Hulp met buck convertors gezocht op een Ender

Navond

Ik heb weinig of geen verstand meer van electronica. Het is ten slotte zo'n 40 jaar geleden dat ik bij natuurkunde er iets over gehad heb.

Ik heb een Creality Ender 3 printer. De voeding hiervan is 24V/15A. Ik wil graag twee buck converters gaan gebruiken om een led strip aan te drijven en een raspberrypi.

Als ik een buck converter aansluit op de voeding met de hardware van de printer niet aangesloten (de aansluiting van voeding naar printer hardware gaat via een XT60 plug) dan werkt de buck converter prima en zet vrolijk de 24V om naar 12V en de leds branden. Sluit ik echter de printer hardware aan en zet de printer aan dan doet de buck converter letterlijk boem. Een gat in de zwarte chip die er op zit. Eerst dacht ik dat ergens iets verkeerd had aangesloten en tweede (en derde) converter gebruikt. Maar ze geven allemaal hetzelfde effect BOEM!.

Ik denk dat de printer veel meer dan 4A (die de buck converters aan zouden moeten kunnen) levert, in ieder geval tijdens het opstarten. Ik heb nog niet gemeten (als ik me kan herinneren hoe dat te doen :) ) als de printer gewoon in bedrijf is.

Volgens een led calculator zou een 3000ohm weerstand genoeg moeten zijn. Echter dit brengt volgens mij alleen het voltage omlaag en niet de spanning.

Hoe pak ik dit aan?
Ron

Op 19 oktober 2020 21:09:38 schreef ronsmitsnl:
Echter dit brengt volgens mij alleen het voltage omlaag en niet de spanning.

Wat is het verschil? ;)
Verder is het me volslagen onduidelijk wat je aan het doen bent.

Op 19 oktober 2020 21:38:51 schreef KlaasZ:
[...]Wat is het verschil? ;)
Verder is het me volslagen onduidelijk wat je aan het doen bent.

Ok sorry als ik niet duidelijk ben geweest. Ik wil de 24V voeding van de 3dprinter gebruiken om niet alleen de printer van voeding te voorzien maar ook een led balk (30cm) en een raspberrypi. De voeding heeft 3 uitgangen van 24 volt. Ik had het idee om op een van de uitgangen twee buck converters aan te sluiten. Een converter die 24V naar 12V omzet voor de ledbalk en een die 24V omzet naar 5 volt om de raspberry van voeding te voorzien.

Duidelijker zo?

Wat een pech. Het kan komen door een tijdelijke overspanning op de ingang van de buck. Hoeveel volt kan deze verdragen?

Of wellicht door het terugleveren van stroom vanuit de uitgang van de buck naar zijn ingang tijdens een flinke spanningsdip. In dat geval: diode van juiste formaat in serie met de 24v en het is opgelost.

Kan ook een aansluitfout zijn. bv het chassis raakt de led strip. Kan je een schemaatje posten?

[Bericht gewijzigd door kojazz op 19 oktober 2020 22:30:01 (49%)]

Maar ze geven allemaal hetzelfde effect BOEM!

Buck converters van BangGooood waarschijnlijk ;)

Kan ook een aardfout zijn. bv je chassis ground raakt de led strip.

Zou dan met de plus van de buck converter moeten zijn. wat foto's en welke buck converters van waar zou zeker helpen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 19 oktober 2020 22:15:04 schreef Roland van Leusden:
[...]

Buck converters van BangGooood waarschijnlijk ;)

[...]

De converter is een XL4005 step down converter van Ben's electronics https://www.benselectronics.nl/xl4005-step-down-converter.html.

Zowel de led balk als de converter zitten in een 3d geprinte case. ze kunnen dus niet het metalen chassis raken.

Een printer start op met alles uit, of die wel of niet aangesloten is zou geen invloed moeten hebben.
Wat ik mis is of de belastingen op de step-downs bij het aansluiten van de printer al aangesloten zijn ? Zit de gnd van de printer mogelijk niet aan zijn min ?

Er is een ontbrekend puzzlestukje in dit verhaal, maar ik zie het niet. Een paar goede foto's van een en ander willen nog wel eens uitsluitsel brengen.

