Varistor stuk of niet??

Arco

Special Member

De varistor is vaak degene die de zekering juist opblaast. (en daardoor blijft die varistor ook meestal heel...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De VDR is een overspanningsbeveiliging. Als er geen overspanning geweest is zal die nog wel goed zijn. kan je ook meten met de ohmmeter, of haal er hem even uit voor verdere test vd voeding.
Nu gaat een zekering niet zomaar naar de hemel. Kans is groot dat er nog wat anders fout zit in de voeding. Ook daar kan de ohmmeter je vooruit helpen. (sluiting diodes, schakelstransistor enzv)

VDR test: gloeilamp (liefst minder dan 25 watt) in serie en aansluiten op netspanning of, beter, een variac die tot 260 volt kan geven. Zo test ik die beveiligingen wanneer ze niet zwart zijn geworden.

Arco

Special Member

Een varistor die heeft 'gewerkt' hoef je echt niet te testen: je ziet meteen dat dat zo is. (de varistor en alles in de omtrek is dan zwartgeblakerd)
Maar als hij alleen een licht klusje heeft moeten klaren (zekering opblazen) dan is er geen schade / zie je niks.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Als test kun je ze even eruit laten. Ze zijn goed als ze open zijn. Dus zolang je geen short meet zal hij waarschijnlijk wel goed zijn. Ee4n zekering kan spontaan gaan, als het een glasbuisje is zijn ze vaak zwart geblakerd als er iets echt mis ging.

Meet met ohm meter of er geen kortsluiting primair is. Een gloeilamp in serie kan vuurwerk voorkomen maar soms start een voeding dan niet op (b bv oudere SMPS bedoeld voor alleen 230V) Anders vanaf de zekering terug de voeding in de trace volgen. Er moet6 dan ergens iets zitten wat te veel stroom trekt. Je ohm meter kan daarbij helpen. Denk aan een short gegane elco of ceramische C, of een trafo (dat kan je met een LCR meter testen op kortgesloten wikkeling) Verder diodes en mosfets/IGBT/torren en tenslotte het controller IC. Kan je op meten in de schakeling mbv een scoop (met diff probe en/of scheidingstrafo (kan zonder maar alleen als je echt weet wat je doet)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Varistoren gebruikt als overspanningsbeveiliging zijn gemaakt van een keramisch materiaal dat boven een bepaalde drempel begint te geleiden.
In tegenstelling tot halgeleiderdiodes komen ze dus niet in kortsluiting na overbelasting.
Het heeft derhalve weinig zin de weerstand te meten, maar dat is snel even gebeurd en die dient zeer hoog te zijn.
De test met de gloeilamp in serie zie ik als weinig zinvol.

Wat wel vaak gebeurt is dat er bij een sterke overspanning die lang aanhoudt er meer warmte geproduceerd wordt dan de component aankan en dat die in stukken springt als gevolg van mechanische thermische spanningen in het materiaal of dat er stukken afspringen.
Een defecte MOV kun je er bijna altijd op het oog uithalen.
Zie ik op de foto links onder bij het achterste pootje geen beschadiging?
Als er niks aan te zien is, mag je er vanuitgaan dat ie nog heel is.
Niet elke defecte zekering is het gevolg van een externe hoge spanning.
maar is wel een indicatie dat er iets erg fout is gegaan. Mogelijk is er iets anders stuk.

Op 22 oktober 2020 14:44:16 schreef Brightnoise:
... of, beter, een variac die tot 260 volt kan geven.

Dat is een slecht plan.
De voeding langzaam opdraaien heeft vaak tot resultaat dat je de voeding nu juist WEL opblaast.
(Ervaringsdeskundige)

De reden daarvan is dat als de voeding net op zijn beginpunt begint te schakelen tegen de 100% dutycycle gaat schakelen de trafo verzadigt dan en dan is het "boem" alles primair stuk.

