etna fornuis, handleiding als etna hem niet kent.

In eerste aanleg de bediening/functies.
Maar daaruit kan ook duidelijk worden dat er iets niet goed werkt.
Zo heb ik de indruk dat de oven niet voldoende warm wordt, maar er zit niets van een temperatuurmeter op. Op de bedienknoppen zitten pictogrammen waaarvan de betekenis mij onduidelijk is. Ik heb daardoor onvoldoende houvast om te beoordelen of de oven doet wat ie moet doen.
De gasplaat is natuurlijk geen probleem. ;)

electronono

Ik denk dat je beter wat foto's neemt en dat we jou zo verder helpen. Ovens zijn redelijk universeel. Zeker deze goedkope.... . Mss een foto van de binnenkant? En de grill.

@Kilian:
dank voor de link naar een gebruiksaanwijzing.
Ik had gezocht op Etna 16.41, en dat leverde niks bruikbaars op.
Ik wist natuurlijk wel dat het zoekresultaat sterk afhangt van de zoekwoorden, maar dat jij het zo gemakkelijk vond was toch wel even een domper..

Over de gebruiksaanwijzing:
Etna heeft daar zo'n zootje van gemaakt, er zijn beschreven kenmerken die ook bij mijn oven voorkomen, maar er zijn ook dingen die niet beschreven worden, b.v. de 'turbovario' eigenschap.
Het blijkt een 'manual' te zijn die ik met de loep moet doorvlooien om te zoeken naar dingen die voor mij gelden/zouden kunnen gelden.
Ik kan niet zeggen dat die handleiding me echt helpt, helaas.

Bijkomend probleem is dat de aanduidingen op de knoppen (die ingeschakelde functies en temperatuurstanden moeten aangeven) hoogst volatiel zijn: zo gauw je een vettige knop wilt schoonmaken (gewoon sopje) doen die aanduidingen hun uiterste best om te verdwijnen, wat voor een groot deel al aardig gelukt is.
De aanduidingen lijken op het plastic van de knoppen geverfd te zijn (afgedrukt wrsch.), en niet ingegraveerd of gelaserd.

Bij Etna navragen of er nog nieuwe knoppen leverbaar zijn ga ik maar niet doen....

electronono

High met Henk

Special Member

enigszins verbaasd: Ik krijg doorgaans goede service van Etna: wij hebben behoorlijk wat van dat spul aan boord staan.

Etna, Atag, pelgrim of Gorenje: allemaal hetzelfde!

Kan ik bij Siemens niet zeggen. Moeilijk om iemand te pakkent te krijgen: en als het kapot gaat is het beetje wisselend hoe snel en hoe goed het opgelost wordt.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het gaat hier over een fornuis van 35 jaar of ouder. Dus logisch dat de gebruiksaanwijzing en onderdelen niet meer te vinden zijn.
De opgegeven link heeft niets met dit fornuis te maken.

Ik heb dat apparaat niet zelf nieuw gekocht, dus dat ik niet weet dat het 35 jaar of ouder zou kunnen zijn lijkt me niet echt verwijtbaar.
Geen onderdelen meer, zou kunnen..
Geen handleiding meer: als Etna weet je welke kook/baktoestellen je geproduceerd hebt, je hebt ooit bij elk verkocht item een handleiding meegeleverd, wat kost het om in de zomervakantie een paar scholieren die stapel handleidingen te laten inscannen; je zet vervolgens de pdf's op een harddisk.
(men zegt altijd dat die disks geen drol kosten).
Online via de toch al bestaande website en gaan die banaan..
Of was/is Etna een noodlijdende toko waar de werknemers geld mee moesten/moeten brengen?

Hoe weet je eigenlijk zo stellig dat de gelinkte info niets met mijn fornuis te maken heeft?

Ik had ook een beetje gehoopt op het nog goede geheugen van een wit/bruingoedman, die dan wel zo tegen zijn a.o.w. moet aanlopen..

electronono

Shiptronic

Golden Member

Op 29 oktober 2020 08:14:40 schreef electronono:

wat kost het om in de zomervakantie een paar scholieren die stapel handleidingen te laten inscannen; je zet vervolgens de pdf's op een harddisk.

