Logo ingang aan Lem stroomtransducer koppelen

Dag IK wil graag mijn 4 rolluiken sturen met een oude logo (heeft beperkte looptijd in timers, en krijg hierdoor geen mogelijkheid om de rolluiken spanningsloos te zetten na hun looptijd ).

Aangezien elektrische rolluiken niet parallel kunnen lopen wil ik graag dat ze automatisch serieel lopen. (Vorige spanningsloos wanneer volgende loopt). Wou ik de detectie van het stoppen (door de eindeloop van het rolluik)realiseren door het wegvallen van de stroom.

Ik heb hiervoor stroomtransducers van Lem gekocht.LTSR 6-NP. Ik kan de nulleider van de motoren erdoor voeren zodanig dat zowel bij de op als neergang de stroom kan gemeten worden. Ik krijg echter een te zwakke wisselspanning uit de transducers 104mV/A. Ik had dus gedacht om dit signaal te versterken en dan gelijk te richten om de ingang van de logo te kunnen sturen. Een versterkertje heeft echter een laagvormige uitgang terwijl de ingangs impedantie van de logo 78KOhm is ik vermoed hierdoor problemen.

Er zijn hier vermoedelijk mooiere oplossingen ter beschikking, maar mijn kennis te beperkt. Verder vermoed ik dat er ook problemen optreden om de uitgang van de transducer gewoon aan een versterkertje te koppelen. IK heb in de fora iets gelezen over differtieël aansluiten, omdat de ref van de transducer niet aan ground zou mogen gekoppeld worden.
Zou er mij iemand op weg kunnen zetten om dit te realiseren aub. Misschien moet er een opamp gebruikt worden.

Ik heb moeten ondervinden wat de uitgang van de transducer doet. (Sorry ik dacht dat er gelijkspanning uitkwam). Dit zou gemakkelijker geweest zijn om een transitor als schakelaar te gebruiken, maar nu heb ik dus dit probleem.

Alvast bedankt Eric

[Bericht gewijzigd door Sine op 21 oktober 2020 20:57:23 (0%)]

Heel moeilijk te lezen voor oudere mensen zoals ik, alles staat aan elkaar getypt. :(

Waarom je LEMs gekocht hebt weet ik niet, daar moet idd nog een versterker achter, de LEM moet 5V krijgen en de LOGO werkt met ADin van 10V, ook dat is weer een probleem.

Je meet AC dus krijg je AC gesuperponeerd op 2.5Vdc uit, als er geen stroom gemeten wordt staat er 2.5V op de uitgang omdat Vref intern op 2.5V staat.

Had je beter enkele van deze HW-670 modulen gekocht dan kon je die voeden met 10V zodat je al direct op het LOGO niveau stond en moet je geen printen maken.

edit

Op 21 oktober 2020 17:32:07 schreef Ev543:
Een versterkertje heeft echter een laagvormige uitgang terwijl de ingangs impedantie van de logo 78KOhm is ik vermoed hierdoor problemen.

Of de Logoingang 78kΩ is weet ik niet maar je versterkertje mag laagohmig zijn, dat is zelfs beter.

[Bericht gewijzigd door MGP op 21 oktober 2020 19:20:46 (19%)]

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Dan heb je de verkeerde Lem gekocht, want er zijn wel degelijk Lem types waar 0 tot 5 of 0 tot 10 VDC uit komt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Als je logo krap zit in timers heb je een wel HEEL oude logo, of je hebt er heel veel in zitten.

-edit-

Ik ben zo vrij geweest even een paar enters in de startpost te zetten ... zo'n brok is anders niet te lezen.

[Bericht gewijzigd door Sine op 21 oktober 2020 20:58:20 (39%)]

Lambiek

Special Member

Op 21 oktober 2020 17:32:07 schreef Ev543:
Er zijn hier vermoedelijk mooiere oplossingen ter beschikking, maar mijn kennis te beperkt. Verder vermoed ik dat er ook problemen optreden om de uitgang van de transducer gewoon aan een versterkertje te koppelen.

Hier heb je een voorbeeld hoe je het kunt doen.

De schakeling kun je uit een 24VDC voeding voeden, als je een 24VDC LOGO hebt kan de schakeling aan die voeding.

