Probleem met RTW PPM 1206

Helaas Begint mijn mooie peak meter kuren te vertonen.
Het lijkt of het display het aan het begeven is of is er toch iets aan de hand met de sturing?

Ik merk dat het probleem snel erger wordt, het begon met een donkerder gedeelte in het display. Eigenlijk dacht ik toen dat er vuiligheid achter het frontje zat.

Iemand ervaring met deze symptomen?

-= Laat je niet op handen dragen. Plots applaudisseert men voor een ander =-

ja, helaas ervaring mee.
Dat is helaas de neon pijp zelf. Kun je niks aan doen, behalve deze vervangen.
Maar de laatste producent vishay dale is in 2011 ook gestopt met deze serie en er zijn ook geen vervangers voor.
Her en der worden ze nog wel eens op ebay aangeboden, maar voor belachelijke prijzen.

zoek maar eens op een andere producent: Burroughs BG12201

[Bericht gewijzigd door wielklem op 19 oktober 2020 09:42:06 (25%)]

RTFM, dan pas vragen...
Sine

Moderator

Zo'n PBG12201 is ook antieke techniek, veel te duur in productie voor de LCD wereld van tegenwoordig.

Als je geluk hebt is het cathode poisoning en kun je het met een hogere stroom nog vrij 'branden'. Als je pech hebt is de buis lek, en dan helpt uiteraard niets meer.

Als je nog veel meer geluk hebt is het de elektronica waarvan op de een of andere manier de spanningen zijn verlopen.

[Bericht gewijzigd door Sine op 19 oktober 2020 09:53:44 (18%)]

Op 19 oktober 2020 09:52:43 schreef Sine:
Als je geluk hebt is het cathode poisoning en kun je het met een hogere stroom nog vrij 'branden'.

Als je pech hebt brand je daar ook de eerste twee segmenten mee door en start de buis helemaal niet meer.
Maar het is inderdaad een poging waard, wees alleen wel voorzichtig met het opvoeren van de stroom.

ter info, deze buizen werken op 200 tot 240 volt (DC), niet zomaar even met een probe in gaan prikken.

RTFM, dan pas vragen...
Sine

Moderator

Ik heb geen idee hoe gevoelig deze displays zijn, met panaplexjes kunt je makkelijk tot 3a4 keer de normale stroom gaan.

Maar als ik naar de segmenten kijk dan lijkt deze eerder lek.

Een led variant is nog wel te maken. De bijhorende versterker en calibratie is natuurlijk een ander (vrij) groot probleem.

Ik heb de nog veel oudere spiegel galvanometers liggen (met lampje). Zonder versterkers heb je daar helemaal niets aan.
Puur nostalgie.

Oh, wat jammer zeg.
Ik vond het zo'n fijn apparaatje.

Dit weekend kan ik wel eens een poging wagen om 'm een hogere stroom te geven. Er zal vast wel ergens een instelpot te vinden zijn om de buisspanning op te krikken.

En anders moet ik uitkijken naar wat anders...

als je de buisspanning op gaat voeren is het heel snel gedaan met het dingetje.
Dat gaat trouwens ook niet want die komt rechtstreeks vanaf de transformator.

die 6 trimmers hier op het plaatje zijn voor de calibratie, niet voor de buisspanning.

dit is een deel schema van een vergelijkbaar apparaat, met R15 stel je de stroom in. die zou je (tijdelijk) aan kunnen passen.
let wel, dit is niet het schema van de 1206, maar van een apparaat dat de zelfde buis gebruikt.

RTFM, dan pas vragen...

OK Wielklem, bedankt voor de waarschuwingen en de info.
Dit weekend zal ik eens kijken of er nog iets te redden valt.

Echt balen als ik dit apparaat zou moet vervangen door wat anders