Arduino, ESP32, Raspberry Pi datalogger voor 4x temp 1x vochtigheid

Zelf zet ik mijn temperatuursensoren in 1 grafiek, rel vochtigheid van de verschillende sensoren

Ik vind het wel mooi om te zien hoe ze elkaar tegen gaan, dus temp omhoog en vochtigheid naar beneden en visa versa, blijft relatief ten slotte ;) En ja ik ben een aso stoker, en moet minstens 24 zijn binnen.
Altijd in T-shirtje binnen :)

Huiskamer temp + vocht (DHT22) maar ook resolutie op tiende.

Alles met een knipoog ;-)
marcob

Golden Member

Heb inderdaad auto update meldingen uitstaan. En doe niet vaak een update, draait het goed, dan laat ik het zo. Ik heb een extra PI4 aangeschaft om Home Assistant mee op te zetten. De meeste sensoren werken via MQTT, dus kan het naast elkaar laten draaien.
Ik heb Domoticz ook nog niet afgeschreven, maar wil eens bij de 'buren' kijken. :-)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ik heb Domoticz ook nog niet afgeschreven, maar wil eens bij de 'buren' kijken

Hehe denk je dat het gras daar groener is, hehe, ik ben erg benieuwd, hou ons op de hoogte :) Schijnt daar veel scripten te zijn, daar waar wij blocky hebben, ik heb 98% in blocky staan (denk 50+ items met 30 regels gemiddeld), werkt toch wel handig, aangezien je bij Python door een lib heen gaat kost altijd meer tijd, nou is het de vraag kun je het merken, verschil met arduino (nodo) interrupts (push button) vs PI was extreem, 1s vs 25ms, hehe allebei C code.

De meeste sensoren werken via MQTT, dus kan het naast elkaar laten draaien.

Ik heb de sensors/apparaten zelf geschreven, staan in het forum, en dan kun je zoveel verschillende ook niet MQTT en wel controllers op de wereld bijwerken :)

Mot er nog eens induiken in dat MQTT :)

Alles met een knipoog ;-)
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb het trouwens niet gehad over de resolutie van de temperatuur sensoren, alleen de tijd notatie die ik te grof vind.
Deze is bij het onderstaande plaatje wat mij betreft voldoende, inschattend 0,1°C

Vergelijk ook nu eens mijn plaatje met die van: RvEldijk mijn schalen zijn heel anders, zou dat nu echt nodig zijn?
https://www.bramcam.nl/Diversen/Domoticz-13.png

buckfast_beekeeper
Het zal mij worst zijn hoe die of een andere database zijn waarden opslaat, het beste is dat de gebruiker al die dingen op de achtergrond niet ziet en
het resultaat voor de mens zo goed mogelijk leesbaar is, dit samen met de mogelijkheid de presenstatie waar nodig aan te passen, zoals b.v. de resolutie waar ik het over gehad heb.
Dat het lastig is om zo te bouwen, dat is jouw werk/probleem als programmeur, zo mogen dat van mij zien als uitdaging! :+

Ik wil ook geen scherm vol met ACI codes zien, ik wil letters kunnen lezen, want dat is veel prettiger voor een mens dan een scherm vol ASCI of HEX code.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Alle programmeertalen die ik ken werken met DateTime. Dus allemaal gemaakt door onnozelaars? Het is gewoon een standaard. Als ik straks wat tijd heb zal ik eens een voorbeeld maken met alleen de uren in de grafiek.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Vergelijk ook nu eens mijn plaatje met die van: RvEldijk mijn schalen zijn heel anders, zou dat nu echt nodig zijn?

Je bedoelt toch niet dat ik ingezoomd heb en jij niet, had het al eerder uitgelegd, linkermuis vast op grafiek en sleep naar links/rechts. :)

Jij zit op een dag, ik op 2 uur :)

Btw de sensor tijd word bij mij bepaald wanneer de sensor z'n update stuurt, kan vanalles zijn (vaak zie ik b.v. 09:10:02), zodra Domoticz het binnenkrijgt krijgt die een date stamp + waarde.

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op vrijdag 23 oktober 2020 09:10:41 (24%)

Alles met een knipoog ;-)

Ik blijf er toch bij dat voor een beetje fatsoenlijke grafieken je een stuk beter af bent met Grafana ;)

Logging van temperaturen, elke 10 min.

