Startcondensator 230 V AC motor

Ik heb negen Elero JA 06 dk motoren bouwjaar 1999 en sindsdien hier geïnstalleerd voor optrekgordijnbediening (grotendeels eigen ontwerp voor zowel mechanica als elektronische sturing).

Nu heb ik (inderdaad na 21 jaar) één motor die de laatste tijd niet meer start tenzij wanneer je hem een draaibeweging geeft, maar dan kan hij daarna nog wel eens stilvallen. Ook draaibeweging nodig voor starten na demontage en dus zonder enige andere belasting dan de planetaire snelheidsreductie, maar dan valt hij wel "onderweg" niet meer stil.

Dus sterk vermoeden dat de 3 µF condensator niet meer OK is. Heb er dan de condensator van één van de andere acht motoren in gestoken en dan startte hij meteen wel. Dus duidelijk verschil.

Maar dan het eigenaardige : als ik de kapotte (?) condensator dan monteer in de motor waar ik die "goede" condensator uit haalde, dan werkt die motor ook zoals het hoort. Is daar een zinnige uitleg voor? Enige verschil tussen deze motoren is dat diegene die faalde al die jaren gemonteerd stond voor een gordijn die tweemaal zo breed (en even hoog) is dan de gordijn waar de andere motor op stond (en waar ik dus de "goede" condensator uit haalde). Wat koppel betreft zou er geen probleem mogen zijn, één van de motoren die altijd al correct werkte staat overigens gemonteerd voor een nog zwaardere gordijn dan diegene van de "falende" motor.

Wat ik voor het startprobleem ook wel al een tijdje had gemerkt, is dat de looptijd tussen de twee eindeloopschakelaars (waarvan de positie ongewijzigd was gebleven) langer geworden was. Allicht duidt dat ook op een condensator die zich niet meer gedraagt zoals het hoort?

Dus twee vragen :

1. Waarom werkt de kapotte (?) condensator (voorlopig?) wel in die andere motor?
2. Als een motor trager gaat lopen, duidt dat op een condensator die zijn beste tijd gehad heeft?

Sine

Moderator

Ja, een slechte condensator heeft invloed op het aanlopen en de kracht van de motor.
En ja, die zijn onderhevig aan slijtage, dat is een regelmatig terugkomend probleem.

Nieuw C-tje er in en je kunt er weer 20 jaar tegenaan.

En noem het geen startcondensator, want dat is het niet.
Het is een bedrijfscondensator!
Koop als vervanging dus ook een bedrijfscondensator.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het kan natuurlijk ook zijn dat uw planetaire reduktiekast aan het verslijten is en voor extra belasting zorgt.