Steinel PIR/bewegingsmelder buitenlamp: relais klappert

Beste allemaal,

Ik heb een Steinel buitenlamp met bewegingssensor. Sinds kort flikkert de lamp alleen nog maar, daarbij hoor je het relais tikken. Ik heb dat relais (24V/240V schakelstroom) inmiddels vervangen, dat heeft het probleem niet opgelost.

Met mijn beperkte kennis van electronica vermoed ik dat het relais niet voldoende stroom krijgt om ingeschakeld te blijven, wellicht is de grijze blokcondensator kapot?. Ik vroeg ik me af of jullie mij kunnen helpen om vast te stellen welk component het tikken/flikkeren veroorzaakt,wat moet ik vervangen? En als dat de condensator is, lees ik dan correct af dat deze 0,33 (en niet 33) uF moet zijn?

Alle hulp wordt zeer op prijs gesteld!

Groeten,
Jeroen

hmm, zo'n gevouwen steinel nog, die haalt wel een 15-20 jaar denk ik.

idd de 0,33uf vervangen, die is vaak gaar. ik zou ook de lichtblauwe elco meenemen, want die zijn ook niet best doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hartelijk dank voor het snelle antwoord! Ik heb gezocht naar een vervanger die er zoveel mogelijk op lijkt. Het origineel is:

1.47.NO MKT X2, 40/100/21 SH L ED, 0,33uF K 275VAC(zie afbeelding hieronder).

De serie 1.47 kon ik niet vinden, maar wel een condensator van type MKT, X2 en 40/100/21: is dit een geschikte vervanger? https://www.reichelt.nl/nl/nl/ontstoorcondensator-330n-funk-330n-p8068…

Sine

Moderator

Op 26 oktober 2020 17:07:05 schreef testman:
hmm, zo'n gevouwen steinel nog, die haalt wel een 15-20 jaar denk ik.

Uhu, en de rest, ik zie date codes van 93

die zat ik te zoeken, maar idd het ic heeft het erop staan, 27 jaar al. toen was kwaliteit nog heel gewoon :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste Testman,

Nogmaals hartelijk dank voor de tips. Ik heb de foliecondensator vervangen en ook gelijk alle elco's meegenomen. De lamp, die er inderdaad al 23 jaar hangt, werkt weer prima!