PWM Modulatie

Hallo Rob!
Condensator C1 welke aan het PWM filter L1 zit zou ik losmaken en eruit laten.
Met die C sluit je de blokgolf pulsjes kort, dat is niet de bedoeling.
Weerstand R9 zou ik er uit laten, door verbinden.
Gebruik een elco van 470µF voor de ontkoppeling van de voeding spanning en plaats die met zo kort mogelijke verbinding aan de Fet.

Het zou handig zijn als je scoop plaatjes kunt laten zien hier wat er op de uitgang van de Fet over de vrijloop diode en hoe de pulsjes op de gate van de Fet er uit zien.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hé, waar komt die R9 nu weer vandaan?!
In alle andere schema's was die er niet, anders zou ik er ook wat van gezegd hebben.

C1 is inderdaad zinloos. De inwendige weerstand van de FET en de vrijloopdiodes is heel laag.
Als we de PWM-frequentie en de te leveren spanning en stroom zouden weten, zouden de juiste waarden voor de twee spoelen en twee condensatoren (C1 moet weg) van het filter te bepalen zijn.
Maar ik geloof dat dat op het moment niet het grootste raadsel is. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb even een schema getekend hoe je de driver kan maken.

R10 in jou schema is weggelaten, die functie wordt door Q1 in mijn schema overgenomen.
De gate weerstand is verplaatst en hangt nu tussen Q1 en Q2.
De topwaarde van de puls moet wel 20V zijn de TL494 wordt daarom gevoed uit 20V.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Waarom zou je die gate weerstand verplaatsen, nu krijg je een vies grote stroom door Q1. Dit is ook al wat de TS nu heeft, dus ik zie eigenlijk niet in wat het toevoegt.

De spanning hoeft helemaal geen 20V te zijn, sterker nog, dat is de absoluut maximale spanning, dus ik zou een stukje lager gaan zitten. De TL494 heeft een open-collector uitgang, dus het is helemaal niet perse nodig die uit dezelfde voeding te voeden.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 31 oktober 2020 16:22:22 (11%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Die collectoren hangen nu direct aan de +, het is daarom een GCS geworden, de emitters staan op de massa.
Die 4,7 ohm gate weerstand begrenst de stroom door Q2 en Q1.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Sorry die C1 is een tekenfout! ( die is er ook niet! )
Ik heb gedaan wat Martin heeft gezegd op alleen die weerstand van 4,7R na en ik heb een IRF4905 -
dus niet zo iets als een IRF 510 of zo ( kan dat ook? ) het pijltje gaat bij mij dus naar buiten,
Gaat NAAR de plus!
MAAR het werkt!
Te bedenken op iets van 13Volt er komt dan ongeveer 8 Watt uit.
Hij deed het al wel maar of dat op de goeie manier was???

moet die Gate weerstand terug?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Pardon? Het is nog steeds een paartje emittervolgers, dus ze kunnen nooit tegelijk in geleiding zijn.

Als je pin 8 en 11 aan elkaar knoopt, is het wel handig om te laten zien wat er met pin 9 en 10 moet gebeuren (de emitters).

Ik zie niet in waarom het zin heeft om beide uitgangstransistors te gebruiken, aanzien de dode tijd 5% is; tegen de tijd dat die andere transistor in geleiding gaat, heeft het emitter-volger paartje met de 1k pull-up de MOSFET al uit geleiding getrokken.

EDIT wacht even, je hebt een N-channel MOSFET? Dat gaat natuurlijk niet! Die krijg je nu maar halfjes open, en dat is de reden dat het zo heet wordt, of je hebt hem andersom gezet, waardoor de body diode in geleiding staat. Je getekende plaatje klopt niet met de D en S die je erbij gezet hebt.

Om high-side te schakelen moet je een P-channel MOSFET gebruiken, of N-channel in combinatie met een driver die een spanning op de gate kan geven die boven de spanning op de drain (voedingsspanning) ligt. In dit geval zou je dat kunnen doen door de MOSFET drain met 12V te voeden, en de rest van de schakeling op 20V, maar het houdt allemaal niet over, aangezien je 6V nodig hebt om de MOSFET goed open te sturen, en je nog ongeveer 1V verlies in de transistors van de driver en TL494.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 31 oktober 2020 17:22:42 (24%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rob007

Yarr, Matey!

Hoei Sparky was snel!
Moet die weerstand weer terug?
1K of misschien een andere waarde beter?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Nee, dat heeft allemaal geen zin, je moet een P-channel MOSFET gebruiken! Heb je een P-channel liggen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rob007

Yarr, Matey!

