hulp bij micro controllers

Ik zou zeggen kijk eens naar het Arduino platform, gratis IDE en veel, heel veel voorbeelden en bibliotheken beschikbaar.

https://learn.adafruit.com/ladyadas-learn-arduino-lesson-number-0

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Als je voor een 16F628A ( zou liever gelijk een met meer geheugen gaan ) zou ik voor JAL kiezen. Is makkelijker dan c of assembly.

marcob

Golden Member

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom kies je voor Microchip PIC? Ik zeg niet dat het een verkeerde keus is, ben er ook in thuis. Maar als ik nu moest beginnen, zou ik zeker ook de Arduino omgeving overwegen. Je beperkt je niet tot enkel procesoren, maar heb ook de beschikking over bordjes met Ethernet, WiFi en/of Bluetooth.

Edit: Roland was me voor, moet sneller typen :-)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Dank jullie voor jullie snelle reactie,
Ik wil eigenlijk weer wat gaan experimenteren met die bewuste microcontroller bijvoorbeeld om in mijn tuin een watergeef systeem te maken, vocht meters , waterpomp en wat klepjes aansturen, maar het gaat eigenlijk om ,dat ik een goede motivatie heb om weer met microcontrollers en programmeren bezig ben.
Kan het zo bij een of ander Chinese website bestellen voor paar euro maar dat is dus niet de bedoeling.
- Een simpele C++ compiler of iets waar ik mijn code kan schrijven en in een programmer kan wegzetten.
- Een voorbeeld programma in C++ die temperatuur of vocht kan meten
- Een voorbeeld programma die een poort hoog of laag maakt.
Groetjes, Demi

Nooit te oud om nieuwe dingen te leren of toch wel!

Arduino is het makkelijkst. Het lijkt een apart taaltje, maar het is gewoon C++ met een aantal libraries.

Blijf lekker is C/C++ en begin niet aan assembly of basic (oke, assembly mag je read-only doen)

Begin niet aan PIC, het is een veel kleiner ecosysteem met best leuke dingen (en er zijn een hoop ouwe rotten die die dingen van voor tot achter kennen) maar je hebt niet de breedte van mogelijkheden die Arduino je bied.

Begin met een standaard Uno, en je kunt later altijd overstappen naar een bord met een ander MCU. Of overstappen op plain C, als je de arduino libraries maar groot en beperkend vind.

Lambiek

Special Member

Op 23 oktober 2020 14:48:34 schreef blurp:
...begin niet aan assembly of basic

Wat is daar mis mee?

Begin niet aan PIC, het is een veel kleiner ecosysteem met best leuke dingen (en er zijn een hoop ouwe rotten die die dingen van voor tot achter kennen) maar je hebt niet de breedte van mogelijkheden die Arduino je bied.

Natuurlijk, droom lekker verder.

Pic's zitten ook in industriële PLC's, is gewoon troep jo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Tjongen waar ben ik aan begonnen, dacht met een simpele vraag te komen en er ontstaat een hele discussie,,willen nu alle leden van de Big Ban even on topic blijven :)

voor dat ik aan de beperkingen van de 16F628A ben dan ben ik jaar of tig bezig dus graag simpel houden ben geen 18 meer

Nooit te oud om nieuwe dingen te leren of toch wel!
Lambiek

Special Member

Op 23 oktober 2020 15:12:28 schreef Demit:
Tjongen waar ben ik aan begonnen, dacht met een simpele vraag te komen en er ontstaat een hele discussie,,

Tja, dat heb je op een forum wel eens. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik durft het haast niet te vragen maar wat heb ik nodig om simpel met een Arduino beginnen, aan software dan bedoel ik, echt simpele

zonder dat ik een hele nieuwe PC of een of ander pakket aan moet schaffen zo dat dat ik dagen bezig ben met het leren en installeren van dat i.p.v te doen waar het om ging

Nooit te oud om nieuwe dingen te leren of toch wel!

C++ is de standaard taal voor de AVR en heel veel andere families. Niet alleen in Arduino maar ook in Atmel Studio en in AVR-gcc. Het is overal dezelfde compiler die je daar kunt gebruiken.

De meest gebruikte processor is dan een AtMega328P, die is veel krachtiger dan die 16F628, en even makkelijk te gebruiken.