Maar ook tonen van data met een veel kleinere interval, dit is m'n slimme meter die ik elke 10s uitlees

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op vrijdag 23 oktober 2020 09:30:22 (33%)

blackdog

Golden Member

Morge Heren,

buckfast_beekeeper
De programmeurs moeten een systeem gebruiken die voor het verwerken van data efficient is, dus als dat DataTime is een een database positie is, dan heb ik daar echt geen probleem mee.
De gebruiker moet zo makkelijk mogelijk de data kunnen uitlezen, dat hoeft niet te betekenen dat ruuwweg de data uit de database aan de gebruiker presenteren de beste manier voor de gebruiker is.

RvEldijk
Ik heb het over de verticale schalen, dus niet, wel of niet ingezoomd in de tijd schaal.
De drie DS18B20 sensoren hebben de zelfde vertikale schaal voor de test die nu nog steeds loop, dat is 0,5C/Div, mooi op 20, 20,5, 21, 21,5 enz.
De BME280 en de HUT21 hebben deze schaal: 18, 19,2, 20,4, 21,6, 22,9°C, dat is 1,2°C/Div

Waarom niet 0,5 of 1°C per vertikale schaaldeel?
Dus, 20, 21, 22, 23°C, ik zou 0,5°C per schaaldeel aanhouden zoals bij de DS18B20 sensoren.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Die schaal komt volgens mij van de inzoom automaat. Die geeft max resolutie in de beschikbare ruimte op het scherm.

Soms handig, soms niet.

Alle programmeertalen die ik ken werken met DateTime

Dan ken jij wel vreemde talen :) .
De talen die ik ken laten de keuze aan de programmeur en geven je alle opties die je maar kunt bedenken.
C C++ Java Python Assembly SQL Javascript Perl PHP

Lambiek

Special Member

Is dit wat Bram? Dit is met profilab gedaan.

Meting vast paneel en draaibaar paneel.docx

De schrijftijd is instelbaar tussen de 1 milliseconden en 30 minuten. Je kunt de kleuren instellen, lijndikte, lijnkleur, je kunt da data naar Excel of naar Word schrijven, enz.

Zoals je kunt zien schrijf ik hier iedere seconden, nadeel is dat je veel data krijgt.

Dit was een test opstelling van een draaibaar zonnepaneel. Het was overigens maar een klein paneeltje. :)

Dit is nog een meting op een bewolkte dag.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/57/7

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 23 oktober 2020 10:06:40 schreef deKees:

[...]

Dan ken jij wel vreemde talen :) .
De talen die ik ken laten de keuze aan de programmeur en geven je alle opties die je maar kunt bedenken.
C C++ Java Python Assembly SQL Javascript Perl PHP

Ze hebben een datum en tijdfunctie maar achterliggend is het allemaal DateTime. Uit wat bestaat een TimeStamp? Is ook gewoon een DateTime veld. Noem me een taal die een datum en uur opslaat als 23/10/2020 en 10:59:59,15 het zijn allemaal 8 byte variabelen. SQL is ook nog eens totaal database gerelateerd. Wat is regel 1 van database gebruik? Sla niks dubbel op. regel 2 Sla niks op wat je kan berekenen uit velden die je al hebt. Ik heb het al geschreven, tel in Excel 20h en 20h op. Wat krijg je als resultaat?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Lijkt erop dat je gelijk hebt.

In C++ en C heb je alleen 'tm' en 'time_t', allebei een date/time combinatie. De losse date en time velden die ik gewend ben blijken allemaal eigen libraries te zijn die we lang geleden zelf hebben moeten maken omdat de standaard libraries zwaar tekort schoten.

SQL heeft wel aparte velden:

.

[Bericht gewijzigd door deKees op vrijdag 23 oktober 2020 14:58:40 (100%)

blackdog

Golden Member

Hi Lambiek, :-)

Ik had al eens naar naar ProfiLab gekeken, maar volgen mij heb je daar een windows PC voor nodig om constand te loggen.
Ik had vorige week ook gekenen naar hun hardware zoals deze:
https://www.electronic-software-shop.com/lng/en/hardware/network/lan-t…

Slaat die netIO print nu zelf ook data op, of trekt de ProfiLab alleen de data over het netwerk naar zich toe an daar wordt het dan op de gebruikte computer opgeslagen?
Weet jij meer van de werkwijze?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Op 23 oktober 2020 15:27:44 schreef blackdog:
Ik had al eens naar naar ProfiLab gekeken, maar volgen mij heb je daar een windows PC voor nodig om constand te loggen.

Ik kan niet zo snel vinden of het ook onder bijv. Linux draait, maar ik werk met Windows.

