Welke beugels voor pvc

Bedoeling is een vijftal pvc installatiebuizen tegen het plafond van mijn kelderruimte te monteren om uiteindelijk bij de groepenkast uit te komen. Plafond wordt tussen de balken geisoleerd met steenwol platen van 5 of 7cm dikte. Idealiter wil ik de buizen zo dicht mogelijk tegen het plafond monteren om voldoende ruimte over te houden. Zichtbaar op de foto is het plafond wat feitelijk de 2cm dikke houten vloerdelen van de bovenverdieping zijn.

Welke bevestigingmethode is hiervoor het meest geschikt?

GJ_

Moderator

Ik zou ze tegen de balken aan timmeren.

Op 22 oktober 2020 17:54:37 schreef GJ_:
Ik zou ze tegen de balken aan timmeren.

Met spijkerclips bedoel je? Dat kan, maar kom dan redelijk laag uit (5 x 16mm) waardoor ik niet weg kom met aan te brengen isolatie.

Als het aan het plafond moet met gewone metalen beugels, dan zit het direct tegen de vloer. (wel korte schroefjes gebruiken... :) )
Die beugels zijn er ook voor meerdere buizen, maar ik dacht dat het maximum 4 is (deze is 3)

https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/J/M/JMV_9100030_buiszadel-3x16-gemenied-600x600bw0c0q70.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat kan, maar kom dan redelijk laag uit (5 x 16mm)

Dat volg ik niet je zet de buizen toch naast elkaar in een laag onder je vloer die dan gewoon 16mm dik blijft? Allen zit er met losse spijkerclips op zadels wat ruimte tussen de buizen maar dat is in de breedte niet in de hoogte die blijft gewoon buisdikte + 2 mm voor de spijkerclip die om de buis zit.
Met zadels heb juist het probleem dat de buis altijd ca 10mm van de plafond afkomt zie fot van Shiptronic.

De platte beugels van Arco zorgen voor de minste hoogt. Je kan dan ook enkelvoudig beugelgebruiken dan schroef je de eerste buis vast. zet de 2de beugel met 1 kant ander de eerste buis en shroef die aan de andere kant vast zo kan je in de breedte ook ruimte besparen.

Maar wel een waarschuwing. Ik heb het vermoeden dat je gaten gaat boren in de houten balken precies onder de vloerdelen dus aan de bovenkant van de balk. Dit maat de balk effectief dunner en dus ernstig zwakker met een stuk minder draagvermogen, terwijl een gat geboord in het midden van de balk geen enkel effect heeft op het draagvermogen. Stalen dakdragers hebben ook gaten in het midden vanwege gewicht besparing maar ook kosten besparing (minder ijzer) maar tasten niet het draagvermogen aan.

Ik zou zelf als je toch gaat isoleren de buizen in het midden van de balk doen en de isolatie kan er dan gewoon mooi omheen. Maar op de foto gok ik je balken op ca 15cm hoog en dan is het midden op 7,5cm en kan er precies een plaat van 7cm onder. Als je echt goed wilt isoleren is 7cm zelfs nog weinig en ik heb zelf bij mij huis gewoon de balken vol gelegd met 2 platen van 80 dik op elkaar. Maar ik werk zelf bij een isolatie bedrijf en er was voor ons incourante wol over die we nergens anders konden inzetten.
IK heb zelf een dijkwoning en aan de voorkant waar de dijk zit heb ik heb ik ook 16cm dik geïsoleerd met wol die ik toen moest kopen maar je merkt het wel in je gasverbruik. Zo een massieve buitenmuur (muur + dijk krijg je toch nooit warm en zit ook nog eens een hoop vocht in dus daar kan je met extra isolatie heel veel winnen.

Op 22 oktober 2020 18:07:40 schreef Arco:
Als het aan het plafond moet met gewone metalen beugels, dan zit het direct tegen de vloer. (wel korte schroefjes gebruiken... :) )
Die beugels zijn er ook voor meerdere buizen, maar ik dacht dat het maximum 4 is (deze is 3)

[afbeelding]

Deze beugels zijn ideaal. Ben ze nog niet eerder tegengekomen, hoe heten deze beugels? Weet je toevallig of ze bij reguliere bouwmarkten o.i.d. te koop zijn? Heb er maar enkele nodig.

