Zekering berekenen koelmachine

Beste mensen,

Ik heb een vraagje ik zou graag willen weten of ik dit goed heb berekend.

Gegevens koelmachine:
400v 50Hz
IB= 99A
Maximaal vermogen= 59.90 kW
Inschakelstroom= 266.6 A

Ik moet hiervoor de dikte van de kabel berekenen en de zekeringen.

Nu kom ik hier op uit 3x160a en 5g50mm2.

Nu heb ik dus 266,6 door 2 gedeeld om de In uit te rekenen dus kom ik op 133,3A uit waar ik dus weer bij een zekering van 160A uitkom. En hier ben ik verder op gaan rekenen waar ik dus op een kabel van 5g50mm2 uit. Mijn vraag aan jullie is dus heb ik dit zo goed gedaan?

Alvast bedankt!!

Groetjes,

Jan

Hier missen een aantal gegevens....

Hoe ziet het voedende net eruit? Wat is de kabellengte?

Overigens.... Waarom laat je hem niet uitrekenen door een erkend installateur?

Fryslân

inschakelstroom 266A, is nogal veel, zit er een frequentieregelaar tussen? anders kom je niet weg met 160A zekeringen denk ik..

kabeldikte is naar gelang lengte, 50mm2 is minimaal dus ik gok afstand is kort?

[Bericht gewijzigd door testman op 23 oktober 2020 18:55:58 (24%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi,

Bedankt voor de snelle reacties. Het gaat hier denk ik om een tn-s stelsel. En de kabel lengte is 20 meter. Ik heb er al een erkend installateur naar laten kijken die komt uit op 3x125A gG mespatronen. Ik heb zelf de opleiding TSI gedaan dus heb het allemaal wel gehad op school, en kwam zelf dus uit op 3x160A gG mespatronen. Maar ik vraag me nu af of ik het goed heb uitgerekend. Maar ik denk just dat die 3x125A aan de lage kant is in verband met die hoge Inschakelstroom.

Groetjes Jan!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Hoe schakel je de motor in?
Direkt (DOL), Ster/driehoek, Softstarter, Frekwentie Omvormer (F.O.), of Part-Winding (bij grotere Amerikaanse machines kom je dat nog wel eens tegen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

vautje

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 23 oktober 2020 19:53:43 (97%)]

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Die aanloopstroom hoort bij een ster/driehoek of softstarter.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mvdk

Golden Member

Ik heb zelf de opleiding TSI gedaan

Dan hoor je hier niet te komen vragen, dan verwachten we eigenlijk antwoorden van je... :) >:) ;)