig getransistoriseerd geweest zijn. De KM1 of K6 was nog met buizen in het tht circuit. PL519 en zat daar ook geen parallelstabilisatietriode in direct op de hoogspanning? PD500 of zo? Kun je nagaan hoe lang dat geleden is dat ik het slechts in flarden herinner.
Maar het bewijst dat NTC als inschakelstroombegrenzer bijlange geen nieuwe toepassing is en deze componenten zeker niet uitsluitend voor temperatuursmetingen gebruikt worden.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.
bprosman

Golden Member

Op 18 oktober 2020 12:32:06 schreef EgbertG:
Moet ik even vissen naar een 220V relais, maar handig. De C's ontladen ook weer snel over de spoel van t relais.

Ik pik m van je! ;-)

Zijn 24V= Relais, tenminste in deze CO schakeling:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvert…
Heb er zelfs nog wel een printje voor liggen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 19 oktober 2020 14:42:46 (11%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Op 18 oktober 2020 18:06:54 schreef RAAF12:

De K1 was een experimentele projectie (doorzicht) kleuren televisie uit 1956.
De K2 en K3 zijn ook geproduceerd maar daar is weinig over bekend.
De K4 (NTSC) en de K5 (PAL) zijn gebruikt voor experimentele testuitzendingen.

@EgbertG,
Kijk eens naar deze schakeling van GerardMonique. Eenvoudiger en doeltreffender kan niet.
Op de ingang sluit je de 230Vac aan. Op de uitgang sluit je de transformator aan.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 19 oktober 2020 19:58:20 (19%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Op 19 oktober 2020 19:53:16 schreef ohm pi:
@EgbertG,
Kijk eens naar deze schakeling van GerardMonique. Eenvoudiger en doeltreffender kan niet.
Op de ingang sluit je de 230Vac aan. Op de uitgang sluit je de transformator aan.

Dit is de simpelste en veiligste methode, is zelfs op mijn werk toegepast om de grote trafo's in te schakelen.

MVG Gerard. ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 18 oktober 2020 17:40:27 schreef kris van damme:
[...]

En daar was Philips vrij laat mee. :-) en het was vooral om de diodes niet te overlasten tijdens de inschakelbang. Bij de K8 was het met een inschakelthermiek (ingebouwd in de netschakelaar).

Duitse tv toestellen hadden vanaf de jaren 50 vaak een NTC in het gloeicircuit, om het "schrikken" (hel oplichten) van de gloeidraden te voorkomen.

Alle radio's met serie gloeivoeding (U-buizen, lang voor er TV was) hadden zo'n NTC in het gloeistroom circuit. Die compenseerde ook het verschil tussen de netspanning en het totaal van de gloeispanningen van de buizen.
Dat zouden ze ook met kerstverlichting hebben moeten doen, maar dan verkochtenn ze natuurlijk geen reservelampjes.... |:( :S

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Sine

Moderator

Als je wilt stabiliseren zijn het PTC's, dat zijn die urdox buisjes ook.

Een NTC is nogal destructief in die toepassing ;) (meer stroom -> minder weerstand -> meer stroom -> minder weerstand -> meer stroom -> minder weerstand -> enz enz)

Op 19 oktober 2020 21:58:59 schreef Tidak Ada:
[...] Alle radio's met serie gloeivoeding (U-buizen, lang voor er TV was) hadden zo'n NTC in het gloeistroom circuit. Die compenseerde ook het verschil tussen de netspanning en het totaal van de gloeispanningen van de buizen.
|:( :S

niet alle U buizenradio's hadden een NTC, en dan nog... die NTC zat er niet in om rustig aan te lopen, maar zat vaak over het schaallampje. als dit dan sneuvelde, warmde de NTC op en nam de taak van het lampje over. radio speelde dan nog , maar géén licht meer.

stabiliseren deed dat ook niet echt :-)

KGE

Golden Member

Simpele truc om de inschakelstroom te begrenzen:

Overbrug een flinke serieweerstand aan de netspanningskant met een maakcontact van een relais aangesloten op de uitgang van de voeding.
Hiermee heb je meestal al voldoende vertraging.

Zet om de veiligheid te garanderen een microtemp in serie met de weerstand en tegen de weerstand aan. Mocht er dan toch een keer sluiting achter de voeding zitten dan zorgt de warmte van de weerstand er wel voor dat de microtemp er uit gaat.

