Elektrische schakeling kachel ventilator


Bedankt voor de snelle repsonse. Dus wanneer de kachel dan weer onder temperatuur X gaat schakelt die ook automatisch terug af? Ik ga het eerst eens proberen, want het lijkt me dan inderdaad normaal dat ik in koude toestand 0V meet.

Shiptronic

Golden Member

Haal het stof er eens af en kijk of je ergens een Nr. ziet staan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Blaas er eens op met een föhn of de ventilatoren dan aan slaan Warme start om een koude luchtstroom te voor komen.
Als ie in serie staat met het element is het een temperatuur beveiliging.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Na wat ontcijferwerk:
36TH22 --> Google --> Fan control switch
Ook staat er F60-25C op. Is dat dan de schakeltemp?

Föhn --> Goed idee ga ik eens testen!
Hij staat inderdaad in serie ja

Shiptronic

Golden Member

Op 24 oktober 2020 13:45:53 schreef Hunebedbouwer:

Als ie in serie staat met het element is het een temperatuur beveiliging.

Dat hoeft niet perse ! zoals gezegt heb ik zelf een kachel (Themobile) waar de fan pas boven een bepaalde temp aan gaat.

Schakel temp lijkt 25 °C te zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ok het is dus een thermische schakelaar. Na verwaremn met de föhn meet ik ook 220V achter deze component. En na afkoelen schakelt deze weer af. 1 stap verder.

Nu komt er blijkbaar nog wat meer bij kijken. Rechts van de kachel zit een soort dimmer (lijkt me om de snelheid van de ventilator te regelen.) Al begrijp ik het niet goed, deze staat nog voor de volledige schakeling. Zie update schema in bijlage.

Nu gebeurd er het volgende; Wanneer ik de schakelaar van de kachel zelf ingedrukt houdt zie ik dat het controlelampje van de dimmer begint te knipperen. Wanneer ik dan de dimmer indruk (schakel)(en dat terwijl ik de schakelaar van de kachel ingedrukt houdt). Dan merk ik dat de motor heel kortstondig aanslaat (1 seconde).

Heb al verschillende standen van de dimmer geprobeerd, maar verder dan die 1 seconde dat de motor aanslaat geraak ik dus nog niet...

Ding is zo te zien uit elkaar getrokken?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

die dimmer hoort er niet in heb ik het idee, is een universele niko dimmer. op trafo stand heb je het meeste kans dat het werkt met een inductieve last, de halo stand dus.

ik neem aan dat de fan wel vrij drait? dus niet zwaar loopt ofzo. de dimmer kan er ook tussenuit, dan zou de fan voluit lopen..

https://www.google.com/search?q=310-0390x&source=lmns&bih=918&…

[Bericht gewijzigd door testman op 24 oktober 2020 16:11:20 (18%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Golden Member

Op 24 oktober 2020 13:49:16 schreef Bornatos:
Na wat ontcijferwerk:
36TH22 --> Google --> Fan control switch
Ook staat er F60-25C op. Is dat dan de schakeltemp?

Kunnen we nog wat ontcijferwerk doe betreft merk en type van de betreffende kachel? dat witte knopje lijkt een detectieschakelaar of iets wel dicht/gemonteerd zit (klepje, deurtje?)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Dat ding met dat witte pikkie lijkt gewoon een schakelaar. De blower zal wel niet aan mogen als er ergens een deurtje open staat.

Gokje: die blower doet koude lucht en moet (in jouw belang) uit zodra jij de kachel open doet om er een stuk hout op te mieteren.
Die 'dimmer' zal dan wel iets met toerental regelen. 'Luxe' variant waarbij je het aantal ontsteekpulsen in kunt stellen. Ergens moet daar nog een stukje bediening van zijn.

Op 24 oktober 2020 17:21:19 schreef EricP:
De blower zal wel niet aan mogen als er ergens een deurtje open staat.

Gokje: die blower doet koude lucht en moet (in jouw belang) uit zodra jij de kachel open doet om er een stuk hout op te mieteren.
Die 'dimmer' zal dan wel iets met toerental regelen. 'Luxe' variant waarbij je het aantal ontsteekpulsen in kunt stellen. Ergens moet daar nog een stukje bediening van zijn.

Wij hebben een Barbas inbouwkachel, ook met twee ventilatoren op de voorkant en klixon. Dimmer regelt het toerental van de ventilatoren. Geen schakelaar.

Deze houtkachel heeft een stalen binnen- en buitenwand. De ventilatoren blazen naar binnen aan de voorzijde (onderkant), en blazen de lucht tussen de dubbele wand door. Aan de bovenkant komt de lucht er weer uit. Dit is enkel om de warmte de kamer in te krijgen, als aanvulling op de stralingswarmte.
De luchttoevoer voor verbranding wordt geregeld met schuiven.

Lijkt sterk op deze:
https://www.goordenkachels.nl/wp-content/uploads/2015/08/DSC03185.jpg

Geen idee in hoeverre deze lijkt op de kachel van TS. :-)

Ten eerste bedankt voor alle hulp van iedereen!
Ondertussen heb ik de boel draaiende.

