Dus alleen met C++ en asambly en zo eenvoudig mogelijk, dus geen pakketten dat je eerst daar een cursus voor moet hebben.
Als je echt serieus wilt programmeren dan is er geen eenvoudige weg heb ik ondervonden, naast de simpele voorbeelden die je voor PIC of Arduino zal vinden zal je toch merken dat als je echt meer dan standaard dingen wilt je echt ervoor moet gaan inzetten toch veel dingen moet gaan leren. Maar als je genoeg hebt aan de standaard dingen is het toch wel redelijk eenvoudig. Dus gewoon simpel beginnen en steeds verder uitbreiden dan lukt het wel.
Met het arduino platform ben je het snelste onderweg, voordeel van Arduino (vind ik) zijn je hebt geen apart programmer nodig, want die zit ingebouwd op de Arduino bordjes en alles in 1 pakket dus niet met aparte bestanden naar je programmeer software.
Nadeel van PIC vind ik dat je bekend moet zijn met de CPU die je gaat programmeren en dat als je een andere wilt je dus eerst ook de datasheet moet doornemen, maar daar staat dan ook wel een voordeel tegenover dat je uit veel meer CPU's kan kiezen.
Voor als je toch interesse hebt in PIC dan heb je hier wat aan, is wel een wat verouderede website maar dat maakt verder niet uit.
https://www.picbasic.nl/
IK heb zelf het idee dat voor een hardware en software ontwikkelaar een Arduino te beperkt is maar wel de meeste logische keuze voor een hobbyist. Maar ik ga niet zeggen de ene is beter want dat hangt van eigen voorkeuren af.