Op 20 oktober 2020 10:36:30 schreef KGE:
Simpele truc om de inschakelstroom te begrenzen:

Zet om de veiligheid te garanderen een microtemp in serie met de weerstand en tegen de weerstand aan. Mocht er dan toch een keer sluiting achter de voeding zitten dan zorgt de warmte van de weerstand er wel voor dat de microtemp er uit gaat.

goed idee (voor wie geen PTC wil), en voor deze toepassing zijn er inrushweerstanden met een ingebouwde tempfuse.

Op 18 oktober 2020 13:43:42 schreef rew:
[...]Dat kan allemaal best dat de weerstand heel erg ver terug kan lopen, maar toch blijft de NTC "heet".

Stel dat ik gemiddeld 1A gebruik en de NTC loopt na de opstart terug naar 0.1 Ohm. Leuk, maar nu gebruikt de NTC maar 0.1V * 1A = 0.1W. Als ie dan afkoelt... dan gaat de weerstand weer omhoog. Kortom, Hij gaat balanceren op het punt dat ie voldoende opgewarmd is. En dat zal een relatief constante hoeveelheid vermogen nodig maken.

Je maakt je veel te druk. Bij een goede dimensionering en een continu stroom van 10A, en een weerstand van 0,1 Ohm (meestal is dat nog lager) wordt er slechts één watt gedissipeerd. Omdat de weerstanden best een redelijk oppervlak hebben worden ze niet gloeiend heet. Je moet ze niet tussen de plastic bedrading leggen, maar op normaal printmateriaal en op 5mm hoogte is er geen enkel probleem.
Een aantal keren heb ik ze als probleemoplosser in apparaten ingebouwd met als bevestiging een kroonsteentje.
Het zigzag gedrag van de NTC is misschien wel aanwezig, maar stel dat jouw 1A nog maar 200mA is, dan loopt de weerstand weer op, waardoor het gedissipeerde vermogen gelijk blijft of nog minder wordt, vanwege de temperatuurcurve van de NTC.
Ook de spanningsval neemt nauwelijks toe.
Het werkt vele malen beter als de schakeling die via een relais vertraagd een weerstand overbrugt. Maakt het relais een keer slecht contact, dan fikt de hele boel uit.

Op 20 oktober 2020 10:44:07 schreef kris van damme:
[...]

goed idee (voor wie geen PTC wil), en voor deze toepassing zijn er inrushweerstanden met een ingebouwde tempfuse.

Psst Kris, een PTC werkt niet in deze toepassing 8)7

Oeps hangt natuurlijk van de toepassing af waarop je reageerde. :(

[Bericht gewijzigd door buzzy op 20 oktober 2020 10:52:39 (11%)]

In TV's met nieuwe buizen ging het nog wel zonder NTC, maar met oude buizen gaven sommigen bij inschakelen angstaanjagend veel licht.
(leek wel of er een flits-foto gemaakt werd... ;) )

Vooral omdat niet alle buizengloeidraden even snel verouderden. Sommigen als de PY82 hadden er veel last van.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 oktober 2020 10:50:36 schreef buzzy:
[...]Psst Kris, een PTC werkt niet in deze toepassing 8)7

Oeps hangt natuurlijk van de toepassing af waarop je reageerde. :(

Ik bedoelde uiteraard NTC :-).

overigens, dat werkt heel goed. Paar jaar geleden in enkele van de variacs "geduwd". (anders 50% kans dat de automaat eruitgaat, zelfs bij de 3A variac..). nooit wat gemerkt van het zigzaggedrag. Uiteraard gaat de temperatuur van de NTC omhoog en omlaag met de belasting van de variac, but, what's the problem with that?

Op 20 oktober 2020 11:51:11 schreef kris van damme:
[...]

Ik bedoelde uiteraard NTC :-).

overigens, dat werkt heel goed. Paar jaar geleden in enkele van de variacs "geduwd". (anders 50% kans dat de automaat eruitgaat, zelfs bij de 3A variac..). nooit wat gemerkt van het zigzaggedrag. Uiteraard gaat de temperatuur van de NTC omhoog en omlaag met de belasting van de variac, but, what's the problem with that?

Doet me denken aan een 23A Philips variac. Het ding had zelfs drie koolborstels aan de buitenomtrek. Zonder NTC weerstand blies die zelfs een gewone 16A zekering in de meterkast eruit.
De trafo is een paar jaar geleden verkocht.

joopv

Golden Member

Bij farnell:
Inrush Current Limiting (ICL) NTC Thermistors: 247 gevonden producten

https://nl.farnell.com/w/c/circuit-protection/thermistors/inrush-curre…

Koudweerstand van 0,5 - 220 ohm

Inclusief datasheets. Heb je wat leesvoer voor deze regenachtige herfstdag :)