- één van de motoren liep wat stroef, ik heb deze uit elkaar gedraaid en alles eens goed proper gemaakt en ingesmeerd. Nu loopt deze weer vlotjes.
- De schakelaar aan de kachel is inderdaad automatisch ingedrukt wanneer het deurtje van de kachel gesloten is. Dom dat ik daar niet eerder aan had gedacht... Maar als de kachel volledig gedemonteerd is was het niets iets minder voor de hand liggend :)
- Op de laatste stand van de dimmer kon ik enkel 1 van beide motoren laten draaien
- Dan wat met de dimmer standen gespeeld, uiteindelijk een dimmer stand gevonden waar beide motoren draaiden. Echter was dit van korte duur. Dimmer opgestookt (rook eruit), even later draaide beide ventilatoren op volle kracht (dimmer stuk dus).
- Ik heb nu de dimmer eruit gehaald en nu draait alles vlot. Maar natuurlijk altijd op volle kracht. Wat niet bepaald aangenaam is in de woonkamer(luid).

Heeft er iemand een idee wat ik er best tussen kan schakelen om de snelheid van de ventilatoren te regelen. Lijkt me toch niet de bedoeling om er zo een Niko LED dimmer tussen te schakelen (al heeft dit blijkbaar vroeger wel zo gewerkt).

een gewone oude halogeen trafodimmer werkt doorgaans wel. of je neemt meteen de juiste motordimmer, wrs zat er ooit ook zoiets in de kachel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Iedere ouderwetse dimmer (die laag genoeg in vermogen kan) zou moeten werken.
Eeh, hoewel, die dingen zijn inductief als de pest, veel erger dan halogeentjes achter een trafo.
Als je nog wat hebt liggen kost het niks natuurlijk, anders een dimmer die specifiek voor inductieve lasten ontworpen is gebruiken.

Die niko kan er best eens af fabriek in zitten overigens, het is natuurlijk veel simpeler een dimmer van de plank te pakken dan zelfs iets te ontwikkelen.

[Bericht gewijzigd door Sine op 25 oktober 2020 00:22:30 (34%)]

In de handel zijn speciale dimmers te krijgen voor kachelventilatoren. Deze sneuvelen bij de vleet. Enerzijds door kortsluiting in de schakeling (kabel doorgebrand/gesleten tegen elkaar of het chassis of door problemen in de ventilatoren zelf) of door slechte potmeter. Een nieuwe dimmer kan dus ook door branden als het euvel niet verholpen is. De klixon zorgt idd voor uitschakeling bij afkoelen en omgekeerd. Zit standaard in zowat alle ventilator gestuurde kachels.
De dimmer moet specifiek voor kachelventilatoren geschikt zijn omdat ze op een minimum toerental moeten blijven lopen zodat het vuur de traag lopende koelers en bijhorende kabels niet zou beschadigen.
De meeste dimmers zijn eenvoudig herstelbaar maar vragen toch wel enige kennis van elektronica. Ik zou je aanraden een kachelwinkel binnen te stappen met je probleem of om de dimmer te herstellen. Uiteraard niet vergetende rekening te houden met mogelijke gevolgen indien je de oorzaak niet aanpakt.
Mss kun je een gevoelige zekering plaatsen in de schakeling (in de dimmer zit meestal 1) zodat bij het minste het geheel van de ondergang gevrijwaard wordt. Een vb: de ventilator verbruikt 50mA maal 2 ventilatoren. Dus plaats bv een snelle F200mA zekering of drg, bereken zelf de juiste waarde. Meestal zit er een 4A zekering in omdat de dimmer dit aan kan maar bij sluiting toch wat laat reageert.

[Bericht gewijzigd door EricN op 25 oktober 2020 00:31:53 (17%)]

Wat is dan het verschil tussen een standaard halogeen dimmer en een dimmer voor een ventilatiemotor? Zoals bv deze:
https://www.ventilatieshop.com/toerenregelaar-snelheidsregelaar-1-5a-i…

Best ook rekening houden met het verbruik van de motoren dan (Ampere, Watt). In bijlage een foto van de motor spec. Ik veronderstel dat Wabs het wattage is? Zou willen zeggen dat ik met een dimmer tot 300W goed zit.

Ik denk ook dat die Niko dimmer er standaard bijzat. Want die installatie is ooit geplaatst geweest wisten de vorige eigenaars me te vertellen. Ik vrees dat ik met mijn trail en error die dimmer op de verkeerde stand heb gebruikt.

Ik denk dat ik bij mijn vader wel nog ergens een oude dimmer zal vinden. Ga eerst dat eens proberen.

Thx

Deze (je link)dimmer/ventilatorregelaar heeft meestal een regelingetje inwendig om de minimum toerental stand te fine tunen. Als je weet dewelke dat is en indien deze zulke interne regeling hebben kun je deze regelaar gebruiken. Voor de zekering zou ik een F1A nemen.

EricP

mét CE

Zo'n dimmer gaat niet zomaar dood. Daar heeft-ie een reden voor.

