wasdroger merk beko na 2 uren nog niet droog


smd heeft het over 2 metalen draadjes onder filter
bedoel je de 2 in opening droger of condensor?
op type plaatje verwarming staat alleen maar 230v rest onleesbaar.
volgens mij kan het geen controle zijn als je 2x 230v op 2 verwarmingen hebt.
het is alleen vreemd als je 230v op een weerstand zet die 2000w
moet trekken dat die geen 4 amp trekt.

Nee. Als je je hoofd in de trommel steekt en dan naar de voorkant kijkt (kin naar beneden) onderkant deuropening. Zitten daar 2 inox metaalstrippen. Dit is de vochtmeting. Als ze niet doorgeven of een laag wasverzachter op zit of een kruipstroom dan kan je problemen krijgen als deze. Probeer het tijdsprogramma eens. Zitten de stekkers juist?

Op 5 november 2020 21:15:16 schreef gerard1:
smd heeft het over 2 metalen draadjes onder filter
bedoel je de 2 in opening droger of condensor?
op type plaatje verwarming staat alleen maar 230v rest onleesbaar.
volgens mij kan het geen controle zijn als je 2x 230v op 2 verwarmingen hebt.
het is alleen vreemd als je 230v op een weerstand zet die 2000w
moet trekken dat die geen 4 amp trekt.

Niet zo vreemd als er een 2de wikkeling met de laagste weerstand onderbroken is.. dan is de weerstand veel hoger en de stroom lager.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

we laten de programmaknop altijd op kastdroog staan
na 10 minuten proefdraaien halen we stekker uit stopcontact en
testen overnieuw
als stekker in stopcontact gaat zal machine toch overnieuw beginnen?

Nee, er staat een programma op bv: 30min warm. In sommige gevallen slaat hij de meting dan over. Test eens met dat programma ipv de automatische zoals kastdroog.

Op 4 november 2020 09:21:36 schreef EricN:
Een zotte vraag: kun je de stekker met 3 dikke draden van de verwarming onderste boven in de fiche gestoken hebben. aan de weerstand of als mogelijks aan de print? Normaal gaat het niet maar mss had je die dag spek gegeten en kende je je eigen krachten niet.
Van een banale fout naar dit fenomeen vindt ik wat ver uit elkaar en vandaar mn verdenking van een handelingsfout bij montage.

De stekker vd verwarming (3draad)

Machine "onthoud" laatste positie en staat...

stekker met 3 dikke draden bestaat uit 1 stekker met 2 draden en
de andere dikke draad die naar verwarming gaat zit in 2e stekker
die zitten niet onderste boven.
op verwarming zit fase in het midden en 2 nullen aan de 2 uiteinden van de 2 verwarmingen.
vochtmeting is schoon en multi tester meet oneindig als draden
los zijn.
draaien op programma 40 minuten trekt 2,5 amp.
2e wikkeling verwarming heeft geen onderbreking
ntc bovenin machine reageert als je aansteker erop zet.
condensator op motor kan je slecht bij en er niet uit krijgen
om waarde te zien.
waarom zou die condensator invloed hebben op de verwarming?
ik heb de relais met draad doorverbonden en apparaat trekt niet
meer vermogen.

Op 9 november 2020 23:24:24 schreef gerard1:
stekker met 3 dikke draden bestaat uit 1 stekker met 2 draden en
de andere dikke draad die naar verwarming gaat zit in 2e stekker
die zitten niet onderste boven.

Dat is aan de printzijde dat je bedoelt vermoed ik?

Op 9 november 2020 23:24:24 schreef gerard1:
op verwarming zit fase in het midden en 2 nullen aan de 2 uiteinden van de 2 verwarmingen.

Wat je volgens mij moet doen is kijken of je situatie overeenkomt met de schema's die ik je stuurde.

Op 9 november 2020 23:24:24 schreef gerard1:
ntc bovenin machine reageert als je aansteker erop zet.
condensator op motor kan je slecht bij en er niet uit krijgen
om waarde te zien.
waarom zou die condensator invloed hebben op de verwarming?