Hier heb je een link naar de sensor, dit is een sensor voor 5A. Dat moet genoeg zijn voor één rolluik denk.

https://nl.rs-online.com/web/p/current-transducers/0198841/

Er zijn ook nog andere types voor bijvoorbeeld meer stroom.

https://nl.rs-online.com/web/c/automation-control-gear/sensors-transdu…

@Lambiek, de load Rl van van eerste LEM-link moet groter of gelijk zijn aan 1MΩ

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 22 oktober 2020 16:50:29 schreef MGP:
@Lambiek, de load Rl van van eerste LEM-link moet groter of gelijk zijn aan 1MΩ

Heb het aangepast, was ik even vergeten. :) Schakeling was ergens anders voor, maar had ik even snel aangepast.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je rolluik een looptijd heeft van bv 10 sec, dan stuur je toch om de 11 seconde een ander rolluik aan.
Moet met de meest eenvoudige LOGO! nog lukken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dag IK wil graag mijn 4 rolluiken sturen met een oude logo (heeft beperkte looptijd in timers,

Als je rolluik een looptijd heeft van bv 10 sec, dan stuur je toch om de 11 seconde een ander rolluik aan.

TS heeft een tekort aan geschikte timers. Met een stroom meting is wel de mooiste oplossing maar je kan eventueel ook een externe timer aansturen die je op de max looptijd zet. Gelukkig zijn er meerdere wegen naar je doel ;).

Ik heb moeten ondervinden wat de uitgang van de transducer doet. (Sorry ik dacht dat er gelijkspanning uitkwam).

Uit de lem komt wel degelijk een gelijkspanning en die is 2.5V ±(0.625 × IP/ IP N) en bij geen stroom is die precies 2,5V. Maar omdat omdat je motor op wisselspanning draait zal de uitgang de gemeten wisselstroom + 2,5V zijn. En daarmee is de grens en discussie over wat is een gelijkspanning nu precies. In dit geval kun je het beter een signaal noemen.
Als je motor een sinusvormige stroom van 1A trekt met dan zal de LEM met 104,16mV/A daar een sinus van maken met een top van +104mV en bodem van -104mA via zijn interne op-amp word dat op een spanning van 2,5V gesuperponeerd en dan heb je gelijkstroom die varieert tussen (2,5V + 104mA) en (2,5V - 104mV). Dus technisch is het geen gelijkspanning meer maar een signaal.
Nu kan je de gevoeligheid van 104mV/w groter maken door je draad 2 of meer keer door het gat te halen. Bij 2x heb je een gevoeligheid van 208mV/A maar gaat de max stroom die door de draad mag naar 3A. Feitelijk ziet de lem nu de dubbelstroom.
Nu zal je als je dit signaal aanbied aan je logo het signaal heel vaak moeten inlezen (meerdere keren per seconde) en ingewikkelde berekening moeten uitvoeren om daar uit dat signaal de maximale amplitude te halen.

Dat kan dan eenvoudiger met een analoge schakeling achter de lem, maar niet echt mij ding daar mogen andere je advies over geven.

Ik heb zelf gelukkig een keer een kleine party COMAT overstroom relais weten aan te schaffen en ik zie er 1 op ebay die geschikt is.

https://www.ebay.com/itm/COMAT-EOCR-AR-05-CH-3076-WORB-OVERCURRENT-REL….

Die doet precies wat je wilt en zijn goed in te stellen, deze is wel voor 24V DC maar dat lijkt me geen groot probleem.

Iedereen bedankt die een antwoord heeft gepost. Hartverwarmend.
Ik ben beginner met logo en moest nog heel wat uitzoeken.
Op den duur zag ik door de bomen het bos niet meer.
Jullie steun heeft mij ertoe aangezet om door te doen.
Mijn oude logo OBA5 heeft voor de timerblokken slechts een looptijd van 99sec.
De vertraagde in en uitschakelblok waar ik eerst mee aan het prutsen was, loopt zelfs maar 15sec. IK snapte ook niet waarom de vertraagde timer slechts schakelde bij dalende flank.
Tot ik de functie sleepcontact vond en toevoegde.
Ik hoop nu dat mijn rolluiken (in mijn renovatiehuis) een looptijd hebben die korter is dan 99sec.
Ik voeg het schema toe, zodat de schakeling misschien nog nuttig kan zijn voor iemand anders.
Fantastisch dat jullie de mensen helpen en kennis bijbrengen.
Problemen lijken soms onoverbrugbaar als je de oplossing niet vind, maar dit forum bied een antwoord in tijden dat alles complexer geworden is.

Eric

[attachment=0]

Op 26 oktober 2020 15:13:33 schreef Ev543:

Mijn oude logo OBA5 heeft voor de timerblokken slechts een looptijd van 99sec.

[bijlage]

In het hokje 'sec' kan je toch 'min' of zelfs 'uur' zetten, niet?

Meten is weten

Aan Freaky

Ai, nog iets wat iets wat ik niet door had. Dank u wel.
Ik heb geen acht geslagen bij het pijltje naar beneden daar.
Het zijn soms kleine dingen die aan de aandacht ontsnappen.

Eric