Iiyama monitoren dood

4 monitoren ineens stuk, dat klinkt als een spanningsuitval die 2x te snel achtereen is ingeschakeld, dus de ntc geklapt door de hoge piekstroom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Dat klinkt heel aannemelijk, ik zet mijn geld op de verklaring van testman.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 26 oktober 2020 11:54:25 schreef Arco:
Ik vond deze mededeling in de manual wel wat verontrustend...: ;)
[bijlage]

Da's letterlijk voor het eerst dat ik zo'n waarschuwing zie. Welke monitor kan er nu niet continu aan staan? Nou ja, die dus... maar... ongehoord.

Dat een monitor overlijdt na 'door het donker gaan' heb ik helaas wel vaker meegemaakt. Op 't werk oefenen1 we zo eens in het jaar met de noodgenerator, en dat kost af toe een of twee monitors. Die worden dan gewoon commentaarloos vervangen; hebben hun uren er ook wel op zitten.

--
1Met de procedure. Niet dat we de spanning laten stuiteren uit onkunde. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat overigens WEL bijzonder is, dat we 8 van deze schermen hebben, en die zitten verdeeld over twee groepen, alle vier op één groep zijn gesneuveld, de andere vier doen het nog. Deze schermen zijn ook al lang afgeschreven en vervangen voor 27 inch varianten (jeej), het is puur ter lering ende vermaeck.

Het grappige is, dat de monitor die je op de foto ziet spontaan weer tot leven is gekomen... Zekeringen en alles primair lijkt dus wel in orde. Een slecht contact ergens is wel mogelijk natuurlijk maar bij alle 4 tegelijk?

@DJSmiley
Ik zie zo gauw trouwens niet waar je die RT801 gevonden hebt? Oh wacht, daar zit ie, nee, ik geloof niet dat die kapot is, zal het licht zijn, denk ik...

Dat gezegd hebbende. Heeft iemand een idee hoe de backlight loopt? Op de bovenste foto het kabeltje dat rechts wegloopt.

Ik heb een idee om iets creatiefs met deze schermen te gaan doen, daarbij wil ik die voedingen eruit gooien, maar dan moet ik wel weten hoe die backlight aangestuurd moet worden.

maartenbakker

Golden Member

Als de zekeringen en de NTC's goed zijn, is de kans op elco's wel heel erg groot. Zeker gezien de eerlijke melding dat ze niet voor continubedrijf zijn. Vroeger stond BenQ (nu Qisda) ook wel bekend om slechte solderingen, dus ook dat kun je checken.

De backlights zijn CCFL dus lastiger aan te sturen dan een LED-stripje, je hebt er een losse inverter voor nodig.

Het is wel erg zonde om 1920x1200 IPS schermen te slopen voor de verlichting. Die zijn zelfs nu nog wel tweedehands gewild.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 27 oktober 2020 13:53:17 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Hoezo moet de voeding er uit om iets creatiefs te doen met je scherm?

Als er opeens weer leven is zou ik alsnog die NTCs eens checken. Wat testman zegt is wel waar: als ze allemaal tegelijk zijn gegaan lijkt een extern effect aannemelijk. Misschien zit er een barst in de NTC en maakt hij intermitterend contact of zo? Hij ziet er van boven niet best uit in elk geval. Check het in elk geval, want je bent de enige hier die dit kan controleren.

Op 27 oktober 2020 13:49:11 schreef Antoine:
Heeft iemand een idee hoe de backlight loopt?

ALS het alleen het backlight zou zijn dan kan je met een zaklamp van dichtbij kijken of het scherm het nog doet. Maar dan zou je ook al een "ik ben aan" ledje moeten zien.

Dus.... M.i. is backlight van later zorg.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste mensen,

Vrijdag ga ik er nog eens naar kijken, bedankt voor jullie reacties tot zover :).

De NTC zal ik eens nakijken. Intermitterend contact is natuurlijk mogelijk. Dankzij mijn gewrik en gewring aan die printen het ineens weer contact is gaan maken. Klinkt erg plausibel idd. Ik kan me niet herinneren dat de NTC er zo gaar uitziet, ik denk dat dat licht inval is. Vrijdag weet ik meer.