Ntc, vergaat maar is de waarde ook correct? Ik heb geen idee wat deze moet zijn voor deze machines maar aangezien hij wel verwarmt vermoed ik eerder een schematisch probleem.
De condensator kan je eenvoudig testen door de trommel tegen te houden bij start. Lukt dit makkelijk dan is deze stuk. Als de trommel normaal draait gaat dit in deze testfase weinig belang hebben aangezien je er bij staat maar bij het echt in gebruik nemen is deze belangrijk gezien niet draaien of langzaam draaien voor minder ventilator toerental zorgt en dus voor overhitting. Maar voor een vermogentest als deze minder van belang. Bij slechte condensator moeten de 2 vermogenelementen nog steeds aangestuurd worden.

Op 9 november 2020 23:24:24 schreef gerard1:
ik heb de relais met draad doorverbonden en apparaat trekt niet
meer vermogen.

Kan het nog gekker? Dit doet mijn vermoeden van een aansluitfout of verkeerd onderdeel alleen maar aanwakkeren.

Mogelijke tests. Meet bovenaan of daar de 2 weerstanden meetbaar zijn aan de juiste stekkers. Een voorbeeld uitgaande van mijn schema (mogelijks niet representatief voor jouw model):

De linkse vermogenstekker (KN2) daarvan gaat 1 draad naar de neuter van de netaansluiting. De andere gaat inwendig naar een relais vd verwarming en uitwendig zou de draad naar 1 vd 2 verwarmingen moeten gaan (nr1 vd verwarmaansluiting). De 2de stekker (KN3) hiervan zou 1 naar de fase vd netaansluiting moeten gaan en inwendig op de print naar de gemeenschappelijke vd 2 verwarm relais. De andere aansluiting zou naar de 2 de verwarming moeten gaan (nr2 vd verwarmingsaansluiting). De 3de dikke draad aan de verwarming zou naar de neuter van de netaansluiting moeten gaan. Op de verwarming staat soms ook een schemaatje vd verwarming zelf. Ook even kijken of dit klopt met het schema.
Dus, zoek de 2 relais uitgangen naar de verwarming en meet van daaruit naar de neuter, dan zou je de 2 weerstanden moeten kunnen meten. Uiteindelijk is dit alles maar om basic te zien of je circuit correct is zoals het moet, beginnen bij een basis dus, dan is er nog niet diepgaand ingegaan op wat allemaal nog meer mogelijk is maar voor nu is de boterham al groot genoeg denk ik.

Het is van hieruit erg moeilijk om zulke basic zaken op een eenvoudige manier te vertalen dus moeten we ook deels afhankelijk zijn van jou feedback. Hopelijk lukt het om er wat van te maken en anders leef je je maar een uit in het maken van een berg foto's.

Vermoed ook ergens een aansluitfout en zoals EricN al suggereeerde stekkertje verkeerd om??

ik kan de trommel niet tegenhouden dus elco goed.
allebei de 2 relai,s die verwarming voeden krijgen 14v aansturing is oke
dan trekt app nog maar 3,5 amp.
met 2x nul en 1x fase op de print gezet achter de relais met snoertje trekt verwarming 9 amp
stekker kn2 met geweld omgedraaid gaat trommel een paar keer 1 kant opdraaien en daarna gaan de zekeringen eruit.
ik heb ook de ntc vervangen geen verschil.
ik heb het opgegeven
bedankt voor het vele meedenken.

Als het van mij was tekende ik een schema van gans het geval. Weerstand opmeten en uittekenen. Draden volgen en uittekenen. Draden op de print uittekenen. Printbanen rond relais uittekenen en dan zou je normaal op het probleem moeten uitkomen. Wel wat werk uiteraard.

