Batterij doorverbindding.. kan je dat kopen?

Vriend bracht me een toestel met twee AA-batterijen waarvan het batterijvak defect was.

Maar eigenlijk is dat gewoon die veer van het stuk metaal waarmee de batterijen in serie staan die afgebroken (en geroest) is.
Maar na al die jaren elektronica heb ik nog geen idee of je dat ergens kan kopen?

Jullie wel?

Misschien kun je deze houder op aliexpress bestellen en daar het stukje metaal uithalen.
Is natuurlijk wel even afwachten of het precies past.

Hubie

Special Member

Is makkelijk zelf te maken natuurlijk.
Het veertje kun je maken van een paperclip winden op een conisch asje.

Beide al mooie suggesties!!
Bedankt

ik heb ook zo een stuk speelgoed van de kinderen, volledig verroest maar de veer werkte nog een beetje. ik heb een stukje aluminium folie opgerolt en er bovenop gedaan. met de batterijen erin klemmen die vast

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Leveranciers als Farnell hebben ook wel dit soort lipjes en veertjes, maar er zijn erg veel soorten van.

Dank u!!!!

Ik doe een poging met de paperclip, lijkt me het meest op hacken :-)

een paperclip? dat is ijzer en een veertje is van verenstaal. 1x batterij erin de veerdruk is weg als je ijzer gebruikt.

je kunt ook een oude afstandbediening slopen voor een dergelijk onderdeel, of kinderspeelgoed oid. veertjes zitten ook in oa oude casettedecks en vhs recorders.

een strookje alu door een stukje folie veel te vouwen, waar je 2 stukjes schuimrubber onder steekt kan ook nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Het kerst seizoen komt er weer aan, zeker weten dat ze de Actions weer aan het vol proppen zijn met allerhande led verlichte dingen.
Zoek iets zo goedkoop mogelijks waar twee AA-tjes in gaan.

benleentje

Golden Member

een paperclip? dat is ijzer en een veertje is van verenstaal. 1x batterij erin de veerdruk is weg als je ijzer gebruikt.

Is niet helemaal waar. Verenstaal is wat stugger dan gewoon staal, maar als je verenstaal te ver indrukt ben je ook gewoon je veerkracht kwijt en het enige verschil met gewoon staal is dat je verenstaal wat verder kan indrukken maar dat betekend dus niet dan je geen veer van gewoon staal kan maken.

Op het werk hebben we redelijk wat toepassing met veren erin en die veren moet toch gewoon elke 2 jaar vervangen worden omdat te ver zijn ingedrukt en de kracht te weinig is om goed te werken. Ik heb het zelfs nog eens telefonisch nagevraagd bij een veren fabrikant waarom dat zo was en is eigenlijk een verkeerd ontwerp waardoor er een te kleine (korte) veer inzit. Veren hebben maar een heel klein werk bereik waarin ze 100% vervormingsvrij werkzaam zijn, en de machine word de veer dus steeds verder dan zijn bereik ingedrukt. Een veer die 2x langer is heeft dan wel genoeg bereik voor de machine. Echter er is niet meer ruimte dan maar regelmatig veren vervangen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 25 oktober 2020 01:09:22 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb de test met de paperclip gedaan en dat lijkt wel te werken.
Het is niet dat er elke dag een nieuw batterij in gaat, maar heb al wat getest en het blijft werken.

Bedankt voor de tips!