Het zijn kosten die niets opleveren, ze verkopen liever een nieuwe!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Etna kan er niets aan doen dat er geen documentatie meer voorhanden is. 35 jaar geleden stond in bijna elke woning een Etna gasfornuis want veel keuze was er niet. De buitenste knoppen bedienden de gaspitten en de knop is het midden vaak rood gekleurd de oven met een gasbrander onderin. Die brander had voor zover ik weet wel een thermische beveiliging en diende je de eerst de laagste stand in te stellen, de knop in te rukken en daarna met een lucifer de brander aan te steken. Als de brander aan ging even wachten en de knop loslaten en controleren of de brander aan bleef. Als dat het geval was het nog een hele klus want de oven kende geen temperatuur instellen maar enkel gas standen van ik meen een tot acht en was een cake bakken nog een hele klus en zakte na na het bakken in als de bak temperatuur niet goed was gekozen.
Mijn advies is maak een foto van het bedieningspaneel want velen zullen de bediening van zo'n fornuis wel herkennen en kunnen we verder helpen. Met excuus maar u koopt een bijna antiek fornuis en verwijt Etna dat er geen documentatie meer voorhanden is omdat die simpelweg bij het oud papier is afgevoerd en dus ook niet door want scholieren die volgens u tijd genoeg hebben ook niet gedigitaliseerd kunnen worden. Ik mag hopen dat dat deel van reactie meer emotioneel is want scholieren hebben wel iets anders te dan digitaliseren van Etna fornuizen die in de oudheid gemaakt zijn.

@ronny530: ik heb een andere waarneming van de activiteiten van scholieren.

Naar het topic:

Zoals gevraagd het knoppendeel van etna 16.41 (=fornuis met gaskookplaten en electrische oven met ventilator)
uitleg bij de foto:
de drie kleine druktoetsen rechtsonder, van li naar re:
controlelampje voor 'fornuis ingeschakeld'
drukknop voor 'ventilator aan' (heteluchtoven) en controlelampje
drukknop voor vonkontsteking gaskookplaten.

Links: zal wel een timerklok zijn, instelknop linksonder.

Zwarte draaiknop rechts:
bij rechtsom draaien:
eerst een klik
dan kunnen achtereenvolgens 3 pictogrammen onder de lichtbruine stip gedraaid worden,
de pictogrammen zijn uiterst vaag, volgens mij bovenwarmte, boven+onder, alleen onder.
bij verder draaien van de knop komen de cijfers 1, 2, 3 onder de lichtbruine stip te staan.
de cijfers zijn zo vervaagd dat ik dit niet met zekerheid kan zeggen.
dan komt er bij nog verder draaien weer een klik, dan kan de knop nog verder en volgt weer een klik.
de 'neus' staat dan nog niet naar boven, dus ik moet hem linksom draaien om de stand van de foto te krijgen.

Zwarte draaiknop links:
bij rechtsom draaien:
eerst komen enige pictogrammen langs (zo vaag dat ik er niets uit kan opmaken)
dan een klik,
dan weer een aantal onduidelijke vervaagde pictogrammen,
dan weer een klik,
dan kan de knop nog iets verder tot het 'neusje' weer zoals op de foto staat.

Raar: deze knop laat zich dan verder rechtsom draaien, heeft dus geen 'eindpunt' (de rechtse knop wel).

Zoals op de foto te zien is staat boven de rechtse zwarte knop een vierkant pictogram, betekenis??
Boven de linker knop staan twee pictogrammen waarvan de betekenis mij niet duidelijk is.
de tekst 'vario' (wat is er vario aan dit fornuis??) komt ook elders op het front voor als 'Turbovario'.

Nou, wie iets zinnigs kan zeggen, kom maar op...

electronono

Goh, eerst wordt er om een foto geroepen, als die er is, is iedereen met stomheid geslagen..

electronono

Dag electronono Hier gaan we inderdaad fel op onze grote bek. Wat een interessante puzzel is dat zeg. Hier past idd een klassieke handleiding niet voor. Op de vraag: "hoe moeilijk kan iets zijn?" hebben we nu wel een antwoord, hahaha. Ik zoek nog even mee. Een preview, voorlopig nog enkel vanachter glas te bekijken.