Ik had vorige week ook gekenen naar hun hardware zoals deze:

Dat is de NET-PIO/TEMP12, die wordt ook ondersteunt door Profilab.

Slaat die netIO print nu zelf ook data op, of trekt de ProfiLab alleen de data over het netwerk naar zich toe an daar wordt het dan op de gebruikte computer opgeslagen?

Profilab is alleen een besturingsprogramma, daarmee kun je via de PC data mee binnen halen of versturen.

Die module staat standaard in Profilab, de pinnen van die module kun je in Profilab koppelen met van alles en nog wat. Je kunt er bijv. een schrijver aan koppelen og een ander meet instrument. De data die binnenkomt kun je weer wegschrijven onder bijv. Exel of Word. Ook kun je tabellen maken, eigenlijk teveel om op te noemen. :) Ik werk er graag mee.

Zie voor voorbeelden de link.

Weet jij meer van de werkwijze?

Bekijk dit eens Bram.

https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi Lambiek, :-)

Dank je, ik kijk er dit weekeidne verder naar.

Algemeen
Ik heb al wat liggen wat betreft lucht kwaliteit sensoren, voor mijn thuis situatie wil ik de lucht kwaliteit in twee ruimtes meten.
Hebben jullie ervaring met verschillende sensoren hiervoor.

Wat ik al gelezen heb hierover is dat het vaak sensoren zijn die de totale mix meten, zijn er ok sensoren die betaalbaar zijn voor b.v. CO2 Ozon enz.
Ook wat dit betreft ben ik een beginner, goede info is altijd welkom.

Dat de door jullie anbevolen sensoren niet zouden koppelen met Domoticz zou jammer zijn, maar ene aparte Arduino of ESP 32 vind ik geen probleem.
Dat een sensor eventueel 30 a 40 Eurto kost is niet echt een probleem, maar 200 Euro vind ik wel wat te veel, dit voor waar de marges liggen voor wat ik wil uitgeven.

Als dit een apart topic moet worden, ook goed, dan maak ik dat aan hiervoor.

Voorbeeld gebruik
Kookruimte woonhuis
Slaapkamer
Werkkamer

Ik heb meestal wel ramen hier en dar open staan, maar merk ook in de nacht dat de ruimte soms bedompt is, vooral als er geen wind staat en de kier van het raam te weinig verversing geeft.

In de keuken natuurlijk tijdens het koken, de lucht kan dan knap goor worden *grin*

In de werkkamer is het naturulijk wel logies, zoals tijdens het solderen, werken met schoonmaakmiddelen enz.

Ik hoor graag jullie bevindingen.

Dank en groet,
Bram

PS
Wat informatie over lucht kwaliteit
https://www.youtube.com/watch?v=aYGzRV-W3ec

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb zelf een meter gebouwd met een ESP8266 (Wemos D1 Mini) en een MH-Z19B CO2-sensor. Die in een doosje zodat er geen licht rechtstreeks op de sensor valt (dan raakt hij van slag).
Werkt al een jaar of 3 prima, ik stuur er de mechanische ventilatie harder/zachter mee (>=800ppm is naar stand 2, >=1200 is stand 3, alles daaronder is stand 1)

blackdog

Golden Member

Hi,

Een paar dingen wil ik jullie nog laten zien en/of vertellen.

Als eerste over de bekende 1-Wire DS18B20 temperatuur sensor, bij het doorlezen van de documentatie die ik heb laten zien in dit topic,
kwam ik er dus achter, dat de massa aansluiting van de TO92 behuizing het grootste deel van de weer te geven temperatuur bepaalt...

Als de sensor met zijn massa pin aan een in verhouding groot oppervlak vast zit, dan meet je dus niet b.v. de omgevings temperatuur,
maar grotendeels de temperatuur van de massa van het oppervlak waarop deze sensor gemonteerd is.

Het zelfde geld dit voor een kabel die je aan de sensor soldeerd,
heeft die in verhouding dikke aders dan vertegenwoordigen die dikke aders ook weer een grote thermische massa.

Zou dit dan een oplossing zijn, mijn enige nog te vinden TO92 koeler, de oude LT1013 ligt daar om de grote van de koeler te kunnen inschatten.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Domoticz-17.png

.
Behalve wat uitzonderingen zoals een constante luchtstroom, maakt deze koeler het meten van de lucht temperatuur alleen maar trager.
Wat goed is om te koelen, betekend niet dat het goed is om te meten!