Welke omgeving woon je?? Misschien kan ik of iemand anders eens over je schouders meekijken...

leuk aanbod
ik woon ongeving rotterdam
wat erik schrijft had ik al gedaan, ik heb op de print de 2 nullen aan elkaar gemaakt en op de nul en fase 220v gezet en
verwarming trekt 9 amp.
als ik die doorverbinding laat zitten en ex 220v er weer af en
app aan gaan zekeringen eruit en volle sluiting op stekker.
met doorverbinding weer los draait app met oude klacht verder

Ik dacht dat de fase op de relais staan dus als je daar de nul op zet dan gaat bij stekker insteken de zekering er zeker uit.
Als ik het juist lees zou het circuit achter de relais perfect moeten zijn gezien je 2x220 vanuit de print op de weerstanden zet en dan 9A trekt.
Dan is de vraag wat er uit de microcontroller komt. De relais spoelen gaan meestal naar een transistortje en deze transistor basis gaat naar de uC. De vraag is dus of uit de uC het signaal komt om de relais te bekrachtigen.

je comunicatie in deze is wel verwarrend. Eerst schrijf je:

Op 28 oktober 2020 15:40:26 schreef gerard1:
het schema geeft hoop inzicht.
de verwarming heeft dus 1 fase en 2x nul
de 2x nul wordt geschakeld op print met 2 relais
de ene krijgt 14 v stuurspanning en de ander 0v
die stuurspanning komt van smd diode en smd transistor
heeft iemand hier ervaring mee?

Hieruit kan ik afleiden dat het relais niet bekrachtigd wordt. In eerste instantie gaat de focus dan ook naar de print.
Dan schrijf je dit:

Op 3 november 2020 12:17:21 schreef gerard1:
ik ben gisteren weer poos bezig geweest
totale conclusie: 1e rela,s verbind va begin door en ander relai,s komt met paar minuten in.
dan over uitgangen van 2 relai,s 2x 220v (brand zelfs een lamp op)
ook op verwarming 2x 220v maar app trekt 3,75 amp
met natte was in trommel
verwarmings spiralen wel warm maar niet rood heet als kap eraf
is en ze dus geen koeling meer krijgen.
wel als je langer dan paar minuten meet zie je onderste spiraal
rood worden.
1 verwarming heeft een weerstand van 38 ohm zou 860 watt zijn
en de andere een weerstand van 64 ohm met stekker los.
app ziet kennelijk dat temperatuur te laag wordt.
u schrijft: hoofd in toestel steken en voeler opschuren, maar
je ziet toch alleen trommel als je hoofd erin steekt?

Komen de 2 relais nu op of niet?
Als de relais op komen gaat er dan 2x230 naar de verwarming? Dit spreekt je andere bevindingen tegen. Mss moeten we van voor af aan beginnen?

ik schreef al: allebei de relais krijgen 14v dus komen op.

Je schrijft dat allebei de relais 14v krijgen.
Je schrijft ook dat als je achter de relais contacten 230V x2 geeft dat je 9A trekt, dan is er toch maar 1 mogelijkheid? Dat 1 relais stuk is? Tenzij je ergens een vaststellingsfout maakt.

Op 16 november 2020 22:15:35 schreef gerard1:
wat erik schrijft had ik al gedaan, ik heb op de print de 2 nullen aan elkaar gemaakt en op de nul en fase 220v gezet en
verwarming trekt 9 amp

[Bericht gewijzigd door EricN op 17 november 2020 17:26:29 (34%)]

ook op verwarming 2x 220v maar app trekt 3,75 amp

Je kan dan wel 230V meten maar dat wil nog niet zeggen of er ook stroom loopt. En blijkbaar loopt er in het en circuit wel stroom en de andere niet. Dan kan de wijzen op contractbreuk en de eerste verdachte zou dan een defect relais kunnen zijn.

2x 220v (brand zelfs een lamp op)

Dat zegt ook niets zeker omdat ik een idee heb wat voor lamp je hebt gebruikt. Een ledlamp verbruikt bijzonder weinig stroom en zal geen last hebben van de contactbreuk terwijl de volle stroom van het element dat wel heeft.

de verwarming heeft dus 1 fase en 2x nul

Niet echt als je de stekker omdraait verwissel je ook fase en nul. In dit geval kan je beter dan spanningen meten allemaal tegenover de aarde aansluiting, dan kan je ook beter de spanningen op diverse punten meten en ook eventueel de contactbreuk valt dan veel beter op door bij het verwarmingselement de spanningen op fase-aarde en nul-aarde te meten.

