cd speler uit pc standalone maken

mel

Golden Member

Geleerden. IK heb hier een cd speler die van een pc komt. Eentje met IDE bus, en een koptelefoonaansluiting aan de voorkant.
Het is de bedoeling dat ik dat ding aan de gang krijg zonder pc er aan vast.
Alleen een voeding, en dan zou hij audio cd s moeten kunnen afdraaien.
Was het maar zo eenvoudig.. Ik denk dat diverse pennen van die IDE bus op een bepaald niveau gezet zal moeten worden gezet, eer die uberhaupt iets gaat doen. Ik heb natuurlijk wel een voeding aangesloten..
Iemand die het weet?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Op 19 oktober 2020 06:20:48 schreef mel:
Alleen een voeding, en dan zou hij audio cd s moeten kunnen afdraaien.

ER zijn er die dat kunnen, die hebben een play knop op het frontje. De hele oude types hadden dat wel ... op de "nieuwere" (nieuwer dan 15 a 20 jaar) kom je het eigenlijk niet meer tegen.

Als je er echt een hele specifieke toepassing voor hebt dat is de oplossing die peter aandraagt nog wel een idee.
Maar het lijkt me allemaal heel veel meer moeite dan het waard is, bij de kringloop krijg je de cd-spelers zo bijna gratis mee.

Op 19 oktober 2020 06:20:48 schreef mel:
Ik denk dat diverse pennen van die IDE bus op een bepaald niveau gezet zal moeten worden gezet, eer die uberhaupt iets gaat doen.

Als ie voeding heeft, dan is ie "klaar voor bedrijf". Dan is het enige wat je hoeft te doen: "Stuur het 'play-audio' commando over de IDE bus".

De IDE bus is bedoeld om met harddisks te kunnen praten. (en afgeleid van de ISA bus bedoeld om tussen CPU en insteekkaarten te kunnen praten). Het is niet bedoeld om een CDROM drive op aan te sluiten en met een paar schakelaars op een paar pinnetjes een CD speler van te maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Op 19 oktober 2020 09:22:08 schreef rew:
[...]Als ie voeding heeft, dan is ie "klaar voor bedrijf". Dan is het enige wat je hoeft te doen: "Stuur het 'play-audio' commando over de IDE bus".

De IDE bus is bedoeld om met harddisks te kunnen praten. (en afgeleid van de ISA bus bedoeld om tussen CPU en insteekkaarten te kunnen praten). Het is niet bedoeld om een CDROM drive op aan te sluiten en met een paar schakelaars op een paar pinnetjes een CD speler van te maken.

Uiteraard.En daar gaat het nu om.. Ik heb een zwik van die dingen liggen, en zou ze willen gebruiken.
Om er een complete controller bij te maken is ook niet de bedoeling..
Maar dan ga ik ze wel afgeven bij de stort. of er moet hier nog iemand zijn die er interesse in heeft.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Ik heb jaren geleden mijn hele voorraad weggekiept, ik heb enkel een "allesbrander" bewaart, en die heb ik tot nu toe ook nog niet nodig gehad ..

En ik heb al zoveel zooi > mv /dev/kliko

maartenbakker

Golden Member

Elektuur heeft er dacht ik ooit een printje voor ontworpen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@Sine, ja zo heb ik ooit 2 Apple 2's in de kliko gegooid, volledig werkend, maar ja wat moet je met die oude zooi.
(Daar heb ik later over gedacht of dat wel een goed idee was geweest, op dat moment leek het duidelijk dat die 8 bittertjes hun dagen wel hadden gehad)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
bprosman

Golden Member

Op 19 oktober 2020 19:03:23 schreef walkura:
@Sine, ja zo heb ik ooit 2 Apple 2's in de kliko gegooid, volledig werkend, maar ja wat moet je met die oude zooi.
(Daar heb ik later over gedacht of dat wel een goed idee was geweest, op dat moment leek het duidelijk dat die 8 bittertjes hun dagen wel hadden gehad)

Zeker als je dit ziet tegenwoordig:

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

IK heb er nog eentje, en werkt ook nog ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..