Ford Fiesta: DAB+ probleem met NPO

De DAB+ ontvanger zal een leugendetector ingebouwd hebben, erg goed voor het geestelijk welzijn van de luisteraar.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
GJ_

Moderator

1 jaar oud: laat de dealer het maar opknappen. Het zal denk ik niet aan de NPO liggen. Ik heb nergens last van.

Edit
Het probleem lijkt niet uniek te zijn als ik de diverse fora bekijk. En dealers lijken er geen raad mee te weten. Ik gok op de antenne. Weet iemand hoeveel effect water, vuil en/of vocht heeft?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 24 oktober 2020 10:10:13 (48%)

Jinny

Golden Member

Weet iemand hoeveel effect water, vuil en/of vocht heeft?

Ja, ik, en dat heeft een hele hoop invloed.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Beste niet aan sleutelen en de dealer op laten knappen. Anders krijg je straks het verwijt dat er aan gerommeld is.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Mijn vriendin heeft eenzelfde Ford Fiësta met waarschijnlijk hetzelfde media systeem. Ook bij haar is de ontvangst matig tot zéér slecht te noemen en dat is eigenlijk al vanaf het begin af aan geweest. Valt regelmatig weg tijdens het rijden maar ook tijdens stilstand. Ontvangst op de FM is ook niet alles. Het ligt echt aan dat systeem, met mijn eigen auto (een Kia) blijft de ontvangst vrijwel altijd stabiel, soms hoor je een glitch als je door een tunnel rijd bijvoorbeeld.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

had ook al sinds dat ik een dab radio had dat deze onderweg constant wegviel, vooral tussen de hogere bebouwing. de raamantenne had ik al na een week eraf geknipt en een stuk coax eraan gemaakt, toch was het dagelijks van dab naar fm omschakelen. nu de antennecoax lang gestript en eerst 40cm naar boven gezet en de laatste 15cm omgebogen, en sindsdien valt de radio vrijwel niet meer weg, in geen maanden nog op fm gehad. ook de rand van een zender gebied begint nu merkbaar later, de uitval is pas kilometers verder...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Moeten we nu concluderen dat het geklaag over DAB+ ten onrechte over DAB+ gaat maar eigenlijk over de boky-woky ontvangers van de klagers?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Jinny

Golden Member

Nou nee, DAB+ is gewoon veel te goedkoop uitgerold, iets met managers die het goedkoop verkopen aan de beslissers.
FM werkt (op dezelfde radio) veel beter dan het hele DAB+

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
GJ_

Moderator

Niet (meer) mee eens. In mijn nieuwe auto werkt DAB+ wonderbaarlijk goed. Tot ver in NL STUBRU en tot ver in B alle Nederlandse zenders. Nooit onderbrekingen. Ik ben erg tevreden nu.

Ik herken dit probleem van een kennis welke 5 jaar geleden een Ford Transit Custom bus kocht waarin het eerste model Ford radio met DAB+ ingebouwd was. Veel dezelfde klachten van matig ontvangst en wegvallen naar FM, ondanks een 16V DAB/FM spriet op dak.

Na 5 jaar ruilde hij deze bus in voor het nieuwe model met hierin de nieuwste Ford multimedia/DAB+ autoradio en exact dezelfde 16V DAV/FM spriet op dak. Een wereld van verschil qua ontvangst en nagenoeg nooit met wegval van DAB+ stations.

Wij hebben in de auto al jaren een Kenwood 2DIN DAB+/Multimedia radio met prijzige Hirschmann FM/DAB 16V spriet en deze combinatie doet het vanaf het begin zeer goed, nooit wegval.
In vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland is het niveau van DAB+ in Nederland wel ondermaats. Wij krijgen de zendernaam plus logo door maar in Duitsland zien we welke muzieknummers er worden afgespeeld en soms zelf dynamische afbeeldingen waarop bijvoorbeeld de tussenstand van een voetbalwedstrijd wordt weergegeven.
Maar goed, het kan altijd slechter zoals in landen als Frankrijk, daar heb je nagenoeg geen DAB+ stations.

GJ_

Moderator

Op 25 oktober 2020 11:22:52 schreef T-sec:...maar in Duitsland zien we welke muzieknummers er worden afgespeeld...

In Nederland ook hoor.

Op 25 oktober 2020 15:04:59 schreef GJ_:
[...]In Nederland ook hoor.