Rotterdam is net iets te ver voor me,misschien een repair cafe die je kan helpen of mede forumlid??

ik heb een gloeilamp van 10 w gebruikt
het bovenste element wordt niet warm, dus heb ik de relais verwisseld zonder verschil.
je kan toch geen spanning meten tov aarde? dan klapt toch die
verdomde aardlek eruit?

Bekijk het schema analyseer en vgl met jouw situatie en zoek je inconsistentie in je verhaal.

[Bericht gewijzigd door EricN op 25 november 2020 07:38:34 (98%)]

Het is al hetzelfde liedje als in andere electronica produkten. Spontaan wordt vanalles vervangen omdat gedacht wordt wat het is.
Een echte stroom meting wordt maar povertjes uitgevoerd. Een element van 2000 Watt zou toch tegen de 10A moeten zitten. Houdt in de gaten, of gedurende het drogen het element gedurende geruime tijd in komt etc.
Meten is weten........
Lukraak wat vervangen levert vaak niet het gewenste resultaat op.

Vreemd verhaal, relais komen in, droger werkt slecht... vermoed dan een kabelbreuk ergens...

Met een gewone multimeter kan je gerust TOV aarde meten hoor, alleen niet met een gloeilampje!!

[Bericht gewijzigd door smd op 25 november 2020 18:38:50 (35%)]

Ik merk deze toppic vrij laat op, maar het laatst heb ik ook een droger gehad waar de was na 2u nog niet droog is.
Verwarming voelde ook handwarm aan. Deze nagemeten en bleek nog ok te zijn.
Verder alle stofophopingen in de hele machine verwijderd (achterzijde trommel, aanzuigkanaal na filter tot ventilator, luchtafvoerkanaal.)
De machine laten drogen zonder bovenplaat en hieruit blijkt dat de verwarming gloeit. Gloeien van de verwarming is nok, dit is dus een teken dat er geen of te weinig lucht doorstroomt.
Op de verwarming zit een thermisch contact dat de verwarming onderbreekt bij overtemperatuur (gloeien van de spiraal).
Dus de conclusie is, wanneer de thermische beveiliging wordt aangesproken (al dan niet met een rood reset-pinnetje) is de luchtdoorstroom nok.

In mijn geval was de condensator van de motor (meestal in orde van 8µF) terug gelopen tot 4µF, de motor draaide wel, ik kon hem niet tegenhouden als deze draait. Maar bij het starten van de motor had deze het moeilijk om op gang te komen, (zeker wanneer ik deze probeer tegen te werken)
Nu wil toevallig dat op de trommelmotor ook de ventilator zit, deze zuigt de lucht aan langs de filter..., door de deur..., door de trommel..., langs de achterplaat..., door het verwarmingselement.
Wanneer de motor niet op volle toeren draait, is dus de luchtstroom te laag en oververhit het verwarmingselement.

Na vervangen van de condensator was mijn probleem nog niet opgelost. Nu zit er aan de voorzijde van de trommel (tussen de trommel en voorwand een vilt-ring, dit is eigenlijk een luchtafsluiter. Als deze niet goed afsluit, wordt de lucht niet door de trommel gezogen, maar langs deze dichting en wederom zal er niet voldoende lucht door de verwarming gaan waardoor de warmte nauwelijks in de trommel geraakt en de verwarming steeds uitvalt op overtemperatuur.

Nu is dit topic wel redelijk geescaleert, maar probeer ook enkele dingen duidelijk te maken:

In mijn geval zit bovenaan tegen de trommel iets wat op een koolborstel lijkt, hier word blijkwaar de contactweerstand gemeten naar de aarding (vochtmeting). Wanneer de was nat is, is de weerstand lager en zal de verwarming aangesproken worden. Wanneer je test met een lege trommel is het mogelijk dat de droger dit ziet dat de was al droog is en zal zijn programma vroegtijdig eindigen en/of niet meer verwarmen.

