Philips 40PFK5500 powerboard testen

Hallo,

Mijn Philips 40PFK5500/12 is zonder reden overleden (geen led, geen geluid, niets). "Waardeer het, repareer het" is volgens mij de campagne van Sire dus de schroevendraaier zat er al snel in.

Ik heb de achterkant van de TV open (ben bewust van de hot/cold delen op het powerboard, ook na het voeden) en zie vooralsnog geen bolstaande onderdelen of kapotte zekering.

Allereerst wil ik het powerboard voeden om de uitgaande voedingen te testen. Echter kom ik er met de Service Manual (QM15.2E LA) niet uit waarmee ik de PS_ON mee moet verbinden om het board in te schakelen.

Kan ik een jumper over de PS_ON zetten naar de GND? Of dien ik juist de PS_ON te voeden?

Zoals u wellicht merkt ben ik niet heel ervaren maar leer graag.

Hier is het feestje uitgetekend: https://www.manualslib.com/manual/1664774/Philips-32pfh5500-88.html?pa…

Bij voorbaat dank!

Meet als eerste of je stby voeding aanwezig is, meestal vermeld bij d e voedings plug TOV massa. Als die er is, ga dan verder meten en niet zomaar iets doorverbinden..

Op 19 oktober 2020 18:38:20 schreef smd:
Meet als eerste of je stby voeding aanwezig is, meestal vermeld bij d e voedings plug TOV massa. Als die er is, ga dan verder meten en niet zomaar iets doorverbinden..

Het ligt ongetwijfeld aan mij maar ik zie dit niet vermeld op zowel de printplaats als op het schema (zoals vermeld in de url van mijn voorgaande bericht).

Meet inderdaad of je op de stekker naar het mainboard de spanningen hebt volgens het schema of print (soms staan die ook onderop)... Meestal is het meerdere keren 12 v (soms 24 v) 3,3V en of 5V. De 12 V en 24 volt heb je vaak alleen als het toestel aan is. Met ps/on kun je met 3 volt batterijtje de tv voeding handmatig wel aanzetten en overrulen. gaat tv dan wel aan dan is t moederbord vaak de oorzaak. De backlight driver stekker is een ander verhaal. Dat kan variereen van 24 tot wel 300 volt afhankelijk van de grootte scherm aantal strips enz. Die spanning staat er pas op ook als de voeding aan is. Maar vaak zijn het de leds in het backlight die kapot gaan en daardoor gaat toestel vaak uit. OF flitst even. DAn moet je die backlight openmaken. WEES EXTREEM VOORZICHTIG als je dit voor t eerst doet, want je gaat dan t panel of breken óf beschadigen óf met niet goed terugzetten in t frame kapotdrukken met de rand (er is maar heel weinig druk voor nodig). DE flexcables COF chips moet je ook echt niet aanraken of beschadigen. En zorg dat je antistatisch bent als je dit doet met een strip aan je pols of metaal aanraken.

*hier heb ik geen app voor nodig

Dit was mijn oorspronkelijke plan:

  1. Powerboard uit de TV halen
  2. PS_ON voorzien van 3v (kan niet via het powerboard zelf?)
  3. 230v voeding aansluiten op het powerboard
  4. Multimeter gebruiken om alle uitgangen (5v, 12v, 24v) te testen
  5. Concluderen of ik het powerboard moet vervangen of het mainboard

Nu zie ik dat ik een standby voeding moet meten maar deze staan niet vermeld op zowel voor als achterzijde van de print. Zie:

http://durfoptevallen.nl/front.png
http://durfoptevallen.nl/back.png

maartenbakker

Golden Member

Die staat op een van de pinnen van CN9101, in geval van twijfel meet je ze allemaal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 oktober 2020 11:35:13 schreef maartenbakker:
Die staat op een van de pinnen van CN9101, in geval van twijfel meet je ze allemaal.

Okay, thanks! Ik heb als volgt gedaan:

  1. Powerboard uit de TV gehaald
  2. 230 voeding aangesloten
  3. Multimeter op 20v DC gezet
  4. Zwarte pen op de GND pin
  5. Rode pen 1 voor 1 op de uitgangen

Geen van alle gaf een waarde aan. Er sprong sporadisch een 0.2v omhoog maar that's it.

Aan de hand van mijn bijlage ben ik er vanuit gegaan dat pin 15 en 16 van de CN9101 de standby voeding zou moeten zijn.

Kan ik er dan vanuit gaan dat sowieso mijn powerboard stuk is?

(Ik ben nog steeds lerende dus jullie mogen mij kritisch beoordelen)

maartenbakker

Golden Member

Dat denk ik ook, dus er is iets mis met het standbygedeelte van de voeding, of ergens tussen het standbygedeelte en de netaansluiting.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb deze tv zelfde uiterlijk maar dan 50 inch gerepareerd met storing dat ie niet aan ging ook en wel reageerde op a.b. maar niet aanging geen backlight dus. REageert die van jou nog wel met een powerled als je stekker in t stopcontact stopt ?

[Bericht gewijzigd door Bart64 op dinsdag 20 oktober 2020 22:17:37 (32%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 20 oktober 2020 22:10:45 schreef Bart64:
Ik heb deze tv zelfde uiterlijk maar dan 50 inch gerepareerd met storing dat ie niet aan ging ook en wel reageerde op a.b. maar niet aanging geen backlight dus. REageert die van jou nog wel met een powerled als je stekker in t stopcontact stopt ?

Nee, alles is dood. Dus ook geen standby lampje of wat dan ook.

Ik heb nu een nieuw powerboard gekocht voor 40 euro. Ik durf er geen soldeerbout in te zetten met mijn huidige kennis. Ik ben net klaar met verbouwen namelijk.

Morgen weet ik meer.

Misschien handigst,maar bewaar voeding wel!!

Nieuw powerboard afgelopen weekend binnengekregen, erin geplaatst en alles werkt weer helemaal zoals het was!

Na installatie kan het powerboard niet meer retour gezonden worden dus ik ben blij dat ik met jullie hulp het probleem boven water heb gekregen. Bedankt!

Gelukkig!! Kan je rustig over andere voeding buigen..