Dingen staan nog op kantoor, als ik eens met de auto ben zal ik ze eens meenemen en rustig naar kijken. Wel fascinerend om te zien dat het hele beeldscherm met letterlijk 1 schroef bij elkaar gehouden worden. Op de busjes bij de DVI en VGA aansluiting na is er geen schroef te vinden.

De backlight is LED trouwens, geen CCFL. Er zit ook geen hoogspanning inverter in. Dus die dunne draadjes zullen wel op een stroombron aangesloten zijn. Ik ga de schermen ook niet slopen voor de verlichting hoor, wees niet bang :). Het "creatieve" idee wat ik bij heb is om ze te integreren in interieur panelen die wij op ons R&D kantoor hebben. Echter dan moet het geheel zo dus mogelijk. Dat panel is 10mm dik denk ik. De USB hub / speakers / versterker en al die ongein kan eruit. De voeding is verreweg het dikst. Zodoende zou ik die extern willen doen en bij voorkeur alle schermen op één 5V voeding en de backlight stroombron. Ach ja... ideeen genoeg, wellicht krijg ik ze gerepareerd en gaan ze gewoon nog een paar jaar mee als beeldscherm ;), zeker nu met de Corona maatregelen zijn er nog wel een paar collega's die een scherm kunnen gebruiken thuis, hoewel er geen voet meer aan vast zit...

maartenbakker

Golden Member

Mijn fout... Ik zag het nogal uitgebreide netfilter even aan voor een CCFL-inverter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het heeft even geduurd, maar bij deze een update. Het lijkt er heel erg op dat de controller in de beeldschermen een oplawaai heeft gehad. Er zit een eeprommetje op het controller bord. Als ik deze eraf soldeer komt er meer leven in het scherm. Verklaard nog niet waarom één scherm spontaan tot leven kwam (om het vervolgens niet meer te doen). Tis een standaard chipje, dus ik ga eens kijken wat er gebeurd als ik er een lege op soldeer.

Op 26 oktober 2020 13:02:12 schreef MNM(tm):
Dus 23 uur en 59 minuten gebruiken en dan 1 minuut uitzetten, om het ding vervolgens weer 23 uur en 59 minuten te gebruiken mag wel?! :?

Wat een crap zeg!

das geen crap, maar een boodschap, en 23u59 minuten is ook niet goed. (gebruik eens je gezond verstand)

fabrikant geeft gewoon aan dat deze monitor niet bedoeld is voor continue gebruik, bvb in luchthaventerminals, maar wel ok op kantoren, leslokalen etc.. bij continue gebruik gaat die de verwachte levensduur niet halen.
Ik vind het veel beter dat dit vermeld word dan dat het verzwegen wordt (zoals dikwijls gebeurd). Niet dat iemand het leest, want ze worden toch 24 uur gebruikt...

Overigens bestaan er dan ook monitoren die wel bedoelt zijn voor 24H gebruik, die zijn uiteraard duurder. Oh? dan verzwijgen we dat maar en hangen het goedkopere model, zo gaat het meestal in de praktijk. Kijk maar eens op Schiphol..

Kruimel

Golden Member

Op 18 november 2020 23:02:34 schreef Antoine:
Het heeft even geduurd, maar bij deze een update. Het lijkt er heel erg op dat de controller in de beeldschermen een oplawaai heeft gehad. Er zit een eeprommetje op het controller bord. Als ik deze eraf soldeer komt er meer leven in het scherm. Verklaard nog niet waarom één scherm spontaan tot leven kwam (om het vervolgens niet meer te doen). Tis een standaard chipje, dus ik ga eens kijken wat er gebeurd als ik er een lege op soldeer.

Kan je die nog uitlezen? Er zal wel kalibratiedata in staan met betrekking tot kleurtemperatuur denk ik, en het scherm zou zonder of met corrupte informatie waarschijnlijk wel moeten kunnen werken, al weet ik niet hoe de controller gaat reageren op de totale afwezigheid van de chip.

Op 19 november 2020 00:21:22 schreef kris van damme:
(gebruik eens je gezond verstand)

Ik vind het wel een beetje raar om na meer dan 3 weken iemand nog op deze manier te schofferen, zeker omdat het nu ook weer niet zo een absurd standpunt is. Beide de boodschap en de formulering van de fabrikant laten wat mij betreft ruimte voor verbetering.

