Regelbare elektromotor

Beste mensen,

Voor een kippenhok met. 5 luiken wil ik een regelbare elektromotor plaatsen. Die elektromotor moet ik instellen op hoeveel omwentelingen hij moet maken, en of het links of rechts moet draaien voor open of dicht.

Als de omwentelingen niet regelbaar is dan het aantal seconden.

Alvast hartelijk dank!

Ik heb zo'n motor nog liggen. 3 fase 400V Is gebruikt om de bovenste ramen van een broeikas open of dicht zetten

Jacques van Montfort

We hebben maar een 220v stopcontact in de buurt.

Kruimel

Golden Member

Wat voor maat kippenluik hebben we het hier over? Kan je iets meer details geven over het benodigde koppel en waarmee je het denkt aan te sturen? Een 3-fase impliceert een tamelijk krachtig exemplaar... Als dat het enige is wat je hebt liggen kan je die waarschijnlijk via een Steinmetz schakeling ook nog wel aan de gang krijgen op 230V met een groot verlies aan koppel, al denk ik dat je kippenluikjes daar wel dankbaar voor zullen zijn mocht je echt een 3-fase motor gaan gebruiken. :+

Als je iets als een Arduino of Raspberry Pi in de buurt hebt kan je van dit soort kleine 5V stappenmotortjes kopen, die zijn alleen wel het andere einde van het spectrum wat betreft vermogen en koppel:

Banggood link

Ze zijn extreem goedkoop en via meerdere kanalen te krijgen. Je hebt wel iets nodig dat het benodigde signaal genereert, maar het aantal omwentelingen is heel goed te regelen. Ze hebben een ingebouwde vertraging en slipkoppeling en overleven dus probleemloos als ze geblokkeerd zijn. Bigclivedotcom heeft er een YouTube filmpje over:

Mini geared stepper motor test and teardown

Als je wil heb ik ook een 230VDC motor hier ergens rondslingeren die je voor een symbolisch bedrag mag komen ophalen mocht je hem kunnen gebruiken:

Het is een permanente magneetmotor uit een elektrische deurdranger en werd via fase-aansnijding aangestuurd door een thyristorbrug op 230V. Dat is nog wel een redelijk zware motor voor een kippenluik en je zult er een overbrenging en een zinvolle aansturing voor nodig hebben.

Post eens een foto van de luiken en een tekening van hoe je het mechanisch in gedachte had, want dan is het wat makkelijker te zeggen wat je nodig hebt. De bovengenoemde suggesties kunnen allemaal op één of andere manier werkend gemaakt worden, maar het blijft een beetje prijsschieten wat betreft de meest logische keuze zonder verdere details.

Lambiek

Special Member

Op 26 oktober 2020 14:00:05 schreef jvandervliet:
Voor een kippenhok met. 5 luiken wil ik een regelbare elektromotor plaatsen.

Daar kun je bijv . ruitenwissermotoren voor gebruiken.

Die elektromotor moet ik instellen op hoeveel omwentelingen hij moet maken, en of het links of rechts moet draaien voor open of dicht.

Een paar eindschakelaars plaatsen voor open en dicht. Met twee relais kun je de draairichting veranderen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De motor, die ik aanbood is al voorzien van instelbare eindschakelaars.

Jacques van Montfort

Een gewone 12Vdc motor met overbrenging niet beter? Iets al een RB35 ofzo, meer dan genoeg koppel. Veel simpeler sturing.

ASPA-tech.be

Ik denk dat ik 1 of twee Nema17 stappenmotoren zou nemen. En dan een koppelstuk naar een M8 stuk draadstang en op je luik maak je dan een M8 moer vast.

Moet je luik 30cm omhoog, dan is dat 240 omwentelingen. Met 200 stappen per omwenteling heb je dan 24000 stappen nodig. Met microstepping zijn dat 0.768 miljoen microsteps. Simpel.

Als ie hoog of laag is, zou ik EXTRA nog een microswitch monteren. Dat je alarm kan slaan als ie het juiste eindpunt niet bereikt.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 27 oktober 2020 12:53:35 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/