Beter is alleen een gloeilamp, de optie de je zelf ook al aangaf.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 22 oktober 2020 14:49:58 schreef Arco:
Een varistor die heeft 'gewerkt' hoef je echt niet te testen: je ziet meteen dat dat zo is. (de varistor en alles in de omtrek is dan zwartgeblakerd)
Maar als hij alleen een licht klusje heeft moeten klaren (zekering opblazen) dan is er geen schade / zie je niks.

Nee niets ziet er zwart geblakerd uit. Al het zwarte wat te zien is op de print, is de lijm waar de componenten extra vast zitten.
Zelfs de zekering ziet er nog niet zo heel gek uit.

Op 22 oktober 2020 15:32:29 schreef henri62:
[...] Dat is een slecht plan.
De voeding langzaam opdraaien heeft vaak tot resultaat dat je de voeding nu juist WEL opblaast.
(Ervaringsdeskundige)

De reden daarvan is dat als de voeding net op zijn beginpunt begint te schakelen tegen de 100% dutycycle gaat schakelen de trafo verzadigt dan en dan is het "boem" alles primair stuk.

Dat is dan een héél slecht ontworpen voeding, maar het kan.
Er zijn er ook die bij langzaam opdraaien variac niet opstarten omdat er een veiligheid in werking treed binnen x millseconden. (beetje wat Fred aangaf)

maar het gros start gewoon op, ook met de variac.

Maar hier daarentegen, heeft wel het een en ander afgespeeld wat niet goed is...

Nu wordt het natuurlijk was lastig achterhalen wat de weerstandswaarde was zonder schema?!
Ik meet nog steeds 25Kohm over deze weerstand

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op donderdag 22 oktober 2020 16:07:17 (21%)

Arco

Special Member

Volgens mij hebben ze bij Logitech aandelen in een lijmfabriek... ;)
(lekker als je ieder onderdeeltje los moet wrikken)

https://img.alicdn.com/imgextra/i2/412715935/TB28omoqXXXXXagXpXXXXXXXXXX_!!412715935.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Logitech kan zich beter gewoon tot het fabriceren van muizen beperken. Dat doen ze wèl goed.

De zwartgebrande lijm van Ricotjuh lijkt van die bruine lijm die corrodeert en gaat geleiden.

Zoeken op Logitech Z906 levert wel wat op. Niet per ongeluk logipech intypen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja die lijm is echt een ramp.
Ik kwam hier: https://www.eevblog.com/forum/repair/help-required-repairing-a-logitec… ook al het een en ander tegen over deze PSU.
Wat ik daar lees, zouden deze vermogens weerstanden 3K3 moeten zijn.
Alle omliggende meten wel deze waarde. Echter zwart afgebladerde meet 25Kohm.. Komt dat vaker voor als een weerstand het zo warm heeft gehad dat ie uit zijn jasje is gezweet, dat de weerstandswaarde op kan lopen?

Gloeilamp en variac: dat was alleen bedoeld om een VDR los van de voeding te testen.....
Ja, dat opstarten van een SMPS kan wel fout gaan dan.

En wat is het nut om al die vermogensweerstanden in te pakken in krimpkous?

Shiptronic

Overleden

Dan blijft het gruis bij elkaar als hij uit elkaar spat.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Normaal gesproken word een Varistor getest met 1mA door hem naar zijn knievoltage te brengen, maar dit is een test methode die gebruikt word bij nieuwe electronica.
Uit ervaring kan ik zeggen dat doorsnee genomen, is hij dood, dan zit er een groot zwart gat in en staat hij in die zwarte cirkel op je print.

