ESP8266 fatal error timed out waiting for packet header

buckfast_beekeeper

Golden Member

Al verschillende Wemos D1 mini pro V1 in gebruik. Allen met CP2104 usb=>RS232 converter. Het Wemos bordje meld zich correct aan in zowel apparaat beheer als Arduino IDE. De connectie lijkt me dus correct.

Ik probeer een programma te flashen. Hetzelfde programma kan ik probleemloos opladen in een ander Wemos bordje. Programma compileert dus en het flashen gaat goed. Zonet een nieuw bordje uit de verpakking gehaald, van dezelfde leverancier als al de anderen. 2 bordjes uit dezelfde levering zijn al in gebruik. Ik verwacht dus niet direct fake. Toch krijg ik volgende foutmelding

Executable segment sizes:

IROM : 281988 - code in flash (default or ICACHE_FLASH_ATTR)

IRAM : 27828 / 32768 - code in IRAM (ICACHE_RAM_ATTR, ISRs...)

DATA : 1276 ) - initialized variables (global, static) in RAM/HEAP

RODATA : 1244 ) / 81920 - constants (global, static) in RAM/HEAP

BSS : 25472 ) - zeroed variables (global, static) in RAM/HEAP

De schets gebruikt 312336 bytes (29%) programma-opslagruimte. Maximum is 1044464 bytes.

Globale variabelen gebruiken 27992 bytes (34%) van het dynamisch geheugen. Resteren 53928 bytes voor lokale variabelen. Maximum is 81920 bytes.

esptool.py v2.8

Serial port COM16

Connecting....

Chip is ESP8266EX

Features: WiFi

Crystal is 26MHz

MAC: 48:3f:da:00:11:49

Uploading stub...

Running stub...

Stub running...

Changing baud rate to 460800

Traceback (most recent call last):

File "C:\Users\gebruiker\AppData\Local\Arduino15\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.7.4/tools/upload.py", line 65, in <module>

esptool.main(cmdline)

File "C:/Users/gebruiker/AppData/Local/Arduino15/packages/esp8266/hardware/esp8266/2.7.4/tools/esptool\esptool.py", line 2916, in main

esp.change_baud(args.baud)

File "C:/Users/gebruiker/AppData/Local/Arduino15/packages/esp8266/hardware/esp8266/2.7.4/tools/esptool\esptool.py", line 104, in inner

return func(*args, **kwargs)

File "C:/Users/gebruiker/AppData/Local/Arduino15/packages/esp8266/hardware/esp8266/2.7.4/tools/esptool\esptool.py", line 705, in change_baud

self.command(self.ESP_CHANGE_BAUDRATE, struct.pack('<II', baud, second_arg))

File "C:/Users/gebruiker/AppData/Local/Arduino15/packages/esp8266/hardware/esp8266/2.7.4/tools/esptool\esptool.py", line 347, in command

p = self.read()

File "C:/Users/gebruiker/AppData/Local/Arduino15/packages/esp8266/hardware/esp8266/2.7.4/tools/esptool\esptool.py", line 292, in read

return next(self._slip_reader)

File "C:/Users/gebruiker/AppData/Local/Arduino15/packages/esp8266/hardware/esp8266/2.7.4/tools/esptool\esptool.py", line 2045, in slip_reader

raise FatalError("Timed out waiting for packet %s" % waiting_for)

esptool.FatalError: Timed out waiting for packet header

esptool.FatalError: Timed out waiting for packet header

Wat gaat er fout en hoe dit oplossen?

edit: op het bordje is niks aangesloten behalve de usb kabel.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Jammer dat je nu niet laat zien welke opties je meegeeft als je gaat flashen.

De gehele flash eerst wissen wil wel eens helpen.

code:

esptool.py --port COM16 erase_flash
buckfast_beekeeper

Golden Member

Dezelfde instellingen doen het wel bij een andere esp recht uit de verpakking. Ik denk dat ik maar eens moet proberen te flashen via een programmer.

edit: zelfde probleem als ik de flash wil leeg maken

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op maandag 26 oktober 2020 13:41:37 (20%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dan lijkt het erop dat je module defect is.
Slechte soldeer verbinding misschien op je module.

Diezelfde melding krijg ik ook op mijn ESP32.

De bordjes reageren niet allemaal hetzelfde. Sommigen gaan automatisch naar download mode dmv de handshake lines van de USB serial port.

Maar sommigen reageren daar niet op, en die moet ik dan handmatig naar download mode brengen dmv de druktoetsen:

- druk 'boot'
- druk 'reset'
- 'reset' loslaten
- 'boot' loslaten

En dan download starten.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Probleem opgelost.

ESP onder de microscoop gelegd en de geheugen chip W25Q128FV zag er verdacht uit. Geen mooie solderingen zoals bij de rest. Er lag precies flux rond. Het IC gesoldeerd en het bordje werkt probleemloos.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Vonkenpromotor

Golden Member

Probeer de baudrate voor upload eens op 115200 te zetten, had ik laatst ook, ging iedere keer fout met uploaden. daarna geen probleem meer.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik had alle baudrates al geprobeerd. Ook het internet al wat afgezocht maar geen enkele van de geboden oplossingen was doeltreffend.

Blijkbaar is er wat fout gelopen bij de reflow. Iets wat je niet direct verwacht. Uiteindelijk ga je voor de kostprijs ook niet te lang zoeken of proberen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.