EricP

mét CE

Op 19 oktober 2020 21:38:51 schreef KlaasZ:
[...]Wat is het verschil? ;)

Nou eh... voltage is een verzonnen kreet uit de hoek van wattage, amperage, ohmage, faradage, henryage, kilometrage en eurage. Ofwel: het slaat nergens op.

Ik heb zomaar het idee dat die 24V geen 24V is. En dan misschien nog wel als er 'niks' gebeurt, maar als er iets uitschakelt (of soms ook bij inschakelen...) zou dat ding zomaar eens een forse overshoot kunnen hebben.
Veel van die 'regelaars' kunnen maar 30V aan de ingang hebben. Met 24V nominaal zit je er dan al dicht in de buurt.
Als er iets probeert de boel te clampen, dan zou het zomaar kunnen dat dat bij 24V in geleiding blijft en als die voeding een beetje doorduwt (en dat zou met een 15A exemplaar zomaar kunnen) 'poef' doet.

Dat het spul 'reverse' zou kunnen gaan werken en daarmee wat opstookt... Ja, het kan. Maar dan zou de voeding tot onder de 12V moeten komen. Immers, dat is de spanning in de uitgangs C. Zeg nooit nooit, maar het zou niet mijn eerste verdachte zijn.

Hoe je dit aan pakt? Nou ja, eerst eens kijken wat er gebeurt. Die 24V zou wel eens helemaal niet zo netjes 24V kunnen zijn. Daarnaast zou een 'lang' aansluitsnoer tussen de 24V en 'de rest' in combinatie met wat capaciteiten ook nog wel eens leuke effecten kunnen veroorzaken (paar maanden geleden heeft hier iemand eens een link naar een jijbuis filmpje gepost waarin zoiets gemeten werd).
Daarnaast is het niet ongebruikelijk om 'besturing' niet uit dezelfde voeding te voeden als 'power'. Daar zal men wel een reden voor hebben, niet? Mijn insteek zou een eigen 12V meanwell voedinkje zijn. Vantuit daar kun je dan je LEDzooi stoken. En met een buck convertertje de π

maartenbakker

Special Member

Spanning druk je uit in volts, dus je zegt twee keer hetzelfde. Ht probleem zal daar niet direct mee te maken hebben. Mogelijk loopt de spanning te hoog op als je de printer aansluit (een buckconverter die bij 25V knalt moet je bijvoorbeeld sowieso niet op 24V gebruiken zelfs als de voeding goed is), of maak je een aansluitfout.

edit:mijn reactie kruiste met die van ericp

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 20 oktober 2020 08:47:30 (19%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

1) Wat je lijkt te willen zou moeten kunnen.

Op 19 oktober 2020 21:09:38 schreef ronsmitsnl:
Ik denk dat de printer veel meer dan 4A (die de buck converters aan zouden moeten kunnen) levert, in ieder geval tijdens het opstarten. Ik heb nog niet gemeten (als ik me kan herinneren hoe dat te doen :) ) als de printer gewoon in bedrijf is.

Ja, de 24V voeding kan meer leveren dan 4A. Maar dat moet niet uitmaken. Je sluit ook een 8W lamp aan op de 230V. Dat ding heeft 0.034A nodig, maar je stopcontact kan VEEL meer leveren. (gegarandeerd minstens 16A).

Volgens een led calculator zou een 3000ohm weerstand genoeg moeten zijn.

Dan heb je denk ik een weerstand uitgerekend om 1 led op 24V te laten branden. Dat is hier niet aan de orde.

Echter dit brengt volgens mij alleen het voltage omlaag en niet de spanning.

"Voltage" is een "foute term" voor het woord wat in het nederlands "spanning" is.

Als jij een 12V ledstrip hebt, dan moet een buck converter gewoon 12V kunnen maken. Welke buck converter heb je?

Mijn 3D printers draaien op 12V als basis, maar ik doe precies hetzelfde met een buck converter om de pi te voeden. (ik heb de buck converters zelf gemaakt...).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat zijn de specs (typenummer etc?) van de voeding.