Er is 1 uitzondering, dat zijn VDR's die vele malen aan een middelmatige Surge zijn blootgesteld.
Elke Surge brengt intern schade aan in de sintering van de VDR, dit is normaal, echter na vele malen is de interne structuur veranderd en ook de eigenschappen zijn anders.
Vandaar, die 1 mA test, kijk waar zijn knie voltage is bij een lage stroom, dan weet je precies waar je staat.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 22 oktober 2020 16:46:13 schreef Ricotjuh:
Ja die lijm is echt een ramp.
Ik kwam hier: https://www.eevblog.com/forum/repair/help-required-repairing-a-logitec… ook al het een en ander tegen over deze PSU.
Wat ik daar lees, zouden deze vermogens weerstanden 3K3 moeten zijn.
Alle omliggende meten wel deze waarde. Echter zwart afgebladerde meet 25Kohm.. Komt dat vaker voor als een weerstand het zo warm heeft gehad dat ie uit zijn jasje is gezweet, dat de weerstandswaarde op kan lopen?

Zoals in de link staat, schrijven ze dat het een 3k3 5W weerstand zou moeten zijn. Echter kan ik zo snel geen 5W weerstand vinden met dezelfde afmetingen als degene die er origineel in zat. Ik twijfel daarom ook aan het aangegeven vermogen van 5W. Gezien het formaat lijkt het eerder op een 2W of 3W weerstand. Is er op een andere manier te achterhalen wat het vermogen zou moeten zijn?
Afmetingen van het origineel is ongeveer:

Arco

Special Member

Een 3k3/5W met juiste afmetingen. (lengte is niet inclusief de schuine hoedjes, maar alleen het rechte stuk)
https://www.tme.eu/en/details/acs-5s-3k3-j/5w-resistors/arcol/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit weekend de zekering en weerstand vervangen.
Heel even deed ik een vreugde dansje, want de subwoofer ging aan en was te bedienen via de controller.
Maar in mijn ooghoek, zag ik iets steeds feller oplichten met een luide klap als gevolg. Ja hoor, het was de weerstand.
Ik was hier al bang voor, die weerstand was er in eerste instantie ook niet zomaar uitgeklapt.
Hoe is te achterhalen wat de oorzaak zou kunnen zijn dat hier te veel stroom gaat lopen?! Zonder in het bezit te zijn van een schema

maartenbakker

Golden Member

Zelf een (gedeelte van het) schema optekenen. In elk geval rondom die weerstand zodat je weet wat die doet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zoals Walkura al aangaf maakt elke surge 'iets stuk' in de varistor.
Dit gaat door tot hij echt stuk is en uit ervaring weet ik dat ze dan pas echt effectief worden. Niet altijd door zich als complete kortsluiting te gedragen, maar wel door ook al bij lage spanningen voldoende te gaan geleiden en zo zekeringen te laten trippen.

Ik ben ooit naar Jakarta gevlogen om een installatie weer aan te slingeren die niet wilde opstarten. Toen ik met een kniptang een VDR uit een robotvoeding had geknipt en de zaak weer probleemloos opstartte stonden de omstanders wel vreemd te kijken.

De netspanning daar was verre van stabiel en als het net echt uitviel nam een gen-set het over. De VDR was daardoor dus al veel geplaagd.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

@Soldeersmurf,
voor dat soort landen word electronica heel anders gespecificeerd.
EU Vnom +15% en -15%
USA 120V +15% en -15%
India tussen 120 en 350 Volt RMS.
Echt de snelste manier om een machine voor de Europese markt te zien sneuvelen is het meenemen en aansluiten op zo'n net.
Zelfs voor het Midden Oosten gebruiken wij standaard al een 320 Volt VDR.
Of we ontwerpen het dat het desnoods tussen de fases aangesloten kan worden.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

@walkura
Het ging hier om een CD-productie installatie die al meerdere eigenaren had gehad in diverse andere landen. In de machine zaten IBM robot controllers, die ons werden aangeleverd door 'big-blue', waar we in principe niks aan konden veranderen.
Je hebt gelijk wat betreft de net-spannings-specs voor diverse landen. In het 'westen' hadden we nog nooit meegemaakt dat de VDR's problemen gaven. In de "let's make America great again" VS was het ook niet altijd jofel qua netspanning. Ook daar ging het wel eens fout als de staalfabriek om de hoek op vrijdagmiddag de zaak afschakelde en de netspanning een 'sprongetje' 20% maakte.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.