Door het bouwen van oventjes heb ik al veel ervaring opgedaan met sensoren en wat de foutjes zijn waar je snel intrapt. :+
De sensoren die ik toepas voor de oventjes zijn bijna altijd klein ende bedrading dun en loopt altijd een stukje over de oven wand,
dit om het weglekken van energie te beperken, er loopt wel energie weg door de kabel, maar dan zo min mogelijk bij mijn sensor vandaan.

Nu wat foto's van een temperatuursprong die gisteren rond 16:00 optrad, dit waarschijnlijk veroorzaak door zon die naar binnen scheen in mijn werkkamer.
De meettijd van Domoticz het ik het al ruim over gehad en ik laat hier zien dat die lange meettijd van de software de traagheid die de temperatuur sensoren kunnen hebben hierdoor alleen maar groter wordt.

Dit is de meting gedaan met een van de drie DS18B20 sensoren, de andere twee waren gelijk aan deze meting, dit is dus even de referentie meting.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Domoticz-14.png

.
Dan nu de HUT21 sensor, net als de vorige meting gaat het om het gebied in het oranje kader.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Domoticz-15.png

.
En dit is de BME280, er is heel weinig terug te vinden van de temperatuur piek.
Het is bij deze vergelijking duidelijk te zien dat de temepratuurschaal die links wordt weergegeven door het autoschalen, het zeer moeilijk maakt de temperaturen goed te vergelijken.
Het is wat mij betreft duidelijk dat de makers van deze software weinig ervaring heeft ih het presensteren van de data, het doet toch autoschaling, dan is het toch goed? ja me hoela!
https://www.bramcam.nl/Diversen/Domoticz-16.png

Door de zeer trage sampeling van de temperatuur van 1x in de 5 minuten maakt dat de weergave in de grafiek het nog slechter wat de temperatuur betreft.
Verder zou ik ook graag weten hoe Domoticz de data uit de sensoren haald, de BME280 is eigenlijk een computer met drie sensoren er in.
Wil je lage ruis op je metingen dan zal de digitale filtering harder moeten werken en dit samen met b.v. 16x oversampling.
Dat is hard werken voor het mini computertje in de BME280 en dat zorgt er voor dat de sensor zelf opwarmd, dit ook nog samen met hoevaak je de gegevens opvraagt uit de sensor.
Dan hebben we nog het gehele "thermische massa pakket" van b.v. de BME280, meer thermische massa betekend minder last van zelf opwarming en daarbij dan ook minder gevoelig voor relatief snelle temperatuur verhogingen...

Al deze opmerkingen gaan in principe om metingen betreffende stilstaande lucht, om in deze conditie zo goed mogelijk de temperatuur te meten.
Heb je geforceerde bewegende lucht, dan kan de thermische massa minder dominant worden in het geheel.

Mooi, nog wat plaatje en uitleg, dit zijn wat van mijn kleinere temperatuur sensoren en de meeste zijn van het NTC type.
De bovense is het beste, dat is een 0,1% 5k meet NTC die met grote nauwkeurigheid b.v. de lichaams temperatuur kan meten of de omgevings lucht temperatuur.
De volgende twee zijn ook 5K en zijn 0,2%.
De gele is mijn standaard %k NTC en deze is 0,5% in is regelmatig toegepast in projecten die ik hier laat zien.
Dan de zwarte NTC veel op China printjes te zien zwevend uitstekend, nadeel is dat de draden vrij dit zijn en dat daardoor de temperatuur van de print ook meespeelt.
Dan en Philips 2K PTC en als laatste een model veel door Philips gebruikt, vaak voor bias stroom correctie, maar zoals het draadeind laat zien, niet bedoeld om de lucht temperaturu te meten.
Er ontbreken hier de PT100 en PT1000 sensoren, de kleinste die ik heb zijn iets kleiner dan de bovenste NTC druppel, maar er zijn ook zeer kleine SMD PT100 en PT1000 sensoren te koop.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Domoticz-20.png

.
Even terug naar de DS18B20 sensor, het omgebogen pootje op dit plaatje geeft de GND aan, en volgens de fabrikant MAXIM heeft deeze pin het beste contact met de meetsensor in de behuizing, en het huisje is dus niet het beste contakt oppervlak bij deze sensor!
https://www.bramcam.nl/Diversen/Domoticz-18.png

.
Mooi, dan nog wat plaatje over wat te koop is aan temperatuur sensoren
De ontwerper van dit printje dacht dat hij goed bezich was kijk naar de vorm, die op zich niet slecht is, nu een tweede blik werpen en let op het koper.
De print is gevult met koper, meestal ben ik daar een voorstander van, maar dus niet bij temperatuur sensoren,
dit verhoogt de thermische massa en maakt de sensor uitlezing traag.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Domoticz-19.png

