Black and Decker lithium accu geeft 13V ipv 18V

Beste lezer,

Ik ben bezig een 'dode' B&D oplaadbare heggenschaar te repareren. Uit de Lithium-Ion accu, die 18V spanning zou moeten leveren, komt slechts 13V. Nu is die accu voorzien van 5 aansluitingen (4 pinnen en 1 sleuf), de heggenschaar gebruikt 2 van die aansluitingen.

Nu is het eigenaardige dat er tussen andere aansluitingen van de accu wel 20V staat, wat meer overeenkomt met de spanning die de heggenschaar verwacht. Als ik die aansluiting gebruik (zie onderstaande foto), doet de heggenschaar het.

Ik heb het battery pack opengesleuteld:

In bovenstaande foto heb ik de aansluitingen benoemd (in het wit T1..T5, en in het rood de gemeten spanning).

De heggenschaar gebruikt aansluitingen T1 en T5 (die laatste is een soort knijper, er zit een pin in de heggenschaar die in de knijper duwt). Maar tussen T1 en T4 heerst de eerdergenoemde 20V.

Ik heb de spanning over de seriegeschakelde cellen gemeten, die is 20V. Dus de accu lijkt opgeladen. Ik ben op zoek naar reparatietips van mensen die mogelijk al eens eerder met dit bijltje hebben gehakt.

Groetjes, Roland.

Dat printje is een BMS, die beschermt de accu tegen te hoge stromen en vaak ook tegen overladen of te lege cellen. De uitgang die naar de accutol gaat is dus geschakeld via een of meerdere fets.
De pinnen waarop accuspanning staat is enkel voor de lader zodat elke cel goed opgeladen word.

Het is wel raar dat een BMS maar een deel van de spanning/ stroom doorlaat het is eigenlijk gewoon aan of uit ik vermoed dan ook een of meerdere defect fets.

Die grote TO-220 verpakking ernaast lijkt me een kanshebber om stuk te zijn.
Een groot printspoor loopt naar aansluiting 5 als ik het goed kan zien.
Ik ben niet zeker, maar het lijkt wel of de tekst eraf geschuurd werd.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 25 oktober 2020 19:00:31 (19%)]

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

dergelijke accu's hebben idd een protectie in de vorm van een fet of meer parallel. de eerdere accu's trok je anders te ver leeg, dus zeker de recentere schakelen ook echt af bij te lege cellen.

deze accu lijkt van 2010 te zijn, en ik vermoed dat deze niet heel veel gebruikt wordt op een jaar. als je de accu te ver leeg hebt neergelegd voor maanden dan kan de bms hebben ingegrepen en komt er niks meer uit de accu. doorgaans geeft de oplader dan wel error, dus dat is wel apart. dat zou kunnen betekenen dat de fet overleden is miss, als die een inductieve last heeft afgeschakeld onder vollast kan deze fet weleens stuk zijn gegaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt allemaal voor de tips. Een kleine update: het middelste pootje van die TO-220 zit inderdaad aan T5 vast, er staat dus -12V op dat pootje. Op beide andere TO-220 pootjes staat -20V.

Ik zou graag willen weten wat voor soort MOSFET die TO-220 is, en of deze in geleiding zou moeten staan gezien de aangeboden spanningen.

Nu zijn alle componenten bedekt met een transparante dikke laag lak, hetgeen het aflezen van eventuele typenummers lastig maakt. Maar zelfs als ik daar doorheen probeer te kijken, lijkt het alsof er helemaal geen typenummer op die MOSFET zit. Komt dat meer voor, dat typenummers op ICs/FETs ontbreken ? Ik was wat verbaasd, vandaar.

Groetjes, Roland.

het is bij die fets doorgaans Gate, Drain, Source. dus op het linker pootje komt de min uit de accu, op het middelste pootje gaat de min naar de poolklem. als de fet wordt aangestuurd dan staat er een positieve spanning op de Gate.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gate, DRAIN, Source.

Die lak is om te beschermen tegen evt. vocht. Is niet speciaal om de typenummers onleesbaar te maken. Met een felle lamp er op schijnen en dan van diverse richtingen schijnen en kijken. dan vind je meestal wel een richting die werkt.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/