Miele koel/vriescombinatie vriest in koelgedeelte

Ik heb een Miele KD 6053 S-1, een koel/vriescombinatie. Hij is 13 jaar oud, nooit problemen mee gehad.
Vorige week heb ik het apparaat ontdooit en schoongemaakt, maar sindsdien vriest hij ook in het koelgedeelte.

Heb al geprobeerd om de temperatuur hoger te zetten, stekker eruit, verschillende thermometers neergezet, geen grote hoeveelheden eten ingevroren, superfrost functie staat uit, gezocht op internet naar een oplossing. De temperatuur blijft rond het vriespunt in de koeler, en -20 C in de vriezer.

Eerst heb ik een witgoedmonteur in Rotterdam gebeld. Die vertelde me dat het de ‘voeler thermostaat’ kan zijn of een computer/chip. En dat ik Miele maar moest bellen, omdat hij het risico niet wilde nemen.
Daarna Miele gebeld, maar die willen me niet zeggen wat dit zou kunnen zijn en willen alleen een monteur sturen à € 130,-, zodat ik daarna misschien te horen krijg dat ik beter een nieuwe kan kopen.

Is er iemand die weet wat dit probleem is? Hoe kom ik erachter of de computer/chip kapot is? Hij doet het in ieder geval goed, alleen té goed.

Alvast dank voor je reactie.

In 99% vd gevallen een ntc-sensor. Kost dacht ik rond de 30€. De mkt op de print (moest die er in dit model zijn) kijk ik ook altijd na. Zelden kom ik iets anders tegen hoewel dat ook kan.
Je kan de voeler niet nameten. Gewoon vervangen. Schoef dat kapje (winkelhaak model) dat achter de verlichting zit eens los.
Edit: Er zit maar 1 in. bestel nr liebherr: 959020600
De MKT is het grijze lego blokje op de print, gemiddeld iets van een 0,47uF.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 26 oktober 2020 19:29:19 (17%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Is dit niet een mechanische thermostaat?? Zo te zien van wel en ja, die bakken weleens vast in deze modellen..Afgelopen zaterdag identieke kast hersteld en had juist de andere kant probleem. Werd niet koel!

Nee smd, het is een elektronische. Kijk naar de ledjes. En ik heb het opgezocht in de etd/wda

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hallo EricN,
dank voor je reactie, maar het is me niet helemaal duidelijk wat ik moet vervangen. Ik begrijp uit je verhaal dat drie dingen vervangen moeten worden: de NTC-sensor, het MKT blokje en de voeler. Klopt dit?

De voeler zit achter het kapje. Waar zitten het blokje en de sensor? Werk je toevallig ook in Rotterdam? ;-)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik kan tot daar komen maar je gaat met 130€ niet toe komen ;-) (België hier)
Arco heeft je vraag al perfect beantwoord.
De mkt zit bovenaan achter de regelknop en de temperatuur lichtjes.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Golden Member

Mogelijk is het vervangen van de MKT-condensator alleen preventief en kun je ook volstaan met alleen de sensor. Dat is makkelijker voor de leek zonder soldeerbout dus misschien wel zo handig om dat eerst gewoon te proberen.

Ik heb zelf een mogelijk iets nieuwere Liebherr uitvoering van deze koelkast (KTP1714) en ben er prima tevreden mee. Reparatie lijkt me zeker de moeite waard.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 26 oktober 2020 21:36:43 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 oktober 2020 21:25:09 schreef EricN:
Ik kan tot daar komen maar je gaat met 130€ niet toe komen ;-) (België hier)
Arco heeft je vraag al perfect beantwoord.
De mkt zit bovenaan achter de regelknop en de temperatuur lichtjes.

Nee, dat is zeker te ver. Het artikelnr. dat je door gaf heb ik gevonden, maar past Liebherr ook in Miele? Ik heb er één gevonden voor 48 euro, maar daar staat geen Miele bij. En ik heb een tweede gevonden voor 77 euro waar wel Miele bij de merken staat. Of is Miele en Liebherr dezelfde fabrikant?

Idd maartenbakker. Van die mieles of liebhers moet ik zelden 1 op de vuilhoop gooien.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Idd liebherr maakt voor miele frigo's. Deze kit is voor de meeste toestellen geldend. Voor jouw specifiek model (heb ik nagezien), past deze ook. Je vermijd hierdoor de vork waarmee miele de rekeningen maakt. Normaal verkoopprijs 34€ dus mss bij de locale witgoedboer eens te rade gaan. Ik ben in de particulier markt niet thuis. Mss dat andere leden hier je naar een goede site kunnen doorverwijzen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Mensen, allemaal bedankt voor het meedenken en adviseren. Ik kan hier weer verder mee. Het wordt repareren ipv een nieuwe kopen. Thanks!

Ook niet vergeten dat we hier moeten afgaan op de data, aangereikt door een derde. Er is nog altijd een 1% kans zoals een gasprobleem. In het slechtse geval 34€ armer. Nog wel te riskeren denk ik.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 26 oktober 2020 22:00:05 schreef EricN:
Ook niet vergeten dat we hier moeten afgaan op de data, aangereikt door een derde. Er is nog altijd een 1% kans zoals een gasprobleem. In het slechtse geval 34€ armer. Nog wel te riskeren denk ik.

Precies, voor dat bedrag heb ik geen nieuwe koelkast. Ik neem de gok!

Nee achterwand is egaal bevroren,dus is geen koelsysteemprobleem. Kan ook nog de ingeschuimde sensor zijn??

Op het schema is er maar 1 voeler te zien. Deze zit achter het plastiek stukje. Liebheer schuimt gelukkig geen voelers in.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb het klepje eraf geschroefd en dit is zichtbaar.

Bingo! Het witte dingetje. De zware gril achteraan een beetje los maken. De leiding met gas niet te fel plooien. De mousse uit het gat halen terwijl je de voeler er door haalt naar achteraan de frigo. Achteraan de voeler terug aaneen zetten met het meegeleverde setje en you're good to go.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

En dit is de achterkant. Dankjewel Eric!

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

EricN, Liebherr schuimt geen sensoren in?? Waarom moet ik elke keer bij diepvriezers en koelkasten van Liebherr een luikje insnijden en de sensor met officieel reparatie kitje en dekseltje vervangen?? Zitten echt in het schuim!!!

Oei, dat heb ik nog nooit voor gehad. Heb je een model?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Er zit een los stukje schuimplastic, voor de snoeren, wat je er in het geheel uit kunt halen vanuit de binnenkant.

Bedoel je in het ronde gat waar de draden in de frigo gaan? Ja, even verwijderen en nadien terug plaatsen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?