.
Dit is een printje van de ADT7422 met een +-0,1°C nauwkeurige sensor er op, dat gaat de goede kant op.
De "Coper Fill" is bij de sensor vandan gehouden en aan twee zijden zit er een sleuf naast het IC om de invloed van de print thermische massa te beperken.
Deze sensor heeft trouwens ook een zeer lage temperatuurdrift over de tijd, hoge resolutie, lage ruis en weinig zelfverwarming.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Domoticz-21.png

.
Bij deze SHT10 hebben ze nog beter hun best gedaan en het kan zelfs nog iets beter als ze het schroefgat weglaten, want dat is eigenlijk onzinnig
als je al probeert zo min mogelijk massa van je printoppervlak te bereiken.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Domoticz-22.png

.
Wat? willen jullie het nog beter...
Ok, laten ze gek doen, kijk naar deze SHT7 sensor van Sensirion die in de SHT71 en de SHT75 versie te koop is, de beste versie is de SHT75.
Slit je dese sensor aan met dunne draden i.p.v. de aansluit pennen, dat zal je een zeer snel reagerende meting krijgen van je lucht temperatuur.
De responce time bij tau van 63% is ongeveer 8 seconde, bij een lucht snelheid van 1M/Sec en dat is snel.
Een NTC kan dat wel sneller als hij goed gemonteerd is, maar voor een sensor op een printje is dat knap snel.

Geen plaatje maar de AM2302 sensoren die wat beter is dan de DHT11 types hebben een NTC ingebouw die met lange draden aangelsoten is in het huisje.
Dus dat is vrij goed uitgevoerd, ondanks de grote van de module.

Als iemand wat extra info wil over lucht/vochtigheid/temepratuur sensoren, kijk dan eens bij de website van Rober Smith.
http://www.kandrsmith.org/RJS/Misc/Hygrometers/calib_many.html

Het is in het geheel niet de bedoeling om te zeggen dat ADT7422 of de SHT75 het beste is en daarom aleen goed genoeg voor mij!
Nop, ik denk dat ik de DS18B20 het meest ga gebruiken en bij montage hou ik rekening als nodig met de manier hie ik deze sensor monteer, want dat heb ik geleerd.
Omdat ik een Agilent HP3458A heb staan, betekend dit in het geheel niet dat ik daarmee al mijn metingen doe, vaak zijn dat hand multimeters, mijn 6,5 digit multimeters en de Philips 4,5 digit LED multimeter om dat hij lekker afleest , snel is in de basis instelling.
Alleen wanneer nodig gaat de 3458A aan en doe dan precisi metingen.

Verder wou ik laten zien dan als je een sensor hebt die b.v. traag is of traag wordt uitgelezen en dan b.v. door de software(hier Domoticz) traag wordt uitgelezen,
dat de middeling dan wel erg sterk wordt, het heeft dan weinig meer te maken met de realiteit.

En ik weet dat de meesten graag een gordijntje hebben hangen voor de realiteit, en het liefst een dik gordijn. *grin*
Bij mij is het zo dat ik graag weet waar ik mee te maken heb, en daarna de beslissing neem of ik dat ga filteren, of dit dus zinnig is.

Als ik aan een goed spannings referentie of stroombron metingen wil doen, dan pak ik dan natuurlijk niet een hand multimeter maar een van de 6,5 digit meters of anders de 3458A DVM.

Door dit uitzoeken van de temperatuur sensoren, kan ik nu een betere keuze maken voor wanner is de lucht temepratuur ga meten.

Een aantal plaatje komen van het Internet, dus die zijn niet zo goed van kwaliteit.

ThinkPad
Ik kijk later even naar je info, denk!

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
marcob

Golden Member

Verder wou ik laten zien dan als je een sensor hebt die b.v. traag is of traag wordt uitgelezen en dan b.v. door de software(hier Domoticz) traag wordt uitgelezen,
dat de middeling dan wel erg sterk wordt, het heeft dan weinig meer te maken met de realiteit.

En ik weet dat de meesten graag een gordijntje hebben hangen voor de realiteit, en het liefst een dik gordijn. *grin*
Bij mij is het zo dat ik graag weet waar ik mee te maken heb, en daarna de beslissing neem of ik dat ga filteren, of dit dus zinnig is.