C++ is voor PIC voor zover ik weet niet beschikbaar (of alleen met dure licensie). Dan val je dus terug op C of Basic.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

wat heb ik nodig om simpel met een Arduino beginnen

Dat valt aardig mee:
1 Arduino, van een of andere variant
1 PC met usb-poort
1 usb-kabeltje, wordt veelal met de Arduino meegeleverd
Arduino IDE software, gratis te downloaden bij de fabrikant/bedenker van de Arduino's
een beetje inzet en doorzettingsvermogen, niet overdreven veel, je bent snel vertrokken

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@Demit

Als je mijn link gevolgd had, dan had je dit gevonden:

https://www.arduino.cc/en/Main/Software

En je kan zelfs beginnen zonder ook maar iets te installeren :

Start coding online with the Arduino Web Editor, save your sketches in the cloud, and always have the most up-to-date version of the IDE, including all the contributed libraries and support for new Arduino boards.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Arduino IDE kun je gratis downloaden vanaf https://www.arduino.cc/

Meeste gebruikte boards zijn UNO R3 en Nano. Die kun je direct vanaf je PC programmeren via een USB serial port die op beide boards is ingebouwd. Alleen een USB kabeltje is genoeg.

Ik koop ze altijd in China.

UNO:
https://www.ebay.com/itm/Arduino-UNO-R3-official-box-ATmega16U2-ATmega…

Nano
https://www.ebay.com/itm/1pcs-Nano-FT232RL-V3-0-ATmega328P-5V-16M-USB-…

Maar ze zijn op veel plaatsen te koop.
Ook in NL (gaat veel sneller)

Bijvoorbeeld:

Nano : https://www.hobbyelectronica.nl/product/arduino-nano-compatible-ch340/

Uno : https://www.hobbyelectronica.nl/product/arduino-uno-rev3/
of : https://www.hobbyelectronica.nl/product/dccduino-uno/

Bedankt allemaal, even alles verwerken

Groetjes,
Demi

Nooit te oud om nieuwe dingen te leren of toch wel!
Hensz

Golden Member

Op 23 oktober 2020 15:35:27 schreef deKees:
De meest gebruikte processor is dan een AtMega328P, die is veel krachtiger dan die 16F628, en even makkelijk te gebruiken.

Niet nodig denk ik, TS wil iets simpels, hoeft maar weinig te kunnen:

Op 23 oktober 2020 14:46:33 schreef Demit:
- Een voorbeeld programma in C++ die temperatuur of vocht kan meten
- Een voorbeeld programma die een poort hoog of laag maakt.
Groetjes, Demi

16MHz, tig counters/ADC-kanalen etc. is dan nogal over the top en vooral verwarrend voor iemand die soort van opnieuw begint. Voor die paar centen kan hij later ev. altijd nog voor iets groters/snellers dan een 16F628 kiezen.

Don't Panic!

@Hensz

??? 16F628 kost Eur 2.20 bij TME. AtMega328 gaat daar voor Eur 1.65

Temp lezen vanaf een LM35 gaat zo:

code:


  float Temp = AnalogRead(A1);
  Serial.print("Temperatuur : ");
  Serial.println(Temp * 0.1, 2); 

Veel simpeler gaat het niet worden volgens mij.

Sine

Moderator

Modbreak:
Kunnen we de 'mijn uC en/of compiler is de goeiste' discussie verplaatsen?
Naar buiten het forum bijvoorbeeld?

Met dat geneuzel is de TS heel erg niet geholpen.

Dus alleen met C++ en asambly en zo eenvoudig mogelijk, dus geen pakketten dat je eerst daar een cursus voor moet hebben.

Als je echt serieus wilt programmeren dan is er geen eenvoudige weg heb ik ondervonden, naast de simpele voorbeelden die je voor PIC of Arduino zal vinden zal je toch merken dat als je echt meer dan standaard dingen wilt je echt ervoor moet gaan inzetten toch veel dingen moet gaan leren. Maar als je genoeg hebt aan de standaard dingen is het toch wel redelijk eenvoudig. Dus gewoon simpel beginnen en steeds verder uitbreiden dan lukt het wel.

Met het arduino platform ben je het snelste onderweg, voordeel van Arduino (vind ik) zijn je hebt geen apart programmer nodig, want die zit ingebouwd op de Arduino bordjes en alles in 1 pakket dus niet met aparte bestanden naar je programmeer software.
Nadeel van PIC vind ik dat je bekend moet zijn met de CPU die je gaat programmeren en dat als je een andere wilt je dus eerst ook de datasheet moet doornemen, maar daar staat dan ook wel een voordeel tegenover dat je uit veel meer CPU's kan kiezen.