Ik kan me goed voorstellen dat er iets van een snubber in zit. Met een mooie Rifa rook bom. Die gaat af. Snubber dood. Triac volgt per direct. Het zou dus zomaar kunnen dat de oorzaak van het heengaan van de dimmer de dimmer is. Open maken. En eens goed rond kijken zal het wel duidelijk maken.

Dan over het 'type' dimmer. Op een Ohmse last, is het allemaal niet zo spannend. Als de spanning oploopt in de sinus, wordt er via een weerstand een C-tje geladen. Tot er ergens een diac gaat geleiden. Triac wordt ontstoken en gedurende de rest van de halve periode geleidt die en de last is 'aan'. Aan het einde van die halve periode is de stroom ff 0. De triac stopt met geleiden en het spelletje herhaalt zich.

En dan nu een inductieve last... De stroom is niet meer in fase met de spanning. Bij een ontsteekpuls zal de triac wel ff gaan geleiden, maar er gaat geen stroom lopen. Dus die stopt er gelijk weer mee. Je moet die dus blijven aansturen tot er stroom gaat lopen.
Dan gaat de spanning door de 0. Helaas, de last is inductief... de stroom loopt dan nog. Tegen de tijd dat de stroom 0 is (en de triac dus weer spert), is de spanning alweer opgelopen. De C wordt veel sneller geladen. En daarmee regelt het beroerd.
Ofwel: inductieve lasten zijn 'naar' om op deze manier te doen. Er zijn wel wat foefjes voor (meerdere ontsteekpulsen genereren bijvoorbeeld), maar uitgaande van een 'klassieke' dimmer is het allemaal niet zo heel simpel om 'goed' te krijgen.
'Zomaar iets' is waarschijnlijk de weg naar een teleurstelling. Dus vandaar: trek die dimmer eens uit elkaar. Redelijke kans dat het probleem zich visueel laat zien. Blokschema tekenen. ff kijken wat er nog meer stuk kan zijn. En van daar uit verder. Met een beetje mazzel is de 'besturing' van de dimmer nog in tact. Zonder die mazzel... tsja...

'Wattage' is een kreet uit het rijtje voltage, amperage, ohmage, kilometrage of eurage. Ofwel: onzin. Zoiets heet vermogen.
Als ik dan eens kijk naar de regelaar die je aanhaalt... Die zou zomaar kunnen werken. Echter... Als de verkoper het meermaals over een 'zoom' heeft terwijl er waarschijnlijk 'zoem' had moeten staan en hij 'brom' bedoelt, dan zou ik er in elk geval niet heen gaan voor advies.
Die 5-standen regelaars waar ze het over hebben zijn trouwens gewoon transformatoren met meerdere uitgangsspanningen waar je tussen schakelt.

ik weet wat een gloeilamp dimmer gebruiken voor trafo halogeen doet, dat lijkt goed te werken effe snel gekeken, tot je een keer de juiste dimstand te pakken hebt, en daar lang op blijft staan. dan rookt de dimmer in snel tempo op met veel rooksignalen.

elke lichtdimmer kan ohmse last als halogeen en gloeilampen aan, maar trafo, smps, led is een verschil, fase aan of afsnijding. led werkt vrijwel nooit goed op een trafodimmer, tronic en gloeilamp dimmers gaat vaak nog wel goed met led, mits de last maar hoog genoeg is.

een busch 2299 dimmer is een motordimmer tot 1A.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ondertussen bij mijn vader in de garage nog wat oude (werkende) dimmers gevonden.
- Een simpele dimmer voor 230V halogeen verlichting werkt niet. Na het aanschakelen van de dimmer zie ik beide motoren kort aanslaan. Verschillende standen geprobeerd maar meer krijg ik er niet uit.
- Dan een Niko 310-013 (zie foto): Dacht dat deze wel kans zou maken, is ook voorzien van een veiligheid. En een aantal seconden heeft deze gewerkt, motoren draaide wel nooit op volle capaciteit. Maar ik kan het toerental wel regelen. Maar dus na enkele seconden is de zekering gesprongen. Lijkt me dus ook geen optie. Deze dimmer blijkt ook enkel geschikt voor een ohmse belasting.

Wat me nog het proberen waard lijkt is een dimmer voor inductieve belasting uit te proberen.

je dimmer moet ruim 1,6A aankunnen, een 400W dimmer minimaal dus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Bij het begin beginnen. Dimmer door verbinden. Klixon door verbinden. Spul laten lopen. Stroom meten.
Die dimmer overlijdt met een reden. Een motor met een rotte wikkeling ofzo zou eea. kunnen verklaren. Dat 1 van die dingen 'zwaar liep' ook.
Je kunt het natuurlijk gewoon proberen. Maar ja, als het ding dan toch niet doet wat je ervan verwacht...

Wat gebeurt er als je twee 220V~ (of zijn het al 230V~) fans in serie zet?

Ik ben een groot fan van DC fans op lage voltages laten draaien (de tweedehands troep die ik overal uit sloop is anders te lawaaierig). Dus serieschakelen van twee identieke DC fans is een veel door mij gebruikte methode. Maar werkt dat ook voor AC fans?