Op 2 januari 2021 16:32:59 schreef EricN:
Dit zijn best wel complexe toestellen. Denk je het aan te kunnen hier dieper in te duiken? De tip van @smd om de spanningswegval te meten was voornamelijk bedoeld op het moment dat er wat mis gaat natuurlijk dus monitor de spanning tot het mis gaat. Blijft tijdens de uitval en klokhapering de netspanning toch stabiel dan moet je verder gaan zoeken en bij de 5v en 15v gaan beginnen monitoren.
Wat gebeurt er als je tijdens de ovenwerking met de dikke achterkant (goed geisoleerd) van de schroevendraaier inwendig tegen de componenten tikt. Net niet hard genoeg om iets te breken natuurlijk. 
Kun je schema lezen? Ben je bekend met manuals?
Helaas heb ik de kennis en kunde niet zoals jullie. Bij dit soort storingen is het net zo lang dingen uitsluiten tot je het probleem gevonden hebt. Ik weet helaas niet waar ik moet beginnen. De vorige keer dat de oven uit viel heb ik de thermostaat nog los gehaald maar bij het monteren toen wel sluiting gemaakt doordat ik beide kanten van de thermostaat aanraakte terwijl de stekker nog in het contact zat. Door mijn stomme fout (onder spanning werken) is de storing wel een lange tijd weg geweest.
Helaas zit mijn probleem dieper in de elektronica dan ik had gehoopt en zou het graag zelf gaan uit zoeken maar zal het ook snappen als jullie uit veiligheidsoverweging niet de methodes delen die jullie gebruiken.
Schema's lezen heb ik wel gedaan toen ik nog in de schoolbanken zat voor autoschadetechniek maar is al lang geleden en ook nooit meer wat mee gedaan.