Voor als je toch interesse hebt in PIC dan heb je hier wat aan, is wel een wat verouderede website maar dat maakt verder niet uit.
https://www.picbasic.nl/

IK heb zelf het idee dat voor een hardware en software ontwikkelaar een Arduino te beperkt is maar wel de meeste logische keuze voor een hobbyist. Maar ik ga niet zeggen de ene is beter want dat hangt van eigen voorkeuren af.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Misschien is het zo half al wel gezegd, maar toch nog even: het grote voordeel van Arduino is:

  • er is een enorme groep gebruikers waardoor er enorm veel info te vinden is. Voorbeelden, forums met vragen/antwoorden, filmpjes op Youtube, ...
  • Hardware is super goedkoop te bestellen bij de bron: China.
  • Er is ook hardware met wifi controllers aan boord, programmeerbaar via dezelfde Arduino omgeving. Je hebt zo in no-time ook internet connectie.
  • Misschien wel de belangrijkste: er zijn ernorm veel libraries te vinden waarmee je allerlei hardware kunt naansturen (sensoren, displays, motoren, servos).
  • Die sensoren en zo koop je ook weer voor weinig in .... nou ja, je snapt 'm

Al met al wel significant voor een beginner. Assembly zou ik anno nu helemaal niet meer aan beginnen, tenzij je specifiek daar lol in hebt. In C heb je dingen in 1 minuut voor elkaar wat in assembly uren duurt, en ook foutgevoeliger is. My 2 cents.

[Bericht gewijzigd door flipflop op vrijdag 23 oktober 2020 18:32:21 (15%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Sine: "de mijne is veel mooier dan de jouwe" heeft inderdaad weinig toegevoegde waarde maar er zijn ook onderbouwde reacties en daar kan de topicstarter juist heel veel aan hebben.

Overigens ging ik wel gesteld hebben "de beste" ipv "de goeiste" maar dat was misschien een beetje uitlokking uwerzijds en gij gaat mij niet op mijn paard zetten, he! ;)

@T/S: als men ooit geprogrammeerd heeft dan kan men volgens mij met de Arduino en zijn IDE bijna onmiddellijk aan de slag, vooral ook doordat er volop voorbeelden te vinden zijn, die men vlotjes kan bijstellen naargelang eigen vereisten. Er komt pas studeerwerk aan te pas als men tijdkritische dingen gaat doen en/of met interrupts stoeien. De vergelijking met de PIC-familie kan ik niet maken wegens nul komma nul ervaring.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als je helemaal nog geen arduino (thuis) hebt kun je op https://www.tinkercad.com/ een arduino simuleren.

Ik heb zo een projectje van een kennis volledige opnieuw opgezet en gedebugged zonder ook maar een draadje aan te raken.

Je kunt inloggen via een bestaand google account bijvoorbeeld en dan heb je je eigen omgeving waar je een virtueel breadbordje met ledjes weerstandjes, schakelaartjes en meer zooi op kunt zetten. (Volgens mij ook een LM35?)

Als je programmatje onder arduino compileert zonder fouten plak je de hele code in die similator en voila het werkt nog ook.

De userinterdface is een beetje "bijzonder" dus effe stoeien met de buttons wat je precies moet hebben.

P.S. Ik zou zowiezo niet meer aan assembly beginnen, veel te tijdrovend en alleen voor zeer tijd-kritische zaken is het pas interessant.
De ondersteuning voor bijvoorbeeld interrupt functies in C is over het algemeen erg goed te noemen daar heb je assembly niet meer voor nodig.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Shiptronic

Overleden

waarom juist de ( microchip als 16F628A), heb je die al in huis, of heb je er een programmer voor ? wat word je inteface tussen PC en µConroller?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Heb best veel microcontroller spullen van microchip, had jaar of 20 terug wel eens met 16c84 gewerkt heb dus nog een doos met allerlei I2c onderdelen maar het draaide toen nog onder dos dus nog een oude C++ pakket als ik me niet vergis Hi-Ti compiler, maar die versie werkt niet meer onder Win10, ben wel enigzins bekend met de mogelijkheiden van microchip 16 familie vond het toen juist heel interessant om mee te werken, ik raak helaas helemaal de kluts kwijt met die uitgebreide programma's als Mlab gedoe,als ik door jullie voorgestelde sites kijkt voel ik me toch net Penny van Big Ban theorie.

Denk dat ik toch maar een XP installatie gaat opzetten en met voor mij bekende pakketten gaat werken.

Bedank voor jullie hulp.

Nooit te oud om nieuwe dingen te leren of toch wel!

Wat mij betreft houd ik er hier bij,
Bedankt jullie allemaal.

[Bericht gewijzigd door Demit op vrijdag 23 oktober 2020 22:41:20 (87%)

Nooit te oud om nieuwe dingen te leren of toch wel!
bprosman

Golden Member

Laat ik dan op de valreep nog een knuppel in het "ik heb de goeiste compiler" hok gooien. Deze gebruik ik nog wel eens om van mijn 'ouwe meuk' PIC voorraad af te komen en je snel iets simpels nodig hebt :
http://gcbasic.sourceforge.net/Typesetter/index.php/Home

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.