Op 3 november 2020 12:17:21 schreef gerard1:
totale conclusie: 1e rela,s verbind va begin door en ander relai,s komt met paar minuten in.
dan over uitgangen van 2 relai,s 2x 220v (brand zelfs een lamp op)
ook op verwarming 2x 220v maar app trekt 3,75 amp
met natte was in trommel
verwarmings spiralen wel warm maar niet rood heet als kap eraf
is en ze dus geen koeling meer krijgen.
wel als je langer dan paar minuten meet zie je onderste spiraal
rood worden.

de verwarming heeft 1 nul en wordt geschakeld over 2 relais via de fase. Zoals verder in het topic uitwijst lijkt het op een bedradingsfout in de verwarming.

Je zegt dat beide relais aantrekken, dan horen beide relais 230V naar de connector te brengen. Als dit zo is, is de aansturing al ok.
Dan kan er een draad onderbroken zijn, of de nul op de verkeerde plaats aan het verwarmingselement.

Op 3 november 2020 12:17:21 schreef gerard1:
1 verwarming heeft een weerstand van 38 ohm zou 860 watt zijn
en de andere een weerstand van 64 ohm met stekker los.
app ziet kennelijk dat temperatuur te laag wordt.
u schrijft: hoofd in toestel steken en voeler opschuren, maar
je ziet toch alleen trommel als je hoofd erin steekt?

38ohm = ca. 6A bij 230V en 1400Watt
64ohm = ca. 3,6A en 825Watt
als deze beide parallel staan verbruikt het ca. 2200Watt en lijkt mij correct (is ook al vermeld eerder)

Op 15 november 2020 16:02:04 schreef gerard1:
ik kan de trommel niet tegenhouden dus elco goed.

Als de motor draait is deze vrij moeilijk tegen te houden, je zou de trommel moeten tegenhouden wanneer deze start met draaien, als dit lukt (makkelijk lukt) is er toch iets met de condensator niet ok.

Op 15 november 2020 16:02:04 schreef gerard1:
met 2x nul en 1x fase op de print gezet achter de relais met snoertje trekt verwarming 9 amp
stekker kn2 met geweld omgedraaid gaat trommel een paar keer 1 kant opdraaien en daarna gaan de zekeringen eruit.
ik heb ook de ntc vervangen geen verschil.

Ik zou verwachten dat er 2x fase en 1 x nul is, je schrijft ook ergens dat de middelste aansluiting de gemeenschappelijke is, volgens mij is meestal 1 van de buitenste aansluitingen de gemeenschappelijke (maar ik kan hierin mis zijn)
Een stekker met geweld omdraaien lijkt mij niet de bedoeling als je hem zonder geweld uit elkaar gekregen hebt.
Mogelijk dat er een relais stevig ingebrand is door de kortsluiting en nu niet meer werkt.
De NTC meet de temperatuur in de trommel en gaat de "aan" tijd en de keuze tussen de 2 verwarmingsspiralen regelen. Wanneer de warme lucht niet in de trommel geraakt zal normaal gezien snel naar max. vermogen geschakeld worden.
Maar zoals ik in het begin al zei, bij geen luchtstroom wordt de verwarming te heet en gaat het thermisch contact de stroom onderbreken.

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

bedankt mensen
ik ben weer een stuk wijzer geworden
ik had de verwarming niet lukraak vernieuwd, toen aan het begin de rode knop bij verwarming was uitgeslagen bleek dat de isolator waar de verwarmingsdraad omheen zit was doorgezakt.
hij heeft het daarna nog 1x goed gedaan en daarna bleek dat het zover was doorgezakt dat hij sluiting maakte met draad eronder wat neerkomt op halvering van de weerstand en dus te heet werd.
ik heb er totaal 20 uur aan gewerkt en heb het opgegeven.
de machine staat op de sloop.
dank aan allen