HOOW Sparky,
Tijdens en tussen het schrijven door getest!
Normaal werd de FET erg HEET nu ik sta paf!!!
Het is nog wel met de IRF4905 ik viel daarnet van mijn stoel?
Ongeveer ik denk 40 grade??? Ik pak hem beet in de verwachting dat ie WEER heet zou zijn en dat ding is…… jah louw, net een beetje warmer dan dat ik zelf ben???
Hij stond op 12…13Volt hij gaf iets van 8Watt.
Maar dit is toch wel positief denk zo! ( sta er echt van te kijken! )

Zal er even een foto van maken! even geduld

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

ik hoop dat het een beetje duidelijke foto's zijn!
ik kreeg de derde foto er niet op bij de post hiervoor dus even nog een post gedaan.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

ik hoop dat het een beetje duidelijke foto's zijn!
ik kreeg de derde foto er niet op bij de post hiervoor dus even nog een post gedaan.
Martin ik was al wel bang dat er naar scoop plaatjes gevraagd zou worden,
die heb ik nog even nu niet en niet gemaakt ook! ( krijg ik nu straf ;-) )
ik zou mij kunnen voorstellen dat er na het zien foto's word gezegd dat die spoeltjes misschien te klein zijn???
.
Ik kreeg trouwens ( hoe zal ik het noemen ) hiervoor een soort van negatieve modulatie,
Heb dat met series modulator ook wel eens gehad,
in plaats van dat de meter op wipt gaat de meter omlaag!
.
Had ook een beetje last van spetteren,
MAAR ook dat was denk ik omdat het signaal wat te hard op de ontvanger in sloeg.
.
En sorry, nu maak ik er toch nog een rommeltje van!
3X achter elkaar gepost, sorry!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

EDIT: klooi dan maar gewoon verder, over 3 jaar krijgen we weer zo'n topic, net als de vorige keer.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 31 oktober 2020 23:17:18 (92%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 31 oktober 2020 17:11:41 schreef SparkyGSX:
EDIT wacht even, je hebt een N-channel MOSFET? Dat gaat natuurlijk niet!

Nee, zoals het schema getekend is (door Martin V) zit ie ook nog achterstevoren zodat je hem niet eens HALF open krijgt. Gewoon NIET open. Altijd dicht...

(Maar goed. Als TS ineens "ik had hem achterstevoren" gaat zeggen, dan loop je het risico dat ie ineens wel in de "halfopen" configuratie staat).

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 31 oktober 2020 20:35:09 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob007

Yarr, Matey!

Sparky ik maak hem gerust nog een keertje, ZO veel stelt het allemaal niet voor!
Ik neem aan Q3=BCtje? Q1Q2 BDs zal binnenkort even kijken voor nog eentje!

Ik zit nog met een vraagje?
Ik weet de waarde van die spoeltjes niet meer? het zijn kant en klaar gekochte dingetjes!
Ik moet er nog ergens hebben liggen(china ebay spul) ja ze zijn 100uH (het zijn er trouwens 3 in het schema)
heb even terug gekeken in mijn ebay bestellingen 100uH 3A maar dat zijn volgens mij deze niet! (draad is nogal dun)

dus 3X 100uH en 2X die condensators zijn twee keer twee 0,68uF = 1,36uF (zal 2X 1,40 geweest moeten zijn denk ik!)

HOOW ik heb de IRF4905 liggen en de IRF510 en nog wel wat van dat spul!
die diodes ook die... MUR weet ik veel...

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 31 oktober 2020 20:34:13 schreef rew:
[...]Nee, zoals het schema getekend is (door Martin V) zit ie ook nog achterstevoren zodat je hem niet eens HALF open krijgt. Gewoon NIET open. Altijd dicht...

Ik weet nooit in welke richting dat pijltje staat bij MOSFETs, dus ik had aangenomen dat het een P-channel exemplaar was. Gewoonlijk teken ik de body diode erbij voor de duidelijkheid, en een N of P als er twijfel mogelijk is.

Zoals Martin V het getekend heeft klopt het inderdaad niet; de pijl staat geeft aan dat het een N-channel device is, en de pijl zit ook nog eens in de verkeerde poot (hoort op de middelste). Dat betekend dus dat de body diode in geleiding staat, en het kanaal van de MOSFET doet ze helemaal niets.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Sparky ik bedenk mij nu,
het is me allemaal een beetje te onduidelijk en het schema en jou tekst.
Waarvoor moeilijk als iets makelijk kan.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

De Mosfet in mijn schema moet een P channel Mosfet voorstellen.
Wellicht heb ik de pijl verkeerd getekend. De source zit op de + en de drain op de belasting.
De TL474 is een TL494.
De gate weerstand staat tussen Q2 en de gate om de stroom bij het ontladen van de gate capaciteit kleiner te maken, de Mosfet gaat dan aan.

*edit het ontladen van de gate capaciteit is eigenlijk opladen van lading. Normaal is de gate capaciteit ontladen de Mosfet geleidt dan niet. Wanneer de gate spanning negatiever wordt als de source spanning wordt de gate capaciteit opgeladen en de Mosfet gaat in geleiding. Die gate weerstand tussen Q2 en Q1 zorgt ervoor dat de stroom door de emitters niet te hoog wordt en begrenst wordt door de weerstand.

