Dimmers zitten elkaar in de weg: knipperend licht.

Beste mensen, voor een staande lamp heb ik twee dimmers samen in één behuizing gebouwd.

Het zijn PWM dimmers, Chinese zoals je ze over kunt kopen. (foto 3) Van oorsprong zien ze er zo uit:

Ik bouw twee boards in de behuizing, voeg een schakelaar toe, haal de schroefterminals eraf en soldeer de potmeters netjes met krimpkous.

Verder verander ik er niets aan. De ingaande spanning komt van een schakelende voeding, 12 volt 1 ampere. De lampjes (foto 4) zijn gemaakt van wee Duitse LED modules met ervóór een brugcel (PanJit TS140S of TS260S) om de aansluiting polariteits ongevoelig te maken. De lampjes trekken elk 0,5 A.

Het probleem is dat in sommige standen van de potmeters, de lampjes beginnen te flikkeren, zeg maar als ze allebei half staan. Alsof de dimmers interfereren.

Ik heb een andere voedingen geprobeerd, de dimmers van elkaar af gehaald (want in de behuizing liggen ze vrij dicht op elkaar), een elco op de ingang bijgeplaatst. Het helpt allemaal niets …….

Wat kan hier aan de hand zijn?

gewoon een extra voeding toepassen is 1 ding, de pwm frequentie laat de andere dimmer reageren. ik heb dat ook gehad bij een stel ingebouwde pwm dimmers op 24V, een elco dichtbij elke dimmer over de voeding heen loste dat op.

begin eens met de voeding van de beide dimmers op 1 centraal punt aan te sluiten, dus niet van dimmer 1 naar dimmer 2 doorlussen, dat helpt ook niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank testman, ik zal ze morgen eens even netjes apart aansluiten en misschien een elco erop. Ik laat het weten

Ik heb alle doorlussen eruit gehaald, aan de ingang en aan de uitgang.....dat hielp nog niet.

Verder heb ik de voeding vervangen door 12 volt van een accu, stabieler kan het niet lijkt me....hielp ook niet.

Elco over de ingang van de dimmer: dat helpt. 22 µF doet niks, maar 680 µF werkt. Ik heb even niks ertussenin, maar dat ga ik wel uitproberen.

Wat ik wel gek vind is: op een zuivere spanning van een accu doet het probleem zich net zo voor als met een geschakelde voeding....

Sine

Moderator

Ook een accu heeft een inwendige weerstand, net zo voor je bedrading.

En je hoeft maar kleine pulsjes in die voeding te hebben om die dimmer onderling te "synchroniseren".
Een redelijk dikke elco aan de ingang lijkt me sowieso geen slecht plan, denk aan 2200uF of iets in die richting.

Als alternatief zou je nog een elco per dimmer kunnen proberen (1000uF) en in elke plus naar de dimmers toe een diode zetten.

Jinny

Golden Member

En goed ontkoppelen met 100 nano her en der.
Er lekt PWM door de ingang.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

OK Sine, nog groter kan dus geen kwaad.
Jinny kun je uitleggen wat je bedoelt met PWM lekken door de ingang?

Arco

Special Member

Is het niet de electronica in de lampen zelf die van slag raakt?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De lampen zijn pure LED's, er zit verder geen circuit in.
Dit zijn de LED's https://www.led-tech.de/de/Osram-Duris-E5-auf-Square-Platine-2700k
Behalve dat ik er een brugcel met een hele lage Forward voltage voorzet om de polariteit onbelangrijk te maken.

Jinny

Golden Member

Op 27 oktober 2020 16:19:27 schreef Eus:
OK Sine, nog groter kan dus geen kwaad.
Jinny kun je uitleggen wat je bedoelt met PWM lekken door de ingang?

Er draait een oscilator in die dingen om te pwm'n.
En als dat niet goed is afgeschermd of ontkoppelt dan lekt dat signaal door en beïnvloed dus de tweede.

Dat kan lekker vervelend zijn, ooit een klant gehad die een nieuw speeltje in zijn auto had gemonteerd en de spanning ergens (dicht bij de electronische ontsteking, is al ff terug) had geleend..
Resultaat, auto deed het niet meer/viel uit tijdens het rijden indien speeltje ingeschakeld werd..

Ook goedkope zut inderdaad.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Arco

Special Member

Sommigen kun je synchroniseren (zodat beide oscillatoren gelijk lopen), maar meestal kan dat helaas niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank, ik ben een eind verder. Elco's bestellen!