PWM Modulatie

rob007

Yarr, Matey!

Ik ben weer eens bezig met dat PWM Modulatie gedoe!
en natuuuurrlijk krijg ik het WEER eens niet draaiende.
kunnen jullie mij vertellen hoe test ik nu even op een simpele manier een IRF4905?
volgens mij doet het geen wat voor de IRF zit het wel.
( BD paartje zou MISSCHIEN ook niet goed kunnen wezen? )
maar de lampjes blijven branden, er komt geen knipperen in voor!
Ik moduleer met muziek maar zie er niets van terug?
( het zwarte transistor blokje waar de waarde niet van gezien kan worden is een DIODE )

VrGr Rob

Zit me ook te bedenken heb ik misschien slechte FETs gekocht? (ebay)
Hoe kan ik er op een simpele manier voor zorgen dat de FET de lampjes uit schakelt?

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Arco

Special Member

Schema zou wel handig zijn... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob007

Yarr, Matey!

onderste gedeelte van dit schema:
https://3.bp.blogspot.com/-lUSq-dRp3pg/V-silviAfQI/AAAAAAAAAJg/nJDAucd…
.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1933449

Tis niet 100% het zelfde maar lijkt behoorlijk!
zal nog even verder kijken of ik een beter lijkend schema vind.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Wat zou je willen testen aan de FET ? ik bedoel dynamisch of alleen dat i het nog doet.
Als het om het laatste gaat dan kan je met twee weerstandjes en een LED testen.

Een weerstand om de stroom door de LED te begrenzen en een gate bleeder.
Voor de bleeder weerstand is 10 kΩ prima en voor de weerstand in serie met de LED geldt U voeding - U led / I led.
Als je met 5 V werkt wordt de weerstand in serie met de LED 5 V - 1,8 V / 10 mA 320 Ω ≈ 330 Ω
Als je nu de 5 V op de gate aansluit kan je schakelen :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

Ik denk dat die FETs allemaal slecht zijn!
Die IRF4905 licht met de Sorce aan de plus de Drain is + uit,
De Gate zit met een weerstandje van 4,7R aan de Emitters van eerst was dat BD140/139
Nu is dat een 2N2907/2N2222 paartje
Schema is vrijwel die van de foto -
R12, R13, R14, RX – C3,4,5 zitten er niet in!
Ik heb alleen T3 (dus 1 FET)
En die dubbele diode zit er bij mij wel in maar das een MUR . . .(ook een dubbele diode)

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op zondag 25 oktober 2020 17:01:47 (24%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Feitelijk gaat het hier om een gemoduleerde step down.

Zonder terugkoppeling, R12 en R13, zal de PWM sturing veronderstellen dat de uitgangsspanning te laag is en dus vol uitsturen ?

rob007

Yarr, Matey!

Oow Hallo ook Aart!

Heb het schema een beetje aangepast zoals ik het ongeveer heb nu,
Alleen bij de TL494 is het dan nog niet aangepast.
maar geloof dat die FET niet lekker is, heb hem ook al vervangen maar tis van de zelfde verkoper dus...
.
maar kan ik niet door..... een weerstandje aan de.... + of _ naar de Gate te zetten de lampjes uit zetten of zo iets?
ik heb 2 lampjes aan de FET aan de Drain naar de Min die blijven gewoon zonder rimpel branden, terwijl ik muziek hoor via het transistor paartje.

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op zondag 25 oktober 2020 17:19:02 (41%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Zo ga maar effen zitten daar moet ik een bril voor opzetten om iets zinnigs te zeggen _/-\o_
Als je de FET's wil testen kan dat op de manier die ik omschrijf je heb ze op een broodplankje dus dat is makkelijk weerstandje van 330 Ω in de drain LED er bij dan de source naar de 0 de gate met een 10 kΩ weerstand naar de 0 en 5 V op de gate.