Hi Bram, leuk verhaal maar slaat wat mijn betreft compleet de plank mis wat betreft Domoticz. (of ieder ander Domotica Systeem) Jij bent het aan het behandelen alsof het een Data Acquisitie of Data logging systeem is.

Een gemiddelde Domoticz configuratie heeft geen sensoren gekoppeld via de GPIO pinnen. Er wordt gebruik gemaakt van draadloze sensoren, kan zijn via zWave, 433Mhz, 868Mhz of WiFi. De modules doen zelf de temperatuur, luchtvochtigheid of ekle andere meeting die je maar wil. De module geeft enkel de data door aan Domoticz, meestal met een frequentie van elke minuut.
Dus dingen als traagheid, nauwkeurigheid zal de gemiddelde gebruiker een worst zijn. Heeft niks te maken met dikke gordijnen of domheid.

Trouwens het meten van temperaturen e.d is maar klein onderdeel van het totaal. het gaat ook om sturingen doen en automatiseringen.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Eens. Mijn sensoren leveren elke 10 sec een meting af bij Domoticz, via MQTT. Domoticz middelt de waardes dan over die 5 minuten. Op het Dashboard zie ik wel de actuele waardes zoals ze steeds binnenkomen.
Sensoren die ik niet zelf heb gemaakt (de buitentemp sensor vh weerstation) die leveren maar eens per minuut een waarde, maar da's nog ruim voldoende. Buitentemp veranderd nooit sneller en als input voor domotica is het al veel te vaak eigenlijk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
blackdog

Golden Member

Hi,

Mooi discussie!
Ik heb al aangegeven dat ik één van de meetdoelen al had afgeschoten om daar Domoticz voor te gaan gebruiken, dat ga ik anders oplossen.

Domoticz en andere zelfde soort software is Data Acquisitie/Logging software!
Als jullie goed lezen dan merk je vanzelf dat ik allang een scheiding heb gemaakt tussen een snel uitlezen toepassingen en hier dus Domoticz.

Ook geef ik aan dat zelfs als je een trage sensor hebt, zoals blijkt bij mijn BME280(in ieder geval hoe Domoticz hem uitleest)
en er dan nog nog meer middeling op toepast, zodat variaties in de temperatuur nog minder goed zichtbaar zijn en te gebruiken is voor actoren.

Dat ik geen WiFi of andere draadloze sensoren wil gebruiken voor wat ik wou gaan doen, heb ik ook al aangegeven, dit dus omdat er waarschijnlijk dan nog meer vertraging/middeling in zit.
Dat was al bij de eerste overdenkingen afgeschoten.

Ik ben de laatste die gaat zeggen dat die draadloze sensoren niet handig zijn!
Waarschijnlijk pas ik er ook hier en daar wat toe, als ik dit zinnig vind in mijn thuis situatie.

Ook geef ik iedere keer analogien op, om te laten zien dat ik aan veel zaken denk bij het afwegen wat ik doe/meet.

Zo ook mijn uitleg over de temeprratuur sensoren, waar je dan allamaal tegenaan gaat lopen als je snelle goede metingen wilt gaan doen, nee.. niet in Domoticz.
Nee, ik ga geen 10€ NTC met een 0,1% nauwkeurigheid aan het Domotics systeem hangen, dit heeft geen enkele zin.
En ik verwacht dit ook niet van Domotics, dat is ver voorbij de doel van het programma.

Maar denk eens aan dit, hoelang Domoticz er over gaat doen om de temperatuur over 20-minuten goed te meten.
Zeg dat je je verwarming gaat aansturen met de temperatuur uit de BME280(of een WiFi sensor de b.v. een BM sensor in zijn huisje heeft).
Dan wordt het nooit gelijkmatig warm in je kamer en corrigeert ook niet vlug en netjes genoeg als er b.v. een deur wat langer open staat.

Dan krijg je een beetje het oude Honeywell sensor gedrag, waar trouwens vroeger hele volkstammen gelukkig mee waren.
Deze laat de CV ketel te laat reageren en te lang stoken waardoor overshoot in de temperatuur optreed, maar dat was al veel beter dan de kolen, olie en later de gas kachel.
Nee, ik pleit niet voor een 10 seconde regeltijd in deze toepassing, regeltijd gebruiken die optimaal is voor je gebruikte sensor/actor combinatie.
En dus voor je huiskamer dat je door voldoende snelle temperatuur meting en actoren op je radiator een heel mooie stabiele huiskamer tempratuur krijgt.
Ook al zijn er disrupters zoals een open deur of een klein raampje dat open staat voro frisse lucht en het gaat b.v. harder waaien.