Dat ik in ieder geval fornuis niet terug kan vinden niet in afbeeldingen of in handleidingen zou kunnen zijn omdat ik op een verkeerd type nummer zoek en als ik op Etna fornuizen in het algemeen zoek kan ik niets vinden die aan de getoonde foto voldoet. Misschien is het type nummer gelijk aan een Etna maar is dit fornuis geen echt Etna fornuis en in licentie door een andere fabrikant gemaakt. Behalve typenummer zal er ook een sticker op de achterzijde aanwezig zijn met het serienummer en het exacte type nummer. Enkel Etna 16.41 vermelden is te vaag om te herleiden want dat nummer is te vaag om een zoektocht te starten. We willen wel maar komen zonder info niet verder en is het aan u om alle info die op het fornuis aanwezig is ook te vermelden.

Sine

Moderator

35 jaar oud, dat is niet heel verbazend dat je daar niet veel meer van tegenkomt.

Ik weet ook niet wat je van etna verwacht, als die de normale levensduur van zo'n apparaat (en dat is in de regel minder dan 10jaar) ondersteuning kunnen bieden hoef je niet heel ontevreden te zijn.

Op 29 oktober 2020 08:22:08 schreef Shiptronic:
Het zijn kosten die niets opleveren, ze verkopen liever een nieuwe!

Goede support, ook van oudere modellen met gewoon user-handleidingen lijkt me de "waarde" van het merk verhogen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Etna gasfornuizen met elektrische oven zijn zeker als die 35 jaar oud zijn van zeer goede kwaliteit en gaan vrijwel nooit defect maar worden wel massaal vervangen omdat men denkt dat zo'n fornuis defect zou kunnen gaan. Zo te zien is het frontpaneel bruin van kleur en dat is bijzonder want Etna leverde enkel wit als kleur want die kleur was in die tijd gebruikelijk. Kan het niet zo zijn dat het fornuis bij een keuken is geleverd en het front bij de kleur van de keuken is aangepast want bruin was toen helemaal in. Het exacte typenummer is cruciaal om de herkomst te herleiden maar ik vraag me wel af of zo'n handleiding noodzakelijk is want proef ondervinderlijk kom je er wel achter hoe het fornuis werkt daar is geen handleiding voor nodig maar wel enige kook ervaring.

maartenbakker

Special Member

Op 29 oktober 2020 08:14:40 schreef electronono:
Ik heb dat apparaat niet zelf nieuw gekocht, dus dat ik niet weet dat het 35 jaar of ouder zou kunnen zijn lijkt me niet echt verwijtbaar.
Geen onderdelen meer, zou kunnen..
Geen handleiding meer: als Etna weet je welke kook/baktoestellen je geproduceerd hebt, je hebt ooit bij elk verkocht item een handleiding meegeleverd, wat kost het om in de zomervakantie een paar scholieren die stapel handleidingen te laten inscannen; je zet vervolgens de pdf's op een harddisk.
(men zegt altijd dat die disks geen drol kosten).
Online via de toch al bestaande website en gaan die banaan..
Of was/is Etna een noodlijdende toko waar de werknemers geld mee moesten/moeten brengen?

Hoe weet je eigenlijk zo stellig dat de gelinkte info niets met mijn fornuis te maken heeft?

Niemand verwijt jou dat je niet weet hoe oud je fornuis is, zelfs als het er wat rottig uitkomt. De kleurstelling is wel een hint voor de ouderdom, maar dat moet je ook maar net weten. Een reden dat Etna de papieren niet kan leveren, zou kunnen zijn dat ze overgenomen zijn. Dat is soms een reden om oud spul kwijt te raken. Zelfs een bedrijf dat nog redelijk zijn best doet o oude handleidingen te scannen zoals Philips, heeft maar van een paar modellen iets. En tenslotte, zo goedkoop zijn stagairs en harddisks ook niet.