Ik zal naar het schema kijken maar wat mij al gelijk opval is dat de gate capaciteit ( weet niet ) niet snel genoeg ontladen wordt !
Maar let je wel op de opbouw de parasitaire capaciteit gooit gelijk roet in het eten ik denk dat her en der een ferriet kraal niet overbodig is :o

De meeste experimenten vallen in duigen door de correcte manier van bouwen zeker wanneer transmissie eigenschappen een rol gaan spelen en dit is niet alleen bij RF techniek maar ook bij snelle schakel techniek.
De nul van je systeem is even zo belangrijk als je antenne Ha...Ha... nee Rob test alleen met dummy >:)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

HOOW Henk,

Je bent me te snel!
Ik test zonder iets als HF,
ik test het met alleen die twee lampjes en muziek op de ingang van die TL494.
Daarom wil ik die FET de lampjes even uit kunnen zetten maar hoe doe ik dat?
Kan dat niet door een weerstandje naar…. De min of naar de plus?
Dus dan haal ik even die weerstand van 4R7 los bij de Gate en dan......?

VrGr Rob

Nu is het zo heb ik even getest met een weerstandje(gloof 650R) naar de + of _
Ging het lampje HEEL KLEIN beetje feller of minder fel branden, maar uit ging ie niet!?

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Als je geluid moduleert en de modulator op een lampje aansluit zal je niets zien, zeker als het een gloeilampje is.
Als je licht mee wil laten gaan met het geluid moet je het geluidsignaal gelijkrichten en dat aan de ingang modulator toevoegen, waarbij er geen DC belemmeringen in de schakeling mag zitten.

Een lampje moduleren heeft allen zin als je een lichtzendertje wilt hebben, het signaal zal door een lichtgevoelige diode weer als audio worden weergegeven.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo pararuud,

Als dat zo is oké maar dan nog moduleert de FET ook niet het IRF510 trapje van een Grenade zendertje,
En los daarvan ik kan mij herinneren dat ik wel eens een lampje (licht weleens waar!)
Liet flikkeren op een series modulatortje, maar goed ik kan het fout hebben?
Wat ik tot nu toe wel weet de lampjes(het zijn er 2 in serie) blijven gewoon branden.
Ik heb voor de zekerheid de eind trap (de IRF510) nogmaals geprobeerd nu maar 8 Watt –
Zonder modulatie helaas.
Wat ik ook even heb geprobeerd is een klein luidsprekertje met een 100nF een poot aan de min –
Andere via 100nF aan uitgang TL494 kreeg ik zacht muziek, na transistor paartje niet veel harder –
Na FET niets meer.
Of die FET is stuk of ik doe iets verkeerds misschien?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 25 oktober 2020 18:53:15 schreef pararuud:
Als je geluid moduleert en de modulator op een lampje aansluit zal je niets

Met een goede modulator moet je wel degelijk wat zien.
Bij 100 % modulatie met een sinus wordt het totale vermogen de helft meer, dat moét je zien.
Bij 100 % modulatie met muziek of spraak is het iets minder duidelijk, maar nog steeds prima te zien.
Zie je niets, dan is er dus veel te weinig modulatie. Een soort Veronica-modulatie zal ik maar zeggen. ;)

--
De FET gaat in deze schakeling dicht als de gate naar de source, dus de voedingsspanning, gaat. Dus de lampjes moeten dan echt uit gaan.
De FET gaat geleiden door de gate negatiever te maken dan de source.
Echter de maximumspanning is beperkt.

Met een voeding van 30 V zou je de FET kapotmaken in dit schema, omdat de gate-sourcespanning dan ver boven de 20 V komt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bij 100% muziek of spraak modulatie is het gemiddelde vermogen 1,5 maal zoveel, dat zou je moeten kunnen zien.

Het gebruik van een P=Mosfet vindt ik geen goede keuze, beter lijkt mij een N-Mosfet met een geschikte high-side Mosfet driver ic.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee, met muziek of spraak is de gemiddelde toename veel minder dan 1,5 maal zoveel (1,5x zoveel = hetzelfde als 'de helft meer'). Maar nog steeds goed zichtbaar.

De helft meer (1,5x zoveel) geldt alleen voor 100% modulatie met een sinus.
(En bij modulatie met een blok zou het zelfs 2x zoveel worden.)

Overigens gelden deze getallen alleen voor een nette modulator zonder 'carrier shift'.
Bij simpele zenders zie je vaak dat de carrier (draaggolf) inzakt bij modulatie. Dan neemt het totale vermogen natuurlijk minder toe bij modulatie. Of het neemt, als het heel erg is, zelfs af.

