Arduino Nano sense 33 ble microphone

hallo

ik heb ik een Arduino Nano sense 33 ble gekocht om wat testjes te doen.
voor een projectje zou ik de microfoon willen gebruiken om hard /zacht geluid te herkenen.

helaas kan ik weinig informatie vinden over de programmatie van de onboard sensoren.
ik had gedacht dat de microfoon een waarde zou uitgeven aan de hand van hoge/lage tonen.

nu heb ik soort van voorbeeld project gevonden, maar ik begrijp totaal niet wat er gebeurt.
ik krijg wel een variabele waarde in men serial print ma ik weet niet hoe ik aan die waardes kom.

iemand die mij wat uitleg kan geven over het voorbeeld project ?
of iemand die een andere manier heeft om dit te programmeren ?

alvast bedankt!!
https://create.arduino.cc/editor/trips/3a1160ac-91cc-464f-bc70-238e564…

KGE

Golden Member

Zo te zien levert die library een reeks sample waardes op, oftewel een reeks spanningsniveaus van de microfoon en slaat die op in de 'Buffer' array.

Wanneer je alleen op volumeniveau wilt gaan reageren dan kun je de 'absolute' waarde van die samples gebruiken. Komt die boven een bepaalde waarde dan kun je in je programma iets mee gaan doen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sampling_(signal_processing)

ik had gedacht dat de microfoon een waarde zou uitgeven aan de hand van hoge/lage tonen.

Een microfoon kan zelf niets bepalen het is een simpel opname apparaat wat de trillingen in de lucht omzet naar een elektrisch grootheid.
Het is de schakeling achter de microfoon die er iets mee kan doen.

De nano heeft een AD converter. En die zet de elektrische grootheid om naar een digitale waarde. Met 1 enkel elektrische waarde kan je enkel bepalen hoe sterk deze is (hard of zacht). Als je ook hoge of lage tonen wil herkennen moet je continu da AD converter uitlezen en de digitale waarden achter elkaar zetten tot een digitaal signaal. En dan zou je met goede software daar een wel hoog of laag uit kunnen halen. Als beginner niet echt eenvoudig aar er zal hopelijk wel al iemand een library hebben gemaakt die dat kan doen. Dan is het gewoon zoeken naar dat stukje software en daarmee leren werken.