Dan ben ik of afgelegd met een 2DIN van bijna €1.000,00 en Kenwood ontvangsttechniek, of ik luister naar zenders die geen artist-track info meezenden.
Geef eens een voorbeeld van zenders die dit bij jou prima doen, dan ga ik eens kijken en vergelijken...

Shiptronic

Overleden

Bij de aanschaf zag ik de meerwaarde van DaB+ niet, verschillende nieuwe voor loopauto's gehad afgelopen jaar (Renault Capture,Ford Focus, Peugeot 308 SW) maar daar had FM toch de voorkeur. Dus daar geen extra geld in gestopt.

Helaas is de FM ontvangst van een T-ROC niet echt geweldig :(, mischien dat ze bij de volgende beurt er iets aan kunnen doen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Op 25 oktober 2020 16:16:28 schreef T-sec:
[...]
Geef eens een voorbeeld van zenders die dit bij jou prima doen, dan ga ik eens kijken en vergelijken...

3FM, eigenlijk alle NPO zenders. Maar ook anderen. Was bij de vorige auto ook al zo trouwens (bj 2015)alleen daar was de ontvangst gewoon niet super, ondanks dat ik een niet al te goedkope radio had. Het was de goedkoopste die er was maar die kostte nog altijd 1500 euro.

ik heb ook een kenwood, die geeft ook nummer info mee. als je op de display knop drukt krijg je wel meer info als er een dab zender opstaat. 1 ding is sowiso wel fijn, de klok hoef je niet meer steeds goed te zetten, dat gaat ook via dab. in eerste instantie vond ik FM beter geluid geven, maar het blijkt dat de geluidsinstellingen per geluidsbron ingesteld en opgeslagen worden, en tja die had ik op een FM zender ingesteld de 1e keer :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

De klok werd vroeger via de fm gelijkgezet. Daar heb je geen DAB voor nodig.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Tegenwoordig komt de klok uit de aanwezige GPS.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Niet altijd. Bij mij komt ie uit de radio. De navigatie maakt gebruik van de GPS van mn telefoon en google maps.

Op 25 oktober 2020 20:27:59 schreef GJ_:
De klok werd vroeger via de fm gelijkgezet. Daar heb je geen DAB voor nodig.

dat werkt niet altijd doorgaans, niet elke zender pikt de radio voor de tijd, als de rds het niet uitzend werkt het niet. doorgaans werkt een npo zender daar wel voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 oktober 2020 09:55:05 schreef Jinny:
Nou nee, DAB+ is gewoon veel te goedkoop uitgerold, iets met managers die het goedkoop verkopen aan de beslissers.
FM werkt (op dezelfde radio) veel beter dan het hele DAB+

nou, dat is niet helemaal waar.
punt is dat met name bij de commerciële zenders eigenlijk niemand aan DAB+ wilde beginnen. Kost erg veel geld (stapels met zenders, antenne installaties, mast ruimte huren, processing enz. enz.) 50.000,- per installatie is al snel bereikt. Ik weet niet precies hoeveel installaties er staan, maar het zijn er een paar honderd.... ga dan maar eens tellen.

Echter kun je wel niet willen, maar vanuit AT is de FM licentie gekoppeld met de verplichting om op DAB+ uit te zenden. Dus ja, dan doe je het minimale.
DAB+ is een drama en dat gaat ook niet beter worden.

Maar wat betreft de Fort; antenne probleem. Die chipsets voor DAB+ zijn wel goed alleen valt en staat het met de antenne. om maar wat te noemen (en ze zullen niet de eerste zijn....) als de antenne gemaakt is met rubber dat te veel grafiet bevat is het ontvangst Kortgezegt Uitermate Teleurstellend (vul zelf de afkorting maar in)

Dus; naar de dealer en zelf niet aan beginnen.

RTFM, dan pas vragen...

Op 26 oktober 2020 09:36:41 schreef wielklem:
[...]

nou, dat is niet helemaal waar.
punt is dat met name bij de commerciële zenders eigenlijk niemand aan DAB+ wilde beginnen. Kost erg veel geld (stapels met zenders, antenne installaties, mast ruimte huren, processing enz. enz.) 50.000,- per installatie is al snel bereikt. Ik weet niet precies hoeveel installaties er staan, maar het zijn er een paar honderd.... ga dan maar eens tellen.

