(Zaag)Motor 400V - Aardlek slaat door

Inmiddels ben ik enige tijd bezig met de bouw van onze nieuwe woning en 1 van de gereedschappen die ik hierbij gebruik is mijn Carat/Battipav steenzaag:

Carat T-6010 Laser
https://www.carat-tools.nl/files/downloads/Gebruiksaanwijzingen/t-5010…

Battipav Expert 600S
http://battipav.com/en/product/expert-600s/

Tijdens de laatste dag van de kelderfase hield de zaag er ineens mee op. Liet bij inschakelen direct de aardlek doorslaan (de zaag wil wel draaien, blad beweegt altijd ongeveer 1 a halve cm). De zaag is 400V en draaide daarvoor zonder problemen.
Paar keer opnieuw geprobeerd, zonder resultaat.

De laser en de waterpomp (beide draaiende op 1 van de 3 fasen zijn geen probleem). Nu enige weken verder (BG dek is gestort) meteen gekeken of ik het probleem kon vinden. Eerst maar eens geprobeerd de zaag opnieuw te starten, maar direct weer de aardlek eruit.

Vandaag dus de zaag verder gedemonteerd en de motor uitgebouwd. Hieruit komen 9 draden. Volgens de manual:

  • 6 draden van de motor
  • 1 draad afgetakt van de 6 motordraden welke bij inschakelen de waterpomp laat draaien
  • 2 draden voor de temp sensor

Alle draden getest op sluiting met de behuizing, dit was negatief.

Hierna tussen de 6 motordraden gaan meten (2x rood, 2x groen en 2x zwart).

zwart ->-
rood -> groen ~37ohm en zwart ~95ohm
groen -> rood ~0ohm

Motor heeft en sticker: TMA 052007 B //230-400/50 0R B

De drie gestripte draden zaten met een aderhuls bij elkaar geknepen.
Het geheel is aangesloten op een Lovato LMS 25 16T
Hoe ik die kan controleren weet ik niet, maar aangezien de metingen op de motor vreemd zijn wilde ik eerst verifiëren of de motor nog correct is.

Het laatste wat ik kon vinden was het volgende:

Hoop dat ik wat betreft de motor iets over het hoofd zie en deze nog goed is.

Indien de motor doorgebrand is, kan ik deze nog laten maken?

De 3 wikkelingen in je motor moeten ongeveer dezelfde weerstandswaarde hebben.
Dat is bij jou niet zo ??? Ik kom er niet goed uit hoe je gemeten hebt.

De laatste foto ziet er erg slecht uit, dat kan best de oorzaak zijn.
Je geeft ook al aan dat een isolatieweerstandsmeting tov huis niet goed is.

Er zijn elektromotorenreparatiebedrijven (Scrabblewoord !) voldoende te vinden in NL
Of het de moeite waard is betwijfel ik, een nieuwe motor zou maar zo goedkoper kunnen zijn dan reparatie.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Eigenlijk zou je de motor met een megger moeten meten om aardfouten te meten.
Met zo'n meter zet je een hogere spanning op de te meten wikkeling dan met een universeelmeter.
Daardoor kun je de fout beter meten.

Maar als ik de foto van dat stukje wikkeling van de motor zo zie dan zou ik denken dat ie overleden is.

Ik weet niet of je een wikkelbedrijf in de buurt hebt?
Dan daar even laten doormeten en eventueel een offerte voor reparatie.

Is een prijzige hobby...

Motoren onder de 7.5Kw mieteren we bij ons in de container nieuw is goedkoper.
Behalve bij speciale uitvoeringen dan is wikkelen soms bij kleine motoren aantrekkelijker.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Mislukte typo edit.... deze kan weg

[Bericht gewijzigd door Sparks op 25 oktober 2020 20:22:33 (93%)]

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Dat uw motorwikkeling defect is, daar moet je niet meer aan twijfelen.
En een nieuwe motor zal wellicht ook goedkoper zijn dan het herwikkelen van uw defecte motor.

Toch is er een verschil tussen een herwikkelde en een nieuwe motor.
In bijlage enkele foto’s van jou motor en een herwikkelde motor.

1) een eerste verschil zie je in de groef isolatie.
Bij jou motor is de groef isolatie gemaakt uit Mylar folie, hetgeen overeenkomt met isolatie klasse B
Bij een herwikkelde motor worden drie isolatie folies gebruikt, namelijk Nomex - Mylar - Nomex
De warmte bestendige eigenschappen van Nomex geven deze isolatie een isolatie klasse F
Het voordeel hiervan is dat de motorwikkeling warmer kan worden, voordat de isolatie zal gaan smelten en de wikkeling kortsluiting zal maken.

Enkel Mylar groefisolatie en groefkappen

.

Nomex - Mylar - Nomex groefisolatie en groefkappen

.

2) een tweede verschil is de tussen wikkeling isolatie.
Bij de originele motor is deze gewoon weg gelaten.
Bij de herwikkelde motor wordt hiervoor een stuk glasvezel tape gebruikt, deze witte tape vormt een thermische barrière tussen de afzonderlijke spoelen.

.

De witte tape is tussen wikkeling isolatie

.

3) een derde verschil is de isolatie die over het uiteinde van de wikkelingen zit.
Bij de originele motor zit er geen isolatie over de verbinding tussen twee spoelen.
Bij de herwikkelde motor wordt hiervoor een glasvezel gaine gebruikt die vanuit de gleuf vertrekt en loop tot aan de verbindingsdraden of tot aan de volgende spoel.
De plaats waar wikkeluiteinden van een spoel over een ander spoel lopen, probeer je themisch zo goed mogelijk van elkaar te scheiden.

geen isolatie over de wikkel uiteinden

de uiteinde van de wikkelingen zijn geïsoleerd

.

4) tot slot nog iets over de eindlaag vernis die over een afgewerkte wikkeling wordt aangebracht.
Bij de originele motor wordt (waarschijnlijk) koperdraad gebruikt, waarbij (na gecontroleerde opwarming) de buitenste laag isolatievernis van de koperdraad smelt en zich vast gaat hechten aan de draden die in de onmiddellijke buurt liggen.
Dit productieproces heeft als voordeel dat het aanbrengen van de eindlaag vernis veel sneller en eenvoudiger kan gebeuren.
Bij een herwikkelde motor wordt deze normaal voorzien van een epoxy vernis laag.
De sterkte en de temperatuurs-bestendigheid van de epoxy vernis is vele malen beter dan andere bestaande vernis systemen.
.


vernis eindlaag

.

Een herwikkelde motor zal (volgens mijn bescheiden menig) veel beter bestand zijn tegen overbelasting waardoor de motorbeveiliging meer tijd heeft om te reageren voordat de temperatuur in de wikkeling te hoog is opgelopen.

niet te vergeten de trillingen bij een dergelijke mobiele machine waar een slechtere isolatie eerder kan falen door het scheuren van de lak op de koperdraad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank, heel leerzaam.
Ga vandaag even bellen naar Peters Elektromotoren in Den Bosch.
Hoop dat ze iets voor me kunnen betekenen...

Terugkoppeling dat herwikkelen inderdaad erg duur werd.
Nu een nieuwe rotor besteld en hopelijk eind deze week binnen en anders begin volgende week.

Helaas maar niet anders, wachten tot we weer verder kunnen.

de wikkelingen lijken ook sterk verkleurd te zijn, dat zegt ook al genoeg. als er een aanloopcondensator op de motor zit, die ook vervangen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer