Connector lasapparaat

Goedemorgen,

Ik heb een vraag, ik ben opzoek een bepaald soort connector welk op mijn lasaparaat zit. Het type lasapparaat is een tig apparaat, er zit een 5 pologe connector aan.. Alle gangbare connectoren voor tig apparaten zijn 2 en 3 polig gescheiden. Echter staat er in de handleiding dat dit 'innovatief' is...

Nu wil ik een nieuwe toorts gebruiken, alleen kan ik deze alleen vinden met de bijbehorende 2en 3 connectoren..

De gangbare connectoren zijn vrouwtjes terwijl ik een mannetje nodig heb.

Hopelijk kan iemand mij hier wat meer over vertellen.

Met vriendelijke groet,
Daan

Sine

Moderator

Dat is zeker innovatief, want nu moet je hun toorts gebruiken ;)

Zonder gekheid, is er een reden voor een andere connector, doen ze iets *anders* waardoor je de toorts niet zomaar kunt vervangen door een andere?

Op 25 oktober 2020 10:08:45 schreef Sine:
Dat is zeker innovatief, want nu moet je hun toorts gebruiken ;)

Zonder gekheid, is er een reden voor een andere connector, doen ze iets *anders* waardoor je de toorts niet zomaar kunt vervangen door een andere?

In deze connector zitten 2 systemen geïntegreerd als ik het goed heb.

2 polen staan geschakeld als normale aan uit schakelaar. En andere 3 staan geschakeld als soort pot meter.

Het innovatieve is dus dat ze 'automatisch' kunnen zien wat voor sturing je gebruikt. Door (denk ik) bepaalde aders in deze connector leeg te maken of aan te sluiten..

Op 25 oktober 2020 10:30:02 schreef Bytheax:
[...]

In deze connector zitten 2 systemen geïntegreerd als ik het goed heb.

2 polen staan geschakeld als normale aan uit schakelaar. En andere 3 staan geschakeld als soort pot meter.

Het innovatieve is dus dat ze 'automatisch' kunnen zien wat voor sturing je gebruikt. Door (denk ik) bepaalde aders in deze connector
leeg te maken of aan te sluiten..

Lijkt mij dat hier geen hogere wiskunde achter zit.

Inmiddels de connector gevonden, echter na het meten van de pinout op de toorts een vertekend beeld.

https://www.mig-welding.co.uk/forum/threads/tig-torch-pin-connector.88…

De jasic variant lijkt denk ik erg op de pinout die ik heb..

Echter ik meet als in de buiten ring meet en een pin gewoon een signaal..