Op 22 oktober 2020 21:31:46 schreef benleentje:
[...]Dat volg ik niet je zet de buizen toch naast elkaar in een laag onder je vloer die dan gewoon 16mm dik blijft? Allen zit er met losse spijkerclips op zadels wat ruimte tussen de buizen maar dat is in de breedte niet in de hoogte die blijft gewoon buisdikte + 2 mm voor de spijkerclip die om de buis zit.
Met zadels heb juist het probleem dat de buis altijd ca 10mm van de plafond afkomt zie fot van Shiptronic.

GJ_ stelt voor om de buizen tegen de (draag)balk vast te zetten. Daarmee 'verlies' je hoogte. Wil ze eigenlijk (zo hoog mogelijk) aan de vloerdelen vastzetten.

De platte beugels van Arco zorgen voor de minste hoogt. Je kan dan ook enkelvoudig beugelgebruiken dan schroef je de eerste buis vast. zet de 2de beugel met 1 kant ander de eerste buis en shroef die aan de andere kant vast zo kan je in de breedte ook ruimte besparen.

Dat is ook nog een goede ja. Moet je wel flink extra schroeven, dus ga liever voor de variant voor 4 buizen.

Maar wel een waarschuwing. Ik heb het vermoeden dat je gaten gaat boren in de houten balken precies onder de vloerdelen dus aan de bovenkant van de balk. Dit maat de balk effectief dunner en dus ernstig zwakker met een stuk minder draagvermogen, terwijl een gat geboord in het midden van de balk geen enkel effect heeft op het draagvermogen. Stalen dakdragers hebben ook gaten in het midden vanwege gewicht besparing maar ook kosten besparing (minder ijzer) maar tasten niet het draagvermogen aan.

Dank voor de waarschuwing. Ik ga geen gaten boren in de draagbalken, de buizen worden juist in de lengterichting van de draagbalken gemonteerd. Voor wat betreft dit probleem, ik heb twee draagbalken in mijn woning waar een stuk uit is gehakt/zaagt om ruimte te maken voor een afvoer. Daar moet ik nog eens onderzoek naar doen of het nodig is dat te verstevigen. Maar dat is niet iets voor dit forum :)

Ik zou zelf als je toch gaat isoleren de buizen in het midden van de balk doen en de isolatie kan er dan gewoon mooi omheen. Maar op de foto gok ik je balken op ca 15cm hoog en dan is het midden op 7,5cm en kan er precies een plaat van 7cm onder. Als je echt goed wilt isoleren is 7cm zelfs nog weinig en ik heb zelf bij mij huis gewoon de balken vol gelegd met 2 platen van 80 dik op elkaar. Maar ik werk zelf bij een isolatie bedrijf en er was voor ons incourante wol over die we nergens anders konden inzetten.
IK heb zelf een dijkwoning en aan de voorkant waar de dijk zit heb ik heb ik ook 16cm dik geïsoleerd met wol die ik toen moest kopen maar je merkt het wel in je gasverbruik. Zo een massieve buitenmuur (muur + dijk krijg je toch nooit warm en zit ook nog eens een hoop vocht in dus daar kan je met extra isolatie heel veel winnen.

Goede tips. Ook hier moet ik nog iets mee. Plan voor wat betreft het plafond is om ongeveer de helft van de (+/- 15cm) houten balken zichtbaar te houden om het zo ook wat ruimtelijker te houden. Het plafond komt anders letterlijk wel heel dichtbij. Ben je niet bang voor doorslaand vocht achter je geïsoleerd muur?

Die beugels gaan meestal per 100 stuks.
Je kunt ook montageband gebruiken, kun je zelf in de gewenste vorm en lengte buigen en knippen...
https://www.elektrobode.nl/products/jmv-rol-montband-verz-17x08mm-4009…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als die sluip lek langs de balken of verloren isolatie dikte door de buizen tegen de latten echt zo'n probleem is, is het dan geen idee om de buizen onder de balken te monteren? Dan verlies je alleen isolatie op de plek waar de buis weer naar boven moet.

Je kan de buizen bundelen in een PVC ring, Zo eentje bijvoorbeeld

[Bericht gewijzigd door roadrunner84 op 23 oktober 2020 10:48:10 (24%)]

Meep! Meep!