Echter kun je wel niet willen, maar vanuit AT is de FM licentie gekoppeld met de verplichting om op DAB+ uit te zenden. Dus ja, dan doe je het minimale.
DAB+ is een drama en dat gaat ook niet beter worden.

Maar wat betreft de Fort; antenne probleem. Die chipsets voor DAB+ zijn wel goed alleen valt en staat het met de antenne. om maar wat te noemen (en ze zullen niet de eerste zijn....) als de antenne gemaakt is met rubber dat te veel grafiet bevat is het ontvangst Kortgezegt Uitermate Teleurstellend (vul zelf de afkorting maar in)

Dus; naar de dealer en zelf niet aan beginnen.

De antenne is absoluut bepalend voor het ontvangst. Zo had ik in het begin ontvangstproblemen met de €119,00 kostende FM/DAB antenne van Hirschmann. Dit kon niet waar zijn dus alles nagelopen. Bleek de antennevoeding die door de coax loopt in het menu nog uit te staan. Aanzetten gaf gelijk 100% verbetering.

In mijn Ford bedrijfsbus zit de antenne op dak recht boven de interieurlampjes. Daar ooit een LCD schermpje gemonteerd voor de achteruitrijcamera. Ineens wegvallend DAB signaal...
Voedingskabels voor het LCD schermpje iets omgelegd, bij de antennekabel vandaan en probleem opgelost.
Klaarblijkelijk stort de 12V voeding met CAN bus herrie dwars door de coaxkabel van de antenne heen.

Op 25 oktober 2020 19:19:11 schreef GJ_:
[...]3FM, eigenlijk alle NPO zenders. Maar ook anderen. Was bij de vorige auto ook al zo trouwens (bj 2015)alleen daar was de ontvangst gewoon niet super, ondanks dat ik een niet al te goedkope radio had. Het was de goedkoopste die er was maar die kostte nog altijd 1500 euro.

Ik luister weinig tot nooit NPO zenders maar ga het eens proberen c.q. testen. Want zowel op mijn Kenwood 2DIN van bijna €1.000,00 als op de DAB radio van mijn Ford bedrijfsbus nog nooit artist-track info gezien. Altijd “Geen Info” in die regels. En in de radio menu’s van beiden geen optie om dit aan te passen.

En of DAB+ ooit nog beter of vollediger wordt, tja, wie weet wordt radio via de mobiele netwerken straks de toekomst. Jammer dat Nederland/Europa geen verticaal gepositioneerde satellieten heeft zoals in de VS, dat lijkt mij toch wel een luxe qua radio-ontvangst. Het zal hier met de dichte bevolking en daarmee de netwerk dichtheid niet interessant zijn.

dat probleem met schakelende voedingen in de buurt van dab antennes had ik ook al ontdekt, dus de 12V naar 5V converter weer ouderwets naar een 7805 omgebouwd, en nergens geen last meer van..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 26 oktober 2020 18:29:21 schreef T-sec: En of DAB+ ooit nog beter of vollediger wordt, tja, wie weet wordt radio via de mobiele netwerken straks de toekomst...

Volgens mij hebben de meeste nieuwe auto's apple play, android auto en mirrorlink.
Dan heb je gewoon alles in je scherm, navigatie, radio, muziekstreamingdiensten, whatsapp enz enz. Dan heb je verder geen radio meer nodig.

Op 26 oktober 2020 18:45:22 schreef GJ_:
[...]Volgens mij hebben de meeste nieuwe auto's apple play, android auto en mirrorlink.
Dan heb je gewoon alles in je scherm, navigatie, radio, muziekstreamingdiensten, whatsapp enz enz. Dan heb je verder geen radio meer nodig.

Klopt, het enige wat je dan nog nodig hebt is een puik data-abonnement voor alle streaming verbruik.

Ik heb de DAB+ radio van de Ford eens op NPO Radio 2 gezet en inderdaad; artist-track info wordt weergegeven.
Radio10 daarentegen doet alleen een standaard slogan weergeven.
De NPO zenders hebben wat dat betreft iets meer DAB+ kwaliteit, ook de stream heeft een hogere bitrate.

Ik heb de antenne-aansluiting nog eens goed gereinigd maar dat maakt helaas geen verschil.
Op DAB+ hebben NPO 1,2, en 3 onderbrekingen terwijl alle andere zenders het prima doen.

Straks maar eens naar de dealer. Dank voor de uitgebreide inzichten in DAB+

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)