Maar deze PWM op een stel lampjes moet op zich gewoon goed moduleren, en dat zou aan het licht te zien moeten zijn.
Maar meer dan 20 V op de gate mag niet van de fabrikant. Dat gebeurt als de voeding boven de 20 V komt.
Misschien zijn daardoor de FETs overleden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Hallo FET,

Ik kreeg er nu HEEL zachtjes wat geluid uit! ( ik verdenk nog steeds de fet! )
Ik deed er even een andere in en toen werd het ietsjes harder maar tis nog steeds niet veel.
Ik heb over de FET even een weerstand gezet van 1K op de blauwe dotjes en dan –
Word de modulatie een ietsjes harder.
Heb zelfs het transistor paartje even weg gehaald en dan was het bijna het zelfde ( ietsjes zachter )
De voeding is tot nu toe 12V als ik even de kans heb ga ik een andere fet kopen een IRF9610PBF
Ook 20Volt geloof ik.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Nog weer er mee bezig geweest eventjes, ik durf het bijna niet te zeggen!
Maar als je de S en de D omdraait blijft het niet werken
Met andere worden hij doet het nu wel, sterker nog die andere zal het nu strakjes OOK WEL gaan doen.
Ik weet niet wat me bezield heeft maar…. Kheb het gewoon meerdere malen zitten omdraaien!
Hoe ik er achter kwam is door dat filmpje van deze jongen:
https://www.youtube.com/watch?v=28oj7Ckkubs&t=214s
Los van dit alles,
Hij deed het nog niet direct ik moest nog wel een weerstand van….. ik dacht 1K over de + en de Gate zetten.
Vraagje wat word daar van gedacht? ( bij die jongen op het filmpje die heeft 150ohm? )
.
Doordat ik dus op breadboard heb zitten rommelen geloof ik nu wel dat ik dat stukje met dat transistor paartje ietsjes heb verbeterd.
Ik ga hier nog even mee verder experimenteren vind ik leuk ( ook een voordeel van breadboard )
.
Vriendelijke Gezonde Groeten allemaal!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Heb vandaag heel eventjes dat modulatortje getest met 7 Watt en het werkte wel,
Ietsepietsjes zacht maar toch het werkte! ( Hoorde mijzelf op SDR grappig! )
FET word heet maar blijft gewoon werken.
Vroeg mij nog wel wat af, wat is het beste om als transistor paartje voor de FET te zetten?
Behalve de BD139/140 zie ik ook voorbij gaan de BC337/327 - 2N2222/2N2907
Van die laatste heb ik nu de metalen behuizing verzie!
Er is ook verschrikkelijk veel verschil in schema’s, om duizelig van te worden!
(wat is nu het goede schema??? )
.
En omdat die FET IRF4905 nu heet word en ik ook gezien heb dat die FET ook wel met zijn tweetjes -
naast elkaar gezet worden dacht ik neem ik aan dat ik dit ook zou kunnen doen.
Maar dan met 4,7R aan de Gate dan.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Nou het werkt wel alleen...... tja wat is een goed schema je bedoelt waarschijnlijk wat is een goed ontwerp :?
Volgens mij niet wat je laat zien ik had al even eerder genoemd de snelheid waarmee de gate capaciteit ontladen wordt is niet goed geregeld wat betekend dit ?

Eerst wat wil je bereiken nou het omzetten van een amplitude in tijd variërend signaal naar een pulsverhouding in tijd variërend signaal.
Dit wil je als het waren een op een dus een lineaire verhouding, dat betekend dat je schakelaar ( de NFET ) zo snel als mogelijk de amplitude conversie moet volgen.
Wat je niet wil is dat de schakelaar continu een stukje open blijf staan dit betekend het volgende...
1) onnodig dispenseren door een continue lading van de voeding FET wordt onnodig warm :(
2) doordat de FET een stukje open blijf staan is het dynamisch gedrag beperkt het geen betekend dat je uitgangssignaal de som is van een puls met een DC component.
3) een beperking van de dynamiek houd tevens in een kleinere vrije ruimte om de amplitude van de ingang te volgen geluid is niet vol hoge tonen zijn niet aanwezig of heel zacht.