Kijk eens hoe mooi mijn systeem regeld! tja, dat ziet er zo strak uit omdat er te veel middeling is.
Mag Jaap, Piet, of Marie de Domoticz en soortgelijke software goed genoeg vinden, jullie hebben mijn zege!
Maar mijn menig is dat de software schrijvers niet voldoende met hun tijd mee gaan.

Terug naar de Remote sensoren
Die Remote sensoren zijn vaak zuinig ingesteld, dus daar is ook al middeling in van toepassing, dan gaat het naar Domoticz toe en die middeld het dan nogmaals.
Maar ik zal wat van die Temperatuur sensoren bestellen en dan kijken hoe die performen, lijkt mij wel nuttig om er een paar te testen.

Welke draadloze temperatuur sensoren voor Domiticz bevelen jullie aan?

Nog een voorbeeldje van een temperatuur sensor
De gene die ik hier in huis op meerdere plekken ga plaatsen is de DS18B20.
Deze heeft een meettijd van ruuwweg 0,8 seconde in de hoogste resolutie, wil je hem veel vaker uitlezen dat kan, maar je krijgt gewoon de laatste goede meting voorgeschoteld.
De meeste temperatuur sensoren zullen niet deze bepaling in de spec zetten: Tau van 63% in ongeveer xx seconde zodat je weet hoelang het duurt voordat de reeele temperatuur wordt aangegeven en je daarop dan kan acteren.

Wat betreft de buiten temperatuur, dat is wel een dinggetje natuurlijk, ik kan een DS18B20 buiten hangen, maar dan kom je direct weer aan bij de meettijd door de dikke kabel en die metalen bus er omheen en dit samen met de energie transport door de kabel die je temperatuurmeting beinvloed.
Dit type is goed voor vloeistof metingen, maar voor buiten temperatuur moet ik nog een goede oplosing zoeken.
Zo'n grote witte kast van het KNMI voor een buiten sensor vind ik wat te veel van het goede. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Ieder zijn toepassing natuurlijk maar domoticz is echt speelgoed ... helaas, want het is wel lekker makkelijk. Ik heb het een paar jaar gebruikt en uit pure frustratie de deur uit geschopt.
Iedere update introduceert wel weer een bak bugs (waarvan de ergste zorgen dat je hele config niet meer start, of dat bepaalde type hardware niet meer werken)
Ontwikkelen doen we in de Beta, prima ... als je zo af en toe ook eens een stable released. (Af en toe is vaker dan om de twee jaar)
Heb je dingen nodig die enkel in de beta bestaan ben je veroordeeld tot het draaien van de beta.

Anyhoo, genoeg gal ;)

Sensoren? het ligt er aan hoe ver je wilt hobbyen.
Je kunt perfect ESP bordjes pakken met daar een BME of een 18B20 aan hangen, maar die moet je dan ook weer voeden. Dat geheel kan dan via MQTT (over wifi) het geheel naar je rekendoos sturen.

Ik heb zelf bijna alle 'freubel' (hoe leuk ook) de deur uit geschopt en ben voor xiaomi temp en vochtigheidssensoren gegaan op zigbee.
Die kosten via de bekende kanalen iets rond een tientje, en draaien een paar jaar op een CR2032.
Dat kan ik zelf niet bij elkaar klooien voor dat bedrag.
Leg er een euro of twee bij en je krijgt er ook nog een barometer bij.

Als zigbee bridge heb je de keuze, zoals gezegd ik gebruik zelf een https://www.phoscon.de/en/conbee2 stick. Maar er bestaat ook iets als zigbee2MQTT in de vorm van een universele zigbee chipset op een usb-stokje met wat aangepaste firmware.

blackdog

Golden Member

Hi Sine, :-)

Hoe zit het met het babbelen naar buiten, heb je daar ervaring mee met de door jou voorgestelde materialen?
Ik kan altijd als ik dat wil een VPN connectie opzetten als ik iets van thuis wil weten, ik denk niet dat ik belangrijke zaken aan dit systeem ga knopen.
Het gaat mij vooral om alles wat met de atmospheer te maken heeft in de thuis situatie.

