kleine condensator over ca3130

Ik ben niet erg ervaren met electronica maar het is zo leuk om af en toe iets te maken. Zo wil ik nu graag een led aansturen met hersengolven.
(bron: http://erkutlu.blogspot.com/2012/12/eeg-and-arduino-do-it-yourself-eeg…)

Ik heb ervoor gekozen om de laatste variant (zie schema in bijlage) te willen maken die met een arduino eraan zodat het gemakkelijk wordt om met de metingen iets aan te sturen. (een beetje ervaring met arduino heb ik al)

nu kom ik echter niet uit het volgende probleem. in de tekst wordt gezegd dat bij gebruik van een 3130 IC het noodzakelijk is om een kleine condensator (0,001 uF) te gebruiken. deze staat ook in het schema maar er staat niet bij over welke pootjes deze condensator moet. natuurlijk ben ik op het web wezen zoeken naar schemas met daarin het 3130 IC verwerkt en daar kom ik wel kleine condensatoren tegen die dan over de voedings pootjes staan. maar ik kan mij niet voorstellen dat dit bedoeld wordt omdat er even later weer een 3130 IC in het schema zit. (waar weer deze condensator in staat zonder nummer vermelding).

waarschijnlijk is de vraag voor velen erg simpel maar mij maakt het onzeker en je zou mij een groot plezier doen als iemand de moeite wil nemen te zeggen over welke pootjes deze twee condensatoren geplaatst moeten worden.

Er staat toch duidelijk dat ie tussen de poten 3 en 6 moet!?

compensatie tussen 1 en 8 volgens de datasheet, op de sym. voeding 2x 100nF.

U heeft helemaal gelijk! ik weet niet waarom ik deze 3 en 6 alleen voor de + in en uit gelezen heb. het zal mijn gebrek aan ervaring zijn.
in ieder geval heel erg bedankt voor het wakker schudden. (hoop dat er nog genoeg hersenactiviteit in mij zit om uberhoud wat te meten).

Sine

Moderator

Doe je schema even als afbeelding, dan staat het gewoon in je post. En docx is niet helemaal malware safe.

Dok

Golden Member

Hernoem het ding even naar .zip, dan staat er een naam in,van de gebruiker misschien?

Wie niet horen wil moet TV kijken.