Want een 24V 15A voeding moet makkelijk een ledstripje plus een 3D printer aankunnen, maar een 360W voeding kun je ook prima zo brak in elkaar zetten, dat ie enorme overshoots maakt bij het inschakelen van de 3D printer.

Die voeding heeft vrees ik geen specs. M'n zus heeft dezelfde printer en ik bekijk die voeding met argus-ogen: het ding heeft een hoog chinesiteit-gehalte en de ventilator staat al snel te loeien als een gek, terwijl er amper ventilatie-sleuven/gaten zijn. Niet zo raar dan dat de boel warm wordt.

Ik wil best geloven dat die voeding z'n brakke punten heeft. Eventuele pieken van de stappenmotor-sturingen zou ik ook niet raar vinden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik ben niet zo enthousiast over buck-converters achter een voeding.
Je hebt 230V beschikbaar, dus koop een schakelende voeding om de ledstrips en de RPi te voeden.

@Klaas: Waarom niet? Een PC moederbord zit vol met buck-converters, allemaal achter de PC voeding.

Een extra 230V schakelvoeding is juist nog meer netvervuiling, minder efficient en duurder (bij gelijke engineering-effort).

hennep

Golden Member

Op de voeding van de Ender3 zit een potmeter om de uitgangsspanning af te regelen. Misschien staat die te hoog omdat iemand daar aan heeft gezeten.
Als je een multimeter hebt zou ik eerst de spanning tussen -V en +V meten, en eventueel corrigeren met de potmeter "+V adj"

De XL4005 regelaar die op jouw buck converter zit mag als abs. max. 35V op zijn ingang hebben.

Reactie op hieronder:
>> Een Meanwell voeding is geen Chinese brol
Niet iedere Ender3 wordt uitgerust met een Meanwell. De meeste misschien niet, maar wel met een kloon die ook gewoon zo'n afstelpotje heeft.
Ik denk dat je zeker kunt zijn dat je een brol-voeding krijgt als je je printer bij Ali koopt.

ronsmitsnl Een aantal dingen zijn nog onduidelijk.

Printerkabel los
DCDC 12V aangesloten op de voeding.
Voeding gaat aan.

Wat gebeurt er dan? Gaan de ledstrips branden?
Hoeveel wat is de ledstrip totaal?

Toch denk ik ook dat er ergens een bekabelings fout zit, het kan de massa zijn. Het kan ook zijn dat de DCDC 12V via de printerkabel op zijn uitgang 24V krijgt. Maar dat kan je meten door een defect terug te plaatsen en op de uitgang de spanning meten die zou dan 0V moeten zijn.

Een Meanwell voeding is geen Chinese brol maar gewoon een goede voeding, maar ook weer geen HP voeding, hoewel meanwell ook hele goede voedingen maakt. Het hangt er een beetje vanaf welke serie het is want ze maken volgens mij in veel verschillende prijsklasse een serie.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 20 oktober 2020 18:23:31 (22%)]

EricP

mét CE

@benleentje:

het ding heeft een hoog chinesiteit-gehalte en de ventilator staat al snel te loeien als een gek

Ik gok er even op dat er tussen deze post en die van hennep een discrepantie zit.

Laat de TS maar ff duidelijk maken welke voeding er nou in zit. Ik gok er voorzichtig ff op dat het geen Meanwell is. Maar wel voorzichtig! :)

maartenbakker

Special Member

Er zal verschil zijn tussen een Meanwell en een welgemeende kloon :+

En als je dan ook nog eens DC/DC converters krijgt die stiekum geen 35V op de ingang kunnen hebben maar bijvoorbeeld 25V dan heb je de poppen aan het dansen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 20 oktober 2020 18:59:16 (54%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 oktober 2020 15:19:21 schreef blurp:
@Klaas: Waarom niet? Een PC moederbord zit vol met buck-converters, allemaal achter de PC voeding.

Maar die maken deel uit van 1 ontwerp.

Maar die maken deel uit van 1 ontwerp.

Zeer zeker niet, een PC is modulair en je kan 1000den combinaties maken met alleen al een merk en type voeding en een moederbord en dat moet allemaal werken.