Samsung UE46ES7000 Verticale strepen

Beste leden van Circuits Online.
Aan de kant van de weg kwam ik bovenstaande TV tegen.
Staat niet bekend echter lag de achterkant wel open.
Gelukkig voordat er een regenbui overeen kwam de TV droog mee kunnen nemen.

Ik ben altijd zeer geinteresseerd of dergelijke apparaten gerepareerd kunnen worden danwel niet weggegooid worden.
Nu rijkt mijn kennis in de Video TV niet erg diep.
Wel ben ik zelf altijd veel met Arduino/Raspberry en/of mechanische dingen bezig.
Waardoor deze TV langs de kant van de weg altijd mijn interesse wekt.
Mocht die niet meer aan de praat te krijgen te zijn wellicht nog handige onderdelen vanaf kunnen halen (verlichting bijvoorbeeld of LED panelen).

Ik ben begonnen met de TV aan een netsnoer te hangen en de TV op te starten. Vooralsnog lijkt alles redelijk te gaan.
Helaas zit rond het midden een flinke berg verticale strepen En aan de L en rechter zijkant een enkele streep. Na wat proberen met verschillende inputs outputs en scherm instellingen helaas niet het kunnen verhelpen.

Aangezien de TV toch wel wat stof van binnen bevat met wat IPA het e.a. aan flat ribbon kabels en connectoren schoongemaakt met hulp van IPA en wat persplucht.

Helaas bleef het probleem toch... Na veel online zoeken zou een TCON board vervangen de oplossing zijn. Door een foutje 2 boordjes besteld. Helaas hebben beide boarden die getest zijn bij de leverancier niet het probleem kunnen verhelpen.

Ik zou graag meer inzicht willen krijgen waar het probleem vandaan komt en of er een mogelijkheid is dit op te lossen.

(In de sticky topics waren wat informatiefe links aangegeven helaas werken de meeste hiervan niet meer. Graag leer ik meer van de Technieken die in de Tv wereld toegepast worden. Iemand hier nog tips?)

maartenbakker

Golden Member

100% zeker de aanhechtingen van de lintkabels/COF's tussen de langwerpige prints in de rand van het paneel en de glassamenstelling.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

yep, mee eens! mogelijk vochtschade..

Hmm balen dat is niet echt reparabel dan.

Even ter info, welk beeld is te verwachten als het wel een TCON board zou zijn?

Zou binnenkort is even gaan kijken bij de Lintkabel's/COF's hoe het er daar uitziet. Heb wel al gezien dat reparatie hiervan bijna onmogelijk is?..

Bedankt alvast!

Een Tcon genereert egale fouten, dus verkleuringen in beeld, strepen patroon over gehele beeld, zwart beeld.. Maar syntoom is meestal egaal over hele beeld..

maartenbakker

Golden Member

Eventueel over een half beeld, maar zelfs dat ligt meestal aan de verbindingsprinten of cof's.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik begin het idee te krijgen dat dit euvel weer iets nieuw is in 46" schermen van Samsung uit de periode 2012-2014.
In de Loewe Individual 46 SL220 worden ze vaak geplaatst en krijgen ze dat euvel vaak. Bij de 46PFL8007K van Philips zitten precies dezelfde schermen; ook hier heb ik al enkele keren die lijntjes gezien.
Samsung, pffffffffff

Op 27 oktober 2020 10:59:42 schreef Beeldbuisje:
Ik begin het idee te krijgen dat dit euvel weer iets nieuw is in 46" schermen van Samsung uit de periode 2012-2014.
In de Loewe Individual 46 SL220 worden ze vaak geplaatst en krijgen ze dat euvel vaak. Bij de 46PFL8007K van Philips zitten precies dezelfde schermen; ook hier heb ik al enkele keren die lijntjes gezien.
Samsung, pffffffffff

Hoe langer je zoekt des te meer je het tegen komt.
Echt slordig wat mij betreft. Dikke minpunten voor deze schermen en de leveranciers die dit toepassen.
edit:Jammer dat het veelal verkeerd of slecht gaat met deze schermen.

#Maarten/SMD bedankt voor de tips waar op te letten als er TCON dingen verwacht worden.

maartenbakker

Golden Member

Waarom de leveranciers (toestelfabrikanten neem ik aan)?

Als het een veelvoorkomend probleem is en geen vochtschade, is het misschien alsnog de moeite waard om met de aanhechtingen te experimenteren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."