Ik heb de chip aan een Arduino geknoopt en een dump gemaakt, er staat van alles in wat uiteraard zonder context niet veel zegt. Het lijkt erop dat het OSD in ieder geval ook uit het chipje komt, ik zie iets wat lijkt op unicode karakters (een woord met spaties ertussen zeg maar, " O S D P O S I T I O N" e.d.).

Beeldscherm gaat nu wel aan, als in, verlichting gaat aan, ledje gaat op "aan" en vervolgens op "standby". Bij aanbieden van een DVI signaal (VGA kan ik niet testen, maar DP doet niets) gaat het scherm weer aan vanuit standby en genereert iets wat lijkt op een statisch scherm. Menu e.d. doet het niet.

Conclusie elektrisch gezien lijkt het allemaal wel ok. Ik ga de andere chips er ook eens afhalen en kijken wat de verschillen zijn. Leeg chipje heeft niet veel zin denk ik.

Oh ja.. die NTC was echt lichtinval, die zien er niet zichtbaar gefrituurd uit, de voeding lijkt ook niet het probleem te zijn vooralsnog.

Arco

Special Member

Er zijn tools waarmee je het DDC (digital display channel) van de monitor kunt lezen en manipuleren: http://www.ddc-ci.com/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En zowaar... Dankzij het tooltje van Arco de waarden kunnen herstellen :D.

Dus... na het verwijderen van de oerlelijke kappen en een mandje onderdelen waar niemand op zit te wachten.

Om er vervolgens achter de komen dat je het enige bevestigingspunt eraf hebt gesloopt.

Hou je een verdomd strak panel over wat er zonder plastic eromheen een stuk mooier is

En na het aanbieden van een signaal met een boel kleuren erin

Nog drie te gaan ;). Zoals te zien gaan ze als monitor niet meer dienst doen maar gaan ze, mits ik ze alle vier aan de praat krijg dienst doen in een videokunstwerk.

maartenbakker

Golden Member

Nice!

En goed om te weten dat de betreffende EEPROM aan de DDC hangt. Apart dat dat zo'n invloed heeft op het gedrag van de monitor; de DDC was vroeger altijd alleen van buitenaf te lezen en te schrijven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik begrijp iig niet dat de monitor doet alsof ie dood is. Ik weet ook niet wat de reden is dat ie het daarna weer doet. De data in de chip was wellicht een klein beetje corrupt. De OSD teksten in alle talen waren er gewoon nog namelijk. NOG vreemder is dat dit schijnbaar gebeurd is door een knetterende draad in de automaat van de groep waar dit spul op aangesloten zat. De voeding heeft er iig niets aan over gehouden.

Het paneel op de foto staat hier nu achter mij dienst te doen als eerste beeldscherm van het ensemble om de computer waar het allemaal aankomt van updates te voor zien. Ding heeft niet meer gefaald.

[Bericht gewijzigd door Antoine op zaterdag 21 november 2020 20:39:41 (19%)

maartenbakker

Golden Member

Corruptie van geheugen door knetterende draden, overslagjes, etc. is opzich wel vrij gebruikelijk in consumentenelectronica, en het is ook gebruikelijk dat er dan maar een klein deel verminkt wordt. Bijvoorbeeld het stukje waar net op dat moment naartoe geschreven werd, of het stukje dat geadresseerd werd door een stoorsignaal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Het kan zijn dat bij opstarten een checksum in de eeprom wordt gecontroleerd.
Als er nu een bitje is omgevallen, laadt 'ie defaults die wellicht niet overeenkomen met je computer (DVI i.p.v. VGA, verkeerde mode,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Dat is goed nieuws inderdaad! Verbazingwekkend dat dit probleem zich bij zoveel monitors tegelijk voordoet.

maartenbakker

Golden Member

Nou, de monitoren zijn exact tegelijk uitgevallen en kregen exact tegelijk weer stroom. De kwetsbaarheid is dus consequent aanwezig en werd bij allemaal getriggerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 november 2020 22:54:55 schreef Arco:
Het kan zijn dat bij opstarten een checksum in de eeprom wordt gecontroleerd.
Als er nu een bitje is omgevallen, laadt 'ie defaults die wellicht niet overeenkomen met je computer (DVI i.p.v. VGA, verkeerde mode,...)

Zoiets zal het inderdaad wel zijn ja, ik kan het anders ook niet verklaren, nummer twee doet het inmiddels ook :)