De aansturing van de FET's moet anders gebeuren kijk eens naar een beter ontwerp waar iets meer aandacht aan de sturing besteed is.
Ik heb nu direct geen tijd wel volgende week om iets voor je te berekenen wat je kan uitproberen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

Oke dus dit werkt wel maar is gewoon niet honderd procent goed te krijgen,
Dat wist ik dus weer niet!
Dan maak ik er ook niet al te veel werk meer van, was het natuurlijk zo ie zo niet maar goed….
Dan toch wel dankjewel voor het antwoord!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Nee dat bedoel ik niet het is wel goed te krijgen alleen zal je het ontwerp moeten uitbreiden.
Je moet er voor zorgen dat tijdens het uitschakelen de opgebouwde lading in het kanaal snel ontladen wordt met een bleeder !
Ik zal volgende week naar je ontwerpje kijken je gebruikt twee FET's heb ik begrepen.

Ik ben nog even bezig met een loop antenne te berekenen voor het experiment van @ledlover.
Kan ik je ontwerp ook aanpassen of zit je met de componenten ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 30 oktober 2020 23:14:00 schreef electron920:
Je moet er voor zorgen dat tijdens het uitschakelen de opgebouwde lading in het kanaal snel ontladen wordt met een bleeder !
[...] je gebruikt twee FET's heb ik begrepen.

Nee, één FET.
Bij het uitschakelen wordt de gate via de 'bovenste' stuurtransistor ontladen. De gate hangt gedurende die halve periode via een paar ohm aan de source. Zie de schema's.

De N-FET [...]
3) een beperking van de dynamiek houdt tevens in [...] hoge tonen zijn niet aanwezig of heel zacht.

Het is een P-kanaals FET. En ik zie niet meteen waarom de hoge tonen meer beïnvloed zouden worden door een 'beperkte dynamiek' dan de lage.

--
Vraagje voor @rob007, tijdje geleden al schreef je:

Op 25 oktober 2020 17:14:35 schreef rob007:
ik heb 2 lampjes aan de FET aan de Drain naar de Min die blijven gewoon zonder rimpel branden, terwijl ik muziek hoor via het transistor paartje.

Ik dacht: daar komt wel een vraag over :).
Hoe hoor je muziek via het transistorpaar?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha rob007,

Ik zie toch twee FET's op je broodplank zitten @Frederick E. Terman dacht aan een welk ontwerp wil je dan gaan gebruiken :?
In ieder geval is het met die transistor een keer of drie te langzaam !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo ook FET,

Over de vraag:
Ja klopt, EN TOEN ontdekte ik dat mijn fet verkeerd was aangesloten!
Ik had dat steeds niet in de gaten maar de fet zat steeds verkeerd heb ik ook geschreven.
( de modulator deed het daarna nog niet direct er miste een weerstandje van + naar Gate waarvan ik ook -
zag dat de waarde daarvan nogal wisseld van 150 ohm tot 2K2 )
.
Ik kreeg inderdaad WEL muziek via het transitor paartje klopt,
MAAR als je nu op het internet gaat rond kijken dan schrik je van de hoeveelheid verschillende schema’s er zijn van dat transistor paartje.
En daavan vroeg ik dus wat is nu het goeie schema?
Kan me voorstellen dat het allemaal wel ongeveer goed is maar eentje is de beste neem ik aan.
.
Nu denk ik nog wel dat het NIET hondert procent goed is want de fet word toch heet,
Maar dat zou misschien ook aan het filter kunnen liggen?
.
Ik kijk ook veel naar schema’s en zelfs Y.T. filmpjes van voedingen die zijn vrijwel het zelfde opgebouwd -
maar daar heb je een sensor draadje terug naar pootje 1 van het IC en word heel erg afgevlakt.
https://www.google.com/search?q=schematic+TL494+600+watt&tbm=isch&…

Henk
ja ik dacht inderdaad er aan om 2 fets te doen omdat het toch heet werd!
Nu was het inderdaad nog even met 1 fet.

In ieder geval is het met die transistor een keer of drie te langzaam !

Dit snap ik even niet? Te langzaam voor wat?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Ik zal volgende week een ontwerpje maken met jou componenten.
Misschien kan @Martin V je van advies voorzien Martin zit in de PWM wolk :D

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

MAAR het zou dan dus wel kunnen werken! ( das leuk! )
Alles op het gemak hoor!
Het schema zoals het nu is zal ik even laten zien, zie afbeelding.
Waarbij het transistor paartje nu is zoals los staat getekend,
R9 = 2K2 en R10 = 1K

Gezonde Vriendelijke Groeten allemaal!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?