Werking analoge ampèremeter

Beste Forumleden,

Op het werk kwam ik deze oude stroommeters tegen in een traforuimte, waarbij de spoelen om de busbar van de railkoker heen zaten. Deze meting werd al een hele tijd niet meer gebruikt en het railkoker systeem is inmiddels vernieuwd en de oude zooi mocht bij het oud ijzer.

Vandaag heb ik de meters uit interesse uit de bak gehaald en ze maar eens nader bekeken. Het lijkt een vrij simpel apparaat. De 2 draden lopen naar een soort schijfjes en daarboven bevinden zich 2 spiraalveren waar de wijzer aan vast zit.

Ik ben bekend met het principe van stroommeting maar heb alleen met digitale meters gewerkt. Kan iemand uitleggen hoe die wijzer nou beweegt?

Als iemand interesse heeft dan geef dat maar aan, dan bewaar ik ze.

Sine

Moderator

Dit zijn thermische ampèremeters, die "spiraalveren" zijn bimetaal elementen die werken net zo als een bimetaal thermometer. De schijven zullen iets van een weerstand bevatten.

Gezien er twee spiralen in zitten gok ik dat de bovenste iets met temperatuurcompensatie doet.

De rode wijzer is zo te zien een zgn sleepnaald, die blijf hangen op het gemeten maximum.

Op 27 oktober 2020 00:19:08 schreef Sine:
Dit zijn thermische ampèremeters, die "spiraalveren" zijn bimetaal elementen die werken net zo als een bimetaal thermometer. De schijven zullen iets van een weerstand bevatten.

Gezien er twee spiralen in zitten gok ik dat de bovenste iets met temperatuurcompensatie doet.

De rode wijzer is zo te zien een zgn sleepnaald, die blijf hangen op het gemeten maximum.

Echte RMS meters. De golfvorm van de stroom doet er niet toe.

En die "vertragingsperiode 15 min" is dan omdat die weerstand zo lang moet opwarmen en afkoelen?

Op 27 oktober 2020 10:48:15 schreef jeroen79:
En die "vertragingsperiode 15 min" is dan omdat die weerstand zo lang moet opwarmen en afkoelen?

Die vertraging, Dat is bewust gedaan om piekverbruik te meten, maar opstartstromen etc (kortstondige overbelastingen) niet mee te tellen.

schuurprutser : ik wil er wel eentje voor de collectie :-)

mvdk

Golden Member

Als 't goed is, zit er ook nog een shunt in, twee draden naast elkaar met een verschuifbaar klemmetje erop.
Ik heb ze wel eens afgesteld, kwam weleens exemplaren tegen waarbij niks klopte. Dan zette ik er een stuk of 5 in serie met de stroomkoffer.
Wij hadden ze met ook nog een magnetisch wijzertje, directe aanwijzing.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De bijbehorende spoelen over de bushbar! dat zijn stroomtransformatoren.
Die zetten de hoge stroom in de koperrail om naar een lagere stroom.
Doorgaans is de secundaire stroom 5 Ampere.
Als je dan een stroomtrafo hebt van bv 1000 / 5 A dan kun je bij de amperemeter een aangepaste schaal monteren, of bij de amperemeter komt een plaatje met iets van aflezing x200.

De zwarte wijzer is voor de momentele stroom
De rode wijzer “sleept” met de zwarte wijzer mee, maar blijft hangen.
Zo kun je dus zien wat de maximale stroom is geweest.
Met het knopje op de voorkant kun je de rode wijzer weer terugstellen, klaar voor een nieuwe meetmethode.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

*meetperiode*

Leuk ding. Die 15 min zou best wel eens de oorsprong kunnen hebben in dat grote bedrijven afgerekend worden op hun 15 min piek verbruik....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die 15 minuten is volgens mij gekozen omdat de tijdconstante voor de opwarming van kabels ongeveer 15 minuten is. Voor de opwarming van kabels is het niet zo interessant om te weten dat de stroom 3 seconden 5 keer nominaal is geweest, want dat doet niet zo veel. Maar een stroom die langere tijd aanhoudt is een betere maatstaf voor de opwarming.

Wat interessant zeg, ik kende dit meetprincipe nog niet. Een true-rms ampere-meter die ook reageert op kilohertzen. Dat doen veel moderne multimeters hem niet na.

mvdk

Golden Member

Op 27 oktober 2020 18:06:23 schreef rew:
(...)
grote bedrijven afgerekend worden op hun 15 min piek verbruik....

Echt grote bedrijven hebben een 5 minuten meettijd.
In andere landen meten ze per halfuur.
Tis zoals KlaasZ zegt.
Tegenwoordig doen ze het anders, een deelbare stroomspoel en amperemeter in één. Die kun je tijdens bedrijf, onder spanning monteren.
Zal effe een plaatje zoeken.

De narigheid wat ze hier geflikt hebben, want zo werd het geleverd door de fabrikant is dat de stroom te klein is voor een 2kA meter. Ik schat dat 't een 1000kVA trafo is, dan gaat er bij vollast een kleine 500 door, zoals te zien is word de trafo nauwelijks belast en komt de wijzer niet van de pen.
Ik heb er een hoop uitgewisseld. Die meters passen niet over de drie kabels, je moet als leverancier dan een 500 monteren.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 27 oktober 2020 21:02:44 (33%)

Bedankt voor de antwoorden, ik ben weer wat wijzer geworden.

Op 27 oktober 2020 11:50:47 schreef kris van damme:
schuurprutser : ik wil er wel eentje voor de collectie :-)

Kan geregeld worden.

Op 27 oktober 2020 16:41:32 schreef Toeternietoe:
Als je dan een stroomtrafo hebt van bv 1000 / 5 A dan kun je bij de amperemeter een aangepaste schaal monteren, of bij de amperemeter komt een plaatje met iets van aflezing x200.

Op het plankje staat 1500/5 geschreven, dus de aflezing zou dan x300 zijn.

@mvdk Tegenwoordig wordt er bij het MS inkoopstation gemeten, bij dit bedrijf.

Ik kwam nog een foto tegen van de oude situatie, voor de liefhebbers.

En ja, die railkoker lag lekker los op dat houten balkje. Tevens was de meetkabel met originele luchtankers bevestigd.

mvdk

Golden Member

Ziet er nog niet te slecht uit. Afschermkappen over de MS klemmen.
Die blanke LS kabels, dat is/was een aandachtspuntje...

Zie dat je E-mail nu leesbaar staat.

je krijgt een mailtje.

Op 10 november 2020 23:30:28 schreef mvdk:
Die blanke LS kabels, dat is/was een aandachtspuntje...

Daar is nu een Schneider KTA1600 systeem voor in de plaats gekomen.

mvdk

Golden Member

Het nadeel van een "beetje lang" railsysteem, zonder scheider in de onmiddellijke nabijheid van de trafo, is dat je niet goed kan meten of de boel veilig ingeschakeld kan worden. Je moet bij eerste oplevering en na werkzaamheden altijd nauwkeurig de boel inspecteren of er niet ergens een boutje of moertje is blijven liggen. Isolatiemeting werkt niet, je meet door de trafo heen.
.