Sterrenhemel

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Pulsen zijn zo te zien de cycle clock (1 blok is 1uS? Dan is 1 zo'n puls 125nS, ofwel 8MHz)
Die hoort niet op die SPI pulsen te zitten, lijkt wel of er met de voeding of zo wat mis is (Vcc of Gnd)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Op 14 april 2021 19:10:31 schreef marcob:
Kun je eens het schema en foto's van de print posten. (misschien staan ze ergens in dit topic, maar geen zin om 30 bladzijden door te zoeken :-))
Dan kunnen we meekijken en meedenken

Het printje is nu elders gemonteerd. Ik zal hem er eerdaags even afhalen en een fotootje maken.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Wat ik me overigens terzijde nog afvroeg.

Wat doe je met niet-gebruike poorten van een PIC?

Gewoon los laten hangen? Of is het wellicht beter ze als input te benoemen en naar GND te leggen?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Niet gebruikte pinnen als output en laag.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Ah!

En als je nu van Poort B alleen B.0 input hebt:

pic basic code:

TRISB  =     %00000001                                      'B0          Input

Moet ik dan alle B.1 t/m B.7 individueel op 0 zetten,
of mag ik dan toch LATB = 0 doen? (ervan uitgaande dat hij B.0 niet meeneemt omdat die input is?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

of mag ik dan toch LATB = 0 doen?

Ja...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Ik zit nu (ineens) met een irritante foutmelding van de PICKit2:

Ik krijg de vinger er niet achter. Van alles al geprobeerd, tot en met PIC vervangen.

Ik kan wel lezen, dat gaat goed. Schrijven lijkt goed te gaan maar het stokt bij 'Verify'.

Ik zou niet weten wat ik nu nog kan doen...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

-

[Bericht gewijzigd door Bavelt op maandag 19 april 2021 11:30:22 (100%)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Dan maar weer MPLABx van stal gehaald en hiermee proberen te flashen.

Helaas... ;(

Bij de ene PIC 16F18857 krijg ik:

De andere geeft:

Tja :?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Slecht contact van je ICSP pinnen soms, dat wil soms ook vreemde verschijnselen geven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Krijg je ook als de schakeling waar de pic op zit geen eigen voeding heeft en meer trekt als 100mA uit de pickit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb je er wel eens aan gedacht of die pickit2 die chip wel kan programmeren?
Mijn pickit2 was wel een kloon maar ik had ook veel problemen met die nieuwere chips met dezelfde foutmeldingen.
Voor de courante maar ook oudere pic's is hij wel heel goed en gebruik hem nog.
Mijn echte pickit3 is voor die nieuwere chips veel beter.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 19 april 2021 12:12:54 schreef Arco:
Krijg je ook als de schakeling waar de pic op zit geen eigen voeding heeft en meer trekt als 100mA uit de pickit...

Daarom voed ik ook niet uit de pickitxxx, voed de 5VDC altijd extern.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
marcob

Golden Member

Zoals eerder gevraagd, foto's van de opstelling, schema e.d.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Bavelt

Golden Member

Op 19 april 2021 12:12:54 schreef Arco:
Krijg je ook als de schakeling waar de pic op zit geen eigen voeding heeft en meer trekt als 100mA uit de pickit...

Ik heb beide varianten geprobeerd. Zowel zonder (dus via USB PC) als met een externe voeding. Maakt niet uit.

Maar dus ook met MPLAB lukt het niet. Het heeft overigens altijd wel gewerkt.
'Erasen' lukt wel, een 'read' van de pic gaat ook goed. Het probleem zit hem in de 'write'.

De foutmelding komt ook steeds met andere adressen.

Misschien de connector (UTP RJ45 plug) maar eens opnieuw monteren en solderen (je moet toch wat..), al meet ik met een multimeter wel contact op de juiste pinnen.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Op 19 april 2021 12:37:56 schreef marcob:
Zoals eerder gevraagd, foto's van de opstelling, schema e.d.

Foto van printje komt er binnenkort aan.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Ik had de indruk dat erase je ook al niet lukte. Doe eens een erase en daarna een read en post de foto?

(geen foutmelding maar NIET werken!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Als de verify errors steeds op andere plaatsen gebeuren zou het inderdaad een rotte verbinding kunnen zijn (of te lange kabel, liefst < 15cm houden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
marcob

Golden Member

Op 19 april 2021 13:04:25 schreef Bavelt:
[...]
Foto van printje komt er binnenkort aan.

Het schema is net zo belangrijk (misschien wel belangrijker)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Bavelt

Golden Member

Op 19 april 2021 15:28:31 schreef marcob:
[...]

Het schema is net zo belangrijk (misschien wel belangrijker)

Ik heb hier een paar fotootjes:

Het 'computertje' met processor PIC 16F18857 en RJ45 pluggen: eentje voor naar de panelen met LED's en de andere voor het flashen van de PIC.
Op de print zit de RTC DS1307. En een paar dipswitches (om wat testen te kunnen doen).

De achterzijde met bedrading:

De Ledjes die de maan vormen:

Dan nog een blikje op de achterzijde van enkele panelen:

En het geheel, aan het plafond gemonteerd (8 panelen)

Het schema heb ik alleen op klad (het is me nog niet gelukt om met een programma een net schema te tekenen).

Dan moet ik anders een fotootje maken van het 'klad'

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Op 19 april 2021 13:21:13 schreef Arco:
Als de verify errors steeds op andere plaatsen gebeuren zou het inderdaad een rotte verbinding kunnen zijn (of te lange kabel, liefst < 15cm houden)

Zo programmeer ik de PIC:

Is toch een redelijk kort snoertje vanaf de PicKit (in de buurt van 15 cm)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Nou, ik heb de PIC van het boardje gehaald en in een breadboard gestoken.
Met 'gewone' Dupont draadjes vanaf de PicKit naar het breadboard.

En het werkt meteen.

Er móet dus iets raars op het boardje zitten.
Die ga ik ontmantelen en (wellicht) opnieuw opzetten.

Want het tweede exemplaar dat ik had gemaakt met een andere opzet (PIC16F1847) werkt nu al dagen goed.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Hangt er soms iets van te zware belasting aan ICSP pinnen? (Data, clock, en mclr)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Op 19 april 2021 21:18:59 schreef Arco:
Hangt er soms iets van te zware belasting aan ICSP pinnen? (Data, clock, en mclr)

Nou, puur voor mijn eigen nieuwsgierigheid heb ik het printkaartje gestript, alle draden naar de PIC opnieuw gesoldeerd en nu werkt het wel..

Blijkbaar heeft er dus ergens iets 'niet lekker' gezeten. Onderbeking, sluiting, whatever...

Dus het probleem is weg.
Wat ik me dan wel afvraag: als er iets niet goed zit, waarom hij dan wel 'erased' en leest, maar niet schrijft...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Dit topic is gesloten