Maar even bij het begin beginnen, misschien een domme vraag, maar ik kom het in jouw posts niet tegen. Heb je zelf aan Etna gevraagd of ze iets hebben, of heb je alleen op de site gekeken? Die laatste neiging heb ik vaak ook, maar soms helpt bellen.

En een andere vraag i.v.m. het opzoeken. Is dit het enige nummer op de typesticker of staat er nog iets als een artikel- of bestelnummer op?

Onderdelen zouden misschien nog leverbaar kunnen zijn, tenzij ze typenummers gerecycled hebben. Bij Aswo staan er enige tientallen onderdelen, sommige niet leverbaar maar andere met 2-3 weken levertijd wat erop wijst dat ze die bij Etna/Gorenje doorbestellen.

En als EricN iets op het spoor is, zijn de vragen misschien niet eens meer nodig.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 november 2020 10:42:28 schreef rew:
[...]Goede support, ook van oudere modellen met gewoon user-handleidingen lijkt me de "waarde" van het merk verhogen.

Mijn idee!! _/-\o_

electronono

edit: ik heb niet de intentie gehad iemand van de leden iets te verwijten.

Ik heb op de etna site gezocht op de modelaanduiding, en vond ik niks.

Het zou al wat helpen als iemand betekenis kon geven aan de twee pictogrammen boven de linker zwarte knop (een 'vork' had ik er eerlijk gezegd niet in gezien), en ook aan de inhoud van de functie turbovario.
Ik ben benieuwd naar de followup van het pictogrammetje hier enkele berichten boven.

De oven doet het wel (wordt warm en het lichtje/ventilator werken), maar over het hoe en wat van de bediening heerst onduidelijkheid.
Ik ben dan ook geen huisvrouw/kook&bak-prins(es).

[Bericht gewijzigd door electronono op 8 november 2020 11:52:01 (56%)]

Op marktplaats verkoopt iemand de inbouwversie uit dezelfde periode en hier zit een gebruiksaanwijzing bij voor de inbouw en fornuis versie:

https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en-apparatuur/fornuizen/m16182799…

maartenbakker

Special Member

Ik vond het stukje over verwijten ook wat overdreven van mezelf, dus dat had ik al aangepast ;)

Ik zou als eerste even met Etna bellen of als dat niet gaat desnoods mailen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Probeer anders Pelgrim. Is dezelfde fabriek.Of Atag.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb ondertussen de volledige handleiding van een etna743. Hier een preview tot ik een googledrivelink heb.
Mss je zo wat meer over het variosysteem te weten komt.
https://drive.google.com/file/d/1GzIKQ1GUtrLoY3e5dTJmhjHjLUxkeiJs/view…

[Bericht gewijzigd door EricN op 8 november 2020 16:47:22 (20%)]

@MaartenBakker,
doorsnee genomen produceren we op kleinere schaal natuurlijk "Spare parts" tot 10 jaar na het stoppen van de productie in een project.
Dit is waarschijnlijk in wetgeving vastgelegd, de EU heeft dit jaar of vorig jaar nog geprobeert wijzingen aan te brengen in de vereiste levensduur en repareerbaarheid van huishoud electronica.
Op zich 35 jaar is een hele mooie leeftijd voor huishoud electra, dus op zich netjes dat het nog online beschikbaar is.
(Ik heb dat wel eens anders gezien)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Vario is dus gewoon multifunctieoven. Iets wat we heden gewoon zijn maar toen nog niet. Turbo is gewoon warme lucht. Ook iets moderns voor die tijd. De rechtse knop is dus de temperatuurknop en de linkse met het vorkje de functie knop. Niet geheel dezelfde als mijn handleiding maar het een en het ander wordt toch wat duidelijker.

@EricN:
Veel dank voor de handleiding die je plaatste.
Hoewel hij niet dekkend is met mijn model fornuis, is er nogal wat info in te vinden, waar ik wat aan heb en die tot verduidelijking bijdraagt.
Nu is het een kwestie van op de knietjes voor het fornuis met het boekje in de hand.

@allemaal:
Veel dank voor de hulp en ondersteuning t.a.v. mijn probleem met dit fornuis.

electronono