[Bericht gewijzigd door Martin V op zaterdag 31 oktober 2020 23:01:16 (43%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha rob007,

Even mee gelezen maar op dit moment te weinig tijd volgende week beter....... maar een korte opmerking en complimenten over de opbouw dit is 100 keer beter dan op zo,n broodplank dit in verband met de parasitaire capaciteit.

@Martin V,

Pijltje verkeert tja foutje moet kunnen _/-\o_

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Wat? Ik heb een schema voor je getekend met 2 extra onderdelen, en dat is te moeilijk?

Makkelijk zou zijn als je gewoon een P-channel MOSFET zou gebruiken, in plaats van zelf naar eigen inzicht (wat duidelijk ontbreekt) dingen te gaan aanpassen aan schema's van anderen die je niet begrijpt.

Op 31 oktober 2020 21:47:54 schreef Martin V:
De gate weerstand staat tussen Q2 en de gate om de stroom bij ontladen kleiner te maken, de Mosfet gaat dan aan.

Waarom? Die MOSFET gaat echt niet zomaar stuk, die weerstand zit er voornamelijk om de kleine torren heel te houden, en het schakelen een beetje beheerst te houden zodat het allemaal niet te hard gaat rammelen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 31 oktober 2020 22:25:00 (42%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,
Ja denk dat het nog wel netter kan maar dit is nog steeds experimenteel.
Ook hallo Sparky,
Tja wat moet ik hier op antwoorden? ik weet het niet hoor, sorry als ik je geërgerd heb?
Bedankt voor de beledigingen? Ik denk dat we hier wel klaar zijn!

Iedereen de vriendelijke en gezonde groeten!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 31 oktober 2020 21:21:33 schreef rob007:
Waarvoor moeilijk als iets makelijk kan.

Als het zo gemakkelijk is, waarom ben je er na 3 jaar nog steeds niet in geslaagd dan?

Ik heb je al talloze keren geholpen met schema's, tips en uitleg, maar ik ben nu wel echt klaar met je. Ga maar lekker verder klooien, van mij hoef je niets meer te verwachten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rob007

Yarr, Matey!

Sparky laten we ons niet te veel opwinden?
Ik snapte ( hoe eenvoudig jij het ook vind ) jou schema niet!
Ik ging al de fout in bij wat was het Q1? En ik zag een plus…. Ik denk de plus uit, maar geen plus in? En dus…
En je gebruikte het woord Triviaal en ik moet daar wel eerlijk van zeggen daar werd IK dan weer een beetje simpel van.
En moet ik toegeven dat ik het toen opgaf, eerlijker dan dit kan ik het niet vertellen!
( ben inderdaad geen hoogvlieger, zal het ook nooit worden ben ik bang! )
Ik ben ondanks dat Veelal wel gelukkig! ;-)
MAAR je moet natuurlijk zo ie zo niets, en als je me nu zat bent dan wens ik jou al het beste toe -
De Gezonde en Vriendelijke Groeten van hier.
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Het valt ook allemaal niet mee.
De ??n is meer van het proberen en zien wat er gebeurt.
De ander is meer van de beproefde en onderbouwde schema's.

Wat zou het mooi zijn als dat bij elkaar kwam, Dat Rob probeert te begrijpen wat er nu eigenlijk allemaal gebeurt in zijn bouwsel en dat sparky het kan uitleggen en met berekeningen kan onderbouwen en verbeteren. En dat Rob dan met de beoogde schema's en onderdeeltjes aan de gang gaat... en happy de pappie de ether kan "vervuilen"

Voor nu snaveltjes dicht en oogjes toe..

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
rob007

Yarr, Matey!

Ik wil toch terug komen om te vertellen dat volgens mij werkt het wel!
Het schema hoe het tot nu toe is geworden zie afbeelding.
Ik denk dat het nog wel beter kan,
en misschien sterker nog met meer Amp meer Volt met misschien twee FETs ?
welke dat moeten zijn??? ( ik dacht dat een IRF4905 een P-FET was, schijnbaar niet? )
Zoals ik het in elkaar flans is natuurlijk absoluut niet professioneel dat laat ik aan jullie!
Sterker nog afstellen, meten en tunen wat is dat? ( ik heb het nergens mee afgesteld )
Ik weet het, erg fout van mij allemaal, MAAR ik vond het wel erg leuk om te knutselen.
En LET OP het schema is uiteraard niet door mij ontworpen,
Dus nabouwen op eigen risico! ( hou brandblussers bij de hand! >:) )

Iedereen de gezonde en vriendelijke groetjes!
( OF moet ik zeggen tot over 3 Jaar?.....nee toch hoop ik? Grapje Spark! ;) )
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?