Algemeen

Alleen in de slaapkamer heb ik een ouderwets setje klik aan klik uit om de TV en de verlichting te schakelen en dat blijft ook zo.
Verder schakeld alles lekker met altijd werkende schakelaars op 230V! honderd jaar oude techniek die zo betrouwbaar is en direct werkt zonder vertaging...
Mijn broer heb ik meerdere malen vervloekt met zijn steeds andere systemen in zijn werkomgeving, sta dan in het pikke donker te graaien naar een soort toets die niet direct werkt als je hem aanraakt, dan nog maar een keer, fuck het licht ging even aan. |:(

Ja het is beter geworden, ik ben wel oud maar niet behoudend, remote spul om iets aan of uit te zetten moet net zo snel werken als een normale schakelaar.
Middeling hierin is totaal ongewenst. *grin*

Ik heb trouwens ook nog een setje Plugwise liggen, die heb ik uit de muur getrokken toen men mij dwong data af te staan voor een nieuwe versie van hun buggy software.
Daar heb ik dus een jaar of 10 geleden leuke dingen mee gedaan, maar als ik gedwongen word door zo'n kutbedrijf, dan stop ik met gebruik van hun spul en raad anderen het ook af om te gaan gebruiken.
Enig iedee of met die Plugwise spul nog iets gedaan kan worden?
Zoniet dan donder ik het vanavond nog in het grijze archief.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Dat ik geen WiFi of andere draadloze sensoren wil gebruiken voor wat ik wou gaan doen, heb ik ook al aangegeven, dit dus omdat er waarschijnlijk dan nog meer vertraging/middeling in zit.

Middeling heeft daar niets mee te maken dat is iets wat Domotz zelf doet. Er is wel vertraging maar die lijkt me vrij constant, misschien te veel vertraging voor een componenten oven maar niet problemetisch voor het meten in je huis aan temperatuur en andere grootheden. Bedoel als de zon in je kamer ineens gaat schijnen maakt die ene 0,5S vertraging niet zoveel uit. Bij het regelen van je CV ketel maak het ook niet zoveel uit dat er 2 seconden vertraging extra is. De vertraging in de massa van de radiatoren en transport van warme lucht naar je sensor is al vele malen trager.
Bovendien zit een kamer thermostaat niet voor iets tegen de muur. Als je een ruimte op temperatuur wilt houden moet je eigenlijk de muren die het meeste massa hebben op temperatuur houden. De lucht in je woonkamer heeft een zeer kleine massa en is heel erg snel opgewarmd, maar raakt zijn warmte ook weer snel kwijt aan het plafond om dan langs de muren naar de vloer te zakken.

Vanuit die gedachte is het effect van de binnenkomende zon op de temperatuur in je gehele kamer niet zo groot, immers de lucht rondom je radiator zal ook iets van 60 of 70° graden zijn maar daar hoor ik je verder niet over, of je hebt daar al rekening mee gehouden met het plaatsen van je apparatuur.

Ik ben het wel volledig met je eens dat de ontwikkelaar van Domotz de weg kwijt zijn. Oke het is begonnen als een Domotica concept, maar er is ook veel vraag naar de data logging kant dan speel je daar op in.
En dat het gratis software is, is ook geen argument want je kan ook gewoon een Pro versie maken.

Dan krijg je een beetje het oude Honeywell sensor gedrag, waar trouwens vroeger hele volkstammen gelukkig mee waren.
Deze laat de CV ketel te laat reageren en te lang stoken waardoor overshoot in de temperatuur optreed,

Toch zat daar al een mechaniekje in die je kan afstellen op de ruimte om de overshoot te minimaliseren. De honeywel sensor waren al beter dan een stomme aan/ uit thermostaat waar dat compensatie mechaniekje niet inzat.

Op 24 oktober 2020 19:08:30 schreef flipflop:
Eens. Mijn sensoren leveren elke 10 sec een meting af bij Domoticz, via MQTT. Domoticz middelt de waardes dan over die 5 minuten. Op het Dashboard zie ik wel de actuele waardes zoals ze steeds binnenkomen.

Maar zie je de volgende dag wat de actuele waarden zijn van de dag ervoor zijn geweest?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

En, de leuke zaagtand in de grafieken al opgemerkt, tussen 2 en 3 vannacht? :)

Maar zie je de volgende dag wat de actuele waarden zijn van de dag ervoor zijn geweest?

Ehm, snap ik je vraag? Ik zie 24h terug hoe het verloop is geweest, in 5min bins. De dagen daarvoor zie ik als min/avg/max, dus 1 punt op de x-as. Geen idee wat er precies in de database terecht komt, wellicht kun je daar nog meer uithalen dan wat er in Domo zelf wordt afgebeeld.

@hieronder: Marco, dank!

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein